اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليات الهندسة

قديم 08-08-2012, 09:18 PM
ccna.and.mcse ccna.and.mcse غير متواجد حالياً
موقوف

ccna.and.mcse is on a distinguished road

انا مش عرفت هيحصل اية لكن الواقع بيقول كدا بالفعل عندك وفرة و بطالة فلو فضل الحال كدا بنفس الاعداد دى يبقى إذن الطلبة تحاول تبعد عن الاقسام دى و انا بقول من واقع المعلومات اللى عندى يعنى مثلا النقيب بيطالب باغلاق كلية هندسة بترول فى السويس و الاكتفاء بالتعليم الفنى مع القسم الموجود فى هندسة القاهرة حوالى 200 او 300 طالب فدول كفاية يغطوا الاحتياجات السنوية للتخصص .. و ربنا يوفقكم جميعا

قديم 09-08-2012, 02:11 AM
الصورة الرمزية بحر_الامل
بحر_الامل بحر_الامل غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

بحر_الامل is on a distinguished road

ممكن اعرف مصدر معلومات حضرتك و منين بتجيبها

وإن ضاقت عليك الأرض بما رحُبَت
أخرُج وأنظر كيف هي السماء رُفعَت
أما علمت بـ أن : الله رافعها !قادر على تفريج الكروب وإن عَظُمَت

قديم 09-08-2012, 02:54 AM
موقوف

مصدر معلوماتى من موقع نقابة المهندسين و من حوار صحفى مسجل بالفيديو على بوابة الوفد أعتقد الأمر واضح
قديم 09-08-2012, 06:25 PM
mido882 mido882 غير متواجد حالياً
عضو جديد

mido882 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأمير سيف الدين قطز* مشاهدة المشاركة
ع فكرة بقى إنت فاهم غلط

إقرأ الكلام كويس وشوف

بيقوللك وفرة ف الأقسام دى

يعنى ماحدش بيخوشهها .. الأعداد قليلة

مش حكاية إنها وحشة واللى هايخرج مش هايلاقى شغل

والله انا فهمت زيك كدة برضه وفرة يعنى وفرة فى الاماكن .

قديم 09-08-2012, 06:50 PM
موقوف

لا معتقدش وفرة يعنى فيهم بطالة و الدليل ان فى لينك الوفد هتلاقي النقيب بيقول عليهم و ذاكر بعض من هذة التخصصات
اصل المشاكل دى معروفة و كل شوية بيعملوا مظاهرات بتوع هندسة بيعملوا مظاهرات عند النقابة عند مجلس الوزراء و غيرها . لو تحبوا تشوفوا لينكات للقلق دة اجبلكم بس مش عاروز اجبلكم احباط .. انا حاولت انبهكم فقط
قديم 09-08-2012, 07:03 PM
موقوف

المقصود بهندسة حاسب ليس كلية الحاسبات و المعلومات و لكن كلية الهندسة تخصص كهرباء حاسب و دول بتوع عتاد الحاسب او الكترونيات الحاسب او الهاردوير و دول طبعا ملهمش شغل فى مصر لان مفيش تصنيع
اما كلية الحاسبات و المعلومات بتدرس هندسة البرمجيات و المعلومات و ليها شغل كتير جدا فى مصر و الدول العربية
قديم 09-08-2012, 09:45 PM
الصورة الرمزية بحر_الامل
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ccna.and.mcse مشاهدة المشاركة
المقصود بهندسة حاسب ليس كلية الحاسبات و المعلومات و لكن كلية الهندسة تخصص كهرباء حاسب و دول بتوع عتاد الحاسب او الكترونيات الحاسب او الهاردوير و دول طبعا ملهمش شغل فى مصر لان مفيش تصنيع
اما كلية الحاسبات و المعلومات بتدرس هندسة البرمجيات و المعلومات و ليها شغل كتير جدا فى مصر و الدول العربية
يعنى من راى حضرتك

