اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 07-09-2015, 03:24 PM
معتز اللمساوى معتز اللمساوى غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

معتز اللمساوى is on a distinguished road
افتراضي حرام دبلوم معلمين يصبح مدير

الى كل المعلمين الحاصلين على مؤهل عالى والله حرام دبلوم معلمين او دبلوم 5 سنوات ان يتولى مدير مدرسه لان بكدا بنرجع للخلف اكثر من 50 عام لذا نرجوا الوقوف جميع المؤهلات العليا ضد عدم عوده الدرجه الفنيه فى قياده المدرسه لان من غير المعقول ان يكون مدير مدرسه دبلوم 5 سنوات ويراس الحاصل على الماجسيتر والدكتوراه كفايه اقدميه وخلينا نتقدم ثم اذا كان المؤهلات فوق المتوسطه لم تستطيع التقدم بمستواها والحصول على مؤهل عالى اثناء الخدمه لان تفكريهم محدود جداااا حرام عليكوا والله ها تضيعوا التعليم وبلاش مجامله كذاااابه
قديم 07-09-2015, 03:30 PM
الصورة الرمزية zxxzwa
zxxzwa zxxzwa غير متواجد حالياً
عضو خبير

zxxzwa is an unknown quantity at this point

أتمنى من الأستاذ يقول لنا من علمه فى المدرسة الإبتدائى؟

وعلى فكرة دة حقهم وفى مرحلة التعليم الإبتدائى فقط ولو مشينا على مبدأ الإستبعاد للمؤهل بكدة من يمسك منصب يكون حاصل على دكتوراة أولى من أى مؤهل عالى مع العلم الخبره لها دور كبير فى القيادة!!
قديم 07-09-2015, 03:39 PM
عضو مجتهد

احنا عاوزين تقدم مش مين علمنى فى ابتدائى واكيد طبعا من حق الاعلى مؤهلا ان يكون فى القياده انا سؤالى محدد اذا كان الحاصل على دبلوم معلمين على اقل حاصل عليه من اكثر من 25 عاما ولم يفكر فى تغير مستواه العلمى وان دل على شئ يدل على ان تفكيره محدود معدوم الطموح والقياده جذء منها خبره وجذء كبير ولكن ليس مع الخبره فقط تكون القياده
قديم 07-09-2015, 03:58 PM
الصورة الرمزية zxxzwa
zxxzwa zxxzwa غير متواجد حالياً
عضو خبير

zxxzwa is an unknown quantity at this point

يا أخى أكيد من يعلم التلاميذ منذ عشرات السنوات لدية خبرة فى الإدارة ولو حضرتك قرأت القانون جيداً ستجد هذا ينطبق على فئة قليلة العدد وتم تسكينهم على الكادر أما أى معلم جديد سيكون مؤهل عالى وتربوى ومعظم هذه الفئة لديها عدة سنوات وتخرج للمعاش وعلى فكرة هناك بند لتشكيل مجلس إدراة لإدارة المدرسة والمجال مفتوح للجميع للحصول على دورات فى الإدارة والحاسب وحتى التربوى ولا تقول شهادات ونحن نعرف أن معظم من يذهب للتربوى الأن مجرد فتح الكتب والغش المهم من لدية القدرة على الإدارة ومشاركة الأخرين فى المدرسة لإدارة المدرسة بشكل جيد ومعظم التعينات الجديدة سيكون لديهم فرصة كبيرة فى خلال سنوات قليلة لإدارة المدراس والمهم تحقيق الأهداف من القيادة وليس مجرد القيادة!!

قديم 07-09-2015, 04:08 PM
احمد محمد شاهين احمد محمد شاهين غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

