اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ايه هي أحسن مادة عندك؟
1. لغة عربية 10 6.21%
2. لغات ( اولي - ثانية ) 28 17.39%
3.جبر وحساب مثلثات 21 13.04%
4.هندسة مستوية 10 6.21%
5. أحياء 21 13.04%
6. فيزياء 24 14.91%
7. كيمياء 27 16.77%
8.جغرافيا 6 3.73%
9.تاريخ 9 5.59%
10.فلسفة ومنطق 5 3.11%
المصوتون: 161. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

موضوع مغلق

قديم 27-04-2009, 04:10 PM
الصورة الرمزية احمد رضا
احمد رضا احمد رضا غير متواجد حالياً
عضو قدوة

احمد رضا is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سري جداا مشاهدة المشاركة
ازيكم عاملين ايه؟؟

انا هدخل ف مشكلتى علطول
هى مشكلة معقدة ومعتقدش ليها حل بس اهو ممكن

انا مشكلتى ان انا بحس ان امى بتفرق جدااااا فى المعاملة بينى وبين اختى اللى اكبر منى علطول ونفس المشكلة مع بقية اخواتى هما بيحسوا بنفس الاحساس ان هى بتحب اختنا ديه اكتر مننا بس انا برضه بحس ان انا مش اخده حقى اوى يعنى
اختى الكبيرة اكيد ليها معزة خاصة فى قلب امى واكيد اخواتى اللى اصغر منى ماما مش بتحب تفرق بينهم علشان محدش يزعل انا الوسطانية حاسة يعنى ان انا فين ؟؟

مع العلم انى بحس ان انا بعمل مع ماما اللى اخواتى كلهم مش بيعملوه بجد والله ديه مشكلة بتخلينى افكر واقول ان انا مليش لازمة ف الحياة وبدعى على نفسى كتير جداااااا بجد الموضوع ده مضايقنى اوى وكمان بقول انا مش هطلب منها حاجة ولا عايزة من حد حاجة وانى لما اكبر يعنى هرد لهم كل اللى انا كلفتهم دراستى يعنى مع العلم ان المشلكة ديه انا حاساها من زمان بس بتزيد معايا دلوقتى ليه مش عارفة اليومين دول بالزات بقيت اتضايق مع ماما كتير بحب العزلة اكتر كده يعنى بس انا مش بتضايق من اختى اد ما بتضايق من امى يعى هى ملهاش ذنب ان ماما تحبها اكتر على فكرة انا كلمت ماما كتير ف الموضوع ده بس هى مش مقتنعة بتقول لى لأ مش بفرق وبتمدح فيها كتيير برضه على فكرة انا اتضايقت خلاص وان شاء اللى اشوف ردودكم بس يلا مش قادرة اكمل كلامى سلام

يا ريت لو حد عرفنى ميقولش لحد اوك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صراحة ً معنديش رؤية محددة لمشكلتك
لاني معنديش الدِيتا العلمية اني اقولهالك وتقدري تواجهي
بيها المشكلة دي
لكن تعالي نتكلم بالمنطق
انتي شايفه ان والدتك ممكن تعمل كدا ليه ؟
علي فكرة يا ( سري جدا ) ممكن تكون لأختك ظروف خاصة
والدتك بتعاملها بيها بالشكل ده لانها أدري بيها فخدي بالك من دى
كمان عايز أقولك حاجة مفيش ام بيكون قصدها تفرق ما بين أولادها
انتي بس يمكن عشان في سن المراهقة بيبقي فيه إنفعالات عندك بتاخد أكتر من حقها
يعني الفعل اللي عن الإنسان المظبوط مثلا يبقي قيمته = 2
لاء عند المراهق اللي لسه موصلش لإتزان الإنفعالي = 10
فمش بيقدر يتحكم في الانفعال او الإحساس
عشان كدا أنا عايزك أول حاجة تهدى خاااالص .. تخلصي مذاكرتك وتظبطي حياتك
وبعد كدا صدقيني اقسملك بربي هتشوفي الحياة مختلفة تماما كل ما يفوت عليكي الوقت
ولو كنت عايش - وده مشكوك فيه - هههههههه تعالي وقوليلي كان عندك حق
ربنا يبارك فيكي ويعينك يارب ويصلحلك الحال
واهْرَبي مني ... إلىّ !
قديم 22-04-2009, 11:11 PM
الصورة الرمزية JusT DreaM
JusT DreaM JusT DreaM غير متواجد حالياً
عضو قدوة

