قديم 19-07-2013, 09:07 PM
medoash medoash غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

medoash is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the different مشاهدة المشاركة
هو بالنسبة لاسنان انا اعرف ان الدفعة بيبقى عددها صغير واكيد بتتعلموا كويس هل ده صح ؟ كمان كنت عاوزة اسال على التقديرات وكده هل فيه كوسة وحاجات من ديه يعنى اسئلة شفوى انا بخاف جدا منها انا من النوع اللى بياخد وقت فالاجابة مش بحب حد يصدمنى بالسؤال بحب اخد وقت فالتفكير وخايفة اوى من الموضوع ده و كنت عاوزة اسال على تعيين المعيدين عندكم بيبقى ازاى يعنى بياخدوا كام واحد من الدفعة وهل ديه حاجة سهلة ؟
كمان كل ما افكر انى ممكن اخلع لحد سنانه او اى حاجة من ديه احس انى حكون مقروفة شوية حاسة ان الموضوع صعب اكيد مع الوقت هتعود صح ؟
كمان بالنسبة لقسم جراحة اللى عندكم وكسور الوجه وكده انتم بتعملوا عمليات بخصوص الموضوع ده و بتتدربوا ازاى على العمليات ؟
وشكرا جدا على الموضوع بجد انا استفدت كتير

هوا العدد المفروض يكون قليل بس مكتب التنسيق بقاله كام سنة بيجبلنا اعداد زيادة اوى استجابة لرغبات الناس ودا بيأثر على جودة التعليم بشكل كبير لكن اقدر اقول ان التعليم كويس لحد كبير باذن الله.

بالنسبة للكوسة مقدرش اكدب على حضرتك موجودة بشكل واضح جدا ودا مش فى اسنان بس دا فى التلات كليات عموما وهوا دا عيب التعليم الجامعى فى مصر .

بالنسبة للخلع والدم والكلام دا انا كنت فى الاول متخيل انه موضوع مقرف او انى مش هقدر استحمل لكن اما اشتغلنا لقينا كلنا الموضوع حلو جدا بل بالعكس هتبقى مستمتعه وانتى شغاله جداااااا لان مهة طب الاسنان فيها جزء فنى وتجميلى وجراحى.

بالنسبة لقسم جراحة وتجميل الوجه والفكين دا قسم كبير وليه نظام معين يعنى القسم تبع طب اسنان لكن اللى بيشتغل فيه طلبة من طب او طب اسنان بشرط انهم يعملوا ماجستير ودكتوراه