اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 09-04-2011, 05:48 PM
الصورة الرمزية د.عبدالرحمن المنياوي
د.عبدالرحمن المنياوي د.عبدالرحمن المنياوي غير متواجد حالياً
معلم ثانوى مواد سياحية و فندقية

د.عبدالرحمن المنياوي has a spectacular aura about
افتراضي كتير والله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midoo353 مشاهدة المشاركة
شكرآ دكتور عبد الرحمان انت اضافه قويه جدآ الى المنتدى

شكرا لكم .. منكم أتعلم وما أسعى إلا أن أكون لبنة في صرحكم العظيم

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 09-04-2011, 05:55 PM

افتراضي ياريتني صاحب الموضوع .. هههههههههههه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زمردة مشاهدة المشاركة
جزاك الله كل خير د/عبد الرحمن المنياوى على توضيحاتك
وشكرا لكل من ساهم فى الموضوع بتوضيح
وشكرا لصاحب الموضوع
ربنا يوفق الجميع

وفقنا الله وإياكم يا رب ..

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 09-04-2011, 06:03 PM

افتراضي الحل قانونياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى أبو الجود مشاهدة المشاركة
أرجو من السادة الكرام أعضاء المنتدى إفادتي بالأخبار عن تعيينات الأزهر التي تحدثت عنها الأخت الفاضلة أم رهف ,والدكتور الكريم عبد الرحمن الذي لا يبخل على أحد بالرد فأنا خريجة دفعة 2003 في كلية الدراسات الاسلامية والعربية بالاسكندرية , وكان ترتيبي الخامس على قسم اللغة العربية بتقدير ممتاز مع مرتية الشرف واحلم بالتعيين في الكلية واطلب من الله تعالى أن يتحقق حلمي وقد أوشكت على الحصول على درجة الماجستير في الأدب والنقد بإذن الله تعالى.
دلوقت وضعك على السلم لاهو فوق ولاهو تحت ..

انت أول ما تخلصي الماجستير تصبحي على موقف قوة ..

تقدمي طلب لرئيس الجامعة وتقولي عاوزة أتعين مدرس مساعد وهو هحول له للعميد والعميد يحول له لرئيس القسم بتاع كليتك والقسم هيدرس لو الأحمال تسمح والا لأ....

د. عبدالرحمن المنياوي
قديم 09-04-2011, 06:56 PM
مستر واى مستر واى غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

مستر واى is on a distinguished road
افتراضي انا جايب 65 % دور تانى ممكن اتعين معيد فى الجامعة

انا جايب 65 % دور تانى ممكن اتعين معيد فى الجامعة
قديم 09-04-2011, 07:36 PM
شريف الصعيدى 22 شريف الصعيدى 22 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

شريف الصعيدى 22 is on a distinguished road

اوك يادكتور عبدالرحمن طالما حضرتك كنت حاضر الاجتماع اللى تم مع الوزير
يبقى اكيد كل كلمى اولتها حضرتك صحيحه ميه فى الميه
وانا فعلا لازم اروح لرئيس جامعة كفرالشيخ المره الجايه
وهاشوف كده دكتور يروح معايه ولا مفيش حد يبقى معايه ربنا اقوى من الكل
المهم فعلا زى ماحضرتك اولت ان كلامى كله لازم يكون مع جامعة كفرالشيخ
ومليش دعوه خالص بطنطا صح يادكتور ؟
وانا ان شاء الله سوف ارسل شكرى لرئيس مجلس الوزراء ع الميل الخاص بالشكاوى
ويارب قدم اللى فيه الخير
شكرا جزيلا لحضرتك مره تانيه
قديم 09-04-2011, 07:46 PM
الصورة الرمزية Mrs/Marwa
Mrs/Marwa Mrs/Marwa غير متواجد حالياً
عضو خبير

Mrs/Marwa is on a distinguished road

بالنسبه لجامعه الزقازيق اخدو الاوائل على كليه التربيه عام 2007 وكلهم امتيازات وهم 20 فقط وانا جيد جدا مع مرتبه شرف 84.5%.

قديم 09-04-2011, 10:43 PM
منى أبو الجود منى أبو الجود غير متواجد حالياً
عضو نشيط

منى أبو الجود is on a distinguished road

دلوقت وضعك على السلم لاهو فوق ولاهو تحت ..

