الموضوع: بنات الالسن
قديم 28-07-2009, 11:03 AM
الصورة الرمزية sranty
sranty sranty غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( كلية ألسن )

sranty is on a distinguished road

من طالب جامعى فى الالسن
ا
قسام كلية الالسن ......

تتميز كلية الالسن بتعدد اقسامها و اللى بيكون راجع لتعدد اللغات طبعا و اقسامها كالاتى :

1-قسم اللغة الانجليزية : اشهر و اشيك و احسن قسم فى الكلية ناسه كتير اه بس مش كلهم بيكملوا فيه بمعنى اصح اللى بيكمل فيه اللى بيحب الانجليزى و بس و قسم بجد مطلوب جداااااا الايام ديه

2-اللغة الفرنسية : لا يدخل هذا القسم الا من كان فى مدرسة فرنساوى قبل ما يجى الكلية يعنى لو سياتك كنت فى مدرسة فرنساوى و مجموع لغاتك يجيب القسم هتخش ان شاء الله

3-قسم اللغة الايطاليةو الاسبانية: قسم جميييييييييل جدا و شقى جداااااااا و بجد اللغتين مرتبيطين ببعض و معمولين فى الدور لوحدهم مفيش حد معاهم علشان كدة تلاقى القسم ده مجانيين بجد ( ملحوظة قسم انجليزى واخد دور لوحده )

4-قسم اللغة الصينية و الكورية و اليابانية : اقسام قليلية العدد مش اوى يعنى بس اعدادها قليلة و مميزة جدا و الناس ديه بتتوظف هوااااااااااا لانهم مش كتاااار و اهم ميزة ليهم انهم ليهم بعثات خارجية لو تفوقا فى سنة اولى و تانية يطلعوا تالتة و رابعو و الدكتوراه و الماجستير يعملهوهم برة و يجو مصر يتوظفوا فى الكلية هنا دكتور اذا مكنش الصين او اليابان او كرويا عجبتهم و خلوك هناك معاهم

5-قسم لغات الهوسا: قسم جارى الغاءه من الكلية نظرا لعدم دخول احد فيه بمعنى الكلمة و لو حد دخل بيحولوا قسم تانى لان مش معقول الدكتور هايجى على طالب واحد !!

6-قسم الغات السواحلية : قسم غريب جداااااااااا و محدش فاهمله حكاية و اعداده قليلة جدااااااااااااا و متعرفش عايز اصلا يديك ايه

7- قسم اللغة العربية : بجد مالوش لازمة يعنى الواحد كان يدخل كلية دار العلوم احسن بدل العربى اللى انا داخلو فى كلية لغات ده ...

8-قسم الغات السامية : العبرى حضرتك يعنى و كام لغة تانية معاه و بجد قسم اعداده صغيرة بس ايه اسرائيل وش بتاخدهم هناك او بتاخدخم فى السفارة هنا و طبعا قسم مكروه اوى عندنا : لاسباب سياسيةطبعا و طلاب الاخوان اكتر ناس بتكره القسم ده بس للاسف خظهم وحش علشان مفيهوش حد خالص فعلشان كدة مش لاقين حد يتخانقوا معاه هناك )

9- قسم اللغات الشرقيةو الافريقية : قسم اصيييييييييل جدا و جمييييييييييييييييل بغبااااااااااااء و فعلا كل الناس اللى فيه مبسوطة منه اوى لانهم ساعات بيعملوا رحلتا على نفقتهم الخاصة للانكان اللى عايزنها علشان ينمو اللغة و ليا واحد صاحبى فيه بيقولى ان اخر رحلة عملوها كانت فى بدو صحراء مش عارف ايه فى مصر هنا و كان الكل سعيد علشان كانوا عارفين يتكلموا معاهم اللغة بتاعتهم و بطلاقة كمان ( بجد حاجة تفرح اووووووووى والله )

10-قسم اللغة الروسية و التشكية و التسيكوسلافيكة : قسم ايه بقى مش عايز اقولك عال شياكة و الالاجة و المفهومية قسم غريب جدا متعرفش الناس اللى فيه تحس انهم كلهم جواسيس روس بجد بس قسم مطلوب جد و خصوصا فى مجال الطيران ( مش عارف ليه )

11-قسم اللغة الالمانية : معلم اللغات بعد قسم اللغة الانجليزية بجد قسم كل اللى فيه بيحبوووووووووه اوووووووووى علشان معظم الدكاترة عندهم المان و كلهم بيحبوا يدرسوا اللغة ديه و يفهموا الطلبة على اعلى مستوى و يحسسوهم انهم بجد فاهمين مش اشرح و اللى فاهم فاهم و اللى مش فاهم عنوا ما فهم

آخر تعديل بواسطة sranty ، 28-07-2009 الساعة 11:07 AM