اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الطب البشرى

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 28-07-2008, 06:11 PM
dr_buffon dr_buffon غير متواجد حالياً
عضو جديد

dr_buffon is on a distinguished road
افتراضي لودخلت علاج طبيعى لازم تدخل تقرا الموضوع ده

السلام عليكم

اولا انا سعيد جدا بوجودى فى هذا المنتدى الرائع واحب اتوجه بالشكر والتقديرلادارة الموقع وفريق العمل والمشرفين

وربنا يجعله فى ميزان حسناتكم ويجازيكم خير عن اخوتكم الطلبة

زملائى الاعزاء طلاب العلمى علوم لو دخلت علاج طبيعى انا هكون معاك ديما وخطوة بخطوةومش هسيبك حتى فى الكلية

اولا احب اعرفكم بنفسى انا اخوكم اسلام

الفرقة الثالثة روند نسا وجراحة وحروق

كلية علاج طبيعى جامعة القاهرة

واحب ان اوضح لكم بعض التساؤلات عن الكلية

كلية العلاج الطبيعى من كليات القطاع الطبى زى طب وصيدلة واسنان وبيطرى

مدة الدراسة بالكلية 5 سنين 4 سنوات دراسة اكاديمية وسنة امتياز

الكلية الحمد لله مستقبلها اكثر من رائع لانك ليك تكليف بعد التخرج ان شاء الله وفى ناس كتير بتشتغل من وهيا بتدر س انا بتدرب وبشتغل حاليا وانا لسه طالب اهو يعنى اذا كمجال عمل هو اكثر من رائع ومربح واولا واخير الله مقسم الارزاق

وفيما يلى بعد ممزيات الكلية عن طب وصيدلة عشان متزعلش انك ملحقتش صيدلة او اسنان

طبعا انا مش بقلل من مكانة الكليات دى لا اطلاقااااااااا على عينى وراسى والله بس ليا الحق انى افتخر بكليتى برضه واكشفلكم الجوانب السلبية الكليات اللى كنتو بتحلموا بيها

اولا مميزات كلية العلاج الطبيعى عن طب بشرى

طب بشرى عدد الخرجيين كتيييييييييييييير لدرجة ان بقوا فى التكليف بتاعهم يودوهم اماكن بعيدة من كثرة دكاترة بشرى فى المدن وطبعا انا ليا قريبتى بتصوت ودوها شمال سيناء يعنى غربة ومواصلات ومصاريف وهيا خريجة جامعة اسكندرية ده طبعا غير المرتب المهول اللى بتقبضه واللى ميتجوزش300 جنيه

بالنسبة للولاد طب بشرى معاناة كبيرة لانك بتدرس سبع سنين بعدها 3 سنين جيش بعدها تكليف ولازم تعمل ماجستير عشان تتخصص ودوخينى يا لمونة يعنى عشان توصل للى المرحلة اللى تقدر تقول فيها انا هبدا اكون متسقبلى يا جماعة يكون عندك 28 سنة

كلية علاج طبيعى بقى عدد الخرجيين قليل وتكليفك بيبقى فى بلدك بس برضه لازم يكون تقديرك كويس ده يساعدك كتير

عدد سنين الدراسة خمسة فقط وبتبدا شغل من بعد رابعة على طول وبتبدا تاخد مرتب من وانتا فى امتياز سواء من الحكومة او من الشغل الخاص اللى يببقى فى عيادات وزى ما قلت والله يا جماعة فى ناس كتيرة فى امتياز بتطلع بمرتب محترم من الشغل الخاص
يعنى تخيلوا وانتو فى امتياز بتاخدوا فى الشهر 200 جنيه من الحكومة +مرتب الشغل الخاص

يعنى مبلغ محترم جدا بالمقارنة ببتاع بشرى اللى لسه طالب فى سنة خامسه

مميزات كلية علاج طبيعى عن صيدلة

الفرق بين مميزات العلاج الطبيعى والصيدلة
الطلبة بتتكالب على الصيدلة بسبب ميزتين فى الصيدلة:-

1-انها مربحة جدا

2-انها خمس سنوات فقط بخلاف الطب سبع سنوات

ولما نيجى نتكلم عن العلاج الطبيعى نجده يحتوى على تلك الميزتين لأنه مربح جدا خصوصا كلما مرت سنوات على تخرجك يزداد دخلك والجلسات بتبقى على فترات امع العيان يعنى بتشوف العيان كتير وبيجيلك كتير

والمميزات الاضافية عن الصيدلة ان عدد الطلبة فى كليتنا قليل جدا بالنسبة للطب او الصيدلة او الاسنان

عندما تتجول فى اى منطقة تجد صيدلايات كثيرة جدا غير الخريجيين اللى كل يوم بيزيدوا

وميزة العلاج الطبيعى انك بتفتح عيادة وبتشتغل فى مستشفى وهذا فى حد ذاته متعة كبيرة لا يغنى عنها اى مال فعندما تجلس فى عيادتك ان شاء الله ويأتيك المرضى وتعالجهم

تشعر بمتعة تختلف عن كونك دكتور صيدلانى يصرف الروشتة فقط ونادرا ما تجد دواء تركيب فكل الادوية جاهزة واعرف كثير من الناس يعملون فى صيدلايات بمؤهل متوسط وناس تانيين بدون مؤهل

خلاصة هذا الكلام اذا اردت ان تنجح فى العلاج الطبيعى تضع تلك المميزات نصب عينيك وتجعل معنوياتك فى السماء وتتجاهل اى سلبيات للكلية ولا تضع فى بالك مشاكل النقابة فهى ستحل ان شاء الله عاجلا او آجلا وغالبا قبل التخرج ستحل وعندما تتخرج ان شاء الله هيكون كارنيه نقابة المهن الطبية معاك

وارجو يا جماعة ان انتو بجد تبقوا متفائلين وتخليكوا فى الكلام المشجع وسيبكوا من المحبطين دول ناس مش تفهم

اخوكم اســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــلام

العلامات المرجعية