قديم 24-10-2011, 04:38 PM
الصورة الرمزية ماما ميا ميا
ماما ميا ميا ماما ميا ميا غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ماما ميا ميا is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طالب__علم مشاهدة المشاركة
شكرا على موضوعك الرائع
طيب بالنسبة للمعيدين بيبقى ايه نظامهم؟
يعنى يقدر يفتح عيادة برضه؟

وانا اسف لكن بما اننا فى وضع حالى سيئ والمعيشة غالية
فأيه الدخل بتاع المعيدين مثلا؟ يعنى برضه كأى وظيفة حكومية كدة زي التكليف مثلا ولا بيبقى فيه حجات تانية ولا بيدو كورسات ولا ايه ؟

وبالنسبة للدراسة المكلفة شوية يعنى هى بتتكلف كام تقريبا (رقم تقريبى بس) وبيبقى فيها كورسات برضه ولا مش لازم ؟

واسف اوى على اسئلتى اللى ممكن تبقى رزلة ورخمة فى نظر بعض الناس انا اسف
وشكرا
لا مش رزله ولا حاجه انا قبل ما ادخل الكليه فكرت في الحاجات ديه بصراحه انو حد عندنا يتعين معيد ديه مش مضمونه لانها غالبا بتتحجز لاولاد الدكاتره متهيالي المعيد يقدر يقتح عياده عادي مافيش مشكله بيقولوا في قانون احتمال يطلع يمنع اللي يعمل في مستشفي حكومه انو يعمل عمل خاص بس لحد دلوقتي مافيهاش مشكله بالنسبه لدخل المعيدين انا معرفش دخلهم كام انا اللي اعرفه انو الدكتور اول ما بيتخرج و يجيله تكليف الدكتور العادي مش المعيد بياخد 1200 جنيه بالنسبه للمعيدين فيه منهم بيدي كورسات و في منهم مش بيدي كورسات بس المعيدين اغلب فلوسهم بتضيع علي المراجع و الابحاث و الماجستير المكلف جدا اللي المفروض ياخدوه غالبا بيتكلف الفات علي فكره احنا مش زي طب مش شرط يكون الدكتور استاذ في الجامعه عشان الناس تجيله دكتور السنان الشاطر اللي بتقي ايديه حلوه في الشغل و ديه بتبقي هبه من عند ربنا حتي اكتر دكاتره السنان المعروفين و عندهم مراكز كبيره مهماش اساتذه في الجامعه الدراسه عامه الكليات العمليه مكلفه يعني الكتب في اي سنه حوالي 400 جنيه اكتر او اقل علي حسب كل سنه اعدادي يبتبقي الادوات بسيطه في حدود 50 جنيه كده و اولي تقريبا 200 جنيه كده و في اجات بتجاب علي مدار السنه زي الشمع بتاع نحت السنان بيبقي العلبه بجنيه ولا حاجه المشكله بقي في تانيه بنجيب الهاند بيس و ديه الاله اللي بيزن بيها طبيب الاسنان اللي بتقطع السنه في انواع منها ب 250 جنيه بس صيني و مش بتستحمل احسن الانواع هي الانواع الالمانيه و اسعارها بتبدي من 1200 و طالع ده غير ادوات تانيه بتتكلف حوالي 400 جنيه ده غير الكتب طبعا و المشكله الاكبر في تالته و رابعه لانننا بنشتغل علي مرضي و احنا الي بنصرف عليهم فبنضطر نجيب مواد الحشو و علا العصب و التركيبات من معانا و مثلا في ماده بناخد بيها مقاس العلبه ممكن توصل 600 جنيه بس ساعات الكليه بتوفر بعض المواد المحلات بتبيع اكياس تستخدم لمره واحده بنلم من بعض و نجيب للسكشن كله بسعر الجمله يعني اللي عايز يصرف بيصرف الكورسات لو حضرتك بتفهم كويس لوحدك و كنت مش متعود علي انك تاخد كورسات من ابتدائي و كويس في اللغه مش هتاتاجها انا عمري ما خدت كورسات من ساعه ما دخلت الكليه و الحمد لله بجيب امتياز مرتفع كل سنه و اي استفسار تاني انا في الخدمه