اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 19-07-2013, 07:05 AM
X-Lance X-Lance غير متواجد حالياً
عضو جديد

X-Lance is on a distinguished road
Icon14 نصيحة طالب جامعى لطلبة علمى رياضة اللى مجبوش مجموع هندسة

للأسف طلبة الثانوية العامة مبتعرفش الكلام ده الا لما بتدخل الجامعة .. أنا فى تجارة انجليش عين شمس و عايز أقولكم ان فرص العمل عندنا أحسن حتى من هندسة .. خصوصا بالنسبة للطلبة اللى بيجيبوا جيد جدا و امتياز .. و عايز أقولكم ان مفيش حاجة اسمها كليات قمة .. القمة ان أنت تتميز فى كليتك أيا كان اسمها .. و نصيحة لطلبة علمى رياضة اللى مجبوش مجموع هندسة حكومة .. فكر كويس و اهدى قبل ما تقرر تدخل هندسة خاصة و اعرف كل كلية بتدرس ايه الأول عشان ممكن تلاقى مجالات تانية كتير تكون أنت حاببها أكتر و عارف انك هتتميز فيها عن باقى الناس .. و أوعى تدخل هندسة عشان اسمها .. انك تتميز فى كليات تانية عن باقى الناس أحسنلك بكتيير انك تدخل هندسة و تجيب مقبول بالعافية كل سنة

أنا كنت نفسى أدخل هندسة و كنت زيكم كده بالظبط و أكتر .. بس لما مجيبتش مجموع هندسة حكومة ابتديت أفكر ايه البدايل و أعرف أكتر عن الكليات التانية بتدرس ايه بالظبط و لما اتخرج ممكن أشتغل فى ايه و ايه فرص العمل بتاعة الكلية دى .. و بالنسبة ليا أكتر كلية شدتنى بعد هندسة كانت تجارة انجليش رغم ان مجموعى كان يجيب حاسبات و معلومات لكن أنا عشان مش بحب شغل الكومبيوتر و البرمجة و عارف انى مش هتفوق فى المجال ده فرفضت ان أنا أدخلها رغم ان هى بتاخد أعلى مجموع بعد هندسة

لكن سمعت بعد كده عن تجارة انجليش و ساعتها كان أول حاجة اسأل عنها هى شغلها و فرص العمل بتاعتها و عرفت ان اللى بيتفوق فيها و بيجيب تقدير عالى و اللى بيكون فاهم جدا الحاجات اللى درسها فى الكلية* بيكونوا أكتر ناس مطلوبين فى البنوك و الشركات و خصوصا انهم دارسين كل حاجة بالانجليش و اللى مش مصدقنى يسأل أى حد كبير عن شغل تجارة انجليش

أنا مش بقول للناس انها تدخل تجارة انجليش , لكن بقولكم فكروا كويس قبل ما تختاروا هندسة خاصة , و بحاول أقدملكم بديل تانى عن هندسة بجانب حاسبات و معلومات , أنا لما دخلت تجارة انجليش اكتشفت ان الكلية دى بتدرس فيها مواد كتيير جدا و متنوعة بجانب المجال اللى أنت هتكمل فيه

بصراحة مقدرش أقولكم ان تجارة انجليش كلية سهلة لأن مفيش حاجة اسمها كلية سهلة أو كلية صعبة , و مقدرش أقولكم برضو انك لما تخش الجامعة هترتاح بقى من ثانوية عامة , من الأخر لو هتريح فى الجامعة أيا كانت الكلية مش هتجيب تقدير و مش بقولك برضو انك تقضيها مذاكرة , أنا بقولك طالما أنت حابب الحاجة اللى أنت بتدرسها و بتجتهد و بتذاكر يبقى سيب الباقى على ربنا

أنا عن نفسى اكتشفت فى نهاية أول سنة ليا انى لو كنت جيبت مجموع هندسة و دخلتها كنت هتعب جدا و هفشل فيها لسبب واحد , انى بكره الفيزياء و هندسة كلها فيزياء و رياضة . و فى نفس الوقت حسيت انى اتعلمت حاجات كتير أوى فى تجارة انجليش بالذات لما تكون بتدرس كل المواد بلا استثناء بالانجليش

حاول لما تدخل الكلية مايكونش هدفك الأول انك تجيب تقدير و خلاص , لأن اللى بيفرق بين الناس مش التقدير بس , التقدير و الفهم , لازم تكون فاهم جدا اللى أنت بتدرسه عشان ده اللى هيكمل معاك بعد كده , و صدقونى ثانوية عامة مش أخر الطريق , بالعكس دى بداية الطريق و هتعرفوا الكلام ده كويس لما تدخلوا الجامعة , ياما ناس كانت جايبة مجاميع كبيرة جدا و دخلت هندسة و مقدرتش تتفوق فيها , اللى عايز يتفوق فى هندسة لازم يكون متميز جدا فى الرياضة و الفيزياء بصفة عامة على كلام زمايلى اللى فيها

أخير بالنسبة لتنسيق تجارة انجليش , أنت أولا فى التنسيق بتقدم على تجارة عادى. بعد ما تقبل فيها بتقدم جواها على انجليش و بيتعمل تنسيق داخلى فى الكلية على اللى هيقبلوه و لازم تكون جايب درجة عالية فى الانجليزى بتختلف من سنة لسنة و من جامعة لجامعة يعنى ممكن يكون مطلوب منك 45 أو 42.5 و التنسيق بتاعها طبعا بيختلف برضو من سنة لسنة يعنى السنة اللى فاتت مثلا تجارة انجليش عين شمس كانت واخدة 87.5% أدبى و 90.5% علمى و ده اسمه مجموع اعتبارى له حسبة كده معينة

أتمنى أكون أفدتكم و أى استفسار على أى حاجة أنا تحت أمركم

العلامات المرجعية