JusT DreaM is on a distinguished road

كده ياجماعة حصلت لخبطة
البنوتة الاولانية كانت لسة مش خلصت
يااما تكملو انتو الاتنين واحنا نتلخبط المرادي
يااما البنوتة التانية تستنى لغاية مالاولى تخلص
قديم 23-04-2009, 03:12 AM
الصورة الرمزية nothing
nothing nothing غير متواجد حالياً
طالب جامعى ( كليه أداب القاهره )

nothing is on a distinguished road

على فكره موضوع حلو اوى تسلمى يا ايمان عليه
اتصورى اول مرة اشوفه!!!!!!!!

قديم 24-04-2009, 08:47 PM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moon whimper مشاهدة المشاركة
على فكره موضوع حلو اوى تسلمى يا ايمان عليه
اتصورى اول مرة اشوفه!!!!!!!!
ربنا يخليكي ياقمر ع فكرة انا مش عاملاه من بدري
تابعي معانا بقى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just dream
انا هستنى لغايط لما الاولى تخلص وشكر ليكم جدااااااا
خلاص اوك ياقمر مستنينك
قديم 23-04-2009, 02:04 PM
الصورة الرمزية احمد رضا
عضو قدوة

أهلا وسهلا بيكِ يا أخت ( سري جداً .. المشاركة رقم 77 )
في البداية مشكلتك لا تقل إرهاقاً وتعباً عن مشكلة سري جداً اللي قلبك
فكلاكما نوع من أنواع الرِهاب او الــ phobia لكن نتائج كل منهم بتختلف

تعالي كدا نعرف كام حاجة هنستخدمهم واحنا بنتكلم عن مشكلتك

القلق : شعور بعدم الاستقرار والخوف من المستقبل
الشك : التردد في تصديق ما غير مرئي ( المسقبل وما إلي ذلك ) وسوء الظن بالآخرين وعدم الثقة بالنفس

تعالي نعمل ميكستشر كدا بين ده وده .. هيدينا نتيجة وهي ( الصراع النفسي أو المرض النفسي ) ..
دي مقدمتنا

تعالي بقي نقسم الأفكار :-

* حالة من الرهاب الإجتماعي
* اللجوء للتحدث من خلف ستار
* تردد وعدم القدرة علي اتخاذ القرار
* إحباط ويأس وتشاؤم
* انعدام الثقة بالآخرين وإنعدام الثقة بالنفس
* الوسواس بالموت

:: حالة من الرِهاب الإجتماعي ::

اللي بتعاني منه يا أخت ( سري جداً ) هو حالة من حالات ( الرِهاب الإجتماعي ) الناتج عن الإنطوائية اللي انتي ذكرتيها في كلامك يمكن حالة الانطواء مش بتحصل من الباب للطق لكن دي حاجة انتي اتعرضي ليها ما بين سن 5 لـ 6 سنين اثناء بناء شخصيتك في طفولتك وبالتالي فحصل ثغور في شخصيتك أدت ان مع اول صِدام بالواقع حصلتلك أزمة نفسية عكرت صفو حياتك .. لذلك فعشان نسد الثغور دي لازم نتعامل معاها بحذر ونسدها بحاجات هتيجي أثناء رؤيتي لحل المشكلة ..

:: اللجوء للتحدث من خلف ستار ::

ودي اللي لجئتلها من خلال استخدامك للعضوية دي وانا أعتقد انك ممكن تكوني كلمتي ناس ع النت بردو عن جزء بسيط من مشاكلك وخصوصا مسألة ( الثقة ) لذلك فانتِ لسه مفقدتيش الثقة الكاملة في الناس وإلا أصلا إيه اللي خلاكي تحكيلنا طالما انتي مش بتثقي في الناس هتتقبلي الإرشاد او حل مشكلتك ازاي من ناس مش بتثقي فيهم وده شئ جميل اوي وهيساعدك وهيساعدنا .. وصراحة ً انا مستبشر خير فيك بجد .. لو عاجبك حكاية ( سري جداً ) أنا أو أي حد مستعد يسمعك لآخر مشكلة عندك ونقعد نفكر ونتناقش سوا لغاية ما نوصل لحلول ( وسد الثغور ) كلها اللي ممكن تكون حصلتلك في شخصيتك

:: التردد وعدم القدرة علي اتخاذ القرار ::

