اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 18-07-2011, 06:41 PM
سامح الجعيدي سامح الجعيدي غير متواجد حالياً
عضو جديد

سامح الجعيدي is on a distinguished road

الدكتور المحترم عبد الرحمن
بعد اذنك ممكن نسمع منك الكلام المفيد والمختصر في اخبار نعيين العشرين الاوائل
انا اختي الثالثة علي الدفعة من غير المعيدين والعاشرة علي الدفعة بالمعيدين

قديم 18-07-2011, 06:59 PM
منى أبو الجود منى أبو الجود غير متواجد حالياً
عضو نشيط

منى أبو الجود is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام رهف مشاهدة المشاركة
بالنسبة لاوائل الازهر
على ارض الواقع لم يصل اي قرار سوى قرار تعيين الاول والثاني على كل كليه مع استبعاد المؤمن عليهم في وظائف اخرى
اما عن تفسير هذا القرار وبعد سؤال كثير من زملائنا في مختلف الكليات فكان في اجماع على ان لم يصل شيء من هذا الكلام وان الجامعة ارسلت حصر الاول والثانى على كل قسم وشعبة ولا جديد
وبعد لقاء احد زملائنا باحد مستشاري عصام شرف قال له ان موضوعكم لسة زي ماهو ماشي ومنتظرين توفير الدرجات المالية وقرار رئيس الوزرا وان تعيينكم هيكون بقرار من رئيس الوزرا شخصيا ولا علاقة لكم بالتنظيم والادارة
هذا هو ماحدث وعليه ساد هدوء حذر بين الاوائل مع الاستمرار في متابعة الموضوع مع رئاسة الوزرا
وده على حد علمي حتى الان
والله المستعان
يارب يا مسهل الحال , شكرا ليكي يا أخت أم رهف وانا اعتقد زي ما قولتي لان الدكتور عصام شرف لم يصدر اي قرار اخر صادر عن رئاسة الوزراء غير هذا القرار الاخير بتعيين الاول والثاني على الشعب والاقسام وربنا يستر ويدبر الامور بيده الأمر وهو على كل شيء قدير
قديم 18-07-2011, 07:04 PM
معتز أبوزيد معتز أبوزيد غير متواجد حالياً
عضو جديد

معتز أبوزيد is on a distinguished road

مشكوووووووووووووووووووووووووووووووررررررررررر
قديم 18-07-2011, 07:34 PM
boskovice boskovice غير متواجد حالياً
عضو نشيط

boskovice is on a distinguished road

صدقنى يا دكتور مفيش حاجة اسمها مؤكدة دلوقت

يعنى انت دلوقت بتقول 20 اوائل هيتعينوو

بكرة هتسمع غير كدة

وبعد هتسمع كدة

وبعد بكرة هتسمع غير كدة

فى النهاية

كلة بيضحك على كلة

الاكاديمية دى هى اللى مبوظة الدنيا والله عشان الناس الى معتصمين هناك

عاوزين يضفطوا على المعتصمين وعلى الحكومة عشان يفكوو الاعتصام دة

على العموم ادينا بنتفائل وربنا يستر من التفائل دة ويصلح الحال

قديم 18-07-2011, 08:11 PM
الصورة الرمزية قطرالندى25
قطرالندى25 قطرالندى25 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

قطرالندى25 is on a distinguished road

يا جماعة انا دى الوقتى مبقتش فاهمة حاجه يعنى هما هياخدو ال5 الاوائل بس ومش هياخدو ال20 وكمان هيستبعدو المؤمن عليهم ؟ دة اللى انا فاهمتة من ردودكم طب كانو بيعشمونا ليه ؟ ولا هما كانو بيختبرو قوة تحمل اعصابنا
قديم 18-07-2011, 08:19 PM
ريمون22 ريمون22 غير متواجد حالياً
معلم علوم اعدادى

