اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > قصر الثقافة > القسم الأدبى

القسم الأدبى قسم يختص بنشر ما يكتبه كبار الشعراء والأدباءء والفلاسفة

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 02-08-2010, 11:34 AM
مصرية وبحب بلدي مصرية وبحب بلدي غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( حقوق بنى سويف )

مصرية وبحب بلدي is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحلقة الخامسة

استيقظنا يوم الجمعة وتناولنا الافطار كالمعتاد ونزل ابى وخالد لصلاة الجمعة وظهرت على امى علامات التحضير لحرب البسوس تتحرك بسرعة فى كل مكان فى البيت وتلقى على الاوامر وترتب اشياء عجيبة ولا تكف عن النظر الى الساعة وكأننا على موعد مع الرئيس الامريكى !!!!!

جلست أراقبها وانا ابتسم من داخلى على طيبة هذه المرأة الرائعة ولا اريد ان اخالفها فى شىء فهى تظن ان مجرد ذهابى الى حنة جارتنا سيحل عقدة زواجى ويأتى لى بسيد العرسان !!

دفعت الى امى بطبق به زبادى وبيض وأشياء أخرى تشبه السبانخ !!وأمرتنى ان اضعها على وجهى – علشان اكون زى القمر !!- مش فاهمة ازاى ؟

حسيت انى لو حطيت الحاجات دى على وشى ح اطفش العرسان والمعازيم كمان .....لكنى لم أغضبها واستعنت بالله وحطيت اليخنى على وشى واستنيته لما يستوى !!!

وأخذت تخرج ملابسى من الدولاب لتختار منها طقم للخروج وأخذت تحدث نفسها وهى فى حيرة كبيرة ( ياربى تلبس ايه ؟ تلبس الفستان الاسود ؟ ليه هو احنا رايحين عزاء ؟ طيب الاخضر لا ده بيخليها زى ما تكون خارجة من القصر العينى !! التايير الابيض بس ده قديم وناس كتير شافوه احسن يقولوا اننا ما بنشتريش لها فساتين جديدة !! خلاص الطقم الكحلى ؟ لا بس طرحته بتخليها سمراء !! ايه الغلب ده ياربى ؟ امال تروح بالبيجاما ؟! يالا اهى موضة !!)

واستمرت ماما فى الكلام مع نفسها حتى رجع بابا وخالد من الصلاة ويبدو عليهم انهم متخانقين كالمعتاد وما ان رأى بابا سوق عكاظ المنشور فى الصالة حتى صرخ : ايه اللى بتعمليه ده ياسعاد ح تبيعى هدومنا لبتاع الروبابيكيا ولا ايه ؟

ولم ترد امى انما ردت المقروضة ملك وقالت له : (لا يابابا دى ماما بتختار لأبلة سلمى ح تلبس ايه فى حنة العروسة علشان تبقى حلوة و تجيب العريس من هناك !!)

وتكهرب الجو من كلمة ملك ولكزتها ماما فى صدرها كى تخرس وغضب بابا وصرخ فى ماما ( ماشاء الله حتى البنت الصغيرة كمان ياست سعاد ؟ ) ودخل الى غرفته وغلق الباب وراءه ب*** !!

وجريت ماما وراء ملك لتضربها فاحتمت فى صدرى وهى تصرخ (الحقينى يا ابلة سلمى ماما ح تموتنى !!)

وزفرت ماما فى انفعال وهى تتوعد لها ( والله العظيم لو اتكلمتى فى كلام الكبار تانى لأكون قاطمة رقبتك وانتى ياست سلمى قومى روحى الكوافير علشان تلحقى ترجعى وما نتأخرش )

ففوجئت بالعرض العجيب وقلت لها : كوافير ليه ياماما هو انا ح افك شعرى ؟ انتى نسيتى انى محجبة ؟

فتنهدت فى ضيق : لا ياستى ما نسيتش بس القعدة كلها ستات وبنات يعنى ممكن تفكى شعرك هناك والبنات بتروح عاملة تسريحات عجب اللى عاملاه كانيش والله عاملة برج الجزيرة فوق راسها!!

