اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 05-04-2011, 07:39 PM
أستاذة سارة أستاذة سارة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

أستاذة سارة is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتور جبرالله مشاهدة المشاركة
انا خريجة تربية اساسى اسوان بس انا مش عايزة اتعين فى الكلية لان الكلية بعيدة خالص منى وانا متزوجة وعندى بنت عمرها سنة ومقدرش اسيبها اليوم كله .يترى ممكن الاقى حل للموضوع دة ؟ يعنى ينفع يعينونى مدرسة في الادارة بتاعتنا ولا مينفعش ؟ انتوا ايه رأيكوا
أولا السلام عليكم ثانيااختى الفاضلة هما ماقالوش حيعينونا في الكلية............. ياريت............. .هما قالو في الجهاز الاداري للدولة يعنى كل واحد في تخصصه وربنا معاكى يارب ويوفقك ويوفقنا جميعا اميييييييين يارب العالمين.

قديم 05-04-2011, 08:48 PM
الصورة الرمزية المريسي
المريسي المريسي غير متواجد حالياً
عضو قدوة
الفائز بمسابقه قسم ابداعات الاعضاء للأسبوع الرابع

المريسي is on a distinguished road

حسبي الله ونعم الوكيل
قديم 05-04-2011, 09:22 PM
ياسمين سلامة ياسمين سلامة غير متواجد حالياً
عضو جديد

ياسمين سلامة is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كل الشكر والتقدير للدكتور عبد الرحمن على الشرح الوافي لجميع النقاط المطروحة للمناقشة
جزاك الله خيرا يا دكتور

بس انا احب اوضح ان انا خريجة اساسي 2010 بس لايحة جديدة والتخصص من اولى زينا زي العام
والعشرين الأوائل اخدوهم من جميع الشعب
فأي كليه هتقول غير كدة تبقى بتستهبل
لان كمان العشرين متاخدين من اقسام مختلفة في درجة الصعوبة والتقديرات مش معقول هييجو بقى ويقولو اساسي لأ
قديم 05-04-2011, 11:26 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about
افتراضي شوف ياسيدي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود السيد مصطفى مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم

حياكم الله جميعا وبياكم، وسدد على الطريق المستقيم خطاكم.

بداية أود أن أعرب لكم عن سعادتي البالغة بانضمامي إليكم.

ثم أود أن أشكركم على ما تقومون به من جهد جعله الله خالصا لوجهه.

ولي سؤال - واعذروني إن بدأت مشاركاتي بسؤال - فأنا في حاجة ماسة إلى معرفة جوابه.

أنا حاصل على ليسانس الدراسات الإسلامية والعربية / شعبة لغة عربية
بتقدير عام/ جيدجدا 82.50% دور مايو2009

ولا أذكر أكنت العاشر، أم الحادي عشر في الترتيب على القسم.

وعلى هذا فليس لي نصيب فيما ذكرتم من التعيين - هذا ما فهمته - والله المستعان.

ما يعنيني هو ( وهذا هو السؤال) في السنة الأولى من الكلية(كلية اللغة العربية بالمنصورة) لم أدخل الامتحان لا الترم الأول ولا الثاني،
ثم حولت بعد ذلك إلى كلية (الدراسات الإسلامية والعربية بدسوق / شعبة اللغة العربية) فكتبوا في بيان الحالة (باق للإعادة) مع العلم بأنني غائب في الأربع عشرة مادة.

دخلت وأتممت السنة وفي اعتقادي أنني سأحصل على تقديري كما هو فلما ظهرت النتيجة وجدت (التقدير/ مقبول) فسألت عن ذلك
فوجدت أن تقديري (جيد جدا) نزل (لمقبول) بسبب (باق للإعادة).

المهم حصلت في الثانية على امتياز، وفي الثالثة والرابعة على جيد جدا
والتراكمي / جيد جدا //

وأنا آخر الأوائل (الحادي عشر) كلهم عدا الأول جيد جدا

فهل من الممكن أن استعيد تقدير السنة الأولى الأصلي (جيد جدا)؟؟
حيث إنه سيجعلني (الثاني) على القسم، أو (الثالث) على أقصى تقدير.
وإن كان ممكنا فما هي الخطوات التي يجب علي أن أتبعها.
هل هناك قضية ترفع - مثلا -؟
أرجو من الدكتور (عبد الرحمن) إفادتي، وكذلك من الإخوة الأزهريين، وممن له علم بهذا الأمر.

أعتذر من الإطالة عليكم وأرجو إفادتي.......

تقبلوا ودي...