سبب التردد بيقي ممكن يكون حاجة من الحاجات دي .. اما عدم الثقة بالنفس وبالقدرة اللي جوانا .. او عدم الثقة في الظروف .. او عدم الثقة في الشخص اللي مرتبط بيه القرار .. المهم انها مسألة عدم ثقة .. ودي هنتكلم عنها في النقطة اللي بعد الجاية .. اما التردد فعايزك تعرفي حاجة مهمه جداً حالتك طبيعية جدا ً جداً جداً جداً في النقطة دي خصوصاً لانك لازم تحطي في الاعتبار ان انتي في ( سن مراهقة ) وهو الخطوة التالته تقريبا ً في مراحل النمو ودي بيحصل فيها تغيرات كتيرة جداً وخصوصا نفسية وانفعالية وفي أواخر المراهقة ( السن اللي انتي فيه ) بتبقي فيه مرحلة انتقالية وصلة ما بين المراهقة والرشد ودي بقي بينتقل الإنسان فيها من أقل استقرارا في الشخصية لأكثر استقرار ومن الأقل للاكثر في أغلب القضايا اللي كان بيواجها .. لذلك فلازم تتعاملي مع الفترة دي كمرحلة انتقالية هتفوت عن قريب ان شاء الله وهتلاقي وجهه نظرك للحياة كلها اختلفت وان شاء الرحمن الحياة كلها تبقي جميلة وتقدري تتعاملي معاها بشكل سليم ..

:: إحباط ويأس وتشاؤم ::

شئ طبيعي ناتج عن الوحدة والإنطواء فالإحباط واليأس والتشاؤم معناهم كلهم سلبي ومعني سلبي هو عدم وجود جانب مؤثر بالإيجاب وهو التفاعل الإجتماعي يعني هما نتائج طبيعية لكن خلي بالك دي ألأعراض الأولي للإكتئاب يعني لو فضلتي كدا هتلاقي نفسك فعلا وصلتي لحالة من الاكتئاب وهيبقي فيها العلاج صعب وهياخد وقت ومجهود أكبر فعشان كدا لازم تتفاعلي مع المجتمع وتقربي من الناس الكويسين واللي الناس بتزكيهم .. صاحبي الكويس هيعرفك ع الكويس ..

:: إنعدام الثقة بالآخرين - وإنعدام الثقة بالنفس ::

دي مشكلة عند المعظم .. وفعلا في مجتمعنا الحالي والناس اللي موجودين دلوقتي لازم الإنسان يبقي حرييص لكن المثل بيقول ( حَرّصْ ) ولا تخونش .. تعرفي بما إنك مؤمنة ومستبشر فيكي خير الرسول - صلي الله عليه وسلم - قال ايه .. قال " إذا قال الرجل هلكَ الناس فهو أهلكهم " صدق رسول الله صلي الله عليه وسلم .. شوفتي التعميم في الحكم بيفسد الناس .. معاملة الناس انهم غير جديرين بالثقة بيخليهم فعلا غير جديرين بالثقة .. وبعدين لما بقولك ثقي بالناس مش معني كدا انك تبقي شفافه قصاده لكن مش تسلبيه الثقة كامله لانك مترضيش ان حد يرميكي بالإتهام ده من غير ما تعمليله حاجة .. اهو نفس الشعور بردو بالنسبة للناس .. اتعرفي علي الناس والله هتكسبي كتير بس الناس الكويسين والكويسين هتلاقيهم في الطريق الصح .. هتلاقيهم معاكي في الدروس اللي بتحضريها هتلاقيهم في المسجد هتلاقيهم في الأماكن الثقافية الدينية وما إلي ذلك من الأماكن اللي ممكن تحسي فيها بالخير .. كمان كنت عايز أكلمك عن نقطة مهمة جداً الغموض ترجمة صعبة علي مخ بعض الطوائف .. تعرفي انا يمكن عشان غامض في بعض الجوانب فيه بعض الطوائف كدا بتتهمني بالغرور وده للأسف جهل منهم بطبيعة الغرور .. هما بيعتبروا أي حد مختلف عنهم او ليه رؤية مختلفة يبقي مغرور مش عايز يبقي زيهم يعني .. فهماني .. فاوي تشغلي بالك بالكلام ده .. رغم انه كان بيتعبني بس بقيت بحاول اقلل الكلام ده عشان هما بقوا بيعيشوا حياتهم وبيأثروا علي نفسيتي فياريت متشغليش بالك بالكلام ده .. وتخلي عندك ثقة بنفسك .. وثقة قوية كمان والثقة دي هتيجي بقربك من ربك لما تقعدي تناجي ربنا وتوصليله ثقتك بيه هيخليكي تثقي بنفسك .. نقطه كنت هنساها .. قابلي الاساءة بالحسنة ومتشغليش بالك استخدمي مبدأ " انما نطعمكم لوجه الله لا تريد منكم جزاءاً ولا شكوراً " الآيه دي اول مرة اقرأها كنت في القطر وحسيتها اوي سورة الإنسان علي ما أذكر وهتأكد عشان مبقاش بألف

