اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 17-10-2008, 01:25 AM
الصورة الرمزية فرسان الحق
فرسان الحق فرسان الحق غير متواجد حالياً
عضو نشيط

فرسان الحق is on a distinguished road
Star مشاعر و تصرفات بتلاقيها فى اول سنه جامعه

يا جماعه الكلام اللى انا هقوله ده عن تجربه شخصيه انا الحمد لله اخدت الدرس من غير ما اخوض التجربه قوى يعنى احسن من ناس فى سنى و اكبر منى
ان الطالب او الطالبه اللى مبيكلموش حد من الجنس الاخر ساعة ما بينزل الجامعه من قبل حتى ما الدراسه تبتدى يلاقى الكابلات كتير و البنات و الولاد لدرجة انه علشان لقى الامر ده منتشر هيحس ان ده الصح و مش معقوله يكون كل الناس دى غلط و ده هيكون شعور الشخص ده اللى بيحاول يعمله و لكن شعوره الحقيقه هتكون بالغيره اشمعنا العالم دول بيكلموا بنات و انا لا هل هما احسن منى و بالاخص لما يلاقى اصحابه القريبين بيكلموا بنات و يسيبوه علشان يروح يكلم البنت بتاعته و البنت بتبقا برده نفس الحوار ده و ده كمان يرجع بسبب الثقافه الخاطئه اللى بتخلى ان الواد علشان يبقى روش و مقطع السمكه و ديلها يبقى بيكلم بنات كتير و ده نوع و فى نوع تانى انه بيبقى من اولها الولد بيبص فى عيون البنات ووجوهم و يدور على الجمال و يدور على وحده يحبها يعيش نفسه دور الرومانسيه و يروح يكلمها و هى غالبا لما تسمع كلامها ده هتتخلبط و هتفكر و غالبا هتوافق و فى الاخر بيطلع حب هوائى و بياثر تاثير سلبى قوى على البنت و الولد كمان لانهم كانوا محسسين بعض انهم بيحبوا بعض حب حقيقى و كلام الاغانى و الافلام الرومانسيه و الكلام ده و فيه اللى يبقى كل اللى شاغله ازاى يعاكس البنات و يبقى مدايق قوى مثلا انه بيكسف او ما بيعرفش يعاكس و هو بيبقى عارف انه علشان يكلم واحده علشان يتسلى يعاكسها و يشوف رد فعلها لو كان ضحكه يعرف انها بتكلم ولاد
كل دى مشاكل شفتها و بعضها حسيت بيه و اللى حسيت بيه انى كان نفسى اعمل قصة حب مع واحده و كنت بدور عليها و لاقيتها و بقيت بشفها و بقيت ببعتلها بنظران و هى بدات تبعتلى بنظرات و كنت ناوى قاعد على النظام ده لشهر كده و اكلمها و لكن اللى خلانى اعيد نظرى انى شفت و انا قاعد على الانترنت واحده مخنوقه جدا و داخله عاوزه دكتور نفسى يساعدها و كل مشكلتها انها قابلت واحد و عاشت معاه قصة حب و انتهت بالفراق و اكتشفوا انهم ما بيحبوش بعض و وصلت حالتها انها بتفكر بالانتحار لذلك قررت انى ابتعد عن اى علاقه بينى بين واحده و انى مفكرش انى ادور على واحده احبها

و فيها ظاهره شفتها ان بنت تكلم ولد علشان عاوزه مثلا محاضرات او ولد يكلم بنت علشان محاضرات مع ان قدامها زميلاتها البنات و قدامه اصحابه الولاد و ياريت كل الظواهر دى تتصلح و ياريت كل بنت تعرف انها غاليه و عفيفه و متقبلش انها تكلم ولد و تعرف ان سمعتها دى حاجه كبيره قوى و انها فى سن المراهقه و انها تعرف ان غلط انها تحسس نفسها انها بتح كذا
ياريت لو فيه دكتور علم نفس يوضح لى مخاطر السن اللى انا فيها و ازاى اتعامل فيه مع الناس فى الكليه بنات و ولاد

العلامات المرجعية