شوف ياسيدي :

أولا: مش عشان انت الحادي عشر على قسمك معناه إنك مش من العشرين الأوائل ع الكلية .. ممكن تكون منهم لأن تقديرك كويس وعلشان كده لازم تسأل في شئون الخريجين وتعرف ترتيبك ....

ثانيا: هي كليتك هي اللي اتحولت لمسمى آخر والا انت اللي تحولت بملفك من كلية لأخرى ؟!!!!

لو اتحولت بملفك من كلية لأخرى يبقى مفيش حاجة اسمها باقي للأعاده هو انت كنت بتدرس عنهم وسقطت ؟!!!

مادام حولت من كلية لأخرى وهتبتدي من سنة أولى يبقى سعادتك لسة طالب جديد تعامل معاملة المستجد ... وعاوز أقولك ده فيه ناس حولت من كليتها وكانت ساقطة ولما راحت كلية تاني طلعت الأولى ودلوقت هم معيدين ودكاترة...

مش عارف لو انا فاهم حالتك صح يبقى فيه خطأ إداري ساذج ولو إني متوقعش إن الموظفين في الكلية ممكن يقعوا فيه !!!!!!!

ثالثا: في حالة إني فاهم غلط فبالنسبة لاستعادة تقديرك المسألة معقده شوية لأن فيه فترة قانونية تعقب ظهور كل نتيجة يمكن خلالها التظلم وبعدها يسقط حق الطالب في التظلم والتعديل وانت بتقول سنة أولى يعني من أربع خمس سنين ... المسألة صعبة جدا......

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 06-04-2011, 02:43 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسمين سلامة مشاهدة المشاركة
كل الشكر والتقدير للدكتور عبد الرحمن على الشرح الوافي لجميع النقاط المطروحة للمناقشة
جزاك الله خيرا يا دكتور

بس انا احب اوضح ان انا خريجة اساسي 2010 بس لايحة جديدة والتخصص من اولى زينا زي العام
والعشرين الأوائل اخدوهم من جميع الشعب
فأي كليه هتقول غير كدة تبقى بتستهبل
لان كمان العشرين متاخدين من اقسام مختلفة في درجة الصعوبة والتقديرات مش معقول هييجو بقى ويقولو اساسي لأ

فعلا الكلام مظبوووووووط

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 06-04-2011, 02:57 PM

افتراضي هههههههههههه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتور جبرالله مشاهدة المشاركة
انا خريجة تربية اساسى اسوان بس انا مش عايزة اتعين فى الكلية لان الكلية بعيدة خالص منى وانا متزوجة وعندى بنت عمرها سنة ومقدرش اسيبها اليوم كله .يترى ممكن الاقى حل للموضوع دة ؟ يعنى ينفع يعينونى مدرسة في الادارة بتاعتنا ولا مينفعش ؟ انتوا ايه رأيكوا

يا سيدتي الفاضلة :

تعيين العشرون الأوائل هيكون في الجهاز الإداري في الدولة ... يعني بالنسبة لك هيكون في مدرسة أو في الإدارة التعليمية أو في المديرية ... وهيكون في محافظة سكنك وليس في المحافظة اللي درستي فيها .....

إنما إيه بقى موضوع (انا مش عايزة اتعين فى الكلية لان الكلية بعيدة خالص)

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ه

يا ستي أنا أعرف ناس لو قالولهم هتتعين معيد في جامعة كينيا هيروحوا هناك ويتعينوا ...

بصراحة دي أول مرة حد يقوللي الرأي اللذيذ ده ....

عموما احنا طبعا بنهزر معاكي ... ومن استغنى أغناه الله ...

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 07-04-2011, 01:03 AM
معاكم قلبى معاكم قلبى غير متواجد حالياً
عضو جديد

معاكم قلبى is on a distinguished road
Star

ازيكم ياجماعة انا والله بدعيلكم من كل قلبى انا معيده بس الموضوع ده يمسنى بصورة شخصية واحب اشكر د عبد الرحمن لجهده الجميل فى حد خريج اداب كفر الشيخ 2003 والتانى على قسمه و الكلية ادته منحه واخد الماجستير ودلوقتى اسمه اتبعت فى الرصد الاخير ده موقفه ايه؟يا ريت الرد بسرعهظ وجزاكمالله كل خير
قديم 07-04-2011, 06:53 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاكم قلبى مشاهدة المشاركة
ازيكم ياجماعة انا والله بدعيلكم من كل قلبى انا معيده بس الموضوع ده يمسنى بصورة شخصية واحب اشكر د عبد الرحمن لجهده الجميل فى حد خريج اداب كفر الشيخ 2003 والتانى على قسمه و الكلية ادته منحه واخد الماجستير ودلوقتى اسمه اتبعت فى الرصد الاخير ده موقفه ايه؟يا ريت الرد بسرعهظ وجزاكمالله كل خير
شكرا لشكركم الرقيق:

الباحثين اللي في الرصد الأخير المبعوت للوزارة الدكتور عمرو عزت قال إنهم أخدوا 500 درجة من المالية علشان يدوها للمنح

بس طبعا المنح مش كلها هتاخد بالشكل ده لأنهم أكتر من 500 واحد ..

