قديم 15-10-2011, 08:20 PM
الصورة الرمزية vampire1188
vampire1188 vampire1188 غير متواجد حالياً
مشرف قسم كلية التجارة والجامعات والمعاهد الخاصة
خريج - كلية تجارة جامعة القاهرة

vampire1188 is on a distinguished road

ناس كتيرة اضايقت من حكاية انى عمال ارغى ارغى وادي في مقدمات
بس صدقوني والله كان لازم ادي في مقدمات عشان تبقو عارفين قد ايه الموضوع مهم
وقد ايه انت لازم تتعلم لغة تانية غير العربى

تاني حاجة فيه ناس بتشارك وبتكتب اسئلة وللاسف انا ببقى عايز ارد بس مش عايز الموضوع يبهدل منى .. ولذلك انا عملت موضوع فرعى للاسئلة والاستفسارات المتعلقة بالكورسات عموما
ودا هايبقى ان شاء الله بمثابة مشاركة عامة من كل الناس
مش شرط يعنى انى اجاوب انا عليه
http://thanwya.com./vb/showthread.ph...67#post4048867

عرفنا في البوست اللى فات شوية حاجات كتير وكان اخر حاجة توصلنالها هيا المشاكل الشائعة اللى بتواجهنا لما بنيجي نتعامل مع الانجليش كلغة جديدة بنتعلمها او بنعرفها

وبما ان الناس طلبت منى اخش فى الموضوع بدون رغى فاتس اوكي

عشان تعالج المشاكل اللى انت بتتعرض ليها لازم تعمل 3 حاجات

أولاً : تعيش نفسك في امريكا وانت قاعد في مصر

انا ليه بقول عيش نفسك في امريكا ؟
لان زي ماقولتلك قبل كدا تخيل انك نمت وصحيت لاقيت نفسك في امريكا ومش عارف تتكلم مع الناس ومجبر على التعامل معاهم وانت مش فاهم لغتهم اصلا .. هاتعمل ايه ؟؟
يااااااما ناس سافرت امريكا وماكنتش تعرف تفرق حرف الايه من البي
ومع ذلك قعدو هناك سنين ورجعو مصر بيتكلمو احسن من اجدعها دكتور في اداب انجليش !!
واحنا بما اننا ماعندناش القدرة على السفر لامريكا فاحنا عايزين نطبق الموضوع دا دلوقتى واحنا قاعدين في مصر

فيه وسائل كتيرة بس الوسيلة الاضمن والانجح والمتاحة للجميع هيا النت
ازاى ؟

1- تخش على ويكيبيديا وتقرا عن حاجات كتيرة بالانجليش
ويكبيديا موسوعة مالهاش حل بجد وفيها كل حاجة تيجي في بالك باي لغة انت عايزها .. بس عشان احنا عايزين ننمى اللغة فلازم تقراها بالانجليش
ولاحظ ان من الطبيعي جدا ان فيه كلمات كتيرة ممكن ماتعرفهاش بس ساعتها بقى لازم تتعب شوية وتحاول تجيب معناها وتشوف النطق الصح بتاعها

2-
تفتح السي ان ان يومياً وتعرف الاخبار من عليه
هاتلاقي المذيع بيتكلم بسرعة وهاتتخنق في الاول .. حاول تلتزم بالموضوع دا على قد ما تقدر وقدرتك على السماع هاتزيد وهاتعرف تلقط كلام كتير بعد كدا

3- تتفرج على افلام بدون ترجمة
دا في حالة اذا كنت بتتخنق من حكاية السي ان ان والكلام دا .. بس في تلك الحالة انت هاتعمل حاجة حلوة اوي
فيه افلام بتنزل بدون ترجمة .. حاول انت بقى تنزل الترجمة بتاعتها بس بالانجليش .. يعنى الترجمة يبقى مكتوب فيها الكلام اللى الممثلين بيقولوه بحيث انك تتطابق الكلام مع اللى انت بتسمعه .. دا هايعمل معاك فرق جااامد جدا جدا واسألونى انا
:D
4- تسمع في اغانى وتحاول تلقط الكلام وتفهم (بس ابعد عن الراب)
ودي خطوة موازية لخطوة الافلام .. نقى اغاني هادية ماتكونش سريعة وهات الكلمات بتاعتها lyrics وبرده طابق كلام الاغنية مع اللى انت بتسمعه هايعمل معاك فرق رهيــــب
مع مراعاة حاجة مهمة .. وانت بتسمع وبتقرا الكلام بتاع الاغنية حاول تغنى مع الاغنية بنفس طريقة كلام المغنى عشان يظبط الاكسينت عندك
ومع استمرارك في الحكاية دي والله فعلا الاكسينت هاتتحسن كتير وبعد كدا هايبقى حاجة تلقائية عندك
وفعلا انا اللى ظبط الاكسينت عندي هيا حكاية الاغاني دي