:: الوسواس بالموت ::

ده نتيجة طبيعية لحالتك بردو لانك بقيتي تشوفي الخلاص الوحيد من اللي انتي عيشاه هوا الموت وفكرتك عن الموت فكرة ضعيفة وقوية في نفس الوقت .. فاللي خلاكي تفكري في الموت مش انك رايحة لربنا لاء بالعكس هو تعريف عقلك الباطن ان الموت هو حالة سكون في المشاعر وسكون في الانفعالات وسكون في كل حاجة وانتي بتدوري علي الاستقرار فاستقرارك شيفاه في الموت .. لذلك فياريت متفكريش في كدا دلوقتي لسه الحلول قداك كتييير لما تستنفذيها ياستي ابقي فكري في اللي انتي عيزاه .. وعلي فكرة مجرد اليأس من الحلول ده معناه الكفر خلي بالك ( ولا تيأسوا من روح الله إنه لا ييأس من روح الله إلا القوم الكافرون ) فعشان كدا دايما دوري علي حلول ودايما توجهي لربنا .. فيه نقطة تانيه عند التفكير بالموت وهو ان صاحبتك راحت في الطريق ده واعتبار ان صاحبتك دي كويسة وراحت في الطريق ده فمن كتر ثقتك فيها اعتبرتي ان نفس الطريق هو انها رايحة طريق كويس زيها يعني .. بالرغم من ان فكرتي عن الموت انه مؤلم للغاية لان الإنسان ممكن يعيش الموت وهوا حي مش شرط فناء الجسد بس ..

ربنا يبارك فيكي يارب ويعينك واحنا كلنا اخواتك يا ( سري جداً ) وتحت امرك دايما ولو احتجتي أي حاجة انا موجود وكلنا موجودين في رعاية الله
واهْرَبي مني ... إلىّ !

آخر تعديل بواسطة احمد رضا ، 23-04-2009 الساعة 02:37 PM
قديم 23-04-2009, 02:21 PM
الصورة الرمزية احمد رضا
عضو قدوة

معلومة يمكن تفيدك .. كنت قريت كتاب اسمه سيكولوجية الألم علي ما أذكر
كان بيقول ان الألم الجسدي من نعم ربنا علينا .. لانه بيخفف الألم النفسي عننا
فحاولي تصلحي النفسي بقي عشان ميبقاش فيه ولا نفسي ولا عضوي
--
علي فكرة كل البشر يعتبروا زيك بالظبط بس المشكلة ان كل واحد فاكر نفسه مركز الكون
لكن للأسف كلنا مراكز للكون ده
احنا شبه بعض لاننا مخلوقين من عجينة واحدة وروح واحدة باختلاف انواعها وألوانها واهتمامتها بقي
--
اتمني الافادة
واهْرَبي مني ... إلىّ !
قديم 24-04-2009, 10:22 PM
** MR.SmilE ** ** MR.SmilE ** غير متواجد حالياً
طالب جامعي ( طب القاهرة )

** MR.SmilE ** is on a distinguished road

معلش انا كان ليا اقتراح في المشاركة 72
عشان موضوع اللخبطة بين الاعضاء
حد شافه

اقتباس:
اقتباس:
ازيكم عاملين ايه؟؟

انا هدخل ف مشكلتى علطول
هى مشكلة معقدة ومعتقدش ليها حل بس اهو ممكن

انا مشكلتى ان انا بحس ان امى بتفرق جدااااا فى المعاملة بينى وبين اختى اللى اكبر منى علطول ونفس المشكلة مع بقية اخواتى هما بيحسوا بنفس الاحساس ان هى بتحب اختنا ديه اكتر مننا بس انا برضه بحس ان انا مش اخده حقى اوى يعنى
اختى الكبيرة اكيد ليها معزة خاصة فى قلب امى واكيد اخواتى اللى اصغر منى ماما مش بتحب تفرق بينهم علشان محدش يزعل انا الوسطانية حاسة يعنى ان انا فين ؟؟

