اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 02-08-2012, 12:21 PM
الصورة الرمزية مريم السباعى.
مريم السباعى. مريم السباعى. غير متواجد حالياً
عضو متألق

مريم السباعى. has a spectacular aura about

اولا لو تسمح انى اقول رئى فى القصة
اولا انا بقولهالك اه لو استمريت فى الكتابة حتكون لللللللللللللليك مكان كبير قوى فى عالم الكتابة قصتك تشبه السمفونية خصوصا فى قدرتك على سرد التفاصيل فى كريقة عذبة صحيح احيانا من كتر الوصف نحس ان احنا نينا النص الاصلى بس انت بتلحق نفسك وبتحافظ على تماسك الجوهر المقصود ببراعة شديدة واجمل ما فى الموضوع ان قدرتم على الوصف بتخلى الواحد كانه بتفرج على فيلم وبيتابع احداثه بنوع من المتعه والهدووووووووووء بمزاج يعنى وعلفكرة دة بيبقى مش بس دور الكاتب لا دة دور المخرج فانت كانك بتعمل دور الاتنين
واخير اوصيك انتكتبت ثم تكتب اترك الحرية لقلمك لانى على يققين انه سيكتب ابدااااااااااااااعات ولكن طبعا مع الاحتفاظ بسر الصنعة الخاص بك وهى قدرت على ان يكون فى تماسك بين اجزاء النص ليحقق مبداء الورة متكاملة الجوانب ومع القدرة على سرد التفاصيل التى تجعل الكلام مجسدا كصورة

ثانيا عايزة اقولك ان قصصتك دى ادمعت عينى حقا لانها لاسف فكرتنى باشياء كنت ازظن يوما انها ذهبت فى عفى وادى النسيان الى غير رجعة ولكن تقريبا انها كانت كنار تحت الرماد كلمات بسيطة عادت فا شعلتها من جددي سمحاحك الله بقا بس بجد اكمل واترك قلمك ليبدع وانا على يقين انك حتكون حاجة كبيرة قوى فى مجال الكتابة دة
بس مع ملاحظة بسيطة كانت موجودة تقريبا فى الفصل الرابع بتكلم عن الحب بين سارة وخالل انه كان حب فى الله الا تظن ان دة بيدى نوع من المشروعية لحبهم ودة مش صح
لان لا تلاقى نظترهم دة شئ يرضى الله ولا الجوبات الى بينهعم شئ يرضى اله فدة ممكن يشجع على ان دة شومش غلط وطبعا انت ككاتب ليك رؤيتك لخاصة بس انا حبيت اكتب ملاحظتى واسفة على الاطالة
دام ابداعك
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=471761
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=510594
[/
NTER]

آخر تعديل بواسطة مريم السباعى. ، 02-08-2012 الساعة 01:32 PM
قديم 04-08-2012, 03:28 PM
الصورة الرمزية 222ahmed222
222ahmed222 222ahmed222 غير متواجد حالياً
عضو قدوة

222ahmed222 will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم السباعى مشاهدة المشاركة
اولا لو تسمح انى اقول رئى فى القصة
اولا انا بقولهالك اه لو استمريت فى الكتابة حتكون لللللللللللللليك مكان كبير قوى فى عالم الكتابة قصتك تشبه السمفونية خصوصا فى قدرتك على سرد التفاصيل فى كريقة عذبة صحيح احيانا من كتر الوصف نحس ان احنا نينا النص الاصلى بس انت بتلحق نفسك وبتحافظ على تماسك الجوهر المقصود ببراعة شديدة واجمل ما فى الموضوع ان قدرتم على الوصف بتخلى الواحد كانه بتفرج على فيلم وبيتابع احداثه بنوع من المتعه والهدووووووووووء بمزاج يعنى وعلفكرة دة بيبقى مش بس دور الكاتب لا دة دور المخرج فانت كانك بتعمل دور الاتنين
واخير اوصيك انتكتبت ثم تكتب اترك الحرية لقلمك لانى على يققين انه سيكتب ابدااااااااااااااعات ولكن طبعا مع الاحتفاظ بسر الصنعة الخاص بك وهى قدرت على ان يكون فى تماسك بين اجزاء النص ليحقق مبداء الورة متكاملة الجوانب ومع القدرة على سرد التفاصيل التى تجعل الكلام مجسدا كصورة