ريمون22 is on a distinguished road

[quote=قطرالندى25;3701098]يا جماعة انا دى الوقتى مبقتش فاهمة حاجه يعنى هما هياخدو ال5 الاوائل بس ومش هياخدو ال20 وكمان هيستبعدو المؤمن عليهم ؟ دة اللى انا فاهمتة من ردودكم طب كانو بيعشمونا ليه ؟ ولا هما كانو بيختبرو قوة تحمل اعصابنا[/quote
انشاء الله ياخدو 20 الاوائل .ذي مالدكتور عبدالرحمن طمنا . بس هو الخبر الي في المصري اليوم
لخبط الدنيا
ودا مش منطقي فجاة كدة يقولو الخمسة الاوائل
قديم 19-07-2011, 01:58 AM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about

مع احترامي لجميع الآراء الكلام اللي باقوله حقيقي .. ولو عندي شك في أي كلمة كنت هاقول احتمال كذا .. ولو ده رأيي الشخصي كنت هاقول إن ده رأيي .. لكن مادام أنا قلت إن الموضوع مؤكد يبقى أنا متأكد لو فيه أ حد مش حابب يصدق ده حرية شخصية بس بلاش نقول آراء ممكن تشتت الناس أو ترفع ضغطهم أو تزيد همومهم لمجرد رأي شخصي لو متأكد من حاجة قولها لكن ما نقولش أي كلام علشان ربنا هيحاسبنا على أعصاب الناس اللي ممكن يتلعب بيها ..

إخواني أنا بأرد هنا في المنتدى بناء على اتصالاتي من زملاء أو بناء على اتصالات مع مسئولين بحكم التعامل الدوري معهم بشأن العديد من القضايا وأظن الناس اللي متابعة الموضوع ده من الأول خالص عارفة ده وعارفة إذا كان كلامي مجرد أهواء وآراء والا كلام موثوق منه بإذن الله مقارنة باللي بيحصل ..

أنا عارف إن محدش قال عليا إني مش صح بس أنا فعلا حبيت أوضح علشان لو حد حابب يضع رأي شخصي له يحاسب على مشاعر وأعصاب الناس .. علشان فيه ناس مش بتستحمل اللعب وبتصدق كل حاجة وتفكر إن ده أكيد .. وعاى الناس اللي حابة تعرف ردودي على أسئلتها ياريت تقلب في المشاركات في نفس الصفحة أو في الصفحة السابقة منعا للغط وحتى لا تشتبه عليهم الأمور .. وشكراً

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 19-07-2011, 02:06 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boskovice مشاهدة المشاركة
صدقنى يا دكتور مفيش حاجة اسمها مؤكدة دلوقت

يعنى انت دلوقت بتقول 20 اوائل هيتعينوو

بكرة هتسمع غير كدة

وبعد هتسمع كدة

وبعد بكرة هتسمع غير كدة

فى النهاية

كلة بيضحك على كلة

الاكاديمية دى هى اللى مبوظة الدنيا والله عشان الناس الى معتصمين هناك

عاوزين يضفطوا على المعتصمين وعلى الحكومة عشان يفكوو الاعتصام دة

على العموم ادينا بنتفائل وربنا يستر من التفائل دة ويصلح الحال

وليه انت متصدقنيش .. انا باتكلم عن وعي وإدراك ومنطق ودراية ومصدر .. فلو تكلم أحد بهذه الخمسة صدقته .. لكن مجرد رأي دي حرية شخصية لكن لازم أحاسب وانا باتكلم انت دلوقت يابوسكو بقت الناس بتسمع ردك في غيابي يبقى لازم تتحمل شئ من المسئولية في الرد علشان الناس ما تقعش منك انت مادام بدأت تكتب والناس تسمع لك ومابقتش عضو عادي يبقى عليك مسئولية لازم تعيها جيدا .. ولما تتكام تتكلم بالخمسة اللي باقولك عليهم ..

