قديم 31-07-2012, 11:11 AM
الصورة الرمزية *moon*
*moon* *moon* غير متواجد حالياً
FaCuLtY Of DeNtIsTrY

*moon* is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medoash مشاهدة المشاركة
بصى يا دكتور التحويل من صيدلة لاسنان دا بالذات مشكلة كل سنة لان فى ناس بتكتب صيدلة بذات البنات وبعد اما تجلها تقلك لا انا عاوزة ادخل اسنان ومجموعى جايبها وعشان مكدبش على حضرتك فى ناس بتعرف وفى ناس مش بتعرف تحول

التحويل الورقى دا بيتم فى حالة فشل التحويل الالكترونى وانا عموما اتأكدت ان مفيش تحويل ورقى خالص قبل اما يخلص التحويل الالكترونى .... التحويل الالكترونى الغير متناظر له شرطان الشرط الاول ان تستوفى الحد الادنى لمجموع الدرجات للكلية المراد التحويل لها والشرط التانى ان يكون لتقليل الاغتراب يعنى مثلا تيجى من صيدلة اسوان للمنصورة

حضرتك بقى الاجراء الاول انك تعملى التحويل الغير متناظر وحضرتك سألتى احول منصورة ولا اسماعيلية فانا بطلب من حضرتك بس تقوليلى انتى من انهوا ادارة فى انهوا محافظة وانا هاجبلك كليات طب الاسنان اللى هتبقى متاحه ليكى فى التحويل لان مش كل الجاماعت بتبقى متاحه وهاقلك كمان نسبة قبولها باذن الله حسب التوزيع الجغرافى

تانى اجراء وهنفترض باذن الله التحويل اتقبل ... يبقى هتطلعى على المدينة وتسألى عن المدينة .... انا فى سنتى كنت محول من اسنان الاسماعيلية لاسنان الاسكندرية تحويل متناظر ومرضوش يقعدونى مدينة عشان محول واضطريت ادفع 1000 جنيه عشان اقعد (بس دا كان قبل الثورة بقى )بس عموما الحاجات دى بتختلف من جامعه لجامعه حسب ظروف المدينة وبتختلف من الولاد للبنات

تالت اجراء لو التحويل متقبلش هيبقى فيه تحويل ورقى ... مشكلة التحويل الورقى تكمن ان كل جامعه بتمشى على مزاجها يعنى مثلا فى سنتى كنت اما جاتلى اسنان الاسماعيلية قدمت فيها بس اما عملت تحويل من النت وجالى اسكندرية رحت اسماعيلية تانى اجيب ورقى ومستنى دورى فلقيت طالبة ووالدتها قاعدين مع الست اللى ماسكة شئون الطلبة عاوزين يحولوا من صيدلة لاسنان ومجموعها جايب اسنان بس للاسف الست مكنتش رادية وقلتلهم احنا مش بنقبل تحويلات

على عكس كدا الموضوع فى اسكندرية بسيط جدا انت بتروحى تثبتى بوصل او عقد انك قاعده فى اسكندرية ودا بيبقى فى ادارة الجامعه وبتدفعى 150 جنيه وهما بيعملولك تحويل بس لازم يكون فى محل اقامة فى اسكندرية

فكل جامعه ليها نظامها وكل جامعه بتغير نظامها من سنة لسنه ومعلش هو الموضوع معقد وليه شروط
بس زى ما قلت لحضرتك امشى خطوة خطوة واول خطوة التحويل الالكترونى ومستنى رد حضرتك وهقلك انتى هيبقى متاح ليكى ايه
انا مش عاوزة احول عشان المجموع والله
انا سالت كتيير واتاخرت شوية ف القرار ف كتبت صيدلة
بس الناس اللى سالتها قالولى هتتعبى اكتر ف صيدلة
واسنان شغلها اسهل ومذاكرتها اقل
بس كلام حضرتك ده خوفنى اكتر وانا اصلا لسه مترددة ف موضوع التحويل
المهم انا محافظة الشرقية ادارة بلبيس
ربنا يسهل

اللهم اني أستودعك ♥ قلبي ♥ فلا تجعل فيه أحدا غيرك
وأستودعك ♥ لااله الاالله ♥ فلقني اياها عند الموت
وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة الا في مرضاتك
وأستودعك كل شيء رزقتني وأعطيتني فأحفظه لي من شرخلقك أجمعين
وأغفرلي ولوالدي ولجميع المسلمين يامن لاتضيع عنده الودائع