ثانيا عايزة اقولك ان قصصتك دى ادمعت عينى حقا لانها لاسف فكرتنى باشياء كنت ازظن يوما انها ذهبت فى عفى وادى النسيان الى غير رجعة ولكن تقريبا انها كانت كنار تحت الرماد كلمات بسيطة عادت فا شعلتها من جددي سمحاحك الله بقا بس بجد اكمل واترك قلمك ليبدع وانا على يقين انك حتكون حاجة كبيرة قوى فى مجال الكتابة دة
بس مع ملاحظة بسيطة كانت موجودة تقريبا فى الفصل الرابع بتكلم عن الحب بين سارة وخالل انه كان حب فى الله الا تظن ان دة بيدى نوع من المشروعية لحبهم ودة مش صح
لان لا تلاقى نظترهم دة شئ يرضى الله ولا الجوبات الى بينهعم شئ يرضى اله فدة ممكن يشجع على ان دة شومش غلط وطبعا انت ككاتب ليك رؤيتك لخاصة بس انا حبيت اكتب ملاحظتى واسفة على الاطالة
دام ابداعك
والله العظيم انا شوفت الرد دا من يومين بس مش عارف ارد اقول ايه ^___^
شكراً بجد جزيلاً على ذوقك العالي جدا دا
ربنا يخليكي والله انتي كلك ذوق بجد وشكراً ع مجاملاتك الرقيقه دي
انا معاكي ف موضوع انه مش صح ان حبهم له مشروعيه
بس الموضوع كله إنّ كل مؤلف بيحب يطلع أبطاله ف الصورة المثلى
يعني يكونوا في شكل أمثل قدر المستطاع
مره تانيه والله بجد شكراً جزييييلاً ليكي
بجد بجد بجد نورتي التوبيك بمرورك الجميل دا
قديم 02-08-2012, 12:22 PM
عضو متألق

.................................................. .................................................. ..................................

آخر تعديل بواسطة مريم السباعى. ، 02-08-2012 الساعة 01:35 PM
قديم 04-08-2012, 03:29 PM
عضو قدوة

اقتباس:
.................................................. .................................................. ..................................
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ xdd
قديم 04-08-2012, 04:11 PM
عضو متألق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 222ahmed222 مشاهدة المشاركة
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ xdd
لا انا كنت كتبت المشاكرة مرتين من غري ماخد بالى فمسحت التانية وكتبت بدلها نقط لانى مش بعرف احذف مشاركة
وعموما الثناء على قصتك انت تستحقه لانك كاتب كويس وليك مستقبل كبير ان شا ءالله
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=471761
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=510594
[/
NTER]
قديم 04-08-2012, 05:45 PM
عضو قدوة

اقتباس:
لا انا كنت كتبت المشاكرة مرتين من غري ماخد بالى فمسحت التانية وكتبت بدلها نقط لانى مش بعرف احذف مشاركة
وعموما الثناء على قصتك انت تستحقه لانك كاتب كويس وليك مستقبل كبير ان شا ءالله
اه وربنا انا كمان نفسي اعرف امسح تعليق اازاي بدخل ع تعديل مش بلاقي مسح او ازاله
لا موضوع الكتابه دا ليس إلا مجرد هوايه
وانا اصلا بطلت خالص اكتب كان اخر حاجه كتبتها هي القصه دي
قديم 17-04-2012, 10:20 AM
الصورة الرمزية Dr/Reem2011
Dr/Reem2011 Dr/Reem2011 غير متواجد حالياً
طالبه بطب شبين الكوم

