اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليات الهندسة

قديم 29-08-2013, 09:18 AM
farfar farfar غير متواجد حالياً
عضو جديد

farfar is on a distinguished road

يا جماعه مش بتفرق حكومه من خاص طالما انت شاطر في الكليه و بعدين في كليات في خاص اعلي من الحكومه و محدش يقدر ينكر ده يعني عندك msa
بتاخد بعد لما تتخرج 2 بكالوريوس واحد من مصر و تاني من انجلترا و غيرها

قديم 29-08-2013, 09:28 AM
farfar farfar غير متواجد حالياً
عضو جديد

farfar is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mernanetm مشاهدة المشاركة
على فكرة الهندسة الحكومى افضل بكثير من الخاص كفاية انك بتتخرج من القاهرة او عين شمس وكمان فيه اقسام فى الحكومى مش موجودة فى الخاص زى طيران او طبية ودى ميزة وانا طالب هندسة اول سنة و كنت جايب فى الثانوية 2013 مجموع 98 % ودخلت هندسة واتساويت بالخاص وب 94.5 % وكله قالى ياريتك دخلت علمى علوم كنت دخلت طب اسنان او صيدلة
وانت ايه رايك هندسة ولا طب اسنان وصيدلة مع العلم انى دخلت هندسة خلاص ؟
انت حر في رايك بس انا عندي نقطه لازم اوضحها انت بتقول انك اتسويت بالخاص و الجايب 94.5

ورينا انت شاطر اد ايه في الكليه و بعدين مش بالمجموع لما تدخل القاهره او عين شمس هتلاقي في ناس كانت جايبه 95 % في الثانويه لكن من اوائل الدفعه و هتلاقي ناس جايبه 99 % في الثانويه العامه لكن فشله في الكليه و بكره تدخل و تعرف ان كلامي صح الثانويه مش مقياس
قديم 29-08-2013, 04:07 PM
eng.pasil salim eng.pasil salim غير متواجد حالياً
عضو جديد

eng.pasil salim is on a distinguished road
افتراضي من وجهة نظرى ده افضل رد

ياجماعة المفروض الجامعات الخاصة تاخد ااقل من العادية بـــــــــــــ 2% وهقولكوا ليه:-
الطالب الشاطر ممكن يخونوا الحظ فى 1 او 2 % لكن والله عمره ماهيقل اكتر من كده ، اما اللى انا بشوفه من واحنا داخلين 2 ثانوى ان كان فى ناس اصحابى داخلين اصلا ناويين على طب خاص واسنا خاص وصيدلة وهندسة خاصة ، يعنى اقصد اقول هما لسه على الباب بس ناويين خلاص ان يدخلوا اى حاجة حلوة خاصة.
قديم 24-09-2013, 03:08 PM
نودى طاهر نودى طاهر غير متواجد حالياً
عضو جديد

نودى طاهر is on a distinguished road

الله ينور عليك أنت قلت اللى أنا عاوزة أقوله الطالب بيدخل جامعة خاصة علشان بتفرق معاه على درجة والا اتنين وبعد مكتب التنسيق ما يرفع حد القبول وهو نفسه يدخل هندسة بيضطر يدخل جامعة خاصة يحقق حلمه وحلم أهله اللى بيقرصوا على نفسهم وبيقطعوا منو قوتهم ده غير اللى متغربين علشان يحققوا أمل أهلهم وعلى فكرة هما مهريين امتحانات وكويزات ونفس المناهج اللى فى حكومة بياخدوها وكمان الجامعة الخاصة بتاخد من 87 أو 88 % فيما فوق يعنى مش بتأخد من 50% ثانيا الطالب لا يمكن يقدر يشترى الشهادة علشان الامتحانات بتبقى جد واللى ما بيذاكرش بيروحوه بيتهم بلاش نسئ الظن مش علشان أنتم مش لاقيين شغل تقوموا تبوظوا فى سمعة زمايلكم المفروض تكونوا كلكم يد واحدة وتطالبكم كلكم بحقوقكم كفاية ظلم فى بعضنا

العلامات المرجعية