معلش انت زي أخويا الصغير وانا حبيت أوجه لك نصيحة لأنك ماشي كويس اليومين اللي فاتوا ومش عاوزك تقل ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 19-07-2011, 02:09 AM

ويا جماعة موضوع الأكاديمية وتعطيلها للورق والموضوع بسبب المتظاهرين أنا نشرته في أكتر من جروب على الفيس بوك .. أنا عاوز الناس ماتقلقش خااااااااااااااااااااالص ووالله ده مش جبر خواطر .. المسألة مسألة وقت وانا عند كلامي بعد الأربعاء سيكون هناك جديد بإذن الله ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 19-07-2011, 02:21 AM
boskovice boskovice غير متواجد حالياً
عضو نشيط

boskovice is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي مشاهدة المشاركة
وليه انت متصدقنيش .. انا باتكلم عن وعي وإدراك ومنطق ودراية ومصدر .. فلو تكلم أحد بهذه الخمسة صدقته .. لكن مجرد رأي دي حرية شخصية لكن لازم أحاسب وانا باتكلم انت دلوقت يابوسكو بقت الناس بتسمع ردك في غيابي يبقى لازم تتحمل شئ من المسئولية في الرد علشان الناس ما تقعش منك انت مادام بدأت تكتب والناس تسمع لك ومابقتش عضو عادي يبقى عليك مسئولية لازم تعيها جيدا .. ولما تتكام تتكلم بالخمسة اللي باقولك عليهم ..
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي مشاهدة المشاركة

معلش انت زي أخويا الصغير وانا حبيت أوجه لك نصيحة لأنك ماشي كويس اليومين اللي فاتوا ومش عاوزك تقل ..

اولا تسلم يا دكتور على كل حال

بس كل الكلام اللى بقولة دة ناس من الاكاديمية اللى قالو كدة

وانا مش واثق فى كلامهم عشان كدة قولت بكرة هتسمع حاجة وبعدة هتسمع حاجة

مش معنى انى مصدقهم بالعكس انا مكذب الجهاز المركزى والاكاديمية وكل شى

على العموم ربنا يوفق الكل ومطالبهم تتحقق
قديم 19-07-2011, 02:40 AM
الشيخ الروحانى الشيخ الروحانى غير متواجد حالياً
موقوف

الشيخ الروحانى is on a distinguished road

معاك وزير التربيه والتعليم .. قولى شكوتك
حل مشكله تعسفات تنفيذ اى قرارات
مرتبطه بالتثبيت او حافز الاثابه.
1- رفع دعوه قضائيه على وكيل وزاره التربيه والتعليم بمحافظتك بالقرارات التى اعتمدها ولم يتم تنفيذها
2- ارسال فاكسات الى وزارات التربيه والتعليم بالقاهره بمشكلتك
3- ارسال فاكسات الى التنظيم والاداره بالقاهره بمشكلتك وبالجهاز التنميه المحليه بالقاهره بمشكلتك
4-ارسل نفسك ومن معك الى ميدان التحرير فى حاله لم تلقى اى اهتمام لشكوتك والذهاب لمجلس الوزراء قيل وزير التربيه والتعليم
قديم 19-07-2011, 04:04 AM
ramy gama ramy gama غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ramy gama is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام رهف مشاهدة المشاركة
بالنسبة لاوائل الازهر
على ارض الواقع لم يصل اي قرار سوى قرار تعيين الاول والثاني على كل كليه مع استبعاد المؤمن عليهم في وظائف اخرى
اما عن تفسير هذا القرار وبعد سؤال كثير من زملائنا في مختلف الكليات فكان في اجماع على ان لم يصل شيء من هذا الكلام وان الجامعة ارسلت حصر الاول والثانى على كل قسم وشعبة ولا جديد
وبعد لقاء احد زملائنا باحد مستشاري عصام شرف قال له ان موضوعكم لسة زي ماهو ماشي ومنتظرين توفير الدرجات المالية وقرار رئيس الوزرا وان تعيينكم هيكون بقرار من رئيس الوزرا شخصيا ولا علاقة لكم بالتنظيم والادارة
هذا هو ماحدث وعليه ساد هدوء حذر بين الاوائل مع الاستمرار في متابعة الموضوع مع رئاسة الوزرا
وده على حد علمي حتى الان
والله المستعان

في نقطه
إستبعاد المؤمن عليهم بس لو كانو معينين في الجهاز الإداري في الدوله أو بأحد الكليات أو معيدين..

