اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 02-03-2013, 08:15 PM
شهد اليوسف شهد اليوسف غير متواجد حالياً
عضو خبير

شهد اليوسف is on a distinguished road
افتراضي انا عاوزة اتغير بجد

السلام عليكم
بصو انا عارفة اني بتقل عليكو خاااالص بس انا اسفة لاني انسانة مدمرة تقريبا الناس كل ماتروح مستواها يرفع ويزيد انا بقي ماشية معايا العكس الناس كل ماتروح تتغير للاحسن انا دايما للاسوء للاسف وانا طبعا مش هقدر احكي غير عن الحاجة الخاصة بالدراسة بس الحاجات التانية دي خاصة بيا انا بقي حاجة شخصية يعني ما علينا
انا بالنسبة للدراسة انسانة مدمرة اولا انا بنام كتيرررررررررررر خالص يعني حوالي 10 ساعات يوميا بدوووون مبالغة علي فكرا
انا هقولكو نظام يومي ماشي ازاي اساسا مفيش وقت للمذاكرة عندي يعني انا بصح الساعة 6 ونص دا يوم مايبقي عندي مجموعة في المدرسة اما لو مش عندي بصحا الساعة 7 وربع مثلا واروح المدرسة من 8 :2 ونص الظهر ومن الساعة 3 لحد 5ونص بنام اصحي اصلي وبعدين ادخل اما علي النتدي دا او الفيس بوك بقعد من 6 لحد 9 واحيانا 10 نت وفيس وبعدين بتابع الجزيرة مباشر مصر لحد الساعة 10 الليل وبعدين بنام من الساعة 10 الليل لحد 6ونص الفجر وهو دا يومي فين الوقت اللي هذاكرا فيه والمشكلة والكارثة اني لحد دلوقتي مش بعرف اذاكر ازاي ودا اللي محزني بجد علي حالي وماما وبابا تعبو معايا جاااااامد وانا بجد عاوزة افرحهم بس انا مش عارفة ليه بتغير دايما للاسوء انا بجد عاااااوزة اتغير بس مش عارفة ابدا منين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دا تقريبا اتغيرت في كل حاجة ياريت جدت علي الدراسة بس كان هيبقي عااااااادي لكن
في كله دا مشكلة
انا عاوزة حد بجد يتابعني ويقولي اذاكر ازاااااي واعمل جدول ممكن امشي عليه علي دايما وانا اسفة اني بتقل عليكو بجد بس انا خايفة اوووووي ومرعوبة من تالتة ثانوي دي وحاسة اني مش هقدر عليها وبقول اطلع من المدرسة احسن
قديم 02-03-2013, 08:45 PM
الصورة الرمزية yolanda
yolanda yolanda غير متواجد حالياً
عضو نشيط

yolanda is on a distinguished road
Opp

صدقيني والله أنت مش لوحدك في الموضوع ده أنا كمان تعبانة جداً و طهقت و ظروفي مش أحسن من ظروفك لأني مبخدش أي دروس و بذاكر لوحدي و بالتالي معنديش أي توجيه و ممكن تتخيلي مادة زي الفزياء فهمها صعب قد ايه من غير أي مدرس يشرحلك أي حاجة و بضيع وقت طويل في محاولة فهمها و ممكن في الأخر موصلش إلا لحاجات بسيطة و مع ذلك برضي و بقنع نفسي إني أعدي الجزء ده من غير مفهمو حلو و بقول لنفسي المهم أحل الأسئلة صح و خلاص !!

و رغم إني قعدت وقت طويل أصحي الساعة ستة و أذاكر حلو بس الفترة الأخيرة ضيعت كل الي عملته و بقيت أصحي متأخر و اليوم يضيع من غير محس بيه ضاع ازاي و في ايه ؟؟؟ !!!!

و حاجة تانية بفكر فيها و تعباني إني كل الي ذاكرته في النص الأول من المنهج أو زيادة كأنه اتبخر لأنه مفيش مراجعة دورية أو حل أمتحانات أو حل أسئلة ! و لاحظت أن كل الدروس بيمتحنوا أول بأول و عندهم امتحانات نص سنة كمان و أنا عمالة اذاكر و أرمي كأني مش رجعالو تاني و عاملة حسابي علي الأسئلة أحلها أثناء المراجعة ...

أنا عارفة أني كلن المفروض أقولك حاجة تساعدك مش أكتب كل ده بس أنتي فكرتيني بالمعاناة الي أنا فيها الأيام دي مع إنها كلها كام شهر و أخلص من الهم و المذاكرة !