حاسبات و معلومات كويس و فيها مجال للابداع و الشغل

قديم 09-08-2012, 10:00 PM
موقوف

بصى حضرتك .. شوفى انتى بتحبى اية و ادخلية هيبقى أفضل و لو مش حابة حاجة دورى على اللى فيها شغل متوفر ..
مشكلة طالب الثانوى انة بيدخل كلية اما مرغم عليها من اهلة زى ما فية ناس بتدخل شرطة او حربية او طب او غيرها بسبب رغبات الاهل او بتدخلها عن عدم دراية كافية بسوق العمل و المطلوب .. خلينا ندى مثال بسيط انا مستغربلة مثلا زمايلى فى هندسة بترول اشتكوا جامد جدا انهم مش لاقيين شغل ووضع الكلية و النقيب بنفسة و وزير البترول قالك مفيش شغل ليهم و فيهم بطالة و الاقى هى اعلى كلية فى المجموعة الهندسية طيب لية كدا .. طالما فيها بطالة نبعد عنها 3 او 4 سنين لما مشكلتها تتحل و بعدين ندخلها .. لذلك انا حاولت اساعد الطلبة بالمتاح علشان الاجيال القادمة متغلطش ويدخل كلية ملهاش شغل و يرجع يقول دى بلد بنت تيت خاصة ان الدنيا بقيت مفتوحة تقدر توصل للمعلومة من اى وسيلة خاصة الانترنت
قديم 10-08-2012, 02:36 AM
الصورة الرمزية Mohamed Nada*
Mohamed Nada* Mohamed Nada* غير متواجد حالياً
طالب ثانوية عامة

Mohamed Nada* is on a distinguished road

انا بقى الناس بتعقدني من هندسة كلها مش عارف ليه زي مايكون ملهاش مستقبل
علما بأني لسه داخل 3 ثانوي وجايب الحمد لله في سنة تانية 97.1 %
قديم 10-08-2012, 06:02 AM
amrcapo amrcapo غير متواجد حالياً
عضو جديد

amrcapo is on a distinguished road
افتراضي حد يجاوبنى بعد اذنكم

هو فىة فرق بين حاسبات ومعلومات و ؛ علوم الحاسب

ولا الاتنين واحد بس اختلاف اسماء ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ باللة عليكم حد يجاوبنى شكرا
قديم 10-08-2012, 06:03 AM
موقوف

ربنا يوفقك .. بص فية ناس لسة معلوماتهم قديمة و ذاكرتهم ان خريج هندسة بيشتغل كويس و دول ميعرفوش انها كلها بطالة و البيان بيقول كدا معظم التخصصات كلها بطالة و الاعداد بتزيد و ناس تانية يهمها الألقاب اوى و دى ناس فارغة و ناس تالتة واقعيين و عارفين ان هندسة حاليا مدمرة لان عندك هندسة بيدرس 5 سنين و تعليم صناعى بيدرس 4 سنين و ممكن يعمل مقاصة سنة و ياخد بكالوريوس هندسة و فية معهد سنتين و فية دبلوم و كل دول فى سوق القطاع الخاص بيتنافسوا بشدة يعنى اى مصنع او شركة خاصة يهمة ان الشغل يمشى فالقطاع الخاص مفهوش ألقاب او درجات علمية اوى بقدر ما يهمة المنافسة و الأكفأ و فية ناس بالفعل مديرين لادارات الكهرباء فى شركات الصيانة و المصانع دبلومات و بيشتغل تحت أيدهم مهندسين .. فسوق هندسة مدمر تماما فية بطالة و لة منافسين كتير بدرجات علمية كتير فدة مخلى فية بطالة و فية فشل فى التعليم الهندسى و وضع المهندس بقى فى النازل لذلك اللى بيقولك كدا بيقولك لانة باصص من المنظور دة بس عامة هندسة احسن من تجارة مثلا يعنى أقل معاناة شوية فى الحصول على فرصة عمل
قديم 10-08-2012, 06:03 AM
amrcapo amrcapo غير متواجد حالياً
عضو جديد

amrcapo is on a distinguished road

اقتباس:
هو فية فرق بين حاسبات ومعلومات و ؛ علوم الحاسب

ولا الاتنين واحد بس اختلاف اسماء ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ باللة عليكم حد يجاوبنى شكرا
قديم 10-08-2012, 06:20 AM
الصورة الرمزية بحر_الامل
عضو ممتاز

