اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 15-06-2014, 10:11 PM
الصورة الرمزية eman_m
eman_m eman_m غير متواجد حالياً
عضو قدير

eman_m is on a distinguished road

السلام عليكم وكل سنة وانتم طيبين ورمضان كريم
اولا : ايه رايكم لو نحفظ اول عشر ايات من سورة النحل
ثانيا : عشر كلمات e
بس ياريت ان احنا نحاول ننفذ اى حاجة
وانا بقول للى بيشتكوا من الكيميا صدقونى وعن تجربة اى مادة علمية بتحتاج فهم قبل الحفظ انا من النوع لو مفهمتش اى جزئية بحس اوى ان الموضوع صعب عليا حاولوا انكم تمسكوا اى جزئية انتم مش عارفينها وتفهموها كده مع نفسكم وبعد كده هتلاقوه ان حفظها سهل ومش هتحتاج اى حاجة بعد كده وربنا بيدى كل واحد على قد عمله واجتهدوا وصدقونى اى مادة لو ما ديتهاش حقها متستهلش انك تجيب الدرجة الحلوة الى انت بتستناها وربنا يوفقنا جميعا

قديم 15-06-2014, 10:48 PM
الصورة الرمزية Physician future
Physician future Physician future غير متواجد حالياً
طالبة جامعيه فى كلية الطب البشرى

Physician future is on a distinguished road

ههههههههه انا عمرى ما فهمت كيميا من وانا فى اعدادى بحفظ وبس ولما اجى اسال بيشتمونى ويبان غبائى فبسكت لانى اتعودت اذاكر لوحدى
قديم 15-06-2014, 10:54 PM
الصورة الرمزية eman_m
eman_m eman_m غير متواجد حالياً
عضو قدير

eman_m is on a distinguished road

طب ايه الاجزاء الى بتحسى انها صعبة عندك فى الكيميا الجزء النظرى ولا العملى يا سندس ممكن اعرف افيدك
قديم 16-06-2014, 02:30 AM
shaimaa shemoo shaimaa shemoo غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

shaimaa shemoo is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sondos labib مشاهدة المشاركة
بصى يا شوشو والله انا سالت فى الموضوع دة قالولى اعتمدى على كتاب واحد بس فى المذاكرة وهاتى بقيت الكتب والمذكرات شوفى الاسئله اللى فيها ......... ملحوظه كله ناقل من كله .....يعنى ريحى نفسك وهاتيهم عشان بس نفسيا تكونى مرتاحه........اه ومش تسيبيهم ديكور لالالالالالالا كده مش صح ....بعد ماتذاكرى اى درس شوفيه فى كل المذكرات والكتب او كل مرة تراجعى حلى عليه من كتاب مختلف .........كده هتكونى عملتى حاجه ............ اه وبالنسبه للنصايح انا ماما نصحتى نصيحه(اتعبى سنه وارتاحى العمر كله ...........او ارتاحى سنه واتعب العمر كله )..........بس انا عندى مشكله فظيعه انا اساسا بحب الرياضه وببدع فى حلها وطول عمرى بقفلها.....ومع ذلك داخله علمى علوم عشان ماما عايزة كده والمشكله انى بكرة الكيميا اعمل ايه !!!!!!اه وكمان مش بعرف احفظ الكلمات بتاع الانجليزى وخصوصا كلمات الترجمه
ااااها .. ميرسى خااالص ع ردك ياا ساسو ياا قمر ... بس انتى فهمتينى غلط فى النصايح انا كاان قصدى تنصحونى باى ملزمة (اقصد اجيب ملزمة اى استاذ) .. وبالنسبة للريااضه اناا برضه زيك وبحبها الحمد لله بقفلها علطول بس ده ميمنعش انى بحب الاحيااء واحب برضه انى اتعمق اوى فى جسم الانسان واعرف ايه اللى فيه
والكيميا .. اناا عن نفسى مكنتش بفهم حااجة فيها فى الدرس بس كنت لما ارجع امسك الورق وابدا افهم نفصى كلمة كلمة وسطر وسطر والحاااجة اللى بلاقيها صعبة .. كنت بحط جمبها علامة لحد ما يجى الدرس واخلى المستر يفهمهااالى لو مفهمتهااش منه بروووح عند مدرسين المدرسة وبالنسبة للمعاادلات اناا كنت بببص لمكوناات المعاادلة واعرف اسااميهم بالرموز بتااعتهم وبحااول اظبطها مع نفسى وبعدين ابص للمعادلة لو لقيت نفسى عاملاها صح ابتدى احفظها وبعدين اخبى المعاادلة واكتبها من غير ما ابص عليها وبالنسبة للانجليش انا عندى نفس المشكلة لانى دلوووقتى بكرة الماادة موووت من اللى بيتقااال عليها
قديم 16-06-2014, 04:17 AM
m_d10 m_d10 غير متواجد حالياً
عضو فعال