بس علي الأقل الحاجة الوحيدة الي أقدر أساعدك فيها هي الجدول و ممكن نشجعوا بعض و نعملوا أحسن نتيجة ...خصوصا إن انا عايشة علي الجدول من السنة الي فات و من غيره و لا بنجز أي حاجة ...

بس أنتي أكيد بتخدي درس و بتبقوا ماشيين مع المدرس بنظام معين فمش عارفة اذاكان ممكن نظام الجدول بتاعي ينفع معاكي و لا لأ ...فإذا كان ممكن تمشي بنظام مختلف أقولك علي نظامي و نساعدو بعض ...
قديم 02-03-2013, 09:51 PM
الصورة الرمزية Best In World
Best In World Best In World غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Best In World is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yolanda مشاهدة المشاركة
صدقيني والله أنت مش لوحدك في الموضوع ده أنا كمان تعبانة جداً و طهقت و ظروفي مش أحسن من ظروفك لأني مبخدش أي دروس و بذاكر لوحدي و بالتالي معنديش أي توجيه و ممكن تتخيلي مادة زي الفزياء فهمها صعب قد ايه من غير أي مدرس يشرحلك أي حاجة و بضيع وقت طويل في محاولة فهمها و ممكن في الأخر موصلش إلا لحاجات بسيطة و مع ذلك برضي و بقنع نفسي إني أعدي الجزء ده من غير مفهمو حلو و بقول لنفسي المهم أحل الأسئلة صح و خلاص !!

و رغم إني قعدت وقت طويل أصحي الساعة ستة و أذاكر حلو بس الفترة الأخيرة ضيعت كل الي عملته و بقيت أصحي متأخر و اليوم يضيع من غير محس بيه ضاع ازاي و في ايه ؟؟؟ !!!!

و حاجة تانية بفكر فيها و تعباني إني كل الي ذاكرته في النص الأول من المنهج أو زيادة كأنه اتبخر لأنه مفيش مراجعة دورية أو حل أمتحانات أو حل أسئلة ! و لاحظت أن كل الدروس بيمتحنوا أول بأول و عندهم امتحانات نص سنة كمان و أنا عمالة اذاكر و أرمي كأني مش رجعالو تاني و عاملة حسابي علي الأسئلة أحلها أثناء المراجعة ...

أنا عارفة أني كلن المفروض أقولك حاجة تساعدك مش أكتب كل ده بس أنتي فكرتيني بالمعاناة الي أنا فيها الأيام دي مع إنها كلها كام شهر و أخلص من الهم و المذاكرة !

بس علي الأقل الحاجة الوحيدة الي أقدر أساعدك فيها هي الجدول و ممكن نشجعوا بعض و نعملوا أحسن نتيجة ...خصوصا إن انا عايشة علي الجدول من السنة الي فات و من غيره و لا بنجز أي حاجة ...

بس أنتي أكيد بتخدي درس و بتبقوا ماشيين مع المدرس بنظام معين فمش عارفة اذاكان ممكن نظام الجدول بتاعي ينفع معاكي و لا لأ ...فإذا كان ممكن تمشي بنظام مختلف أقولك علي نظامي و نساعدو بعض ...
هو أنت كنت جايبة كام في تانية ؟
قديم 03-03-2013, 04:49 PM
الصورة الرمزية yolanda
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kinght مشاهدة المشاركة
هو أنت كنت جايبة كام في تانية ؟

99.02 % يعني 203 من 205
قديم 03-03-2013, 06:55 PM
الصورة الرمزية Best In World
Best In World Best In World غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Best In World is on a distinguished road
Thumbs up

اقتباس:
99.02 % يعني 203 من 205
ما شاء الله بارك الله فيك
أنا كنت جايب 204
قديم 04-03-2013, 01:04 PM
Toqa Taha Toqa Taha غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Toqa Taha is on a distinguished road

اقتباس:
أنا كنت جايب 204
ماشاء الله بارك الله فيكم وذاكم من حيث لا تحتسبوا
قديم 04-03-2013, 05:28 PM
Dr.samira mousa Dr.samira mousa غير متواجد حالياً
عضو جديد

Dr.samira mousa is on a distinguished road

اقتباس:
أنا كنت جايب 204
ما شاء الله ربنا يبارك فيك
ودول جبتهم ازاى ؟؟
قديم 04-03-2013, 01:06 PM
Toqa Taha Toqa Taha غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Toqa Taha is on a distinguished road

اقتباس:
99.02 % يعني 203 من 205
انا فخورة بيكى جدا انتى اكيد ليكى الخير لانك اثبتى جدارتك
بارك الله فيكى واثلج صدرك دائما
قديم 04-03-2013, 02:33 PM
الصورة الرمزية yolanda
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toqa taha مشاهدة المشاركة
انا فخورة بيكى جدا انتى اكيد ليكى الخير لانك اثبتى جدارتك
بارك الله فيكى واثلج صدرك دائما
شكراً علي تشجيعك و تشجيع الأخرين بس ربنا يستر علي السنة دي أنا حاسة إننا هنقص كتير من الفزياء و الأحياء (كل مادة فيه بعشر مواد!) و مش هعرف أحقق حلمي...