علشان كده يجرى الآن تنسيق واسع مع الوزارة لكي تصدر قرار بتعيين الكل في الجامعات ..

طيب لو ده محصلش يبقى الموضوع هيرجع للأقسام يعني يكتب طلب لرئيس القسم ورئيس القسم يقول الأحمال التدريسية تسمح أو لأ .....

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 08-04-2011, 03:03 AM
سحر العلوم سحر العلوم غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

سحر العلوم is on a distinguished road

السلام عليكم
بصراحة مش فاهمة اخر تعليق يا د. عبدالرحمن
يعنى حملة الماجستير والدكتوراة هيعينوهم ولا ايه بالظبط ؟
ممكن توضح اكتر بليز
لام الموضوع ده يهمنى جدااااااا
وشكرا
قديم 08-04-2011, 12:14 PM

افتراضي لأ المسألة فيها لبس

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سحر العلوم مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
بصراحة مش فاهمة اخر تعليق يا د. عبدالرحمن
يعنى حملة الماجستير والدكتوراة هيعينوهم ولا ايه بالظبط ؟
ممكن توضح اكتر بليز
لام الموضوع ده يهمنى جدااااااا
وشكرا
السلام عليكم يا أخت سحر:
دلوقتي أنا هعيد نشر توضيح نشرته سابقا يلخص موضوع التعيينات بالكامل ويتضمن رد لسؤالك:

1- بالنسبة لتعيين الأوائل هيكونوا العشرون الأوائل على الكلية بالكامل وليس على كل قسم وبكده هتلاقوا أقسام بيتعين منها كتير وأقسام قليل وأقسام لأ..

2- التعيينات هتكون من دفعة 2003 -2010 .. والتعيينات هتكون في وظائف إدارية بالدولة (مش كأعضاء هيئة تدريس) في الجامعات ودي نقطة مهمة بأكد عليها وهارجعلها في الآخر واوضح السبب ..

3- يعني إيه الهيكل الإداري في الدولة يعني في المصالح الحكومية .. زي الانت مثلا خريج آداب مكتبات .. تتعين أمين مكتبة في المكتتبات العامة أو تتعين في قصر الثقافة وهكذا.. طيب احتمال الأعداد تكون أكبر من الوظائف المتاحة .. يبقى الجامعات هتستوعب عدد منهم كموظفين يعني موظف في رعاية الطلاب أو في شئون الطلبة أو في الإدارة المركزية أو في مكتبة الكلية أو في السكرتارية وهكذا...كمان ديوان عام كل مافظة هيستوعب بعض الأوائل ويعينهم فيه كموظفين إداريين..

4- والتعيينات يا جماعة هتكون على الدرجة الثالثة التخصصية مباشرة وليس كعقد قابل للتثبيت بعدج ذلك..

5- بالنسبة للأخت بتاعت 2002 أحب أبلغها إن دفعتك اتعينت منذ تخرجها طب انت ليه لأ؟!!! احتمال حضرتك الأولى على قسمك آه بس مش من ضمن العشرون الأوائل على جميع الكلية وده وارد .. طيب انا من العشرون ومتعينتش .. احتمال يكونوا بعتولك ع الكلية علشان تملي رغبات التعيين وحضرتك موصلكيش خبر فعلشان كده استبعدوك.. واحتمالات كتير .. بس المهم لو حضرتك لسه متمسكة بفرصتك يبقى ما عليكي إلا بفاكس بجنية وارسليه على وزارة التعليم العالي بلغيهم انك من دفعة 2002ومن الأوائل وترتيبي كذا على كل الكلية وتم تخطي تعييني وهيدرجوا اسمك ضمن الناس صدقيني ومتهمليش.. الحمد لله انا كنت من ضمن من قابلوا السيد وزير التعليم العالي شخصيا وأثروا في قراره بزيادة تعيينات الأوائل بعد أن كانت قاصرة على دفعات 2006-2010لتشمل دفعات 2003-2005 ايضا..