اقتباس:
بصى حضرتك .. شوفى انتى بتحبى اية و ادخلية هيبقى أفضل و لو مش حابة حاجة دورى على اللى فيها شغل متوفر ..
مشكلة طالب الثانوى انة بيدخل كلية اما مرغم عليها من اهلة زى ما فية ناس بتدخل شرطة او حربية او طب او غيرها بسبب رغبات الاهل او بتدخلها عن عدم دراية كافية بسوق العمل و المطلوب .. خلينا ندى مثال بسيط انا مستغربلة مثلا زمايلى فى هندسة بترول اشتكوا جامد جدا انهم مش لاقيين شغل ووضع الكلية و النقيب بنفسة و وزير البترول قالك مفيش شغل ليهم و فيهم بطالة و الاقى هى اعلى كلية فى المجموعة الهندسية طيب لية كدا .. طالما فيها بطالة نبعد عنها 3 او 4 سنين لما مشكلتها تتحل و بعدين ندخلها .. لذلك انا حاولت اساعد الطلبة بالمتاح علشان الاجيال القادمة متغلطش ويدخل كلية ملهاش شغل و يرجع يقول دى بلد بنت تيت خاصة ان الدنيا بقيت مفتوحة تقدر توصل للمعلومة من اى وسيلة خاصة الانترنت
اولا انا ولد
المهم انا فعلا لللاسف مش حابب حاجة معينة انا كنت حابب هندسة لان اهلى عايزنى ادخلها نظرا للاسم و لما كبرت بدات اقرا عن هندسة عشان احدد التخصص و ملقتش تخصص يشدنى و اتعب عشان اوصله

فانا اللى عايزه ددلوقتى فى تخصصى
1- يكون ليه علاقة بالدماغ يعنى ميعتمدش على الجسم او عالقوة البدنية و الجسمانية
2- اقدر ابدع فيه
3- بالنسبة للشغل فانا متيقن انه نصيب و قدر بس كل اللى يهمنى انى اكون بحب تخصصى عشان اعرف امشى فيه و ادوس فى اى حاجة تقف قدامى

انا الحمد لله مجهز عقلى انا ادوس فى اى مجال المهم عندى انى اكون بحبه و معجب بيه
فالمشكلة اللى مقابلها للاسف بعد طول بحث ( يمكن اكون ببحث غلط ) مش لاقى معلومات كافية عن نظام الدراسة و العمل فى كلية واحدة كلها مقطوعات

و بصراحة لما صدقت الاقى واحد فاهم زى حضرتك فيا ريت تستحملنى شوية

حاجة اخيرة من وجهة نظرك ايه اكتر حاجة
فيها شغل متوفر

قديم 10-08-2012, 07:46 AM
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrcapo مشاهدة المشاركة
هو فية فرق بين حاسبات ومعلومات و ؛ علوم الحاسب