فنفذ صبرى وتمسكت بالرفض : انا بقى مش ح اقلع الحجاب هناك ياستى حتى لو كانوا عازمين عيال مش بنات هو انا بضاعة ح يتفرجوا عليها ؟ بصى ياماما انا اصلا مش عاوزة اروح المشوار ده خلاص اتفقنا ؟!

فصرخت فى غضب : خلاص انشالله مارحتى .......انا الحق عليكى ولا على اخواتك

فانحشرت ملك كالمعتاد : طيب اروح انا للكوافير ياماما؟

فصرخت ماما : آدى خلفة البنات آآآآآه !!!!!!!!!!!!!
-
-
-

وأخييييرا ذهبنا الى فرح جارتى ووجدتهم معلقين انوار كثيرة تملأ العمارة والشارع وأسفل البيت يوجد دى جى كبير يملأ الجو بأغاني الأفراح والشباب يرقصون حوله ولم ألمح العريس لأنه يبدو انه فى منزلهم فى فرح آخر كى لا يرى العروس قبل الزفاف كما تقتضى الاعراف الدولية !!

وصعدنا فى الدور الرابع متخطين نشارة الخشب الملونة التى تغطى السلالم والانوار الملونة والأطفال يتقافزوا على السلالم تاركين مولد الفرح لأصحابه!!!!

ودخلنا الشقة الواسعة لنجدها تحولت لما يشبه السيرك من الزحام الشديد وكأن كل بنات مصر جايين يباركوا ويهنوا !!

وفجأة تحولت أمى الى بطلة مصارعة وأخذتنى من يدى واخترقت الصفوف لتجلس بجوار العروس وما يتضمن ذلك من لكزة كوع أو كتف قانونى أو هبوط اضرارى على الارض للضحايا !!!

ثم وصلنا أخيرا الى هدفنا المنشود وأزاحت امى فتاتين من جوار العروس لنجلس بجوارها بنجاح ساحق وكأن اللى ح يقعد قدام ح يتجوز الاول !!!!!

ولأول مرة أنظر للعروس وهى فى كامل زينتها وجمالها و احساسها بالانتصار فى معركة الفوز بالعريس المنشود أضاف لها ثقة بالنفس وجمالا فوق جمالها ..... كانت تنظر الى الجميع بسعادة بالغة وهى تنقش نقوش الحناء الجميلة فوق يديها وقدميها وكأنها ملكة فرعونية تنتظر تتويجها بعد ساعات .....

لا أنكر انى تمنيت ان أكون مكانها وخاصة انها تصغرنى بعدة سنوات .......دفنت امنيتى القديمة فى الزواج والاستقرار كى لا تظهر على وجهى اى تعبيرات يمكن ان تفسرعلى انها غيرة أو ما شابه .......

وأفقت من أحلامى على لكزة فى جنبى من احدى جارتنا المشهورة بدس أنفها فى كل شىء وكانت تسألنى بابتسامة صفراء :
-(عقبالك ياسلمى .....ايه مفيش مشاريع خطوبة فى السكة ؟ )

-آه ياربى السؤال اللى بأهرب منه من ساعة ما خرجت من بيتنا ولكنى رديت بغلاسة (لأ فيه بس انا مخبية !!)

فأحرجت من ردى البايخ ولاذت بالصمت وجلست أراقب معركة الرقص الدائرة بين البنات وكأنها أصبحت من مؤهلات الزواج الجديدة وكأن من ترقص أفضل ستأخذ تأشيرة خروج من دنيا العنوسة !!

وبحثت عن ماما لأجدها تتنقل بين المعزومات لتستقر فى النهاية بجوار امرأة لم أرها من قبل ومنخرطين فى حديث طويل لم أسمع منه شىء .......

وشعرت بالملل والصداع وأشرت الى ماما لننصرف فجاءت الى وهى تكاد ترقص من الفرحة وتقول لى ونحن فى طريقنا الى البيت (مبروك ياسمسمة جالك عريس !!)

ونتقابل فى الحلقه الجايه

العلامات المرجعية