6- بالنسبة لمسابقة التعيينات الخارجة عن الأوائل واللي تم الإعلان عن أنها سوف تشمل 130 ألف خريج تاني .. طبعا ده موضوع كان بيحصل وتم ايقافه .. وبتبقى مسابقة عامة بتنزلها الوزراات مع التنظيم والإدارة والتقديمات فيها بتكون إما في ديوان المحافظة أو في المديريات المعنية في كل محافظة ومعايير الاختيار بتكون الأعلى مؤهلا ثم الأعلى تقديرا ثم الأكبر سنا ..

7-بالنسبةلتعيينات الأوائل في التربية والتعليم خريجي كليات التربية يتم تعيينهم في الإدارات المختلفة كمعلمين مساعدين لحين اجتيازهم اختبار الكادر فينتتقلون لوظيفم معلم .. بس الفرق أصبح إيه؟!!! المطلع على قانون رقم 155 لسنة 2007 الخاص بتنظيم الكادر وترتيب وظائف التربية والتعليم ينص على أن وظائف التعليم الثابتة هي : (معلم مساعد-معلم-معلم أول-معلم أول أ -معلم خبير -كبير معلمين) ... وهذه هي الدرجات الوظيفية الثابتة لكن الخطأ كان إن المعلم المساعد قبل الثورة مربوط بتعاقد مميز مشروط الن المعلم المساعد ثابت لحين اجتيازه اختبار الكادر يعني محدش يعرف يقولك مع السلامة .. وكمان الوزير د.أحمد جمال الدين في صدد إصدار قرار بعقد امتحانات الأكاديمية 3 مرات سنويا .. ودراسة أن يسبق الامتحان دورة تأهيلية تعقدها الوزارة .. يعني سعادتك تتعين على درجة معلم مساعد وتمتحن الكادر بعد تعيينك بـ 3 شهور بالكتير وتنتقل لدرجة معلم على طوووول..

8- نرجع لموضوع التعيين كأعضاء هيئة تدريس بالجامعات يعني وظائف (معيد-مدرس مساعد-مدرس) أحب أوضح نقطة هامة جدا مسببة اللغط ده..

من ضمن أوائل الخريجين فيه ناس اسمهم طلاب المنح الدراسية ودول المعروفين باسم ( الباحثين ) ودول ناس كانوا الأول أو الثاني أو الثالث مثلا على دفعته وماتخدش معيد فالجامعة أعطته منحة لمساعددته لاستكمال دراساته العليا وشرطت عليه عدم العمل الحكومي أو الخاص خلال مدة المنحة .. وفيه ناس حصلت على المنحة لاستكمال الماجستير ومخلصتوش لغاية دلوقت وفيه ناس خلصت الماجستير وفيه ناس خلصت الماجستير وأخدت منحة لاستكمال الدكتوراة كمان ..

الناس دي سيتم تسكينهم في الجامعات كأعضاء هيئة تدريس وفقا لاحتياج الأقسام .. يعني اللي واخد منحة ماجستير وماخلصهاش يسكن على درجة معيد .. واللي خلص الماجستير من المنحة يسكن على درجة مدرس مساعد .. واللي خلص دكتوراة من المنحة يسكن على درجة مدرس ... يعني هيدعموا الجامعة من الناس اللي الجامعة بتصرف عليهم لاستكمال دراستهم العليا مش هيجيبوا حد محضر على حسابه أو حد لسه خريج وقاعد في البيت علشان يدعموا بيه الجامعات ويسيبوا الناس اللي صرفت الدولة عليهم وترميهم في الشارع .. وعلى فكرة ده نص كلام الدكتور عمرو عزت سلامة وزير التعليم العالي في برنامج صباح دريم أول أمس (حملوه من اليوتيوب) وهو نفس ما أكده الوزير خلال اجتماعه معنا الأسبوع الماضي ..

وطبعا اللي يحب يتأكد يقرأ نص الفاكس الأخير المبعوت للجامعات والذي يشدد على مايلي :

إرسال أسماء الـ20 الأوائل على كل الكلية دفعات 2003-2010 .. على أن يتم استبعاد الأسماء التي تم تعيينهم كمعيدين منهم .. وضرورة إرسال أسماء طلاب المنح الذين حصلوا على منح دراسية من الجامعة وأنهوها بنجاح وحصلوا على الدرجة العلمية سواء كانت ماجستير أو دكتوراة (ودول أسمتهم بعض الجامعات بالحاصلين على درجات علمية أعلى) وطبعا اللي هيقرأ خبر تعيين الأوائل في الأهرام أو الجمهورية أو الأخبار أول ما طلع أكد على عمل حصر لأوائل الجامعات وحصر المنح التي بالداخل والخارج إرجعوا للمصادر علشان عضويتي لا تسمح بوضع روابط كنت أدعم كلامي بالمصادر..