انت أول ما تخلصي الماجستير تصبحي على موقف قوة ..

تقدمي طلب لرئيس الجامعة وتقولي عاوزة أتعين مدرس مساعد وهو هحول له للعميد والعميد يحول له لرئيس القسم بتاع كليتك والقسم هيدرس لو الأحمال تسمح والا لأ....
قديم 09-04-2011, 10:47 PM
عضو نشيط

أشكر الدكتور الفاضل عبد الرحمن على إفادته القانونية ولو انني كنت أقصد ما تحدثتم عنه عن الفاكس الذي وصل إلى كليات جامعة الأزهر عن تعيين مرتبة الشرف (ممتاز وجيد جدا) معيدين ومعيدات واتمنى أن ينطبق علي وأُعين في الكلية فكنت ارغب في معرفة آخر التطورات
قديم 09-04-2011, 10:57 PM
عضو نشيط

شكرا على اهتمامك أختي الكريمة أم رهف , وانا مسجلة في كلية الدراسات الاسلامية والعربية في الاسكندرية تحت اشراف الاستاذة الفاضلة أماني عبد الفتاح , والاستاذة امال ضرار , واتمنى ان الجامعة تنفذ تعليمات الفاكس لأني عندي امل كبير في التعيين في الكلية ( إن الله لا يضيع أجر من أحسن عملا) وأرجو منكِ أن توافيني بالأخبار إذا عرفتي شيئاً والله المستعان .
قديم 09-04-2011, 11:33 PM
عضو نشيط

معذرة على نقل كلام الدكتور عبد الرحمن فهو خطأ غير مقصود كنت اريد الاقتباس كي اشكره
قديم 09-04-2011, 11:36 PM
شريف الصعيدى 22 شريف الصعيدى 22 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

شريف الصعيدى 22 is on a distinguished road

دكتور عبد الرحمن بجد والله شرف كبير لنا جميعا ان حضلاتك متابع معانا
الموضوع دخ من اوله وان شاء الله ربنا يكرمنا جميعا
كنت اود الاستفسار من حضرتك عن بعض الامور الاخرى
هل يحق لى التعيين فى الكليه بوظيفة مدرس مساعد بمجرد الانتهاء من الحصول على رسالة الماجستير
حضرتك هل فى جامعات ومعاهد حاصة بتطلب ماجستير فى المحاسبة ام قليل
حضرتك بخصوص تعيين الاوائل هل يتوافر مع حضرتك صورة من القرار الخاص بتعيين من دفعة 2003 ل 2010
علشان لما اروح لجامعة كفرالشيخ اتكلم بقلب جامد
حضرتك خلاصة الموضوع بتاعتى ان علاقتى بجامعة كفرالشيخ وليس بجامعة طنطا
يعنى لما اسال واتكلم فى الموضوع ده يبقى مع كفرالشيخ صح يادكتور
حضرتك لما بتاع كفرالشيخ يقولى اننا بعتنا من 2006 ل 2010 انا ارد عليه اقوله ايه
علشان هوه بيقولى ان الدفعات اللى قبل كده كانت تبع طنطا
انا عارف انى بتعب حضرتك والله يادكتور بس حضرتك بمثابة اخ اكبر لى
ويمكن تكون حضرتك الوسيلة الوحيده لديه فى الموضوع ده
بارك الله لنا فى حضرتك مره اخرى

قديم 10-04-2011, 01:11 AM
شريف الحلوانى شريف الحلوانى غير متواجد حالياً
عضو جديد

شريف الحلوانى is on a distinguished road
افتراضي ارجو الاهتمام والاجابة اكرمكم الله

