قديم 21-07-2009, 07:27 PM
thedentistmod thedentistmod غير متواجد حالياً
طالب جامعى ( طب الاسماعلية الفرقة التالتة )

thedentistmod is on a distinguished road

اسف للتاخير فى الرد لكن الموقع كان واقع
اقتباس:
انا ان شاء الله هكتبها رغبة اولى بس انا من المنصورة و سمعت ان اسنان المنصورة صعبة وده اللي مخوفني
و ياريت حضرتك تكلمنا عن طبيعة الدراسة في اسنان وهل هي بتحتاج جهد كبير اصل انا بيجيلي حالة نفسية منحاجة اسمها مذاكرة
ومتشكرين ع الموضوع

اسنان المنصورة او غير المنصورة مفيش حاجة اسمها صعبة
لازم تذاكر من اول يوم و بس
طبيعة الدراسة عامة فى الكليات الطبية عايزة مذاكرة و جهد و اهتمام سواء الاسنان او الصيدلة او البشرى لكن اسنان فيها فرق ان البجزء العملى فيها كبير اوى خصوصا فى اخر 3 سنين
اقتباس:
هل الدراسة فى طب اسنان غير مناسبة للبنات؟

2- ماعدد سنوات الدراسة بالامتياز واللذى منه؟

3-ما المواد التى يتم دراستها فى الكلية ؟
1/ الدراسة مناسبة للبنات عادى بس عايزين شوية جهد بدنى زيادة حاجة بسيطة يعنى لو بنت ضعيفة اوى اوى يبقى مينفعش
عدد السنوات 5 سنين + سنة امتياز
الدراسة تكون فى اول سنة فى كلية العلوم تدرس فيها كمياء و فيزياء و نبات و حيوان و انجليزى و ده سنة تمهيدى مش مهمة بعد كده
بعد كده اربع سنين اول سنتينبتتعلم فيهم نظرى كاساس للمهنة و للسنتين الاخرتين زى مثلا تشريح الفم و الاسنان و خصائص مواد طب الاسنان و بتشتغل بس على موديلز صناعى و بالنسبة لاخر سنتين و دول اهم سنتين بتشتغل على انسان حقيقى و بتدرس فيهم كل تفاصيل التعامل معاه و علاجه
المواد كتيرة منها الحشو و الاستعاضة و التيجان و الجسور و الجراحة و التقويم و حشو العصب و امراض الفم و غيرها
اقتباس:
معلش انا عاوز اعرف مواد الاسنان وهل هى اسهل من الطب وكمان بالنسبة لمستقبلها احسن ولا الطب ؟
هى اسهل من الطب بس فيها جزء عملى اكتر من الطب بكتير
المستقبل ده بيختلف من واحد الى واحد تانى و ملوش قاعدة معينة و ربنا يكرمك
اقتباس:
لو انت طالب ثانوية عامة وجبت 98% بامانةكنت هاتختار ايه اختار حاجة واحدة بشرى ولا اسنان ولا صيدلة وليه وهل انت ندمت على انك دخلت اسنان وبرضه ليه برجاء سرعة الرد علشان تساعدنى انىاخد قرار ولك جزيل الشكر بسرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر رررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررة مستنى الرد
طب حقولك حاجة انا كنت جايب 99.1% فى ثانوى
و داخل اسنان بمزاجى
انا كنت من الاول لاغى صيدلة من دماغى اما بشرى فاللى منعنى منه طول فترة دراستته
طب الاسنان حلو و جميل و لذيذ بس عايز ايدك تكون خفيفة شوية و ده بيجى بالتعود