مع العلم انى بحس ان انا بعمل مع ماما اللى اخواتى كلهم مش بيعملوه بجد والله ديه مشكلة بتخلينى افكر واقول ان انا مليش لازمة ف الحياة وبدعى على نفسى كتير جداااااا بجد الموضوع ده مضايقنى اوى وكمان بقول انا مش هطلب منها حاجة ولا عايزة من حد حاجة وانى لما اكبر يعنى هرد لهم كل اللى انا كلفتهم دراستى يعنى مع العلم ان المشلكة ديه انا حاساها من زمان بس بتزيد معايا دلوقتى ليه مش عارفة اليومين دول بالزات بقيت اتضايق مع ماما كتير بحب العزلة اكتر كده يعنى بس انا مش بتضايق من اختى اد ما بتضايق من امى يعى هى ملهاش ذنب ان ماما تحبها اكتر على فكرة انا كلمت ماما كتير ف الموضوع ده بس هى مش مقتنعة بتقول لى لأ مش بفرق وبتمدح فيها كتيير برضه على فكرة انا اتضايقت خلاص وان شاء اللى اشوف ردودكم بس يلا مش قادرة اكمل كلامى سلام

يا ريت لو حد عرفنى ميقولش لحد اوك

معلش

انا اصلا الكبير بين اخواتي فماشعرتش بشعور الاخ الصغير

بصورة عامة التفرقة في المعاملة مش لازم تكون عشان بتحبها اكتر او لأ

ممكن عندها ظروف خاصة .. يعني مثلا البيت اللي فيه طالب ثانوية عامة

بيبقي الاهتمام اكتر بالطالب

ده علي سبيل المثال

اما لو مفيش ظروف

فأهم حاجة ماتبعديش عن الناس.. عشان ما تقلبش بانطوائية

مش عشان انسان بيتعامل وحش نسيب الناس كلها

لو عندك اخت كبيرة او قريبة من سنك حاولي اتكلمي معاها

في الموضوع ده .. اعتبريها زي والدتك

و هي بمرور الوقت هتحس ان في فرق.. منك او من غيرك

و كمان ممكن تخلي شخص من قرايبك .. جيرانك.. يتكلم معاها

و اهم حاجة تصبري

سلااااام

قديم 24-04-2009, 08:56 PM
عضو قدوة

كلامك جميل بجد يااحمد
ربنا يباركلك ويبقى ف ميزان حسناتك
اقتباس:
لو عاجبك حكاية ( سري جداً ) أنا أو أي حد مستعد يسمعك لآخر مشكلة عندك ونقعد نفكر ونتناقش سوا لغاية ما نوصل لحلول ( وسد الثغور ) كلها اللي ممكن تكون حصلتلك في شخصيتك
لو موجوده ياريت تعرفينا انك لسة متابعة
اقتباس:
هما بيعتبروا أي حد مختلف عنهم او ليه رؤية مختلفة يبقي مغرور مش عايز يبقي زيهم يعني .. فهماني
اه فاهماك
يعني شوية اختلاف مع شوية غموض بيدي شخص مغرور من وجهه نظر اناس الي هو مختلف عنهم ومش قادرين يفهموه
استوعبتها اخيرا
عموما ده مش موضوع نقاش بس حبيت اقول الكلمة دي عشان مش انسى
كل كلامك تمام يااحمد
والاية مظبوطة ف سورة الانسان
ربنا يجازيك خير يارب
قديم 24-04-2009, 11:40 PM
الصورة الرمزية lamis11
lamis11 lamis11 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