منذ بداية الاعلان عن تعيين العشرين الاوائل وانا تتملكنى حالات متعددة وحيرة ليس لها اول من اخر ودعونى قبل ان اتوجه بالاسئلة اليكم ان احكى لكم قصة صغيرة واجو الا تنامو منى فيها دعونى ابدا
تخرجت من الكلية فى عام 2007 بتقدير عام جيدا جدا مع مرتبة الشرف وبمعدل تراكمى 84% من الاوائل على القسم ومن العشرين الاوائل فى الكلية تجتاحنى فرحة عارمة املا فى التعيين فى الكلية وارد الله ان لايتم تعيينى فلم ايئس ابدا وقلت الى الدراسات العليا فالامل هناك ولا تياس والى البحث عن عمل فلم اجد العمل يوما والعمل المتاح لايرضى احد البته وخلصت السنة الاولى من الدراسة فى الدراسات العليا وبتقدير جيد جدا ومازل الامل يحبونى بلايائس ولكن نظرات امى وابى وهم يرموقوننى كل يوم كانت كالكسين تالتى تدبحنى وكل لحظة كنت ارى الشفقة تحبوهم تجاهى ودب الياس فى اوصالى فها انا ذا الذى تخرجت مازلت اخذ مصروفى من والدى وقررت وانا خريج التربية ان اعمل بالاجر فليس لى سواها وفى يوم تتحدث امى عن تعيين فراشين فى الملصلحة التى تعمل بها واذا بى اطلب منها ان تقدم اوراقى فيهم فاذا بها تبكى حرقا على وضعى وعلى الساعات التى قضتيتها بين كتبى اذاكر وبالطبع ترفض وفى عام 2009 وبعد تخرجى بعامان وكمحظوظ قبلت جائى عقدا فى التربية والتعليم وليس بالوسطة التى لا املكها بل لان تقديرى كان مرتفعا فاردو ان يصبغو التعينات عندما يضعون اسمى بالعدل وم ليس لهم به اى صلة وفى عام 2010 احصل على درجة الماجستير فى تخصصى كأحد اصغر من حصولو عليه وهذا من حظى الجميل أو التعس كما ارى انا فكم من وقت ضاع بين طيات الكتب والمراجع ابحث وافحص حاملا شعار العلم فوق المال وللعلم لنا مجال واحصل على الدرجة ومنذ حصلت عليها انتابنى الياس الذى لم اراه طوال عمرى فما استفدت شيئا من هذا الماجسيتر الذى تنازلت بسببه عن اى حلم للارتباط واى حلم لكى ازيد دخلى الذى لايتجاوز ابدا 300 جنية هنا جاءات الثورة وشاركت فيها مجاهدا فى سبيلها واعتقدت انها الامل والحلم المنتظر ولما انتهت بسقوط النظام قلت ها قد جاءت اللحظة التى سياخذ الكل حقة وجاء قرار تعيين العشرين الاوائل وهذه هى اسئلتى ايها المستمعون الاعزاء الذى اعتقد انهم ملو من حكايتى البلهاء:

اولا: انا تعاقد هل سيتم استبعادى لانى متعاقد
( وهل كل لى اى اختيار فى ان اتعاقد وهل كنت المخطا الذى كان سببا فى انتشار الكوسة وفروعها فى كل ارجاء البلد وهل كان بيدى رفضها انتظار لثورة فى علم الغيب وهل كان يمكن ان اقول لها لا وانا منذ لحظات كنت اقولك لحضراتكم انى مستعدا ان اعمل فراش وهل هذا جزائى انى لم اسرق ولم اعمل عقلى فى الشر كلها اساله تجتاح راسى الا تكون لى فرصة الاختيار ابدا فى نختار الحياة ولا نختار الموت ما اريد قوله اذا كان مثلا تم تعيين البعض فى الجامعة لماذا لااكون منهم لماذا لايتم تخيرنا فى الوظائف والاماكن وتكون على هيئة رغبات هذه ناحية ليس لى اجابة عنها وما يجعلنى ابكى فعلا ان احرم من الاختيار دوما وانا اعاقب على شئ ليس فى يدى ابدا)
ثانيا: الم يعلم متخذو القرار الاذكياء منهم انه من دفعة 2003 الى 2010 من حصل على الماجسيتر الا يوجد تمييز ابدا ببين من تعب وسهر وذاكر وبين من ارتاح الايوجد رحمة فين القانون وفى عين واضعية الا توجد رحمة فى عين فقهاء وعلماء التعليم العالى الذى اعتقد انهم اصبحو صم عمى لايسمعون شيئا ابدا )
ثالثا: هل اذا تم عمليت ادماجنا فى ملااكز البحوث الذى تحدث عنها الوزير يوما ان يتم استبعاد كل من له عقد وكانه اثم ارتكبة
رابعا: كيف لنا ونحن نور لهذه البلد نعم نور فنحن تعبنا فى دراستنا يوم نام الناس واستراحو نعم تعبنا الايوجد تمييز واحد نراه فى دولة تبحث عمن ينير لها الطريق
كلها اسئلة تجتاحنى ولا اجد لها اجابة وكلها اسئلة اود ان اسئلها الى وزير التعليم العالى
يامعشر الناس اليس فيكم رجلا رشيد اليس فيكم رجلا عاقل بعقل ويفهم ويفكر ويتخذ القرارات الصحيحة اهان العلم عليكم يوم هان كل شئ وماهو جزاءنا انرجم ام نحرق ام نموت فقط لكوننا تعبنا وسهرنا بدل من نلعب ونلهو اهذا جزاء العلم والبحث والتنقيب اهذا جزاء العرق والجهد .
اخذت عهدا على نفسى ان حالى اذا لم ينعدل بعد هذه التعينات وبعد ان يتم استبعادى ان ارحل الى اى دولة وابنى نفسى هناك واقسم انى اتحمل علمها واعلو من شانها وانى اصلح شأنها اقسم ان لا انام حتى تكون الافضل والاحسن دائما اقسم انى عندما اعود لمصر يوما لن اكون مصريا بل سأكون عالما يتحدث عنه العالم وساقول يومها باعلى صوتى انى كنت مصريا ومصر لاتحب اهلها انى مسلما فقط
قديم 10-04-2011, 02:22 AM
عضو نشيط

