قديم 01-08-2009, 06:16 PM
الصورة الرمزية Mohamed Al Sheaibi
Mohamed Al Sheaibi Mohamed Al Sheaibi غير متواجد حالياً
طب المنصورة

Mohamed Al Sheaibi is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة davy jones مشاهدة المشاركة
محمد شعيبى موضوعك رائع جدا

وشكرررررررررررررررررررررررراا عليه

لكن انا عاوز استفسر عن

1-الكشف الطبى بيكون ازاى ياترى بيكشفوا علينا فعلا والتطعيم بيكون ازاى يعنى بناخد حقن ارجو الشرح بالتفصيل

2-انت قلت ان فى البيوكمسترى ان احنا بنعمل تجارب بنفسنا زىايه مثلا

3-هو احنا مثلا ممكن نشرح كائن وياترى ده بيكون اختيارى ولا ....

4-هو احنا بيطلب مننا ان احنا مثلا نمسك الميت

5-ارجو اسماء الدكاترة والمعيدين بتوع كل مادة وبتوع الاقسام مثلا قسم عظام-- باطنة --اطفال

وشكرررررررررررررررررررررررررررراا

-الاجابة-
1- بيشوفو النظر افتح عينك
ويكتبلك مثلا
18 من 20
وادفع ال 10 جنيه وروح
ياريت بيشوفه بالchart
لا
ده بيفتح عينك
ويحطلك فيه كشاف
وتلاقيها ممرضة ال بتكشف
وتاخد حقنة في ذراعك تطعيم

2-
اقتباس:
الbiochemistry او الكيميا الحيويه و اختصارا الbio ماده بتناقش كيمياء الجسم و التفاعلات اللي بتحصل جواه في سنه اولى بندرس الcarbohydrates بنعرف فيها تركيب السكريات البسيطه simple sugars و خصائصها و تفاعلاتها و كمان كيفيه ارتباطها لتكوين oligo و polysaccharides متشغلوش بالكم بالمسميات دلوقتي

غير كده بندرس الدهون lipids و بنعرف ايه هي الاحماض الدهنيه و الكوليسترول و دخوله في مركبات كتيره زي الهورمونات و عمل كل هرمون منهم

كمان البروتيناتproteins و اللي بتتكون من احماض امينيه amino acids و ارتباطها لتكوين عديد الببتيد و اشكال البروتينات المختلفه و وظائفها

اما بقى المتعه اللي بجد هتبدأ مع دراسه الاحماض النوويه nucliec acids او الDNA جزء شبيه باللي درسناه في الثانوي بس مع تفصيل اكتر , الجزء ده مهم جدا و لذيذ جدا في فهمه دا كان المفضل عندي

كمان في جزء ظريف و هو acid base balance او التوازن بين الاحماض و القواعد و ازاي الجسم بيحافظ على نسبه ثابته بينهم و الامراض اللي بتغير النسب دي
ده النظري اما العملي

عملي الbio لذيذ جدا و سهل جدا لو اهتميت بحضور السكاشن

بنعمل تجارب تخليك تقدر تعرف المحلول اللي قدامك ده carbohydrates ولا protiens الخ...

كمان بنعمل تجارب للتفريق بين المركبات في المجموعه الواحده يعني مثلا الglucose و الfructose الاتنين من الcarbohydrates بنفرق بينهم بtest اسمه سيلفانوف ... و مش قادره احكيلكم على اللون التحفه اللي بيطلع cherry red تحس انك عايز تشربه ... و ها كذا تجارب الbio كلها الوان تجنن

عايز اقولكم ان حضور السكاشن و عمل التجارب بأديك مهم جدا .. مهم كمان كتابت الخطوات اللي هتمشي عليها او الscheme و الكميات اللي هتحطها من كل ماده زي مثلا 2ml من الsolution و عليهم 2ml من alcoholic alpha napthol و الاسامي المكعبله دي ... كمان مهم تكون عارف الخواص الطبيعيه للماده زي مثلا لونها ريحتها و ما ادراك ما الروايح في الbio طعمها ..بس اوعى تدوق حاجه .. هل هي حمضيه او قلويه

عارفين ايه اغلس حاجه في الموضوع الtest tubes او انابيب الاختبار و الholders او الماسك
من ناحيه لان الانابيب دي بتكسر كتير جدا.. تبقى واقف في امان الله و اذ فجأه تششششششش ..ايه دا ؟ عادي الانبوبه اتكسرت اصل الholder كان واسع

و من ناحيه تانيه لان غالبا اللي بيديك الانابيب دي بيكون عمال المعمل و الامر لايخلو من "فين الشاي بتاعنا يا دكتور" و "يا رب اشوفك عميد الكليه" و "لو عزت اي حاجه اسأل بس على عم محمود" و عبارات مشابهه كتير هتسمعوها طول السنه, و طبعا الهدف منها انك تخلي عندك نظر و تشوف الراجل ده بقرشين .. المهم انك تنوي بيهم الصدقه!

حاجه كمان مهمه احب انبه عليها و هي ضرورة لبس البالطو ..و يا ريت كمان تلبس اوحش حاجه عندك يوم سكشن الbio لان انت بتتعامل مع مواد كيماويه و احماض و لو معملتش كده يبقى على اخر السنه هتلاقي هدومك كلها عايزه تترمي

ان شاء الله متتعرضوش للحوادث دي و تستمتعو بالسكشن

3- عندك جارات يعني مثلا
دراع واحد ومسلوخ جلده
ومحفوظ ف فورمالين وتشوفه من بره بس

4-انما تمسك انسي
والتشريح كله على الانسان

5- الداكاترة بيختلفوا من محاضرة لمحاضرة مفيش ثابت غير رئيس القسم وهو اللي بيحط الامتحان