|
أرشيف المنتدى هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل |
|
أدوات الموضوع | ابحث في الموضوع | انواع عرض الموضوع |
#1
|
|||
|
|||
![]() بسم الله الرحمن الرحيم الطالب اسلام أصيب ١٥ تلميذاً وتلميذة في مدرسة عزبة توما التابعة لإدارة شرق المحلة التعليمية في الغربية، أمس، بإصابات وكدمات في اليدين والفخذين، بسبب تعدي مدرس بالضرب عليهم باستخدام «يد المقشة»، لإحداثهم حالة من الهرج والمرج في الفصل، تم نقل التلاميذ إلي مستشفي العام بالمحلة للعلاج، وتحرر محضر بالواقعة قيد برقم ٣٠٦٠٢ جنح مركز المحلة، وتولت النيابة التحقيق.
في غضون ذلك، قررت نيابة الإسكندرية حبس هيثم نبيل عبدالحميد، مدرس الرياضيات المتهم بقتل التلميذ إسلام عمرو بدر، بسبب عدم أدائه الواجب المدرسي. ففي الغربية، تلقي اللواء رمزي تعلب، مدير الأمن، بلاغاً من المستشفي العام بوصول ١٥ تلميذاً وتلميذة مصابين بكدمات مختلفة في أنحاء متفرقة في الجسم، وتقرر خروجهم بعد تلقيهم العلاج، فقرر تشكيل فريق بحث لكشف أسباب الواقعة، خصوصاً بعد تلقيه إخطاراً بتجمهر عدد من الأهالي أمام المدرسة يحاولون الفتك بمحمد السيد عبدالفضيل، مدرس بنظام التعاقد. وأكدت تحريات الرائد محمد الكردي، رئيس مباحث مركز المحلة، أن المدرس تم تكليفه من قبل الناظر بدخول الفصل حصة احتياطي لمنع الهرج والمرج، إلا أن التلاميذ لم يستجيبوا لنداءاته بالتزام الهدوء فضربهم بيد المقشة. وقررت النيابة إخلاء سبيل المدرس بضمان محل إقامته، واستدعاء ناظر المدرسة والتلاميذ لسماع أقوالهم اليوم، وطلبت تحريات المباحث حول الواقعة، فيما قرر المحافظ اللواء عبدالحميد الشناوي، إنهاء التعاقد مع المدرس، ونقل مدير وناظر المدرسة إلي خارج الإدارة، لفشلهما في إدارة المدرسة وإهمالهما في الإشراف علي العملية التعليمية. وفي الإسكندرية، وجه المستشار أحمد محمود، رئيس نيابة المنتزه، مساء أمس الأول، تهمة القتل إلي هيثم نبيل عبدالحميد، مدرس الرياضيات، وقرر حبسه ٤ أيام علي ذمة التحقيق، كما أمر بدفن جثة الضحية واستدعاء طبيب «مركز القدس الطبي» لسماع أقواله، فيما ورد في أقوال ولي أمر التلميذ. وشيعت أسرة الطفل جثته إلي مثواه الأخير أمس، وسط بكاء وعويل أهله وزملائه الذين لم يصدقوا أنهم لن يروه مرة أخري. وقال عمرو بدر إبراهيم، والد الطفل، إنه تلقي اتصالاً من والدة أحد زملاء إسلام في المدرسة، طلبت منه التوجه إلي مستشفي شرق المدينة، لأن إسلام تعب ونقلوه إليه، وعندما ذهب فوجئ بأكثر من ٧ مدرسين فأدرك أن «الموضوع فيه شيء»، فطلب رؤية نجله، إلا أن إدارة المستشفي رفضت بدعوي أنه في العناية المركزة، مؤكداً أنه عندما رآه بعد فترة وجده ميتاً لكن الأطباء أكدوا له أنه حي. وأضاف الأب: أخبرني البعض أن مدرس الرياضيات اعتدي علي نجلي، وأنه تم نقله إلي مستشفي القدس قبل نقله إلي شرق المدينة، فتوجهت إلي مستشفي القدس، حيث أخبرني طبيب يدعي أحمد إبراهيم بأن إسلام وصل المستشفي بعد وفاته، فطلبت منه أن يشهد بهذا الكلام أمام النيابة، فوافق شريطة أن تستدعيه النيابة رسمياً، مؤكداً أنه لن يترك حق نجله أبداً مهما كلفه الأمر ولن يترك دمه يذهب هدراً. واتهم الأب مستشفي شرق المدينة بالإهمال، بعد أن كتب أحد