قديم 20-06-2017, 04:01 PM
Basim Shadow Basim Shadow غير متواجد حالياً
عضو جديد

Basim Shadow is on a distinguished road
Impp

لو سمحت أنا أعرف ان كلية الحاسبات والمعلومات اللى يدخلها ممكن يفهم كل قسم من أول سنة قبل ما يقرر يخش قسم ايه مثل قسم علوم الحاسب او هندسة برمجيات او نظم معلومات أو اتصالات...الخ،حيث يوجد 10 أقسام فى الكلية.
لكن السؤال هو إذا لم أدخل أنا كلية حاسبات ومعلومات هل يوجد معهد حاسبات ومعلومات فى محافظة الجيزة(فى حالة لم أتمكن من دخول كلية حاسبات ومعلومات الخاص بجامعة القاهرة بالجيزة)؟وهل نظامها مثل نظام الكليات(أي أول سنة تدرس كل المواد ثم السنة التالية تحدد تخصصك من معرفتك فى السنة الأولى للمواد)أم للمعهد عدد محدود من الأقسام؟لو أنا دخلت معهد أنا قلقان يكون عدد الأقسام محدودة فقط وبالتالى أنا مش هعرف باقي الأقسام اللى مش موجودة وأنا عاوز أعرف كل الأقسام وأدرسها عشان أعرف ايه اللى يناسبنى.
سؤال آخر.أنا نفسي أعرف كل حاجة عن البرمجة والسوفتوير والهارد وير والاختراق(الاختراق بنية طيبة عشان تم سرقة حساب منى وأريد مساعدة جميع الحسابات المسروقة واعادتها لصاحبها وكل حاجة عن الكمبيوتروأحل مشاكلى مع الكمبيوتر اللى أنا مبفهمش فيه منذ صغرى مثل مشكلة خطأ أو بخصوص الانترنت.فهل يمكن دخول قسمين فى الكلية او المعهد؟وفى حالة ردك ب "لا" هل يمكن بعد انهاء الدراسة فى الكلية دخولها من جديد بقسم آخر؟على أمل توسيع ثقافتي فى مجال الحاسبات والمعلومات والانتفاع بها ومساعدة الجميع أكثر.
لقد أنهيت الدراسة الثانوية وأرجو الرد لأن هذا هام بالنسبة لى وأهمهم أنى لا أعرف ماذا فى المعهد من نظام وأقسام وغيره كما أعرف الكلية جيدا.وشكرا
الصور المرفقة