Dr/Reem2011 is on a distinguished road

اغيب كااااااااااام ساعه الاقيكم بهدلتوا المنايفه كده؟
ده اسمه كلام برضو وانتي يا ساره من المنوفيه وانا معرفشي
مكانشي العشم
وتعرف لو سمعتك تاني بتقول هاجللها وربنا متعرف انا ممكن اقول ايه او اعمل ايه؟؟؟؟؟؟
نزلها كللها على بعضها شروه واحده كده بجد عايزه اعرف نهاتيتها ايه انا بحب القصص القصيره دي ومش بعرف اسيبها غير اما تخلص وكمان انت كده بتقطع حبل افكارنا والله بجد هنزعل كللنا نزلها كللها مره واحده واللي عايز يقراها هيقراها حتى لو في الاجاااااازه
فاااااااااااااااااهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واللا تحب افهمك بطريقتي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قديم 17-04-2012, 07:51 PM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr/reem2011 مشاهدة المشاركة
اغيب كااااااااااام ساعه الاقيكم بهدلتوا المنايفه كده؟
ده اسمه كلام برضو وانتي يا ساره من المنوفيه وانا معرفشي
مكانشي العشم
وتعرف لو سمعتك تاني بتقول هاجللها وربنا متعرف انا ممكن اقول ايه او اعمل ايه؟؟؟؟؟؟
نزلها كللها على بعضها شروه واحده كده بجد عايزه اعرف نهاتيتها ايه انا بحب القصص القصيره دي ومش بعرف اسيبها غير اما تخلص وكمان انت كده بتقطع حبل افكارنا والله بجد هنزعل كللنا نزلها كللها مره واحده واللي عايز يقراها هيقراها حتى لو في الاجاااااازه
هههههههههههههههههه يا دكتوره احن نقدر بردو نغلط ف المنايفه؟
تقصدي ساره ال ف القصه ولا ساره اللي بتعمل كومنت؟
هو انتي قرييتي الجزء التاني ع العموم؟
انا هنزل الجزء التالت وخلاص بس انا مش عايز انزلها دلوقتي لأنّي حاسس انها مش عاجبه حد اصلا فهتعب نفسي ليه ع الفاضي ومفيش حد هيقراها
قديم 17-04-2012, 11:55 PM
خالد مصطفـى خالد مصطفـى غير متواجد حالياً
موقوف

خالد مصطفـى is on a distinguished road

لا يسعفني الوقت لقراءة
القصة ولكن أعدك أن أقرءها
بععد الإمتحانات

لكن باين إنها حلوه
خصوصاُ إنها تحوي إسمي

باركَ الله بكَ وفيكَ ي بشمهندس =)
قديم 18-04-2012, 01:08 AM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد مصطفـى مشاهدة المشاركة
لا يسعفني الوقت لقراءة
القصة ولكن أعدك أن أقرءها
بععد الإمتحانات

لكن باين إنها حلوه
خصوصاُ إنها تحوي إسمي

إن شاء الله يامان ربنا يوفقك
قديم 18-04-2012, 01:33 AM
الصورة الرمزية د/نداء الجنة المصرية
د/نداء الجنة المصرية د/نداء الجنة المصرية غير متواجد حالياً
عضو متواصل