m_d10 is an unknown quantity at this point

بالنسبالى أنا محب الكيمياء موووووووووووووووت لأن المستر فى الدرس بسطهالنا جدا جدا وحبننا فيها بجد . أحنا كنا أول ما نروح الدرس فى أوائل الحصص يروح يصرحنا إزاى نكون معادله من ال الألف للياء وكان عملنا جدول رائع شملة تكافئات العناصر والمجموعات الزريه . وكمان كان بيعلمنا إزاى نوزن المعادله بالفهم مش بالحفظ وحتى الأوزان المعقده لما تضيف ربع أو خمس والحجات دى يعنى . مفيش كتاب كيمياء شرح شامل خالص فهتعتمدوا على كتاب المدرسه ومذكرة المستر بتاعتكم الأسئله : الإمتحان ثم مندليف ثم المثالى ولو خلصتوهم إتجهوا للوسام بالنسبه للإنجلزى دى تعتبر مادتى المفضله ومن أكتر المواد الى بذاكرها وبحب جدا الإنجلزى كلغه وكدراسه ويا جماعه محدش يهمه الكلام الى بيتقال على الإنجليزى إنتوا ذاكروا وإعملوا الى عليكم ووالله إنجلزى ماد سهله مش عايزه غير شوية حفظ كلمات وفهم وتزوق للقواعد علشان حفظ القواعد مش بيجيب نتيجه فالفهم ثم الحفظ بعد كده . لازم تحل أسئله على طول . أجمد كتاب شرح : The Best ويليه Gem وإحنا قلنا قبل كده ميزة كل منها فى الصفحات السابقه للموضوع دوت . أجمد كتاب لحل الأسئله : The Best ويليه Top student ويله Gem ثم Surprise
قديم 16-06-2014, 07:06 AM
الصورة الرمزية NeVeR CoMe BacK
NeVeR CoMe BacK NeVeR CoMe BacK غير متواجد حالياً
عضو متألق

NeVeR CoMe BacK is on a distinguished road

احسن حاجة تعملوها فعلا هى انكو تحفظوا سورة النحل ف الاجازة
لأيام فيها راحة البال عشان كنا ساعتها ~عيال~ ،،،
~~ ما أعظم أن تكون غائبا حاضرا علي أن تكون حاضرا غائب !! ...~~

قديم 16-06-2014, 09:21 AM
الصورة الرمزية Physician future
Physician future Physician future غير متواجد حالياً
طالبة جامعيه فى كلية الطب البشرى

Physician future is on a distinguished road

انا الحمد لله حافظه للقران كله فالسورة مش مشكله عندى......... بالنسبه اللكيميا انا مش بفهم المعادلات والتخضيرات والتجارب...........اصلى باخد عنداستاذ مش بيفهم حاجه بيحفظ بس........ واختى بتحاول تفهمنى بس مش بقت فضيالى ..........فاللى بتفهمهولى بجله واللى مش فهماه بلخبط فيه...........اه انا عايزة اسالكم سؤال تانى ......... انا هاخد فلا كل مادة مايقلش عند درسين كده صح ولا درس واحد كفيا ........ على فكرة انا بعشق حاجه اسمها اخياء اخويا بيفهمهالى كويس عشان طب فبالنسبالى مش مشكله خالص واللى بيكرهنى فى الكميا انى غمرى ما اخدت فيها دروس غير اخر سنتين كنت بذاكر العلوم لوحدى
قديم 16-06-2014, 09:32 AM
الصورة الرمزية ahmad khalid
ahmad khalid ahmad khalid غير متواجد حالياً
طالب بكلية الهندسة

