قديم 08-08-2017, 08:48 PM
فن المذاكرة فن المذاكرة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فن المذاكرة is on a distinguished road
Impp

انتهت التجارب ولكن قبل ان اذهب اليكم بعض النصائح

اقرأوا هتستفيدوا :-D
١-لازم تكون عارف اسلوب مذاكرتك يعني متشوفش حد بيذاكر ازاي و تحاول تقلده لازم تعرف انت بتجمع كويس امتى اسلوب مذاكرتك ايه و كده
٢-توكل على الله و متتوترش و اعرف ان لكل مجتهد نصيب
٣-متحاولش تخبي عن زمايلك ورق مذكرات حتى لو هما عملوا كده و هتلاقي ٧٠٪ من اصحابك كرهوك متتصدمش ده طبيعي و لا تزعل و لا تتضايق و افتكر دايما إن الله في عون العبد ما دام العبد في عون اخيه
٤- ذاكر من كتب المدرسة و حل النماذج (دليل التقويم) و تقويم كتاب المدرسة
٥- حل كتيييييير عالاقل كتاب في كل مادة
٦-متخافش الوقت يكفي و زيادة بس انت متضيعوش
٧- اثناء السنة احفظ ادق ادق التفاصيل و اللي بين السطور و في المراجعة الاولى و التانية
٨-المراجعة التالتة و الرابعة شوف العنوان و سمع و اللي مش فاكره راجع عليه و حل كتب المراجعة النهائية (بتنزل في شهر ٣)
٩- متستغربش ما كلمة مراجعة رابعة 😂😂 لو في وقت تراجع الخامسة و السادسة راجعها
١٠-الاحياء و الجيولوجيا و الادب و النصوص و القراءة و معظم الفيزيا الحديثة بيتحفظوا زي ما هم 😏 ابتسم انت في مصر ☺️☺️دول فيهم نسبة ١٠٪ فهم و ٩٠٪ حفظ و لو مفهمتش و حفظت زي الحمار تبقى طالب مثالي 😂😂فيما عدا مسائل الوراثة (ودي اتحذفت من المنهج خلاص)😎و ال DNA
١١- ركز عالعربي كويس جدا و لو ضعيف في النحو حل كتير هتلاقي نفسك حفظت الاسئلة 😂في فترة المراجعة بس انا حليت اكتر من ١٢٠ قطعة نحو و طبعا مش محتاجة اقولك انك لازم تصحح اللي بتحله من اجابات او مع مدرس او عالاقل مع زمايلك اللي هتلاقيهم اندثروا اصلا بعد ثانوية عامة 😁😒
١٢- ابعد عن الموبايل الموبايل ابعد عنه 😂
١٣- في برنامج اسمه self control for studying بيخليك متقدرش تفتح اي ابليكيشن لفترة انت بتحددها و ممكن تعمل استثناء لحاجات محتاجها زي الgoogle translation ده حل حلو اوي
١٤-متحطش في دماغك انك هتقعد سنة كاملة متعملش حاجة في حياتك الا المذاكرة لازم حاجة في النص تكسر و تجدد يعني خروجة حلوة و غدوة برا و تكون مخلص كل اللي وراك قبل ما تخرج عشان يبقى بالك رايق بس ده ممكن كل اسبوعين او تلاتة مش كل يومين 😂
١٥-كل ما تكسل او متبقاش قادر تذاكر افتكر ان انت عندك هدف و مينفعش تستغنى عنه بس انا شخصيا كنت كل ما ازهق من المذاكرة اقوم اكل و ده حل منصحش بيه خالص عشان
متتخنش😂😂
١٦- حاول تذاكر في مكان هادي و في وقت البيت كله نايم لو عندك اخوات صغيرين زي حالاتي
١٧- اختار مدرس كويس في الشرح و المتابعة و بيخلص بدري و ده اسأل فيه ناس من الدفعة اللي اكبر منك
١٨-نام كويس بس مش بزيادة يعني من٦ ل٨ ساعات لا يزيدوا و لا يقلوا
١٩- حاول تعتمد ع نفسك اكتر من المدرسين في فترة المراجعة عشان نزول الدروس بيضيع وقت كتيييييير
٢٠- نظم دروسك بحيث انك متنزلش كل يوم يعني تخلي يوم بتنزل مثلا ١٠ و ترجع ٦ و يوم بتقعد في البيت من اوله لاخره و حاول تنظم دروسك بحيث ان متاخدش مادتين ادبيتين ورا بعض ويكون عندك بومين اذا مكانش ٣ اجازة
٢١-خلي كل اسبوع وقت محدد مثلا يوم او ١٢ ساعة تراجع فيه عالقديم و ده ابدأ فيه من تاني شهر
٢٢-ذاكر بذكاء يعني انت خلاص فاهم الدرس اقراه مرة بعدين احفظ التعريفات و افتح اي كتاب بعدها حل عالدرس هتلاقي انك بتحل كله صح و التعليلات و ماذا يحدث و الكلام ده حله في الكراسة و بعدين افتح الاجابات و عدل ع اجابتك و كده بدل ما انت كنت هتحفظ الاجابة كلها حفظت التعديلات بس
٢٣- صلى و حسن علاقتك بربنا و ادعيله و خليك طماع في الدعاء يعني حتى لو انت عارف نفسك متجبش ٩٠٪ ادعي و قول يا رب اجيب ١٠٠٪ يمكن ربنا يستجيب الدعاء و دي اخر و اهم نصيحة
يا رب اكون سبب في اي فايدة ليكو و ربنا معاكو دي بجد و يوفقكو كلكو و ادعولي و لو حد عايز يسأل عن اي حاجة يقول و بس ☺️☺️