احمد محمد شاهين is on a distinguished road

الاخ المحترم اللى مش عاجبة دبلوم المعلمين لولا دبلوم المعلمين هو نفسه لم يكن معلما يا محترم دبلوم المعلمين كفاءة والله ولو لاهم المدارس مش كان فيها عمل وبكره هنشوف لما دبلوم المعلمين يطلع معاش اية اللى هيحصل ودبلوم المعلمين سبب عدم حصولهم على مؤهل وراءه ظروف مادية واولاد المؤهل العالى مش عاوز يقعد فى المدرسة بالله عليكى اعط كل ذى حق حقة المؤهل مش هو اللى بيشتغل فى الفصل المدرس ما هو الا طريقة اداء وفنان وحابب مهنته مش ناقل للمعلومات بس ياريت كلنا معلمين نكون محترمين مع بعض ومنعملشى فوارق الشاهد الفصل على الكل واشكر الجميع واخص بالشكر اللى يخاف ربنا فى اولادنا وان يكون قد وصل منزلة الاحسان
قديم 07-09-2015, 04:55 PM
badr2110 badr2110 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

badr2110 is on a distinguished road

لولا دبلوم م المعلمين ما كنت انت اخى المحترم ؟ معلما فمثل حضرتك دخل التربية بالتنسيق ومنهم من دخلها لمجرد مرتب والسلام
وده حقنا مش هبه من الدولة ولا غيره فياريت نعطى كل ذى حقا خقه
فدبلوم المعلمين هم اسياد التعليم الذى لا فائدة منه فى بلد لا تحترم معلميها ولا تقدرهم
قديم 07-09-2015, 07:01 PM
Nasr Fouad Nasr Fouad غير متواجد حالياً
عضو متواصل

Nasr Fouad is on a distinguished road

انت دفعة كام و وظيفتك ايه بالضبط علشان تتكلم كده؟!!!
اولا التعليم الابتدائي زمان ايام ما كنا تلاميذ كان افضل من كده بكتير لان كان كل القائمين عليه دبلوم معلمين و على فكرة كان بيجلنا طلبة معلمين بيتدربوا زي التربية العملي كانوا و الله بيستخدموا اساليب و طرق تدريس احنا درسناها في طرق التدريس ف الكلية و ايام الناس دول كان التعليم الابتدائي تعليم و ما كنش فيه غش و كتابة ع السبورة ف الامتحان و تلاميذ تطلع اعدادي و ثانوي مش عارفة تقرا و تكتب و ده السبب اللي خلا الوزير الهمام يطبق القرائية
على فكرة أنا مش منهم لكن دي شهادة حق
قديم 07-09-2015, 07:28 PM
ابحين ابحين غير متواجد حالياً
عضو جديد

ابحين is on a distinguished road

ان افضل معلم هو خريج دبلوم المعلمين ومن اسباب خراب التعليم في مصر هو وجودكم في المدارس بكبركم على المهنة المحترمة
قديم 07-09-2015, 11:00 PM
الحلفايه الحلفايه غير متواجد حالياً
عضو جديد

الحلفايه is on a distinguished road

الاخ معتز :ـ انت لست معلما تربويا كيف تنتقد معلمك هكذا انت لست معلما ولاتصلح معلما تعلم اصول الكلام ثم تحدث عن معلمك كيف تسمح لنفسك ان تتحدث عن دبلوم المعلمين هكذا وعاوز تعمل وقفه يابو50% انت لاتصلح ان تكون معلما شوف لك عمل اخر يا اخى هل رايت شخص فى وظيفة اخرى يتهكم على زميله مثلك ؟ عجيب امر الدنيا دبلوم المعلمين علمك فى المدرسة وغلم امثالك وله فضل عليك ولابد ان تقف عند حدك احسن لك ولن اسمح لك ان تتعرض لاسيادك دبلوم المعلمين باى كلمة وانا لى الشرف وارفع راسى اننى خريج دبلوم معلمين واتحداك ان يكون عندك خبرة فى ادارة حجرة بلاش مدرسة عشان كبيرة عليك ان اعمل بالقيادة منذ عشر سنوات ولدى خبرة انجليزى - خبرة حاسب الى واتحداك ان تكتب جملة صحيحة على برنامج الوورد يا نتأخر انا بعمل برامج تعليمية وانا دبلوم معلمين وعندى مكاتبات لو قرات واحدة ستصدم من خريج دبلوم المعلمين اسحب كلامك فورا واعتزر لكل المعلمين والمعلم يكون معلم باقواله وفعله وعلاقاته وليس بالتعدى على الاكبر سنا ومقاما عيب احترم نفسك ......................
سلام
قديم 07-09-2015, 11:35 PM
عضو مجتهد