الأطباء تقريراً مبدئياً قال فيه إن عضلة قلب إسلام توقفت وأنه في غيبوبة، لافتاً إلي أنه وجد في ظهر نجله ٤ كدمات و٣ خرابيش، لم تثبت في التقرير. ونقل الأب عن زميلي نجله عبدالوهاب، جمعة وإسلام طارق في شهادتيهما، أن المدرس ضربه بالعصا وبـ«الشلوت»، فوقع علي الأرض فأكمل ضربه حتي مات. من جانبه، وصف جمال معوض، وكيل أول وزارة التربية والتعليم بالمحافظة، ما حدث بأنه «مؤسف جداً»، لافتًا إلي أن الضرب مرفوض «شكلاً وموضوعاً»، وقال إن المدرس المتهم يعمل منذ ٣ أشهر فقط، والمديرية لا يمكنها التدخل حالياً لوجود القضية في النيابة. وقال الدكتور محمد السمرة، رئيس لجنة التعليم في مجلس محلي المحافظة، إنه هو الذي سلم المدرس إلي الشرطة بعد تلقيه اتصالاً من المدرسة بالواقعة التي وصفها بأنها جريمة بشعة لا يمكن قبولها إطلاقاً. وأعلن مصطفي محمد، عضو مجلس الشعب عن دائرة المنتزه التي تتبعها المدرسة عن عزمه، تقديم سؤالين إلي الدكتور يسري الجمل، وزير التربية والتعليم، والمستشار ممدوح مرعي، وزير العدل، حول الواقعة، موضحاً أن الهدف من مساءلة الثاني هو ضمان محاكمة عاجلة للمدرس، متهماً الوزارة بالموافقة علي عقوبة الضرب، مما يؤدي إلي معاقبة من يلجأ إليها من المدرسين. |
#2
|
||||
|
||||
![]() اقتباس:
وصل لمنتهااااااه ولسه يا بلد دى مش اول حالة تعدى على طلاب بالمنظر ده (بس جديدة حكاية المقشة دى) المرة الجاية هيفك الشجرة ويضربهم بيها ![]()
__________________
![]() عجبتني كلمة من كلام الورق .. النور شرق من بين حروفها و برق حبيت أشيلها ف قلبي .. قالت حرام ده أنا كل قلب دخلت فيه اتحرق
|
#3
|
||||
|
||||
![]() كل ده حضل عندنا وأنا معرفتش غير من هنه أنا حاسس إنى عايش فى محافظه تانيه
بجد اللى بيحصل ده تسيب وبعدين دول شكلهم أطفال خالص يعنى خليه كان يدخل كده على طلاب ثانويه عامه دا لو لقاهم أصلاً فى الفصل ويقول لواحد قوم أوقف بجد من أسباب فشل التعليم فى مصر أول حاجه الضرب تانى حاجه عدم التخصص تلاقى المدرس من دول يمسك الطلبه من الأولى للأخيره يديهم كل المواد العيال تخرج مش فاهمه أى حاجه كان عندى مدرس يقولك مش الحكومه منعت الضرب أنا مش هضربك أنا هكهربك أهو المدرس ده لو عدى من قدام سور الثانويه العامه أنا حاسس إن العيال ممكن تخطفه يلا بجد أنا دمى إتحرق
__________________
![]() Always remember two things Don’t' take any decision when you are Angry Don’t' make any promises when you are Happy |
#4
|
||||
|
||||
![]()
معظمنا انتقد المدرس,طيب المدرس كان المفروض يعمل ايه؟احنا كلنا نتفق ان الضرب ممنوع سواء باليد بالعصا او باى حاجه,بس المدرس مينفعش يقف ساكت,كان ممكن يطردهم بره الحصه,يوقف الطلبه اثناء الحصه,او يقعد ساكت لحد ما الطلبه يسكتوا,او هوه يسيب الحصه
|
#5
|
|||
|
|||
![]() بجد مهزلة منتشرة ف البلد
هم مش منعوا الضرب دا هو الاستاذ دا ف العصر الجاهلي وبعدين حتي لوهيضربه يضربه بالمقشة ربنا يهدي الجميع الاستاذ اللي ضرب 15 طالب بيقول معاه ماجستير ودبلومه ازاي دا ؟؟ ![]() ![]() كاد المعلم ان يكون رسولا المعلم اللي الشاعر بيقول عليه نسبه قليلة جدا اللي موجودة
__________________
والحب له قوانين آخري..!
