اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 30-08-2016, 01:01 AM
Hope Vs Despair Hope Vs Despair غير متواجد حالياً
Student at faculty of dentistry KFS university

Hope Vs Despair is on a distinguished road
Icon114

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Shawky99 مشاهدة المشاركة
يا جماعة انا بدأت النهاردة أدب و خدنا مدرسة الإحياء و البعث
بس اللي حصل لخبطني شوية و قلقني في نفس الوقت، النهاردة المستر قبل مايدخل في الشرح اتكلم علي مذاكرة الادب بشكل عام و قعد يقول انا بكره جدا الطالب اللي بيحفظ الادب، انت عندك في الكتاب حوالي 40 صفحة اكيد هتنساهم..
و الحتة اللي قلقتني انه قال اركن كتاب المدرسة في الادب دلوقتي لحد شهر 3.. قال نركنه في الادب بس لكن باقي الفروع مهم، لحد شهر 3 عشان ساعتها هنبدأ مراجعات طبعا.. و الكتاب بتاعه اللي عامله شارح فيه كتاب المدرسة و منظمه شوية عشان بيقول كالعادة كتاب المدرسة عقيم و سايح علي بعضه و مش منظم.. و طول شرح الادب النهاردة كان بيشتغل علي فكرة الفهم مش الحفظ خالص، يعني شرحلنا مصر في الوقت ده كانت عاملة ازاي و تأثير ده علي الفنون و الادب و كدا، و اغلب الاسئلة كان بيخلينا احنا نجاوبها بالفهم، بس انا عايز صيغة اكتب بيها في الامتحان.. قال تبقي تبص في الكتاب مع اللي انت فهمته و تكتبهم في ورقة هتلاقي نفسك حفظتهم، بالنسبة لحكاية اننا نركن كتاب المدرسة دي هو كان قصده تقريبا ان الاول نكون فاهمين منهج الادب الاول و بنعرف نجاوب فيه لحد ما نوصل للمراجعات هيكون فاتحلنا كتاب المدرسة فأكيد بعد المذاكرة طول الشهور اللي فاتت اكيد هنبقي فاهمين الكلام اللي فيه حتي لو ملخبط و قال كمان ان حتي كتاب الاضواء غير الكتاب بتاعه غير كتاب المدرسة بس في الاخر كلهم نفس المضمون و بيودوا لحاجة واحدة

طبعا انا اللي قالقني ان مفيش حد ماقالش حاجة غير ان الادب اساسي من كتاب المدرسة و يتحفظ صم.. و ده بيقولنا نركن كتاب المدرسة لحد شهر 3.. انتو رأيكوا ايه في النظام ده؟
فهم ايه يابا
ده كده هيضيعكم
يعم ذاكر من كتاب المدرسة الناس كلها بتقول كده

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
الصف الثالث الثانوى, ثانوية خمس نجوم, ثانوية عامة.موقع