قديم 26-07-2012, 04:37 PM
الصورة الرمزية رايه الاسلام
رايه الاسلام رايه الاسلام غير متواجد حالياً
Faculty of Medicine Assiut university

رايه الاسلام is on a distinguished road

انا ممكن افيدك على اد ماهقدر انا خلصت تانية ثانوى والحمد لله انا مستوايا فى الانجلش كويس وطبعا كلنا سمعنا عن امتحان تانية ثانوى فى ناس كتييير كانت بتقول عليه صعب انا كنت اتوقع انه ييجى اصعب من كده بكتير بس انا شوفت ان فيه كام نقطة بس للناس اللى فاهمة والحمد لله ربنا وفقنى وجبت فيه 25
فى 3 حاجات مهمة لازم تخلى بالك منها وانا كنت مركزة عليهم
اولا الكلمات الخارجية اى كلمات هتقع فى ايدك وتحغظها هتفيدك مش بس فى الترجمة لا دى فى حاجة انا كان معايا حوالى 10 ورقات زى القاموس بالترتيب الابجدى حفظت على اد مقدرت ده غير اللى المستر كان بيديهولنا من كلمات للترجمة
ثانيا دى حاجة انا كنت بعملها انى كان معايا ملخصات كتير ومذكرات كتير بس فى نفس الوقت بذاكر من واحد بس كنت بعمل ايه؟ كنت مثلا اخذ اليونت وبعد كده اذاكرها من المذكرة واطلع على الملخصات اللى معايا اطلاع سريع وبعد كده اكتب الحاجات اللى حستها مهمة فى ملخص واحد وهو سنيور فى اى مكان فى الصفحة بتاعة اليونت وبكده انا فى الاخر مبذاكرش غير من سنيور يا ريت تكون فاهمنى دى حاجة فادتنى جدا جدا وماكنتش بتاخد وقت يعنى اليونت بمذاكرته ساعة اوبالكتير ساعتين
ثالثا الحل الكتييييير من اى ملخص موثوق فيه زى سيربرايز او سنيور او ذابيست او مذكرة المستر ادى وقت كبيير للحل
معلش يمكن طولت عليك بس حبيت افيدكم وربنا يوفقنا كلنا ولو فى اى جزئية عايزنى اوضحها اكتر اوكى وربنا يوفق الجميع