|
الأدب العربي قسم يختص بنشر ما يكتبه كبار الشعراء والأدباء قديمًا وحديثًا |
![]() |
|
أدوات الموضوع | انواع عرض الموضوع |
#1
|
||||
|
||||
![]()
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اليوم انقل لكم قصة غريبة من نوعها ولكنها فكاهية والله اعلم ان كانت حقيقية ام لاهذه من أكثر القصص الواقعية غرابه .. إن كانت حقيقة فعلاً وحبيت انقلها لكم * سائق تاكسي قرب الفجر يسير في الشارع بسيارته فوجد رجل كبير في السن له شعر ابيض وذقن بيضاء السائق قال لنفسه " اكيد ده رايح يصلى الفجر " .. فأخذه ليقله إلى المسجد فكان الشيخ الكبير يخبره بان يتجه لليمين ثم اليسار ثم ادخل من الشارع اللي جاى وهكذا حتى رأى السائق رجل آخر في منتصف الطريق يطلب من أن يقله .. فاستأذن الرجل من الشيخ قبل أن يقف للرجل أن يقله فأخبره بموافقته .. فتوقف السائق للرجل وعندما ركب قال له " هوصلك بس معلش هوصل عم الحاج الأول ونروح لطريقنا " فاستغرب الرجل وقال له " فين عم الحاج " .. فقال له السائق باستغراب ماهو قاعد جنبي اهو " قفال له الرجل " مفيش حد جنبك يا اسطى انت مالك اتجننت ولا شارب حاجه " .. فجن السائق وقال " ماهو قاعد جنبى اهو " .. هنا تكلم الرجل الكبير , اقترب من السائق وقال له " محدش شايفنى غيرك, انا عزرائيل وجاى اقبض روحك وانت قدامك 5 دقايق واقبض روحك الحق صلي لك ركعتين الفجر قبل ما تقابل وجه الكريم" .. جن جنون السائق ونزل من السيارة مسرعاً بحثاً عن ماء ليتوضأ وانطلق لصلاه الفجر .. وعندما عاد كانت المفاجأه لا يوجد شيخ كبير أو رجل أو سيارة لقد كانت " عصابه" وسرقت سيارة السائق!.
__________________
وعساك ترضى ربى عن عبد جفا فوق التراب ضاقت به الدنيا فجائك تائبا مما اصاب ![]() |
#2
|
|||
|
|||
![]()
هى فعلا غريبة بس قديمة
من مدة وخلاص بقينا بنصدق اى حاجة يعنى هو احنا قبل ما نموت عزرائيل هيستاذن مننا دى خيبة قوووووووووووووية |
#3
|
|||
|
|||
![]()
فكرة نصب قديمة شوية ........بس أهم حاجة انه كسب صلاته .....واتعلم من الدرس دة
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
جامدة بس قديمة
شكرا على الموضوع |
#5
|
||||
|
||||
![]()
هو حد سمعها من قبل؟
__________________
وعساك ترضى ربى عن عبد جفا فوق التراب ضاقت به الدنيا فجائك تائبا مما اصاب ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
قأتها منكام سنه على النت
هي رغم انها قلة دين من البهايم اللى عملوها ولكن بتعرفنا ان في كتيييييييييييييييييييييييييييير أوي من الناس مش على الصراط المستقيم لأن لو صاحبنا كان مستعد بجد مكنش خاف وأهو كل يوم نسمع ونقرا حكيات النصابين والشحاتين وكله بسبب..............ربنا يجعل كلمنا خفيف عليهم لو بيراعوا ربنا فينا مكناش وصلنا للعب والنصب باسم الدين إيييييييييييييييييييييييييييييييييه دنيا محدش عرف إزاي هيخلص منها ربنا يخلصنا منها على جنة مش على ................... اللهم ارحمنا ببركة رمضان واجعلنا فيه ممن صام وقام وقرأ القرآن وعمل بقول خير الأنام محمد عليه وصحبه وآله الصلاة والسلام واجعلنا ممن اعتقته من النار آمين آمين آمين |
#7
|
||||
|
||||
![]()
ربنا يسامحهم خليوه يترعب بس كويس انه صلى الفجر
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
بسم الله الرحمن الرحيم
قصه غريبه حدت مش نصبه بت كانت ابوها يوصلها الى المدرسه كل يوم وفى يوم قالت زميلتها لوالد البت بنتك كل متوصلها المدرسه تطلع وتمشى من الباب الاخر جن جنون الرجل وبدا يراقب ابنته وجد-ماقالنه زميلتها صحيح بدا يتتبع مشيها وجدها بتطلع بيت به اولاد منحرفين طلع وراها ففتح الباب واحد من الذين يترددوا على هذه الشقه ضخم الجثه فامسك به واعطاه وابل من الضرب حت ان البنت اخذت تضرب معهم وبدون رحمه ضربه احدهم بالسكين باجهز عليه فمات فجروا من هذه الفعله الشنعاء وجرت البنت الى بيتها كأنها لم تفعل شىء وطرقت الباب اذا بابيها يفتح لها الباب ففزعت وقالت بابا قال يابنتى العزيزه مع برسيل مفيش مستحبل |
#9
|
||||
|
||||
![]()
قديمه بس للتذكره
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
حلوه
الصراحه اول مره اسمعها وخصوصا جملة مع برسيل مفيش مستحيل تقبل مروري |
#11
|
||||
|
||||
![]()
انا بقيد الاستاز سيد صابر فى كل الى قاله
|
![]() |
العلامات المرجعية |
|
|