وفعلا كلامك مضبوط يا أخت أم رهف وقرار تعيينا بيجي فعلا من رئيس الوزراء..

ونا سألت النهارده بالكليه وقالو مافيش فعلا حاجه جت بكدا..

وبعدين ياجماعه في نقطه مهمه جدا ؟؟؟؟ سهل عليهم جدااا إنهم يجيبو الأول والثاني علي الكليه ققط من خلال الحصر اللي معاهم اللي جالهم من الجامعه ولاإيه ؟ومكنش لازم يفضحو الدنيا ولا إيه ؟؟ بس زي ما قولت ليكم واللي إتشرح ليا ؟؟ بإن( 1،2) دا اللي هيتعينو إداريين ............والله المستعااااااااان
قديم 19-07-2011, 05:30 AM
ramy gama ramy gama غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ramy gama is on a distinguished road

بس اللي قلقني حاجه واحده ؟؟؟ إن المنشور اللي جاي دا رايح لرئيس الجامعه وبالتالي رئيس الجامعه عمره ما هيخاطب الكليات لعمل حصر لإن سهل جدا من خلال الحصر اللي في الإداره بتاعة الجامعه إنه يطلع الأول و الثاني علي كل كليه ويرسله للتنظيم والإداره وبالتالي لما الواحد يروح يسأل في الكليات هيقولو لا دا مفيش حاجه جت وإحنا علي قديمه وفعلا كلامهم صح بس لا يسمن ولا يغني من جوع !!!! لإن خاللي بالكم في تسلسل في القرار بمعني إن الأعلي يدي قرار لللأقل منه بس لو الأعلي عنده البيانات خلاص هيقول للي أقل منه ليه وهو دا أكييييييد حال إدارة الجامعه مع الكلياات ؟؟ ودا اللي قلقني وبالتالي لازم الواحد يسأل حد واثق فيه جدااااااااااا ويكون في إدارة الجامعه مع العلم وإني متأكد بإن أكيييييييييد منبهين عليهم بالسريه التااااااااااامه.. ربنا ييسر الحال اللهم آمييييييييييييييييين
قديم 19-07-2011, 09:04 AM
فاطمة الزهراء 86 فاطمة الزهراء 86 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فاطمة الزهراء 86 is on a distinguished road
افتراضي لا تقلقوا

السلام عليكم

يا جماعة أنا حبيت أطمئنكم والله التنظيم والإدارة بيحاول يعمل اللي يقدر عليه يعني مثلا أمس التنظيم والإدارة أرسل فاكس سريع إلى جامعة المنصورة لتلقي طلباتهم من التعيينات وهما محتاجيين إيه وكانوا فعلا مستعدجلين عليه أوي وفعلا كليتي بعتته في نفس اليوم , يعني معنى كده إن فيه شغل وهما إن شاء الله على آخر الشهر هيكونوا مظبطين الأمور يعني لا تقلقوا ,,,,,,,,,,
قديم 19-07-2011, 09:36 AM
معتز عبدالكريم معتز عبدالكريم غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

معتز عبدالكريم is on a distinguished road

ياريت يا اخت فاطمه الزهراء لما تعلقى على حاجه تقولى انتى بتكتبى عن الازهر والا العام عشان كده تعليقك محدش عارفه عن ايه ياريت تحددى لينا وكمان توضحى تعليقك اكتر منكده شويه وبارك الله فيكى
موضوع مغلق

العلامات المرجعية