اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية العلوم

كلية العلوم كليات العلوم للجامعات المصرية

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 27-08-2012, 03:16 PM
الصورة الرمزية حب الاسلام
حب الاسلام حب الاسلام غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

حب الاسلام is on a distinguished road

بصى يا حيبتى انا راى فى كلية العلوم ان الكلية دية ام كليات العلوم كلها وصيدلة وهندسة وغيرة دة اختصاصات متفرعة من كلية علوم وخاريجنها مطلوبين وبذات بتوع الكيمياء يعنى مثلا بابا عايز واحد كيميائى لسة خاريج جديد من علوم يتدرب على ايد واحد ويسافر برة يكون مندوب لمصر هناك اوكى شوفى الرتب وكمان تجارة فى الكيماويات يعنى بيعلا كل شوية ماشى ديه علوم
ونصحتى ليكى بقى ياجميل

انتى مش بتحبى الاحياء ادخلى علوم بيولوجى عارفة هاتقوليلى انك عايزة تبقى دكتورة واحدة واحدة بس عالية
ادخلى علوم وابقى معيدة وبعدين دبلومة وماجستير وبعدين اسمك دكتورة فى عين اى حد يقدر يتكلم
وكمان احسن مايتقال دكتورة بس دكتورة فااااااشلة صح ويقولو لا اوعى حد يروح عندها دية فاشلة ومابتحبش ماجالها صح
ادخلى حاجة بتحبيها وحبيها وتفوقى فيها
هاتقوليلى مشوار طويل وانتى وراكى دة حلمك واشتغلى عالية اوكى
فكرى فى اللى قولتوهلك وقوليلى رايك
انا عن نفسى بصراحة ماكنتش عايزة علوم علشان اكون واضحة ولو عرفتى كنت عايزة ادخل هاتضحكى عالية كنت عايزة فنون تطبيقية او جميلة بس المجموع حاجة مالهاش دعوة بالعلوم بس انا كنت بحب الرسم والجرافيك والكلام دة
بس انا كنت فى ثانوى عايزاها بشدة بس كنت بقول لنفسى هو انا ممكن اعرف افيد الاسلام والمسلمين منها مممممممممممم فكرت قولت اكيد انت شاء الله ولما ربنا قدرلى الكلية دية قولت اكيد فيها الخير اكيد ربنا تدبيرة فينا عجيب وقولت لنفسى باردو اكيد الكلية دية هاقدر افيد بيها الاسلام والمسلمين والوطن اللى انا عايشة فية بس هى دية حكايتى مع الكلية ونظرتى اتغيرت من ناحيتها بعد ماكنت باكرها ودلوقتى حابيتها بس مافيش حاجة معينة انا عايزاها دلوقتى بس قولت ساعتها هابقى استخير وربنا باردو اللى يقدرو لية هو دة الخير
فانت خلاص استسلمى للربنا قدرهولى وقلبى المحنة منحة ليكى واكيد صدقينى هاتبقى حاجة ماكنتيش تتخيلى انك هتكونية ماشى حبيبتى دة وجهة نظرى عن الكلية
وماتنسيييييش ان الدكتووووووووور العااااااالم احمد زويل خاريج منها هاااااااااااا اوعى تنسى دية وتخيلى بقى مين احمد زويل وغيرة من العلماء خاريجين من الكلية دية فتفائلى بالخير تجدية

العلامات المرجعية