lamis11 is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم
والله زمان .........بقالي كتيير مابدخلش على المنتدى بصوا ياجماعة بقى اللي أوله شرط أخره نور
الحقيقة أنا مش عارفة إيه علاقة المثل ده بالموضوع لكن حبيت أقولوه وخلاص
طبعا قريت الموضوع من طأطأ لسلامه عليكو
الحقيقة المشاكل دي بجد بجد يعني مش هزار بجد بجد مشاكل جميلة أوي ولاول مرة أحس أني بلخبط في الكلام
لأنها بجد شبه مشكلتي الأتنين مع بعض بس يمكن الفرق شوية زي ماذكر قبل كدة التنفيض طبعا مش تنفيض مراتب يعني طنش تعش تنتعش بس بشرط أن تضع الله نصب عينيك يعني من الأخر والله يابنتي اتقيتي ربنا بمعنى عملت الصح وأظن إنها مش حاجة صعبة أومش معروفة الصح معروف وتجنبت الغلط بكل مافيه مسلسلات أغاني إلخ لازم تبقي مؤمنة إن ربنا هيبقى جنبك تخيلي بقى لما ربنا هيبقى جنبك بس أنتي لازم تتأكدي من كده يعني مش عايزة كلمة أصل أنا غلطت كتير وربنا ممكن ميسامحنيش أو الجزاء من جنس العمل أو أنا قدري كده لا يابنتي فوقي دي كلها هواااااااااجس من الشيطان مش عايز ربنا يبقى جنبك ولما تيجي تدعي ادعي وانتي متأكده من إجابة الدعاء تماما يابنتي أنا لما كنت بدرس فقه في المملكة كان أخويا بيدرس معايا وقاللي أنه ممنوع إني أقول كلمة إن شاء الله في الدعاء شوفتي وصلت لدرجة إيه من أتى إلى الله شبرا أتى الله إليه ذراعا والله أعلم بنص الحديث بصي لمستقبلك حاولي تستفيدي بكل لحظة في الدنيا دي عشان الأخرة زي ليلة الامتحان بالظبط بنبقى عايزين نذاكر كل حاجة وكوني إنسانة ناجحة مبيتهيأ ليش إنك لودورتي على الصح وعملتيه وبعدتي عن الغلط ووثقتي في الله إنك هتغلبي أكيييد هتنتصري عالدنيا والشيطان مادمت مع الله .................
والله الوفق لنا ولك ولجميع المسلمين
قديم 24-04-2009, 11:42 PM
الصورة الرمزية lamis11
lamis11 lamis11 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

lamis11 is on a distinguished road

والله الموفق لنا ولك ولجميع المسلمين والمسلمات
قديم 26-04-2009, 09:04 PM
الصورة الرمزية طـفـلـة الامـس
طـفـلـة الامـس طـفـلـة الامـس غير متواجد حالياً
طالبة جامعية(اعدادى صيدلة الاسكندرية)

طـفـلـة الامـس is on a distinguished road

اقتباس:
مش هدخل في تفاصيل بقى و اسيب اختي اللي جت بعدي تحكي مشكلتها
انا كده اخدت حقي و زياده
و ربنا يكرمكم
اختك اللى بعدك منتظراكى اما تخلصى انتى
ومشكلتك انتى الاهم لان واضح انها مؤثرة عليكى جامد
اتكلمى تانى وخلصى كل اللى جواكى عشان نساعدك برده اكتر
قديم 27-04-2009, 02:46 AM
سري جداا سري جداا غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

سري جداا is on a distinguished road

بجد حبيتكم في الله
القاكم علي خير ان شاء الله
ان ربنا كتب لي عمر
قديم 27-04-2009, 11:14 AM
الصورة الرمزية Travel
Travel Travel غير متواجد حالياً
عضو قدوة

Travel is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سري جداا مشاهدة المشاركة
بجد حبيتكم في الله
القاكم علي خير ان شاء الله
ان ربنا كتب لي عمر
ربنا هيديك طولة العمر والصحة
و
هتفرح بشبابك كمان
بص
المنتدى هنا عبارة عن دنيا خيالية
ف دنياتنا الحقيقية بتتعامل مع جميع البشر بانواعهم
الوحش والحلو
نفس النظام هنا
اتعامل ف الخيال هنا وصدقنى هتستفاد كتير وهتتغير ف حياتك كتير
وده كلام الاغلبية
زى ما كتير خسر حاجات . . استفاد حاجات كتير جداا
اقتباس:
بقوا 3 ف1
ازاى تى
انت كده هتبقى نسكافيه
لا بجد ازاى 3
اقتباس:
عارفة الاغتراب هو دة اصلا تحس كدة ان انت مش لاقي نفيك او كأنك كائن غريب
ده علشان انت انطوائى نوعا ما . . منعزل عن الدنيا
طب انا قلتلك ان المنتدى عبارة عن دنيا بس خيالية بس هى هى نفس دنيتنا
ما تتعرف ع ناس منه
عندك محمد اللورد ;محمود طه ;محمد ناصر ;عادل ;شريف الخضرى ;محمود اوبشن
و
ناس كتيير جدا
مش هقولك احمد رضا علشان متتعقدش ف دنيتك خليه ده ف الاخر او متخليهوش خالص
ف شباب كويس كتير ف المنتدى
اتعرف عليهم واكسب لغة حوار صدقنى هتتغير اوى اوى
جرب مش هتخسر حاجة صدقنى
الاحتمال التاني اقرب شوية
اقتباس:
مش عايز اقول اني فاقد الثقة اصلا في البشر وحطي خط تحت البشر دي غير في حد معين في بالي لولاة بجد كان زماني ضعت وبدعيلة لحد دلوقت