5- الاهم من كدا بقى .. تعمل تشات مع الاجانب بالانجليش
عندك مواقع التشات على النت مغرقة الدنيا .. كلم اجانب كتير سواء كتابة او مايك عادي يعنى
دا هايفيدك في حاجتين ..
اول حاجة الطلاقة فى الكلام .. ودي هانتكلم عنها بشكل تفصيلي كمان شوية
تاني حاجة .. هاتستفيد ثقافة ليك ولنفسك بتعرفك على ثقافات الناس التانية
لان تعاملك مع الناس اللى من جنسيات تانية احسن ميت مرة لما تقعد تقرا عن ثقافات الناس دي في الكتب
ونصيحة بقى انصحك بيها
اعمل لنفسك ساعتين او تلاته كل يوم .. وخلال التلات ساعات دول انت اجنبى ..
يعنى تخش ع النت على حاجات انجليش
تفتح التليفزيون على قنوات انجليش
تشغل الام بي ثري على اذاعة انجليش او اغاني انجليش
الموضوع ممكن يوصل معاك لانك تكلم نفسك بالانجليش .. وحصلي انا شخصيا قبل كدا وحسيت انى اتجننت :D

ثانيا : تتكلم مع اي حد جنبك عشان تمرن لسانك
غالبا صعب انك تلاقي حد تتكلم معاه .. فانتا ماعندكش غير بديلين :
الاول : تعمل تشات مع الاجانب ع النت وبالمايك وماتتكسفش
التاني : الكورسات يا معلم زي ماهانشوف كمان شوية

فايدتها ايه بقى انك تتكلم مع الاشخاص التانية ؟
1- انت دلوقتى لسانك تحس انه مربوط والكلمات بتطلع بالعافية وحاسس انك مكسوف ومش عارف انت بتتكلم صح ولا غلط .. فانتا بالخطوة دي بتحاول تفك لسانك
واتكلم عادي حتى لو بتتكلم غلط او تنطق غلط بس المهم انك حاولت ومع الوقت وتنفيذك للي قولتلك عليه في الاول خالص هاتكتشف حاجات كتيرة غلط انت بتعملها وهاتصلحها

2- انت بتفكر بالعربى بعد كدا بتترجم انجليش وبعد كدا بتتكلم
يعنى مثلا .. انت دلوقتى عايز تقول الراجل اللى بيتكلم دا رغاي اوي
فانتا كدا فكرت بالعربى ودي خدت ثانية
وعلى بال ماتترجمها بالانجليش خدت ثانية كمان
يبقى كدا عشان تقول جملة زي دي يبقى كدا خدت منك ثانيتين بحالهم
وكدا تبقى انت بطئ
كلامك مع الاشخاص التانيين وتمرينك المستمر في الطريقة دي هايزود معدل السرعة عندك في التفكير والترجمة السريعة دي لغاية ما الموضوع بعد كدا هايتحول تلقائى لانك تفكر بالانجليش ومش محتاج انك تعمل عملية الترجمة دي
ثالثاً : الكورسات ثم الكورسات ثم الكورسات
فيه اخطاء شائعة بيقع فيها كتير من الناس زي :
1- عايز مركز يكون كويس وبيدي شهادة معتمدة
2- عايز اخش في ليفل عالى من الاول عشان انجز

وعشان نعالج الاخطاء دي لازم نوضح هيا ليه اصلا غلط

صح ؟

اولا .. بخصوص موضوع المكان الكويس اللى بيدي شهادات معتمدة
عايز اقولك ان حوار الشهادة اللى بيخص تعليمك لاي لغة انساااااااااه خااااااااالص وفكك منه
انت اللى يهمك انك تستفيد لنفسك وتكتسب اللغة وتبقى بتتكلم كويس
تخيل انك واخد 20 شهادة من كامبردج و5 شهادات من اكسفورد
وروحت عملت انترفيو في شركة ما والانجليش بتاعك مكسر
هل الانترفيور اللى بيعملك الانترفيو هايقبلك ؟
اكيد لاء طبعا حتى لو واخد عشروميت شهادة

طبعا الشهادة شئ كويس .. بس مش الحاجة الخطيرة الجامدة اللى هوا انا باخد الكورس عشان استلم الشهادة في الاخر وافرح بيها