د/نداء الجنة المصرية is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr/Reem2011 مشاهدة المشاركة
اغيب كااااااااااام ساعه الاقيكم بهدلتوا المنايفه كده؟ هو حد يقدر يغلط فى المنايفة وانا موجوده؟؟
ده اسمه كلام برضو وانتي يا ساره من المنوفيه وانا معرفشي ولايهمك يادكتورة
مكانشي العشم
وتعرف لو سمعتك تاني بتقول هاجللها وربنا متعرف انا ممكن اقول ايه او اعمل ايه؟؟؟؟؟؟ياجلها احسن عشان الامتحانات قربت
نزلها كللها على بعضها شروه واحده كده لو كده ممكن مش هتاخد وقت بجد عايزه اعرف نهاتيتها ايه انا بحب القصص القصيره دي ومش بعرف اسيبها غير اما تخلص وكمان انت كده بتقطع حبل افكارنا والله بجد هنزعل كللنا نزلها كللها مره واحده واللي عايز يقراها هيقراها حتى لو في الاجاااااازه
اقتباس:
هههههههههههههههههه يا دكتوره احن نقدر بردو نغلط ف المنايفه؟
تقصدي ساره ال ف القصه ولا ساره اللي بتعمل كومنت؟ماتركز ياباش مهندس سارة اللى فى القصة مالها ومال المنوفية ؟؟
هو انتي قرييتي الجزء التاني ع العموم؟
انا هنزل الجزء التالت وخلاص اعتقد ان الجزء التالت ده انا قراته خلاص بس انا مش عايز انزلها دلوقتي لأنّي حاسس انها مش عاجبه حد اصلا هى لو مش عاجبه حد كنت قراتها انا اصلا قليل لما اقرا قصص واصبر اكملها فهتعب نفسي ليه ع الفاضي ومفيش حد هيقراها

مستنية بقية القصة سواء بعد الامتحانات او دلوقت بس اهم حاجة ماتكونش فى الامتحانات
قديم 18-04-2012, 06:46 AM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سارة ماكس مشاهدة المشاركة
مستنية بقية القصة سواء بعد الامتحانات او دلوقت بس اهم حاجة ماتكونش فى الامتحانات
ههههههههههههه انا عارف انها تقصدك انتي بساره بس برخم على دكتورتنا يا ساره
طيب خلاص ان شاء الله هنزلها وخلاص
قديم 18-04-2012, 06:51 AM
الصورة الرمزية Dr/Reem2011
Dr/Reem2011 Dr/Reem2011 غير متواجد حالياً
طالبه بطب شبين الكوم

Dr/Reem2011 is on a distinguished road

اقتباس:
ههههههههههههه انا عارف انها تقصدك انتي بساره بس برخم على دكتورتنا يا ساره
طيب خلاص ان شاء الله هنزلها وخلاص
طيب عشان اعدي الرخامه دي
نزل القصه كللها على بعضها ويبقى كفاره
بحد عايزه اقرااااها
يللا مستنياها