بس أنتي أدعيلي و ربنا يستر و يوفقنا جميعاً الي ما فيه خير

أنتي طابة ثالثة ثانوي بردو؟

قديم 03-03-2013, 03:09 PM
عضو خبير

اقتباس:

تسلمي ياااااااااااااارب اه طبعا والله تقريبا كل اللي في سن دا كدة بس مش اوي زي انا صدقيني انا لو هحكي لحد كل اللي جوايا مش هيصدق اني في السن دا وعندي المشاكل دي كلها الحمد لله علي كل حال المهم بالنسبة للجدول اوك انا مواقفة وانا اساسا مش بتابع اي حاجة مع المدرس هو في عالم وانا في عالم تاني خاااااااالص يعني مش ببقي عارفة بيرغي في ايه الحج دا بس اهو باخد في كل المواد دروس ومجموعات بس من ناحية الجدول قوليلي شكله ازااااااااااي واشوفة هيمشي معايا والا لا ؟؟؟؟ وان شاء الله بالتوفيق ليا وليكي يا جمييييييل وتسلمي لمرورك
قديم 03-03-2013, 05:02 PM
الصورة الرمزية yolanda
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شهد اليوسف مشاهدة المشاركة
تسلمي ياااااااااااااارب اه طبعا والله تقريبا كل اللي في سن دا كدة بس مش اوي زي انا صدقيني انا لو هحكي لحد كل اللي جوايا مش هيصدق اني في السن دا وعندي المشاكل دي كلها الحمد لله علي كل حال المهم بالنسبة للجدول اوك انا مواقفة وانا اساسا مش بتابع اي حاجة مع المدرس هو في عالم وانا في عالم تاني خاااااااالص يعني مش ببقي عارفة بيرغي في ايه الحج دا بس اهو باخد في كل المواد دروس ومجموعات بس من ناحية الجدول قوليلي شكله ازااااااااااي واشوفة هيمشي معايا والا لا ؟؟؟؟ وان شاء الله بالتوفيق ليا وليكي يا جمييييييل وتسلمي لمرورك

انا يعتبر خلصت المنهج كروتة شوية خصوصاً الجزء الأخير من المواد و ناوية إن شاء الله كمان يومين أبدأ جدول مراجعة شامل (كأني بذاكر من أول و جديد لأني مش فاكرة أي حاجة و كروت كتييييييير و القديم مرجعتش عليه خالص) بس الجدول الي همشي عليه هيكون قاسي شوية عشان ألحق أأخلص الكم الكبير ده كله و كمان يتبقي وقت أحل أمتحانات في شهر خامسة (أما بداية شهر سته هخليها لمراجعة العربي طبعاً) يبقي أنا هراجع في شهرين تقريباً

اما نظام المراجعة الي همشي عليه نظام غريب و جديد من اختراعي و أتمني يكون فعال و عموماً هو أثبت نفسه لما مشيت عليه في جزء من المنهج و هو أحسن جزء ذاكرته في المنهج كله لأن نظام الجدول التقليدي مبينفعش معايا و بطلع منه ناسية حاجات كتير (أقصد أنك تذاكري مادة في اليوم بكمية معينة و هكذا ...)

و الجدول ده بيحتاج إنك تذاكري معظم اليوم مع وقت كافي للراحة بين الفترات الكاملة بالإضافة لراحة مدتها عشر دقائق بين كل ساعة و ساعة أو بين كل خمسين دقيقة و خمسين دقيقة و المذاكرة كلها مركزة في الجزء الأول من اليوم (من الفجر للعصر أو للمغرب ) و الجزء التاني من المغرب للعشاء فمبقدرش أذاكر فيه و معرفش ظروفظك هتقدري تذاكري في الوقت ده و لا لأ و عموماً كل متزيد ساعات المذاكرة يبقي أفضل و ربنا بيدي علي قد المجهود المبذول و أنا والله مش ضامنة أصلاً إن الكمية الي هحطها في اليوم هتكفيه و لا لأ ...

شوفي كدة رأيك إيه و قوليلي ...