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
هي ناقصة كمان ا15 طفل
بجد بيصعبوا عليا الاطفال دول يعني عشان ما يعملوش الواجب لازم يتحكم عليهم بالاعدام او بالاعمال الشاقة!!!! مين اللي اعطي المدرسين اساسا الحق في ايذاء الطفل العيب مش فيهم العيب في المجتمع اللي ما بقاش في قوة تحكمه غير العصاية ( والمطواة) يلا قلبت علينا المواجع تاني يا اسلام بس مش مشكلة في امان الله
__________________
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
" أمر مؤسف "
هو ده اللي ربنا قدره عليه لما واحد يموت و 15 إصابه يقولي أمر مؤسف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ أمال هيتحرك إمتي ؟؟؟؟ يعني إيه اللي يحصل أكتر من الموت علشان الجمل يتحرك ؟؟؟؟؟؟؟ و كمان بيضرب أطفال و كل ده علشان ما عملش الواجب أكيد لما قتله قتله علشان مصلحته و الله أنا مخي وقف عن التفكير مش عارف أكتب إيه غير حسبي الله و نعم الوكيل
__________________
المجد للشهداء و الكيان فقط ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]()
ياعينى طب ازاى يعنى الولد مات
وسابوا المدرس دة انا لو من مامته كنت قتلت المدرس دة والى يحصل يحصل
__________________
![]() laugh at the time when people wait ur tears
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
والله لو حصلت عندنا في المدرسه ودي استحاله لان الاساتذه بتخاف من الطلبه
والله حاجه من الاتنين يا اما الطالب هياكل الاستاذ علقه وضربه زي ماضربه يا اما يستناه هو واصحابه بره المدرسه بالمطوه ومية النار يعني لازم الطالب يتمرن علي الضرب كويس ويبقا قليل الادب علشان يعرف يوقف المدرس عن حده |
#10
|
||||
|
||||
![]() اقتباس:
أيه الحل الضرب ممنوع, الطرد ممنوع, لو وقفت الطالب فى الفصل مش هيوقف ساكت, ما ينفعش اسكت انا وأسيب الطلبة تتكلم براحتها ,مش هيسكتوا. لو تركت الفصل وخرجت فأنا فى نظر الإدارة والوزارة عملت جريمة. هذا ليس دفاعا عن أي مدرس مخطئ , ويجب أن ينال جزاؤه.ولكن على أى شخص أن يتخيل نفسه داخل فصل به طلبة مشاغبين (ما اتربوش _ قليلى الأدب) ماذا يفعل. هذا الكلام قضية عامة ليس لها علاقة بموضوع المحلة أو الأسكندرية.
__________________
اللهم أنت ربي لا إله إلا أنت خَلَقتني وأنا عَبْدُك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت أعوذ بك من شر ما صنعت أبوء لك بنعمتك على وأبوء بذنبي فاغفر لي فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت. ********************************************* |
#11
|
||||
|
||||
![]()
والله دى مشكله,ايه الحل مع المشاغبين؟؟؟؟
|
#12
|
|||
|
|||
![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]()
يا سلام على التعليم في مصر
فعلا بيربي القيم و الاخلاق و بيطلع جيل و شباب تنهض بالبلد استغفر الله العظيم و ربنا على الظالم |
#14
|
||||
|
||||
![]() انا لسه شايفة حالا الخبر فى الجرنال
(مش بتابع اخبار) المهم ان واحد يموت علشان معملش واجب الرياضة طب ازاى !! بقى علشان معملش الواجب ضربه على ايده اوك دى معروفة من زمان حكاية الضرب فى المدارس بالعصيان بس بجامد كده وبغباء و يضربه فى صدره برجله !! والجميل بقى ان المدرس ده المدرسة اتعاقدت معاه سنة كمان ![]() ![]() ولسه يا بلد
__________________
![]() عجبتني كلمة من كلام الورق .. النور شرق من بين حروفها و برق حبيت أشيلها ف قلبي .. قالت حرام ده أنا كل قلب دخلت فيه اتحرق
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
انا معاك ان مبدأ الضرب مرفوض,بس بالنسبه للمدرس يتصرف ازاى؟
|
العلامات المرجعية |
|
|