قديم 21-07-2015, 09:10 PM
الصورة الرمزية Eco esraa feps
Eco esraa feps Eco esraa feps غير متواجد حالياً
Faculty of Economics and Political Science

Eco esraa feps is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رنا وريهام مشاهدة المشاركة
جزاكم الله خير على ما تبذلونه من مجهود لافادة زملائكم الجدد
فى البداية اتحدث عن ابن اخى : وكانه يتكلم بلسانه
انا حصلت على مجموع 397.5 يعنى 97.95 % وان شاء الله ناوى التحق بالكلية بس لى بعض الاستفسارات واريد الاجابة
اولا : انا من بنى سويف هل يحق لى الالتحاق بجامعة القاهرة كلية الاقتصاد والعلوم السياسية ولا دا توزيع جعرافى زى كلية تربية
ثانيا : هل هناك اختلاف بين المؤهل فى الجامعتين القاهرة وبنى سويف
ثالثا : بالنسب للمصروفات الدراسية يلاحظ فرق بين الدراسة بالعربي والانجلش كبير فما السبب
ثالثا : اود ان اعرف اي من التخصصين له مستقبل افضل حيث اننى قرات ان العلوم السياسية اقل فى فرص العمل يليها الاقتصاد اكثر اهميه والاكثر منها قسم الاحصاء
معذرة للاطالة وجزاكم الله خير
ف الاول : لللاسف طبقا للتوزيع الجغرافى ما يحقش ليك غير بنى سويف فقط
ثانيا: لا مفيش اى اختلاف احنا بندرس تبع لايحه جامعة القاهره بنفس المواد واغلب الدكاتره من هناك اصلا
ثالثا:اها انجلش 7000 وعربى 250 وده لان الدراسه بالانجلش غاليه زى ما احنا عارفين ف كل جامعات مصر بس خلى بالك انت كعربى بتدرس مواد كتيير بالانجلش وبالنجلش بيدرسوا برضه مواد بالعربى لان في مواد هتبقى مشتركه بلغه واحده للقسمين
رابعا: سيبك من الافضل شوف انت احسن ف ايه وادخل فيه وماتصدقش اللى يقولك ده احسن او ده انا اهو ف سنه تالته ومن واقع اختلاطى بسوق العمل خاررج الكليه بقولك ان التلات اقسام زى بعض بالضبط بس الفكره كلها ف حبك للقسم وانك ازاى تنمى نفسك فيه ثقافه وكورسات حاسب وانجلش مش اكتر
انا تحت أمرك ف اى استفسار اخر
ومعذره ع التأخير ف الرد