قديم 21-09-2012, 09:12 AM
mmm.mm952 mmm.mm952 غير متواجد حالياً
عضو جديد

mmm.mm952 is on a distinguished road
Icon Music

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طفلة مصرية مشاهدة المشاركة
س ماهى الفكرة
ج/عمل ملزمة وردد بها علو م 3 ترم اول بس ملزمة اختراع تجعل الجميع من جمالها يقول اللة ملزمة كلها ابداع سهل ممتنع
س هتقلى ازاى فكرتها
ج/فكرتها تتركز فى هذة الخطوات
1- تقسيم المنهج الى دروس صغيرة كل درس يساوى وقت حصة درس خصوصى يعنى ساعتين
2- كل درس يتم عمل بة الاتى تلخيص قوى لهذا الدرس
3- عمل جزء بة الاسئلة الصعبة واجاباتها مختصرة بدون تطويل او تقصير مثل اسئلة علل
4-فى نهاية كل درس اسئلة الامتحانات على هذا الدرس من امتحانات 2011 و2011
5-يتم عمل خلال هذا المحتوى السابق تفريغ اماكن وعمل بها بعض النكت الهادفة نكتة او اثنين على كل درس بعض الفوازير بعض المقولات المشهورة بعض الاحاديث القصيرة لانها بتعطى متعة للطالب وحاجات تانية نتناقش فيها

س لماذا نفعل معا كلنا هذة الملزمة
ج/علشان هنخلية لوجة الله ورد لكل الناس وهيكون احسن عمل مبدع بالبوابة باذن اللة ولان كثير من زملائنا مخلى شغلة بى دى اف ومش عايز احد يعمل بة ويقلك علشان تعبت فية
س وماذا مطلوب مننا
مطلوب من كل عضو وزميل ومشرف يحدد درس واحد فقط او اكثر حسب امكانياتة ويعملة ورد بالمواصفات السابقة ونتركة صدقة جارية لكل طلبة مصر

س وهل هذا العمل هيتم ويكتمل
ج/اشك ان يتم هذا المشروع لعدة اسباب 1- لم نتعود على العمل الجماعى 2- كل واحد هيكبر ويقلك سيب الاخرين يشتغلوا وانا هاخد على الجاهز 3 - اسباب اخرى
ولكن انا هعمل درس بهذة المواصفات خلال عدة ايام ونزلة ورد للجميع والسبب هيكون لانى هعمل بمبداء رسول الله خذ بالاسباب واتكل على الله

ياريت الجميع يتشارك معى فى هذا العمل ونصنع حاجة نفتخر بها جميعا امام ربنا والله لوجة اللة
ملحوظة كل معلم عامل شوية شغل ممكن يظبطهم وردد بهذة الطريقة المذكورة وينزلها وردد مش مش هيتعب اكثر من ربع ساعة وان شاء اللة صدقة جارية وعلم ينتفع بة منتظر مشاركتكم معى