افتراضي هل سيتم استبعاد المعينين

لدي سؤال بالنسبة للأزهر أو التربية والتعليم وهو : بالنسبة للتعيين في الجامعة في وظائف المعيدين الواردة بالفاكس سواء للأوائل في التربية والتعليم أو لحاملي الامتياز والجيد جدا في الأزهر , وهو : هل سيتم استبعاد المعينين في أي وظائف غير تابعة للجامعة كالتدريس مثلاً ؟؟
قديم 10-04-2011, 11:26 AM
ع الزيات ع الزيات غير متواجد حالياً
عضو جديد

ع الزيات is on a distinguished road

والله إحنا هنا فى دمياط
وعفنا من الكلية انهم بعتوا أسماءالـــ 20 الاوائل للوزاة
ومنعرفش مصيرهم إيه !!
قديم 10-04-2011, 11:41 AM
رحييق رحييق غير متواجد حالياً
عضو خبير وعضو مثالى للعام 2011

رحييق is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف الحلوانى مشاهدة المشاركة

اولا: انا تعاقد هل سيتم استبعادى لانى متعاقد
( وهل كل لى اى اختيار فى ان اتعاقد وهل كنت المخطا الذى كان سببا فى انتشار الكوسة وفروعها فى كل ارجاء البلد وهل كان بيدى رفضها انتظار لثورة فى علم الغيب وهل كان يمكن ان اقول لها لا وانا منذ لحظات كنت اقولك لحضراتكم انى مستعدا ان اعمل فراش وهل هذا جزائى انى لم اسرق ولم اعمل عقلى فى الشر كلها اساله تجتاح راسى الا تكون لى فرصة الاختيار ابدا فى نختار الحياة ولا نختار الموت ما اريد قوله اذا كان مثلا تم تعيين البعض فى الجامعة لماذا لااكون منهم لماذا لايتم تخيرنا فى الوظائف والاماكن وتكون على هيئة رغبات هذه ناحية ليس لى اجابة عنها وما يجعلنى ابكى فعلا ان احرم من الاختيار دوما وانا اعاقب على شئ ليس فى يدى ابدا)
ثانيا: الم يعلم متخذو القرار الاذكياء منهم انه من دفعة 2003 الى 2010 من حصل على الماجسيتر الا يوجد تمييز ابدا ببين من تعب وسهر وذاكر وبين من ارتاح الايوجد رحمة فين القانون وفى عين واضعية الا توجد رحمة فى عين فقهاء وعلماء التعليم العالى الذى اعتقد انهم اصبحو صم عمى لايسمعون شيئا ابدا )
ثالثا: هل اذا تم عمليت ادماجنا فى ملااكز البحوث الذى تحدث عنها الوزير يوما ان يتم استبعاد كل من له عقد وكانه اثم ارتكبة
رابعا: كيف لنا ونحن نور لهذه البلد نعم نور فنحن تعبنا فى دراستنا يوم نام الناس واستراحو نعم تعبنا الايوجد تمييز واحد نراه فى دولة تبحث عمن ينير لها الطريق
كلها اسئلة تجتاحنى ولا اجد لها اجابة وكلها اسئلة اود ان اسئلها الى وزير التعليم العالى
يامعشر الناس اليس فيكم رجلا رشيد اليس فيكم رجلا عاقل بعقل ويفهم ويفكر ويتخذ القرارات الصحيحة اهان العلم عليكم يوم هان كل شئ وماهو جزاءنا انرجم ام نحرق ام نموت فقط لكوننا تعبنا وسهرنا بدل من نلعب ونلهو اهذا جزاء العلم والبحث والتنقيب اهذا جزاء العرق والجهد .