دة الفرق بين كل التخصصات فى مختلف الكليات

أولاً: كلية الهندسة شعبة الحاسبات و التحكم الآلى:
طبيعة الدراسة: هى شعبة الكهرباء تخصص الإلكترونيات ثم تطبيق ذلك فى بيئة الحاسب الآلى (الهاردوير) بمعنى أن طالب كلية الهندسة فى هذا التخصص يدرس علوم الكهرباء و الإلكترونيات لكى يقوم بيتطبيقهما فى انتاج الحواسب و النظم الآلية و ملحقاتها فالهدف من هذا التخصص هو إخراج مهندس لتصميم و تصنيع إلكترونيات و عتاد الحاسب كالبورد و الهارد ديسك و الباور سبلاى و ملحقات ذلك و يعمل فى شركات تصنيع عتاد الحاسبات بشكل أساسي، و من المعلوم فى كليات الهندسة أن التخصصات الآتية بشكل عام (اتصالات / حاسبات / تحكم آلى / إلكترونيات) بيدرس Low Current Electrical Engineering أو ما يعرف بالهندسة الكهربية ذات التيار الخفيف.
محتوى الدراسة: أكثر من 70% من الدراسة هى دراسة للكهرباء و الإلكترونيات و بعض المقررات الأخري.
الدرجة العلمية: بكالوريوس الهندسة الكهربية أو الإلكترونية- تخصص حاسبات و نظم تحكم آلى.
القطاع بالمجلس الأعلى للجامعات (التصنيف الأكاديمي الرسمي): تنتمى كلية الهندسة بجميع تخصصاتها إلى قطاع الدراسات الهندسية بالمجلس الأعلى للجامعات.
المسمى الوظيفى: مهندس كهرباء.

ثانياً: كلية العلوم شعبة رياضيات/فيزياء/إحصاء و علوم حاسب:
طبيعة الدراسة: هى مجموعة الطبيعة (شعبة الرياضيات/الفيزياء/إحصاء) تخصص فرعى علوم الحاسب فمن المعلوم أن كلية العلوم تضم ثلاثة مجموعات رئيسية الأولى هى مجموعة العلوم الطبيعية و الثانية هى مجموعة العلوم البيولوجية و الثالثة هى مجموعة العلوم الجيولوجية حيث تضم مجموعة العلوم الطبيعية شعب الرياضيات و الفيزياء و الإحصاء و من ثم كل شعبة من هذة الشعب تحتوى على بعض بيئات العمل فمثلا شعبة الفيزياء تحتوى على تخصصات فرعية (بيئة عمل) مثل الإلكترونيات أو علوم الحاسب و كذلك الرياضيات و الإحصاء بهم تخصصات فرعية علوم الحاسب، كلية العلوم تخصص رياضيات مثلاً يدرس علم الرياضيات و يطبقة فى الحاسب الآلى و كذلك الفيزياء و الإحصاء.
محتوى الدراسة: أكثر من 70% من الدراسة هى دراسة للرياضيات أو الفيزياء أو الإحصاء و بعض المقررات الأخرى.
الدرجة العلمية: بكالوريوس العلوم - شعبة الرياضيات و علوم الحاسب أو الفيزياء و علوم الحاسب أو الإحصاء و علوم الحاسب.
القطاع بالمجلس الاعلى للجامعات (التصنيف الأكاديمي الرسمي): تنتمى كلية العلوم بجميع تخصصاتها إلى قطاع العلوم الأساسية بالمجلس الأعلى للجامعات.
المسمى الوظيفى: أخصائى رياضيات أو أخصائى إحصاء أو فيزيائي و علمت من بعض المصادر أن نقابة المهن العلمية تدعم مسمى أخصائى حاسب آلى.

ثالثاً: كلية الحاسبات و المعلومات:
طبيعة الدراسة: هى دراسة جميع علوم الحاسب و المعلوماتية و كذلك كافة العلوم الفرعية المتعلقة بذلك و ما يجد مستقبلاً في هذه المجالات، و هي تعتمد بشكل أساسي على دراسة هندسة البرمجيات و تطويرها و المعلوماتية و تتعدد فيها التخصصات و الأقسام الفرعية فبها شعب علوم الحاسب، تكنولوجيا المعلومات، نظم المعلومات، نظم دعم و اتخاذ القرار، نظم الحاسبات، الحسابات العلمية، نظم المعلومات الحيوية و هندسة البرمجيات، و غير ذلك من التخصصات الفرعية في مجالات الحاسبات و المعلومات و يجوز للكلية إنشاء شعب جديدة، لذا فطبيعة الدراسة فى كليات الحاسبات والمعلومات هى دراسة كل فروع علوم الحاسب الآلى و المعلوماتية الحالية و ما يستجد فيها في المستقبل من أقسام.
محتوى الدراسة: أكثر من 70% من الدراسة هى دراسة لعلوم الحاسب الآلى و المعلوماتية بمختلف التخصصات.
الدرجة العلمية: بكالوريوس الحاسبات و المعلومات ثم الشعبة حسب القسم (علوم حاسب، تكنولوجيا معلومات، نظم معلومات، نظم الحاسبات، هندسة البرمجيات، نظم دعم و اتخاذ القرار، الحسابات العلمية، نظم المعلومات الطبية).
القطاع بالمجلس الأعلى للجامعات (التصنيف الأكاديمي الرسمي): تنتمى كلية الحاسبات و المعلومات بجميع تخصصاتها إلى قطاع الحاسبات و المعلومات بالمجلس الأعلى للجامعات.
المسمى الوظيفى: مهندس برمجيات (كما هو منصوص عليه بمشروع قانون نقابة مهندسي البرمجيات).

