قديم 15-07-2009, 10:32 AM
الصورة الرمزية اسامه البنا
اسامه البنا اسامه البنا غير متواجد حالياً
عضو نشيط

اسامه البنا will become famous soon enough
افتراضي افكاري

انا لو وزير التربيه والتعليم هلغي مجانيه التعليم بعد الابتدائيه .
بعد الابتدائيه هيكون التعليم منحه ل50% من الطلاب فقط .
يعني لو المدرسه فيها 100 طالب هاخد 50 اصرف عليهم واعلمهم .
كلام ممكن يكون غريب علي المجتمع بتعنا الي اتعود علي كل حاجه تجيله سهله لغايه ما قيمتها بتروح .
نشوف الدوله بتصرف علي خريج التجاره والعلوم والحقوق وغيرها كام ويطلعو يعملو في غي مجالهم .
طيب احنا لما نوفر المصاريف دي مش هيستفاد الجميع .
1- الي هيكمل هيلاقي تعليم ممتاذ تخيل فصل الاعدادي بدل ميكون 40 طالب هيكون عشرين .
2-هيمنع الغش تماما لانها مسابقه داخليه لاني هاخد نصف الي في نفس المدرسه .
3-بعض من لم يتمكنو من اللحاق بالتعليم المجاني هيلجاء للتعليم الخاص وده هينعش الاقتصاد وهيوجد عدد من المدارس الخاصه وفرص عمل لخريجي التربيه .
4- هيكون فيه ألتزام في المدارس لان الي هيعمل مشكله هيتحرم من المنحه التعلميه .
5-الي هيخرج بعد المرحله الابتدائيه هتكون امامه الفرصه لتعلم حرفه واتقانها وهو صغير وليس الانتظار للتخرج من الجامعه للتعليم وطبعا في هذا السن يكون اصلا ليس هناك قابليه لتعليم الحرفه .
6- الخريجين من الجامعات سيقلون الي النصف مما يوجد فرص العمل في تخصصهم بدون وسطه .
7-وده المهم جدا اصبح التعليم في مصر الان رغم مجانيته الشكليه للقادرين فقط .
من يستطيع الصرف علي الدروس الخصوصيه يجد فرصه في كليات القمه ومن لايستطع فليكتفي بأدنا التعليم
يعني العمليه فلوس مش قدرات فرديه بين الطلاب .
8-سيظهر من تاني العمال المهره لان العمل سيتعلم المهنه من صغره من سن 13 عام مش من سن 22 عام بعد تخرجه من الجامعه بيتعلم المهنه عام وبعدين يعمل اسطي ويعمل وحده وهو امامه الكثير ليتعلمه .
اخيرا انا عايز اسمع اراء ومن يجد عيب في هذا الكلام وهذا وارد ارجو ان يطلعني عليه وسأقوم باللرد .