ملحوظة موادي هي : فزياء أحياء انجليزي فلسفة عربي و مستوي رفيع أنجليزي
قديم 02-03-2013, 08:45 PM
Nourshan Magdy Nourshan Magdy غير متواجد حالياً
طالبة ثانوية عامة

Nourshan Magdy is on a distinguished road

طيب مانتى الى بتضيعى وقت يا توتة يعنى مثلا ليه كل الوقت ده على النت ممكن تذاكرى الاول من الساعة 6 مثلا ولما تخلصى تقعدى على النت براحتك وساعتها انتى هتكونى عايزة تانمى اكيد ومش هتقعدى على الفيس كتير بس ده بايديكى انتى وبعدين امتحانات الشهر اكيد الاسبوع ده عندكوا اكيد مش هتسبيها وتقعدى على الفيس ولو عايزة ترفيه خلى يوم واحد بس تفتحى فيه الفيس والمنتدى وكله وتقدى اكيد تغيبى من المدرسة بس مش كتير علشان نسبة الغياب وتذاكرى الى يفوتك وعندك ايام اجازة الجمعة والسبت بتبقى طويلة مش هتضيعى فيها ال8 او 9 ساعات الى بتروحيهم المدرسة اكيد تقدرى تستفيدى منها وانتى اكتر واحدة تقدرى تساعدى نفسك لاننا مهما قلنا ده يرجعلك انتى اكيد شوفى مواعيد دروسك وحصصك فى المدرسة وحاولى تنظمى عليها اوقات مذاكرتك وربنا معاكى يا جميل ويوفقنا كلنا ان شاء الله
قديم 03-03-2013, 03:15 PM
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nourshan Magdy مشاهدة المشاركة
طيب مانتى الى بتضيعى وقت يا توتة يعنى مثلا ليه كل الوقت ده على النت ممكن تذاكرى الاول من الساعة 6 مثلا ولما تخلصى تقعدى على النت براحتك وساعتها انتى هتكونى عايزة تانمى اكيد ومش هتقعدى على الفيس كتير بس ده بايديكى انتى وبعدين امتحانات الشهر اكيد الاسبوع ده عندكوا اكيد مش هتسبيها وتقعدى على الفيس ولو عايزة ترفيه خلى يوم واحد بس تفتحى فيه الفيس والمنتدى وكله وتقدى اكيد تغيبى من المدرسة بس مش كتير علشان نسبة الغياب وتذاكرى الى يفوتك وعندك ايام اجازة الجمعة والسبت بتبقى طويلة مش هتضيعى فيها ال8 او 9 ساعات الى بتروحيهم المدرسة اكيد تقدرى تستفيدى منها وانتى اكتر واحدة تقدرى تساعدى نفسك لاننا مهما قلنا ده يرجعلك انتى اكيد شوفى مواعيد دروسك وحصصك فى المدرسة وحاولى تنظمى عليها اوقات مذاكرتك وربنا معاكى يا جميل ويوفقنا كلنا ان شاء الله
كلام جمييييييل بس ربنا يهديني ياااااااااااارب انا اساسا جربت اذاكر اللي خدته في اليوم لقيته تقيل اووووووي ومش قادرة اني اذاكر دا كله علشان بزهق مع اني لو قعدت علي الفيس بوك لمدة 12 ساعة مش بمل بل بالعكس عاااااااادي جدا بس المذااااااكرة عاوزة صبر اووووووووي وانا عندي صبر علي فكرا في كل حاجة اقدر اتحمل لكن المذاكرة مش عارفة ايه المشكلة معايا حقيقي انا عاوزة اضرب بالبتاعة اللي مع الكابتن دا وشكلي كدا هضرب بس مش مشكلة ما علينا بالتوفيق لينا كلنا ياااااااااااااارب وخصوصا اللي زي انا علشان حاسة بيهم
قديم 02-03-2013, 09:01 PM
مصطفى محمد غنيم مصطفى محمد غنيم غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

مصطفى محمد غنيم is on a distinguished road

باختصار الله يوفقك ولكن انتى بضيعى وقت بلاش النت والتلفزيون وقدامك فترة الصيف تبقى براحتك
قديم 03-03-2013, 04:35 PM
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى محمد غنيم مشاهدة المشاركة
باختصار الله يوفقك ولكن انتى بضيعى وقت بلاش النت والتلفزيون وقدامك فترة الصيف تبقى براحتك
شكرا لمرورك اه والله للاسف بضيع الوقت بطريقة غريبة وفي الاخر يا ريتني بستفيد حاجة وتسلم وربنا يوفقك ويوفقنا

العلامات المرجعية