فطبعا علوم مش معادلة بحاسبات او مساوية ليها و كلية علوم مفهاش قسم لعلوم الحاسب دة قسم تحت شعبة رياضة او احصاء او فيزياء تحت مجموعة العلوم الطبيعية .. و هو قسم اتعمل كدا بتغير اسم التخصص و اضافة شوية مواد اختيارى كلية علشان الطالب يقدر يشتغل و غالبيتهم او هدف التخصص يشتغل مدرس حاسب الى او مدرب كمبيوتر
و نفس الحال هندسة مش معادل بحاسبات او مساوى ليها و هدف القسم تخريج مهندس كهرباء تحكم الى و نفس الحال الكلية غيرت اسم التخصص لهندسة تحكم حاسب الى و اضافت شوية مواد كمبيوتر فى اختيارى كلية علشان الخريج يقدر يشتغل او يكون قادر على الالتحاق باى وظيفة و برغم كدا فيهم بطالة برضو
قديم 10-08-2012, 07:53 AM
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بحر_الامل مشاهدة المشاركة

اولا انا ولد
[color="rgb(255, 140, 0)"]معلش انا اسف لو كنت قولت شىء مخالف

المهم انا فعلا لللاسف مش حابب حاجة معينة انا كنت حابب هندسة لان اهلى عايزنى ادخلها نظرا للاسم و لما كبرت بدات اقرا عن هندسة عشان احدد التخصص و ملقتش تخصص يشدنى و اتعب عشان اوصله

فانا اللى عايزه ددلوقتى فى تخصصى

1- يكون ليه علاقة بالدماغ يعنى ميعتمدش على الجسم او عالقوة البدنية و الجسمانية
يعنى اية ملوش علاقة بالجسم او القوة البدنية .. ممكن توضح أكتر

2- اقدر ابدع فيه
[color="rgb(255, 140, 0)"]تقدر تبدع فية هندسة نوعا ما قوالب و قواعد و مسلمات حفظ معادلات اكتر منة فكر او ابداع
[/color]

3- بالنسبة للشغل فانا متيقن انه نصيب و قدر بس كل اللى يهمنى انى اكون بحب تخصصى عشان اعرف امشى فيه و ادوس فى اى حاجة تقف قدامى
[color="rgb(255, 140, 0)"]لازم تحدد بعض قدراتك بتحب ميكانيكا كهرباء مدنى كدا يعنى او غير ذلك
[/color]

انا الحمد لله مجهز عقلى انا ادوس فى اى مجال المهم عندى انى اكون بحبه و معجب بيه
فالمشكلة اللى مقابلها للاسف بعد طول بحث ( يمكن اكون ببحث غلط ) مش لاقى معلومات كافية عن نظام الدراسة و العمل فى كلية واحدة كلها مقطوعات

و بصراحة لما صدقت الاقى واحد فاهم زى حضرتك فيا ريت تستحملنى شوية

حاجة اخيرة من وجهة نظرك ايه اكتر حاجة
[/color]
فيها شغل متوفر
انا اجاباتى باللون البرتقالى .. اى استفسار انا موجود

العلامات المرجعية