تعمل فى القياده منذ عشر سنوات معنى كلامك انك فوق القانون او بالمحسوبيه وانت تحكم على بدون وجهه حق وانا لا اهين دبلوم معلمين كل اللى بقوله الزمن غير الزمن ولا عوده للوراء مره اخرى وبلاش تحكم على الناس بدون معرفه وانا لا اتناقش مع معلمين فوق القانون
قديم 10-09-2015, 08:57 AM
عضو مجتهد

الاخوه الزملاء حاملى دبلوم معلمين عندما صدر قانون 155 عام 2007 واقر بعدم احقيه الدرجه الفنيه فى الترقى للمناصب القياديه لم نسمع منكم اى اعتراض وكان ذلك مقابل الحصول على الكادر اى المال ولكن هنالك معلمين صححوا موقفهم الوظيفى وحصلوا على مؤهل عالى وطورا من انفسهم وهذا لاخلاف عليهم انما اعتراضى على معلم لم يطور من نفسه طوال اكثر من 9 سنوات ووافق على وضعه الوظيفى ودخل امتحان الكادر وهو يعلم انه بدخوله امتحان الكادر يقر بموافقته على القانون الذى يحرمه من الترقى لذا لماذا الاعتراض على وضع انه قبلته واقريت به بدخولك امتحان الكادر وانا متاكد من شئ ان الشخص الذى لا يحاول ان يطور من نفسه مستحيل ان يطور مدرسته والله انا لا ابغى الا مصلحه التعليم ومصلحه البلد وان تتحسن المنظومه التعليمه والله خير شاهد
قديم 07-09-2015, 09:23 PM
star_star8934 star_star8934 غير متواجد حالياً
عضو جديد

star_star8934 is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم
انا دبلوم معلمين 85 وحب اقولك ياسيدي الفاضل انا بدرس جميع التخصصات يعنى انا معلم دراسات ودرست علوم ودرست لغه عربية وسنى الان 52 سنه ومعايا 21 حصة والمتعه كل المتعة في التدريس ود ا لانى حابب ان اكون مدرس فالشرف كل الشرف اني خريج معلمين
قديم 07-09-2015, 09:39 PM
ميرفت ابراهيم ميرفت ابراهيم غير متواجد حالياً
عضو جديد

ميرفت ابراهيم is on a distinguished road
Impp تفتكرو الظلم ده هيمد لحد فين

يعنى يا اخى المحترم هتموت نفسك عشان خريج المعلمين ميبقاش مدير مدرسه صدقنى هو فعلا مدير مدرسه من غير ما يترقى هو كل حاجه هو الخبره والحنكه والصبر والوعى والفهم والتروى والاداره الصح وخلى بالك وانتبه كويس التعليم والله والله خرب بعد الغاء دور المعلمين والمعلمات وجعل المهنه مسابقه الا عجبى عليك يا زمن وربنا يخرب بيت اللى كان السبب
قديم 07-09-2015, 10:36 PM
عضو مجتهد

انا لا انتقد دبلوم معلمين ولكن وجهه نظرى انه لابد لا عوده للخلف لان المدارس زمان كل الهيكل التنظيمى للمدرسه كله دبلوم او بمعنى ادق مؤهل فوق متوسط اما الان معظم المدرسه مؤهلات عليا وماجستير ودكتوراه فالدنيا بتتقدم واحنا نرجع ونقول زمان كان كذااااا وكان كذاااااا والله ماخرب مصر غير النظر للخلف وحضاره 7الاف سنه لابد من رقى الفكر وانا ضد عوده دبلوم معلمين للاداره المدرسيه لهم اماكن اخرى للترقى بها منها رئيس قسم او رئيس قطاع او مدير مرحله او مدير التعليم الابتدائى انما اداره مدرسيه لالالالالاولا عوده للخلف
قديم 07-09-2015, 10:36 PM
Nasr Fouad Nasr Fouad غير متواجد حالياً
عضو متواصل

Nasr Fouad is on a distinguished road

يبدو ان فيه مشكلة شخصية بينك و بين المدير بتاعك اللي هو واحد منهم مخلياك محموق اوي كده
احكي و فضفض

العلامات المرجعية