اخذت عهدا على نفسى ان حالى اذا لم ينعدل بعد هذه التعينات وبعد ان يتم استبعادى ان ارحل الى اى دولة وابنى نفسى هناك واقسم انى اتحمل علمها واعلو من شانها وانى اصلح شأنها اقسم ان لا انام حتى تكون الافضل والاحسن دائما اقسم انى عندما اعود لمصر يوما لن اكون مصريا بل سأكون عالما يتحدث عنه العالم وساقول يومها باعلى صوتى انى كنت مصريا ومصر لاتحب اهلها انى مسلما فقط
مع إن حضرتك مسجل في المنتدى من أكثر من سنتين إلا أن أول مشاركة لحضرتك في هذا الموضوع وتتنفس هكذا لايتكلم بهذه الطريقة إلا شخص أحس الظلم وجربه وحضرتك جربته ولسنوااااات
من حقك فعلا لأن مفيش حد لاقي حاجة تشجعه في مصر بس حسبنا الله!!!!
مع إن أنا بنوته إلا أنني أفكر هكذا
بس هنعمل أيه أملنا في ربنا كبير لآخر يوم في العمر وهنواصل كفاحنا ودراستنا
ومفيش حد يقدر ي*** طموحنا ولو وصلت للسفر ودا أكيد هنسافر بس ساعتها مش هنفتخر إن مصر قدمت لنا حاجة لأن مصر هتفضل هي هي الواسة والمحسوبية والحرامية والبلطجية و............الخ هتفضل مهما غيرنا بنغير أشخااااااااااااااااااص وليس نظام ولا نفوس لكن البشر زي ما هما
فين البعثات زي البلاد التانية فين الاهتمام بالتعليم ولا متبعين سياسة الاهتمام بالغباء وليس التعليم فين الطفل المصري أذكى طفل حسب الاحصائيات والابحاث ومجرد دخوله المدرسة سبحاااااان الله يبقى أغبى طفل؟!!!!!!! فين الاهتمام وبالدراسات العليا والتشجيع لذلك
والله نفسي أعرف أيه مهمة وزير التعليم العالي والبحث العلمي؟؟ ازاي ملوش سلطة على الجامعات وكل جامعة كأنها منفصلة عن الأخري ازاي مينفعش يتدخل في خصوصيات كل جامعة امال عملوا وزير لكدا ليييييييييييييييييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟نفسي اعرف بجد انا كنت هتتجن لما شوفته في برنامج الحياة وهو بيقول كدا

أستاذي الفاضل شريف الحلواني وجهة نظري سافر بالماجستير لأي جامعة عربية أو حتى أجنبية أول ماتلاقي فرصة حلوة وأعتقد انها كتير لكن فيه حاجات لازم تعملها قبل ما تسافر هتعرف معناها بعد كدا لان بردوا محدش عارف ايه يحصل مع الزمن
زي مثلا دا بعد ما تضمن انك اتعينت هنا سواء في شغلك الحالي أو بعد ماتستلم شغل الأوائل وتتعين فيه
وتكون سجلت دكتوراه اللى أعتقد إن حضرتك أكيد يابدأت فيها ياإما في الخطة وتوكل على الله وخلي أملك في ربنا كبير يا دكتور شريف الحلواني وحضرتك أحسن كتيييييييير من غيرك
تقبل مروري

والله المستعان

وحسبي الله
حسبي الله
حسبي الله
موضوع مغلق

العلامات المرجعية