قديم 24-07-2009, 10:21 PM
الصورة الرمزية Dr.diamond
Dr.diamond Dr.diamond غير متواجد حالياً
عضو متواصل

Dr.diamond is on a distinguished road

اخيرااااا لقيتلكم رأى دكتور أسنان عن تجربتة ردا على استفسار احد الطلبة

بص يا سيدى انا من 4 سنين كنت فى نفس الحيره زيك كده كان مجموعى جايب صيدله وطب اسنان بس مكانش جايب طب
بصراحه انا كان نفسى ابقى دكتور ولو ان النطباع الالولانى خالص بعد النتيجه انى حكتب صيدله خلاص
بصراحه لقيتهم عندى فى البيت مش موافقين بس لسه سايبنلى حريه الاختيار لكن هم رايهم انى اكتب اسنان وانا مش مقتنع لغايه مقعدت مع واحد قريبى فى بكالوريوس طب ساعتها
وقاللى اكتب اسنان مادمت عايز تيقى دكتور وده مش معناه ان صيدلى دى حاجه قليله بس هو فعلا مش دكتور هو متخصص فى الادويه وتركيباتها
بالنسبه لاسنان ففعلا انت شغلك الاساسى فى بق البنى ادمين وشغلانه صعبه مش سهله بس صدقنى لذيذه وفيها فن لكن الموضوع مبيقفش لغايه كده انت بتدرس فى اسنان مثلا ماده اسمها طب وجراحه الوجه والفكين وبتشمل الجراحات التجميليه دى بقى لو حضرت فيها بعد التخرجيبقى خلاص مش تشتغل فى بق الناس وسنانهم بس لكن حتعمل عمليات كمان زى اى دكتور بيحتاج تدخل جراحى
والعمليات دى بتشمل حاجات كتير اوى اهمها التشوهات الخلقيه والحوادث
اما لو حضرت تقويم (بس ده مش حتعرف تحضره فى مصر)يبقى ربنا فتحها عليك لانها مربحه جدا وشغلها اسهل من الجراحه
بالنسبه بقى ان ناس كتير فاكره ان دكتور السنان بيقتصر بس على طب الاسنان ومايعرفش حاجه تانى فده غلط
انت بتدرس مواد كتيرفى طب زى الفسيولوجى والهستولوجى والكيمي والتشريح والبكتريا وعلم الامراض والادويه والانف والاذن والرمد والجلديه والباطنه والجراحه الخ
يعنى انت دكتور بس الفم والاسنان هو تخصصك
بالنسبه لسنين الدراسه فان صيدله 5 سنين وطب اسنان 6 سنين(بالامتياز)وطب سبع سنين(بالامتياز)
يعنى طب اسنان طويله برده ومش فارقه عن طب كتير غير سنه واحده لكن الفرق انك فى اسنان تقدر تشتغل وتكسب من سنه الامتياز وشغلها مربح جدا ومش لازم تحضر اى دراسات بعد التخرج لانك متخرج اخصائى(طب اسنان) انما طب فبعد السبع سنين لازم تحضر دراسات لانك لسه مش اخصائى فى اى تخصصوشوف ده حياخد كام سنه بعد التخرج
بالنسبه للدراسه فانا اعتقد ان صيدله اصعبهم (بحس المواد بتاعتهم صعبهيمكن عشان انا مبحبش الكيميا وهم بياخدو كيميا كتير)لكن لعمل حسابك ان طب اسنان مش سهله ابدا وده بيتوقف على المدرسين اللى عندك فى الكليه لو عايز يسهلها للطالب ولا عايز يبهدل الطالب معاه
المهم اعمل حسابك فى طب اسنان على مناهج مش قليله وشغل عملى كتير جدا اكتر من اى كليه فى الدنيا فعلا من تانى سنه لاخر سنه حتشتغل بايديك كتير اوى وحتتعب بس لما تتخرج حتلاقى نتيجه تعبكوانا لى نظره كده يمكن يختلف ناس معايا لكن انا مقتنع بيها عن تجربه وعن زمايلى ان طب اسهل من صيدله ومن طب اسنان فى الدراسه لان معندهمش عملى كتير(العملى بتاعهم قليل اوى عن اسنان وصيدله)عشان كده عنده وقت كبير يذاكر ويتعب فى المناهج النظرى وبيجيب تقدير عالى(مهو تقريبا موراهوش شغل خالص غير مذاكره النظرى)
بالنسبه للتكلفه فاكيد اكيد ان اسنان اغلاهم لانك بتشترى كل ادواتك اللى بتستخدمها وكل سنه حتجيب حاجات جديده زياده عن ادوات السنين اللى فاتت ده غير المواد اللى بتستهلكها فى الشغل
فطب مش اكثرهم تكلفه لانى عن نفسى يعنى تقريبا خدت فى بعض مواد طب دروس وبتبقى بنفس التمن زيك زي طالب طب يعنى اذا كان طالب طب بيتكلف دروس فانت بتتكلف دروس وادوات كتير وربنا ميحوجكش للدروس
ديه هى وجهه نظرى عن الكليات ماديا وعلميا وعمليا وربنا يوفقك
انا اااااااااااااااااااااااااااااسف جدا انى طولت عليك:bye10000:

وده كان رأى تانى .......

انا برضو كنت في نفس الحيرة زيك السنة اللي فاتت و قعدت مع دكاتارة كتير و في الاخر دخلت صيدلة

لكن لو انت محتار في طب اسنان او صيدلة لازم تحط في اعتبارك الاتي

لو انت بتحب الكيميا يبقى صيدلة لكن لو بتكرها و بتحب احياء يبقى طب

لو انت بتحب الشغل العملي و الدقيق يبقى اسنان و ده ميمنعش ان صيدلة فيها شغل عملي لكن اقل من اسنان و كمان محتاجة شوية دردحة في التجارة

ادخل المجال اللي انت بتحب تدرسه مش اللي يجيب فلوس و بس

فيه خريجين طيب وصيدلة ققاعدين على القهاوي و فيه ناس معاها مؤهل متوسط و ربنا فاتحها عليها

متبصش لموضوع الشغل دلوقتي لان المستقبل بتاع ربنا

خليك في المجال اللي بتحبه و تقدر تنجز فيه

و لكن لو انت بتدور على فلوس بس بدون اي اعتبارات اخري يبقى تجارة المخدرات هي طريقك

و تمنياتي ليك بالتوفيق

آخر تعديل بواسطة Dr.diamond ، 24-07-2009 الساعة 10:26 PM