نفس المشكلة عندى
بس مش شرط تثق ف اللى حواليك
ما تمشى بمبدا او حكمة جميلة بمشى بيها شوية
صاحب كتير بلا صاحب
هترتاح
اقتباس:
الحقن علي فكر ة مش لدة.... الحقن اصلا لاني مش قادر
انت اللى جبت ده كلوا لنفسك بانك شلت هموم الدنيا ع دماغك وتفكيرك ف وقت واحد
بدل ما بتبسطها بتصعبها اكتر واكتر
ليه متقسمش تفكيرك كل مشكلة حطلها وقت وتخلصها فيه مش تطول معاك
احسبها صح صدقنى هترتاح وتعيش صح
بص عندى امتحان هروح الكلية وهرجع اكمل معاك
سلام مؤقت

عجبتني كلمة من كلام الورق .. النور شرق من بين حروفها و برق حبيت أشيلها ف قلبي .. قالت حرام

ده أنا كل قلب دخلت فيه اتحرق
قديم 27-04-2009, 12:37 PM
الصورة الرمزية MoHaMeD ELsHeRbEnY
MoHaMeD ELsHeRbEnY MoHaMeD ELsHeRbEnY غير متواجد حالياً
world of optional
نجم العطاء

MoHaMeD ELsHeRbEnY is on a distinguished road

بصراحة انا تايه خالص مش عارف ارد على مين

ياريت حد يقولى انهى مشكلة الى شغالة دلوقتى

رقم 77 ولا رقم 94

فى رعاية الله
قديم 27-04-2009, 02:16 PM
سري جداا سري جداا غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

سري جداا is on a distinguished road

عارفة اني هتطفل ودخل ع مواضيع ناس تانية
بس بصراحة مشكلتي مش قادرة استني عليها اكثر من كدا

بما ان المنتدي معظمه من طلاب الثانوية العامة
انا واحدة منهم بصراحة انا اتخنقت من الثانوية العامة واللي بيدخلها
وخلاص مش قادرة بجد
حاسه اني مش طايقة امسك كتاب ولو حتي طقت بقي عايز بعد خمس دقايق اقوم
وطبعا الامتحانات مش فاضل عليها غير شهر واحد
حاسه اني فعلا فاشلة
ونفسي وربنا اجيب مجموع يعوض السنه اللي فاتت
انا كنت السنة اللي فاتت بذاكر جامد ومش جبت مجموع بس الحمدلله مش معترضه خاص انا السنة ادي بقي مكبره
وهتشل من التكبير بتاع نفسي دا
ومش عايزة اخرج من بتنا ومش عايزة اشوف حد ولا اكلم حد وعايز افضل طول النهار ع المنتدي
انا بحبه وكل حاجة بس مستقبلي كل اللي اقول من هدخل بلاقي نفسي بقول هم خمس دقايق الخمس دقايق دول بقدره قادر كدا يبقوا 5 ساعات تخلف بجد
بجد انا نفسي حد يقول لي اعمل ايه انا هضيع بجد خالص كدا
وكمان بقالي يومين مش بروح دروس وقاعدة في البيت بقي تقول لي خلصت ايه مذاكرة ولا شيء وكل اللي في بيت شالوا ايديهم من ناحيتي ولو مش ذاكرة مفيش حد بيسأل اصلا السنة اللي فاتت كانوا مهتمين بيه اوي السنة دي "لالا"خالص انا مش بلمهم انا بلوم نفسي
ع العموم ميرسي ع الموضوع
موضوع مغلق

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
....الخ, مساعدة, مشكلة, اخوات, اصدقاء, اسرة, بوابة الفارس التعليمية, حلول, شرح, عائلية, عاطفية, فضفة, نفسية