ahmad khalid is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alshymaaeldeep مشاهدة المشاركة
انا الحمد لله بحب الكمياء
لو اخدناها على انها مش حفظ بس هنحبها
يعنى مثلا تعريفات اقطعها وافهمها جزء جزء لو فهمتها جزء جزء اقدر احفظها على بعضها عن طريق فهمى والحفظ مش بيكون بالقراءه فقط بيكون قراءه وكتابه ده بيساعد جدااا
والتعليلات طبعا بتعتمد على فهمك للمادة أكتر من الحفظ بكتيير
بالنسبه للمعادلات دى بقى بتحتاج انك تعلميها بحاجة
يعنى تربطى المعادله بحاجة تخيليه فى دماغك بتنجح الفكرة دى كدا
علشان اقدر احفظ معادلات الباب الرابع بتاع الكمياء فـ تانيه ثانوى علّمت المعادلات وربطها ببعض واقعدت احفظ مثلا فى اول المعادلة فى كذا وفى الاخر كذا متكرر واعلمها باى حاجة حتى لو كانت كرتون :D
وضرورى طبعا تحفظ التكافؤات وكدا ده بيساعد على الحفظ علشان بدل متحفظ تعرف تحل يعنى مثلا مش ضرورى احفظ ان H2So4 " ان الH معاها اتنين طالاما انا عارفه ان تكافؤ So4 تنائى يارب يكون قصدى وصل
مش صح انى احفظ بردك الوزن لا اكتب المعادله كلها وبعدين اوزنها اى نعم فى معادلات غبيه فى الوزن بس ممكن احفظ حته ضغيره من الوزن لو صعب اعمله واكمل الباقى لانه هيبقى سهل
يارب اكون افدتكم ولو حاجة بسيطة
أما بقى بالنسبه لموضوع الكتب فنا هنتظر معاكم حد يفيدنا :D
يااااه اخيرا لقيت حد بيحب الكيمياء
انتى كلامك علا صح بس انا كان ليا معلومة انا عن نفسى فى المواد العلمية حتى الاحياء السنة اللى فاتت كنت بفهمها و لما اجى احفظ احفظ شفوى فقط و مبستعملش طريقة الكتابة الا فى اللغات بس
و كمان بالنسبة لوزن المعادلات الطويلة بالذات كان عندنا فى الباب الرابع معادلتين طول هما بس اللى احتجت احفظهم و الباقى كله اما اتحاد مباشر و اوزن او احلال مزدوج اللى هيا القوانين بتاعت اعدادى و كمان بالنسبة لحمض مع ملح لازم يكون الحمض اقوى من الشق الحامضى فى الملح عشان يطرده فى صورة غاز و كمان فيه شويه حاجات كده فى الترسيب
بس فى المعادلات الطويلة احسن حاجة تحظ الوزن فى صورة ارقام الاستاذ عملنا المعادلة بتاعت برمنجنات البوتاسيوم كده ى العملى عشان مننسهاش
و ى الاخر احب اقول لكل واحد رابط دماغه انه يحفظ الكيمياء ساعتها هتلاقى الكيمياء زى الكحول بتطير بسرعه و هتبذل مجهود جبار فيها بالاضافة انك ممكن تيجى فى الاخر و تنسى

"التلقين شر طرائق التعليم" هكذا قال الكندى هتلاقوها موجوده ورا كل كتاب وزارة
قديم 16-06-2014, 09:37 AM
طالب بكلية الهندسة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_d10 مشاهدة المشاركة
بالنسبالى أنا محب الكيمياء موووووووووووووووت لأن المستر فى الدرس بسطهالنا جدا جدا وحبننا فيها بجد . أحنا كنا أول ما نروح الدرس فى أوائل الحصص يروح يصرحنا إزاى نكون معادله من ال الألف للياء وكان عملنا جدول رائع شملة تكافئات العناصر والمجموعات الزريه . وكمان كان بيعلمنا إزاى نوزن المعادله بالفهم مش بالحفظ وحتى الأوزان المعقده لما تضيف ربع أو خمس والحجات دى يعنى . مفيش كتاب كيمياء شرح شامل خالص فهتعتمدوا على كتاب المدرسه ومذكرة المستر بتاعتكم الأسئله : الإمتحان ثم مندليف ثم المثالى ولو خلصتوهم إتجهوا للوسام بالنسبه للإنجلزى دى تعتبر مادتى المفضله ومن أكتر المواد الى بذاكرها وبحب جدا الإنجلزى كلغه وكدراسه ويا جماعه محدش يهمه الكلام الى بيتقال على الإنجليزى إنتوا ذاكروا وإعملوا الى عليكم ووالله إنجلزى ماد سهله مش عايزه غير شوية حفظ كلمات وفهم وتزوق للقواعد علشان حفظ القواعد مش بيجيب نتيجه فالفهم ثم الحفظ بعد كده . لازم تحل أسئله على طول . أجمد كتاب شرح : The best ويليه gem وإحنا قلنا قبل كده ميزة كل منها فى الصفحات السابقه للموضوع دوت . أجمد كتاب لحل الأسئله : The best ويليه top student ويله gem ثم surprise
طب و ليه اعتمد على المدرس اللى هاخد معاه ما كتاب الامتحان موجود و فيه شرح
قديم 16-06-2014, 09:42 AM
طالب بكلية الهندسة

