قديم 25-07-2011, 05:26 PM
رامى قشوع رامى قشوع غير متواجد حالياً
عضو جديد

رامى قشوع is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد ميزو مشاهدة المشاركة
بص زي ما قالك اخونا ان في موضوع عن العلاج الطبيعي موجود
فكرة ان الكلية غير مريحة مش عارف مقصود بيها ايه
و فكرة مدلكاتي دي خاصة بالتربية الرياضية
الكلية ليها مستقبل اكيد ليها مستقبل افضل من اي كلية تانية عشان الطلبة فيها ممكن يبتدوا يشتغلوا من سنة تانية غير كده ليها تكليف
و الطلبة فيها من سنة تالتة بينزلوا مسنشفيات و لما بيتخرجوا بدوا في منهم بينزل في مستشفيات سواء اقسام داخلية لتأهيل المرضى بعد العمليات او الكسور او في العيادات الخارجية للتعامل مع الحالات المزمنة

و احد الحاجات المميز فيها العلاج الطبيعي في مصر هو الاصابات الرياضية لأن بعد حالات الاصابة بتكون الكلمة العليا ان اللعيب ينزل الملعب اولأ لأخصائي العلاج الطبيعي

و يكفي ان خريج العلاج الطبيعي المصري مصنف عالميا بعد خريج امريكا و كندا يبقى ازازي الكلية او المجال اي كلام و يمكن الميزة دي عشان المجال بيتهاجم كتير ده اللي مخليه متماسك و من اكتر الكليات اللي بتقدم ابحاث في مصر

و شوف الموضوع اللي عندك في القسم و ادخل على النت و دور عن ايه هو العلاج الطبيعي

وانا كنت طالب و كنت جايب مجموع يدخلني طب بشري و اسنان و صيدلة بس الحاجة الغير تقليدية و الجديدة هي اللي خليتني ادخل علاج طبيعي

وممكن تنزل و تشوف بنفسك في مراكز العلاج الطبيعي و مش مراكز الطب الطبيعي عشان في فرق شاسع و تروح المستشفيات و تشوف المرضى اللي اتعالجوا بالعلاج الطبيعي من المرضى اللي م اتعالجوش بيه و تشوف الفرق بنفسك

طيب انا مقتنع بالكلام ده
بس انا سمعت ان فى مشاكل ومش معترف بأخصائى العلاج الطبيعى فى نقابه الاطباء
هل الكلام ده صحيييح؟؟