قديم 18-04-2012, 06:59 AM
عضو قدوة

افتراضي الجزء الثالث

الجزء الثالث
مدٌ وجزر

هكذا هي الحياة وها هم أهلها كل في شأن . ثلاثة منازل بكل منهم شخص يود لو يحقق ما يريد والقمر من مكان بعيد يراقب ما يجول بخاطر ل منهم. فإنّ القمر هو جليس كل محب عاشق ومع أنّه جميل جداً ذلك القمر وإذا نظرت إليه لرأيت ان كل النجوم تنظر إليه وتترقبه جيداً وكأنّما تتمنى ان تحصل عليه ولكن أنّا لها هذا فهو وحيد دائماً ولا أدري ما السبب! والليل يلقي بضيائه المظلمة فقد نام ثلاثتهم سائلين الله أن يكتب لهم ما تمنوا أما القمر فهو على حاله لا ينام بل يراقبهم وهم نائمون.
وفي اليوم التالي ذهب مصطفى لزيارة خالد فوجد والدته تسأله ما إن كان أصابه سوء في اليوم السابق فما وجدت منه إلا كل طمأنة وأنّه سوف يستعلم عن حاله حتى إذا دخل عليه سأله عن حاله فقال له أنّه بخير لكنّه لم يفهم درس التاريخ جيداً فساعده مصطفى على فهمه والحق أن خالد لم يكن غير فاهم الدرس بل أنّه كان مشتت الانتباه أثناء الشرح وكلما ساورت صورة الفتاة نظر خالد ابعدها عنه سريعاً حتى جاء الميعاد التالي لدرس التاريخ ما بين لهفة وأشواق للفتاة وانتظار منها ان يعيد النظر إليها ولكنّها لم تجد منه إلا كل تجاهل فشعرت وكأنما هي كانت تحلم ليس أكثر وأنّ كل احلامها الورديه قد استحالت إلى رماد أسود مغطى بورق ورد اصفر ذابل بينما هو كان سعيداً جدا لأن شيئا ما لم يشتت انتباهه هذا اليوم ومصطفى كعادته يراقب عينيها النجلاوين متمنياً أن يكون في يوم ما هو الذي تنظر إليه تلك العيون بلهفة دون اكتراث بما قد يترتب عن ذلك.
أغلقت جفون أبوابها وآخرى لا تعرف للنوم طبع فهي ساهره تفكر في كم هو قاسٍ ذلك الحب ولا يشاركها ألمها إلا القمر الحزين والموسيقى والليل الهادئ وكأنّ الكون كله يشعر بحزنها إلا مسبب هذا الحزن وهي لا تتمنى أكثر من نظرة آخرى وبالفعل قد نالت ما تمنت ففي المرة التاليه أثناء الشرح قد طلبت من الاستاذ هامسةً ان يعيد جزءاً ما من الدرس وعندما تحدثت نظر إليها الجميع لكنّها لم تهتم غير أنّها عندما لاحظت أن خالد قد نظر إليها هو اصلا شعرت بسعادة بالغة تظهر على ملامح وجهها الجميل وقد أطال النظر فيما قد يشبه الهائم فعيناه تضللان طريقه عن التركيز وقلبه يهديه لعينيها الجميلتين وصوتها الدافئ النقي وما بين تاريخ مصر ونظرات عابر بسبيل العشق تاهت خطى خالد فعاد بيته لا يدري ماذا عليه ان يفعل؟ هل يخفي ما بقلبه أم يبديه؟ وماذا قد يجد منها إن أبداه؟! هل قد تبادله نفس الشعور؟ أم أنّه قد يكون مجرد أحد المعجبين وما أكثرهم!-في ظنه - ؟ وياليته يعلم بما كانت تفكر هي بمكان غير بعيد عنه فقد شعرت أن ما أرادت قد شارف على الحدوث وكلما تذكرت نظرته إليها شعرت بالخجل وتحول وجهها الناصع إلى احمر وردي من الخجل والفرح . وبدأت تشعر أن لقاء الحبيبين لا الزميلين بات قريباً جداً ثم تنظر من الشرفة فتجد الكون كله يشاركها فرحها فها هو القمر قد اكتمل وأصبح بدراً وها هي النجوم متناثرة كما الموجات التي ترقص على السلم الموسيقي وبينما هي على ذلك إذ لاحظته يسير أمام منزلها هائماً على وجهه وكأنّه قد احس بوجودها فرفع طرفه فإذا باعينهما تتلاقي وما أمله من لقاء وكأنّه القدر قد أراد ان يعيد عليها مصدر سعادتها ومصدر عدم استقرار حاله وما زاده هذا اللقاء إلا قلقاً وحيرة خصوصاً بعدما رأى بسمتها الصافية التي حبتها خجلاً بمجرد أن نظر إليها غير أنّه لم يعرف بعد اسمها!!!!!