أتمنى أكون وضحت وجهة نظري وأن تكون الفائده عمت ..

وشكراااااااا لاهتمامكم ..... وأرجو التواصل ....

د.عبدالرحمن المنياوي

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 08-04-2011, 12:26 PM
عضو مجتهد

دكتور عبد الرحمن لو سمحت كنت عاوزة اسأل حضرتك عن المنح أنا ماأخذت منحة وانا الاولي ولم اتعين معيدة هل من حقي دلوقتى اطالب بيها ولا خلاص راحت عليا انا2009 ولو ممكن اسأل فين بالضبط؟ وجزاك الله خيرا.
قديم 08-04-2011, 02:13 PM
شريف الصعيدى 22 شريف الصعيدى 22 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

شريف الصعيدى 22 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاكم قلبى مشاهدة المشاركة

السلام عيكم منوره المنتدى والموضوع يادكتوره
المهم حضرتك بتقولى ان فى حد طالع من الاوائل على اداب كفرالشيخ دفعة 2003 والكليه بعتت اسمه
واللى اعرفه ان كفرالشيخ بعتت فعلا اسماء الاوائل من 2006 ل 2010
ياريت بجد عاوز حد يوضحلى النقطة ديه
لو سمحت يادكتور عبد الرحمن لو عند حضرتك خلفية عن الموضوع ده اولى عليها
انا لما رحت اداره جامعة كفرالشيخ قالى انهم بعتوا من 2006 ل 2010
تانى يوك طلعت على ادارة جامعة طنطا ملقتش اسمى هناك لان اقل حد فى العشرين كان جايب جيد جدا
وياريت اعرف يعنى ايه انبعت فى الرصد الاخير ده يعنى فى دفعة تانيه انبعتت ولا ايه
وانا ان شاء الله عقدت العزم انى ابعت فاكس لسيادة وزير التعليم العالى
بس مع انى واثق ان الفاكس مش هايزود ولا هاينقص لو اتقرى اساسا
بس يلا باه الواحد بيسعى وخلاص
الف الف شكر بجد مره تانيه على تعب حضرتك معانا يادكتور عبدالرحمن
قديم 08-04-2011, 04:27 PM
معاكم قلبى معاكم قلبى غير متواجد حالياً
عضو جديد

معاكم قلبى is on a distinguished road

السلام عليكم جميعا
اولا:المنتدى منور بيكم يا استاذ شريف
ثانيا:الشخص اللى بتكلم عنه اسمه انبعت فى الرصد لانه طالب منحه وحصل على الماجستير ودول اللى الدكتور عبد الرحمن اتفضل وقال انهم ابناء الجامعة اللى هيتم تسكينهم على درجاتهم حسب حاجة الكليات.
الوزارة طلبت رصدهم او حصر بيهم وده اللى اقصده بالرصد لان فى رصد تانى للعشرين الاوائل بعد المعيدين والناس المعينه بالفعل.
ثالثا:سؤالى للدكتور عبد الرحمن حضرتك حضرت الاجتماع والكلام اللى حضرتك قولته ده نص كلام الدكتور عمرو فعلا؟
يعنى هيوفروا درجات فعلا؟حضرتك عارف ان جامعة زى كفر الشيخ استقلت ومحتاجة بس للاسف دايما مفيش درجات؟
دعوتى لكم جميعا ربنا يحقق للجميع احلامه.انا متفائله وعندى احساس ان بكره هيكون ان شاء الله احسن وكل واحد هياخد مكانه الصحيح بس الصبر
قديم 08-04-2011, 04:52 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أستاذة سارة مشاهدة المشاركة
دكتور عبد الرحمن لو سمحت كنت عاوزة اسأل حضرتك عن المنح أنا ماأخذت منحة وانا الاولي ولم اتعين معيدة هل من حقي دلوقتى اطالب بيها ولا خلاص راحت عليا انا2009 ولو ممكن اسأل فين بالضبط؟ وجزاك الله خيرا.
لو حضرتك تقدري تفدينى يادكتورة (معاكم قلبى) ياريت تردى عليا وجزاك الله خيرا.
قديم 08-04-2011, 05:02 PM
mido12390 mido12390 غير متواجد حالياً
عضو جديد

mido12390 is on a distinguished road

لو سمحت يادكتور عبد الرحمن لو عند حضرتك خلفية عن اخر تطورات تعيين خريجى الازهر لان رئيس جامعة الازهر قال هيتعين الحاصلين على جيد جدا وامتياز مع مرتبة الشرف . لوسمحت رد عليا . اخوك أحمد سعد
موضوع مغلق

العلامات المرجعية