اقتباس:
ههههههههه انا عمرى ما فهمت كيميا من وانا فى اعدادى بحفظ وبس ولما اجى اسال بيشتمونى ويبان غبائى فبسكت لانى اتعودت اذاكر لوحدى
عادى كلنا تقريبا كنا فى اعدادى بنحظ يعنى انا مثلا فى تالته اعدادى كان عندنا جزء كهربية كنت بمسك التعريفات و احفظها و لأنها كلها شبه بعض فكنت بنسى بسرعه و كانت مجننانى ع الاخر اما لما طلعت اولى ثانوى حاولت افهم الجزء ده و بقى بالنسبالى ممتع جدا

اقتباس:
انا الحمد لله حافظه للقران كله فالسورة مش مشكله عندى......... بالنسبه اللكيميا انا مش بفهم المعادلات والتخضيرات والتجارب...........اصلى باخد عنداستاذ مش بيفهم حاجه بيحفظ بس........ واختى بتحاول تفهمنى بس مش بقت فضيالى ..........فاللى بتفهمهولى بجله واللى مش فهماه بلخبط فيه...........اه انا عايزة اسالكم سؤال تانى ......... انا هاخد فلا كل مادة مايقلش عند درسين كده صح ولا درس واحد كفيا ........ على فكرة انا بعشق حاجه اسمها اخياء اخويا بيفهمهالى كويس عشان طب فبالنسبالى مش مشكله خالص واللى بيكرهنى فى الكميا انى غمرى ما اخدت فيها دروس غير اخر سنتين كنت بذاكر العلوم لوحدى
ما شاء الله
طب ما تفكك من الاستاذ ده و تشوفى واحد يهمك و اقرى النصايح اللى انا كاتبها عن المعادلات و لو احتجتى المزيد هساعدك باذن الله
و ربنا يوفق الجميع
قديم 16-06-2014, 09:43 AM
طالب بكلية الهندسة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman_m مشاهدة المشاركة
السلام عليكم وكل سنة وانتم طيبين ورمضان كريم
اولا : ايه رايكم لو نحفظ اول عشر ايات من سورة النحل
ثانيا : عشر كلمات e
بس ياريت ان احنا نحاول ننفذ اى حاجة
وانا بقول للى بيشتكوا من الكيميا صدقونى وعن تجربة اى مادة علمية بتحتاج فهم قبل الحفظ انا من النوع لو مفهمتش اى جزئية بحس اوى ان الموضوع صعب عليا حاولوا انكم تمسكوا اى جزئية انتم مش عارفينها وتفهموها كده مع نفسكم وبعد كده هتلاقوه ان حفظها سهل ومش هتحتاج اى حاجة بعد كده وربنا بيدى كل واحد على قد عمله واجتهدوا وصدقونى اى مادة لو ما ديتهاش حقها متستهلش انك تجيب الدرجة الحلوة الى انت بتستناها وربنا يوفقنا جميعا
عشر ايات كل اد ايه؟
و هو انتى بتحفظى كلمات منين عشان انا مش عارف؟؟؟
قديم 16-06-2014, 09:54 AM
الصورة الرمزية Basma2 Aml
Basma2 Aml Basma2 Aml غير متواجد حالياً
الصف الثالث الثانوى (عـلـمى عــلــوم)

Basma2 Aml is on a distinguished road

انا معاكم يا جماعة وانا رايحة 3 ثانوى علمى علوم
قديم 16-06-2014, 08:26 PM
shaimaa shemoo shaimaa shemoo غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

shaimaa shemoo is on a distinguished road
افتراضي ردوا عليا الله يخليكم

يااا جمااااااااعة نفسى الاقى حد يرد عليا
اناا عااوزة دلووقتى اشترى ملازم ومذكراات الاسااتذة االلى بتنزل فى المكتباات فعااوزاكم تقولولى اجيب ملازم اى استاذ وبرضه عااوزة احمل ملازم من هنا فى المنتدى اختاار ملزمة اى استاااذ
قديم 17-06-2014, 03:09 AM
m_d10 m_d10 غير متواجد حالياً
عضو فعال

m_d10 is an unknown quantity at this point

على فكره كتاب الإمتحان فى الكيمياء مش بينزل شحر ولكن بينزل أسئله فقط ومراجعه سريع على أهم القوانين
قديم 17-06-2014, 09:16 AM
طالب بكلية الهندسة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_d10 مشاهدة المشاركة
على فكره كتاب الإمتحان فى الكيمياء مش بينزل شحر ولكن بينزل أسئله فقط ومراجعه سريع على أهم القوانين
ده كان فى النظام القديم اما السنادى فى واحد صحبى اخوه فى ثانوية عامة و قالى ان الامتحان منزل شحر فى الكيمياء و الفيزياء بس اللى انا شفته بنفسى كان الفيزياء

آخر تعديل بواسطة ahmad khalid ، 17-06-2014 الساعة 02:57 PM سبب آخر: خطأ املائى

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
مذاكرة, الاجازة