وانتظر على أحر من الجمر الميعاد التالي للقائها أما صديق حياته الوحيد فقد كان بمنأى عن هذا الأمر فهاهي الفتاة التي اعجبته توشك أن توطد معرفتها بصديق عمره وهو لا يعلم أن صديقه قد بادلها شعورها فصارت لقاءات العيون جميلة ونظرات الجفون حثيثة وتواردات الخواطر مبهجة حتى أتى الميعاد التالي وفي الحق أنّ ثلاثتهم ذلك اليوم لم يلق للأستاذ بالاً فخالد كان ينظر إليها دون اكتراث بأنّها قد تشعر بذلك بل أنّه كان يريد ان تشعر به وفي الحق أنّها كانت أكثر منه ذكاءاً فإنّها بالفعل كادت أن تشعر بكل نبضة في قلبه . لقد بادلته نظراته خلسةً اما ثالثهما مصطفى فكان ينظر إليها باستفاضة فلقد كانت أكثر جمالاً ذلك اليوم عن بقية الأيام ثم أحس خالد بشيء يوقظه من تفكيره ونظره الطويل إذ سمع فتاة تنادي وتقول : "ساره "
ثم تجيب هي بصوتها الرقيق فشعر بسعادة بالغة أن عرف اسمها وجال بخاطره حينها أنّه حقاً الاسم المناسب لها فهي حقاً تسر الناظرين بجمالها وابتسامتها البيضاء النقيه ومنذ ذلك الحين وهو يطل يومياً على شرفتها رغبةً منه أن يحصل على نظرة منها ولكنّ محاولاته كلها قد باءت بالفشل فيعود لبيته ولا يجد أمامه فرصة إلا الدرس ويأتي الميعاد المنشود فيكتشف أنّها غائبة عن درس التاريخ فقلق عليها كثيراً ولكنه لم يتمالك أن يعود أدراجه قلقاً فسأل صديقتها أثناء خروجهم من الدرس عنها طالباً منها أن تقسم له أنّها لن تخبر ساره عن سؤاله عنها فأقسمت له وأخبرته والدموع تخالط نظراتها أن والد ساره قد توفى وعندها تذكر منظر السرادق الذي قد رآه منذ يومين أمام بيتها ولكن لم يخطر في باله فشكر صديقتها وودعها وأحس بحزن دفين بداخله لأنّ تلك الوفاة قد ذكرته بمراد ولأنّه ايضاً قد شعر بأنّ ساره في هذه الحاله قد بعدت عنه مرة آخرى بعدما شعر أنّها باتت قريبةً منه .
وعندما لاحظ مصطفى وقوف خالد مع صديقة ساره ساوره القلق فلم يكن لخالد أي علاقة بها من قبل ولماذا في هذا اليوم بالأخص الذي تغيب فيه ساره؟!
لكنّه لم يبد لخالد ما يول بفكره وأثناء طريق خالد للعوده كان ينظر للسمء فيجد الشمس غائبة في ذلك اليوم وراء السحاب المتناثرة الكثيرة تلك التي تحجب السعادة وليلاً وجد القمر قد استحال إلى محاق فاختفى وهكذا هي الأيام التي تغيب عن نواظره ساره فهي كالكون دون وجود الشمس والقمر وهل من حياة دونهما؟؟!!
وتمر الأيام ويراها بالدرس وهي ترتدي اللون الأسود فكانت وردة ذابلة فقدت رونقها وسعادتها التي ما بدت إلا وهما يرافقانها وكلما نظر إليه وجد منها عدم الاكتراث وإنّها مشتة الإنتباه غير مدركة أو مهتمة بما يجول حولها وكأنّ شيئاً ما بداخلها قد انكسر فيبدو الانكسار عليها جلياً
هكذا هو الحال عندما أرادته لم يكن يشعر بها وعندما شعر بها وأرادها كانت غير مكترثة بأي شيء وليست في أتم حال.

آخر تعديل بواسطة 222ahmed222 ، 18-04-2012 الساعة 07:30 AM
قديم 02-08-2012, 05:41 AM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد مصطفـى مشاهدة المشاركة
لا يسعفني الوقت لقراءة

لكن باين إنها حلوه
خصوصاُ إنها تحوي إسمي

هههههههههههههههههههههههههههه تصدق بالله واانا بشوف القصه تاني مع نفسي اكتشفت انها مش بتحوي اسمك انت بس لا وزميل خالد كمان اسمه ع اسم والدك بجد والله مخدتش بالي قبل كدا

العلامات المرجعية