قديم 24-07-2011, 02:00 PM
محمد ميزو محمد ميزو غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمد ميزو is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رامى قشوع مشاهدة المشاركة
فى الحقيقه انا مجموعى فى الثانويه العامه هو 96.8% وطبعا فى ظل التنسيق المرتفع ده السنه دى مش هلحق لا طب اسنان ولا صيدله

وانا محتار لان ممكن مجموعى ممكن يجيب علاج طبيعى

وطبعا الناس والاقارب يقللون من شأن الكليه دى حتى انهم يشجعونى انى ادخل علوم او حربيه افضل منها

بحجه انها لا معنى او مكانه لها وغير مربحه.. طبعا انا معرفش منين جابو المعلومات دى

حتى ان فى ناس قلتلى ) هتطلع فى الاخر مدلكاتى ( مع احترامى لكل الطلبه فيها

واتا جدا محتار هل الكليه دى ليها مستقبل؟؟ وهل هى تتبع القطاع الطبى و نقابه الاطباء ؟؟ والخريجين منها بيشتغلو فين ؟

وهل يعمل الخريجون منها فى المستشفيات ؟؟ ولا العلاج الطبيعى اللى فى المستشفيات بيكون خريجين طب ؟

انا محتار بجد واتمنى الاجابه سريعا
بص زي ما قالك اخونا ان في موضوع عن العلاج الطبيعي موجود
فكرة ان الكلية غير مريحة مش عارف مقصود بيها ايه
و فكرة مدلكاتي دي خاصة بالتربية الرياضية
الكلية ليها مستقبل اكيد ليها مستقبل افضل من اي كلية تانية عشان الطلبة فيها ممكن يبتدوا يشتغلوا من سنة تانية غير كده ليها تكليف
و الطلبة فيها من سنة تالتة بينزلوا مسنشفيات و لما بيتخرجوا بدوا في منهم بينزل في مستشفيات سواء اقسام داخلية لتأهيل المرضى بعد العمليات او الكسور او في العيادات الخارجية للتعامل مع الحالات المزمنة

و احد الحاجات المميز فيها العلاج الطبيعي في مصر هو الاصابات الرياضية لأن بعد حالات الاصابة بتكون الكلمة العليا ان اللعيب ينزل الملعب اولأ لأخصائي العلاج الطبيعي

و يكفي ان خريج العلاج الطبيعي المصري مصنف عالميا بعد خريج امريكا و كندا يبقى ازازي الكلية او المجال اي كلام و يمكن الميزة دي عشان المجال بيتهاجم كتير ده اللي مخليه متماسك و من اكتر الكليات اللي بتقدم ابحاث في مصر

و شوف الموضوع اللي عندك في القسم و ادخل على النت و دور عن ايه هو العلاج الطبيعي

وانا كنت طالب و كنت جايب مجموع يدخلني طب بشري و اسنان و صيدلة بس الحاجة الغير تقليدية و الجديدة هي اللي خليتني ادخل علاج طبيعي

وممكن تنزل و تشوف بنفسك في مراكز العلاج الطبيعي و مش مراكز الطب الطبيعي عشان في فرق شاسع و تروح المستشفيات و تشوف المرضى اللي اتعالجوا بالعلاج الطبيعي من المرضى اللي م اتعالجوش بيه و تشوف الفرق بنفسك