وبعدين عايز اقول معلومة في النص كدا
مقولة بلدك بلد شهادات دي بدأت تموت وبقى الاتجاه اللى ماشى حاليا هو انت امكانياتك ايه ووريني ع الواقع واشوف بعيني ولو تستاهل هاشغلك

ثانيا .. بخصوص حوار انك تبقى عايز تخش ليفل عالى عشان تقصر المسافة عليك وتخلص كل الليفلات على طول في اقل وقت باقل تكلفة
دا هايضرك اكتر من اما هاينفعك
ليــــه ؟
لانك لما تخش في مستوي انت مش قده اصلا هاتتعب

يعنى مثلا انا في مرة كنت باخد كورس تبع معهد بيرلتز وعملت تحديد المستوي وفوجئت بانى دخلت ليفل وان .. مع انى مستوايا اعلى من كدا ودا بشهادة انستراكتورز تانيين
ومع ذلك مازعلتش .. ليه ؟ قولت لنفسي اللى عملى الامتحان شايف ان مستوايا كدا وهوا ادري بدا اكتر منى
وغير كدا انت هاتبتدي البداية الصح اللى هاتظبطك صح
وفعلا فيه حاجات كتيرة كانت ممكن تفوتني لو كنت دخلت في ليفل اعلى من وان
وبالتالى شيل من دماغك فكرة انا عايز اعلى ليفل ممكن اقدر اخشه
خليك على طبيعتك خااااالص والمستوي اللى انت تستاهله خشه وانت راضى حتى لو كان ليفل زيرو مش وان حتى !!

اي كورس انت هاتخشه في اي حتة خلقها ربنا في مصر هاتلاقيه متقسم لاتنين
جينيرال – كونفيرسيشن

1- الجينيرال :
دا بيبقى فيه الاساسيات بتاعة اللغة .. بيعلمك ازاى تكون جملة مظبوطة – ازاى تظبط الجرامر – ازاى تنطق صح .. الخ الخ
ودا اللى بيبقى زيرو خالص في الانجليش بيخشه

2- كونفيرسيشن :
وطبعا باين من اسمه انه خاص بالكلام والمحادثة .. ودا بيبقى مستوي متقدم شوية وبيركز على الكلام في اي مواضيع بحيث انه بيعلمك ازاى تتكلم بطلاقة من غير ماتفكر بحيث ان الكلام يطلع لوحده من بوقك
ومن خلال الكونفيرسيشن دا انت مع الوقت باذن الله ممكن توصل لدرجة الفلونت والناتيف كمان

ودا يقودنا لنقطة تانية وهو انك لما بتتخرج انت بتيجي في الحتة الخاصة بتقييم الانجليش عندك في السي في وبتكتبه .. وهوا لا يخرج عن حاجة من الحاجات الجايه دي :
1- Fair : يعنى فهم بصعوبة وكلام بالعافية
2- Good : بتفهم معقول وبتتكلم متهته وساعات بيبقى غلط
3- Very Good : بتفهم زي الفل وبتتكلم كويس بس ساعات بيقع منك حاجات قليلة بس نطقك صح والجرامر بتاعك صح
4- Fluent : يعنى وصلت لدرجة الطلاقة في الكلام اللى هوا الكلام بيطلع لوحده منك من غير ماتفكر فيه بالعربى وتقوم مترجمه
5- Native : دا بقى اعلى حاجة .. الناتيف دا اللى هوا لغة اهل البلد ذات نفسها .. يعنى لو انت ناتيف دا معناه انك بتتكلم زي لغة اهل البلد ذات نفسها
وطبعا بيفرق الناتيف بتاع انجلترا عن الناتيف بتاع امريكا عن بتاع كندا عن بتاع استراليا
وعشاااان كدا بقولكو اسمعو افلام كتير واغاني كتير عشان تلقطو الاكسينت بتاعتهم وتحاولو تقلدوها ووالله هايعمل معاكو فرق كبير جدا

ناخد بريك بقى دلوقتى ونقف لحد هنا نستريح شوية
وملحوظة حابب اقولها
في وقت هاييجي عليا هانزل بوستات كاملة بالانجليش بدل العربى عشان اجبركو انكو تقرو انجليش وتيجو على نفسكو شوية

في البوست القادم انا مش عارف هاقول في ايه اصلا لان ورايا خمس الاف حاجة اعملها .. بس اللى عنده اي كومنت يحطه في الموضوع الجديد الخاص بمشاركة الكورسات
http://thanwya.com./vb/showthread.ph...67#post4048867

يتبـــــــع ،،،