اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 14-09-2013, 11:59 PM
مريم رضا 2013 مريم رضا 2013 غير متواجد حالياً
عضو جديد

مريم رضا 2013 is on a distinguished road

فين بقية الموضوع ..

قديم 15-09-2013, 08:38 AM
work_station work_station غير متواجد حالياً
عضو جديد

work_station is on a distinguished road

اى موضوع ؟
قديم 15-09-2013, 09:39 PM
عضو جديد

الدرس الحادى عشر

سر جديد كتب الثانوية العامة ومفاتيح الكتب

اقولكم على سر بس محدش يزعل ودى تعتبر وجه نظر على المستوى الشخصى مش بجبر بيها * عمر ما طالب متفوق اعتمد على المدرس بنسبة اكبر من 10% الا فقط فى مادة زى الرياضيات ممكن توصل 60% ومن الاشخاص بيعتبروا ان المدرس عبارة عن فهرس منظم بينظم تسلسل المادة * المهم النصيحة انك فى مزاكرتك لابد وان تعتمد على الكتب الموثوق بها ومن ناحية الخطط ومواقيت المزاكرة اعتمد على خطط انتا اللى تناسبك انتا وملكش دعوة بالمدرس نهائيا وقبل كل دا اهم شئ الاعتماد على الله عز وجل فى الامر كلة من اوله لاخرة لان الله هو الموفق والمستعان.

ثانيا لكل كتاب مفتاح والامر مش معقد هفتاح بسيط يعنى مش حاجة معقدة واعنى بالمفتاح طريقة المزاكرة ونام تعاملك مع الكتاب اما الكتاب كدا وخلاص هيكون زيه زى اى كتاب.

نبدأ ونسمى الله بسم الله الرحمن الرحيم

مادة اللغة العربية : ومعدلك هيكون من 27 اذا كان مستواك وجهدك متوسط الى 29 لو كنت بجهد عالى وذلك عن اساس المادة من 30

اللغة العربية لابد من كتاب المعلم الشرح + كتاب المعلم مراجعة نهائيه واتصرف وجيبة من بتاع الكتب القديمة او واحد اكبر منك المهم كتاب الشرح يكون معاه كتاب المراجعة حتى ولو السنة دى غير اى سنة قبلها فبردة هينفع.

ونتفق على شئ فى العربى : كتاب المعلم كبير جدا فى العربى بالذات وزخير جدا بالمعلومات اللى هتبلك لان والله ما هتصدق انك لو زاكرت التمارين فقط تقدر تجيب 27 من 30 ........ طيب مزاكرات الاستاذ خليك زكى بعد ما تخلص مزاكرة الدرس من المعلم وتتقنة جداااااااااا فى خمس دقائق بص بعينك على المزكرات بتاعة المدرس وخد منها الاسئلة اللى تحس انها تضيف جديد اما لو عاوز ترميها فى الزباله ارميها.

وبصفة عامة اى استاذ وعلى فكرة الاستاذة لهم منا كل توقير واحترام ............ والدى مدرس المهم اى استاذ بيكون المزكرة من تنتيش من الكتب الخارجية ودا بيشتت الافكار .

مادة الفيزياء: ممنوع تاخد فيها درسين ولا تزاكر من حاجتين تحزيرررررررررررررررررر خطير مادة الفيزياء هو مدرس واحد يكون كويس( لو 2 مدرسين كل واحد هيشرح بطريقة مختلفة عن الاخرى هيعمل زى ما اكنك اخد 2 مضد حيوى فى نفس الوقت هيقفوا مفعول بعض على الفاضى) وكتاب المعلم المراجعة قبل كتاب الشرح هيغنيك عن كل شئ مزكرات الاستاذ مهما كانت قوية هتشتت افكارك كتاب المعلم منظم الافكار وموحدها بتسلسل دقيق وهتلاقى ان كتاب الشرح كاتبلك تحت كل صفح الاسئلة اللى جت من الصفحة دى فى الامتحانات وشكلها وصياغتها شكلها ايه ركز الفيزياء مش سهلة لكن هنكسر صعوبتها باذن الله خطوه خطوه المهم تركز.

مش عاوز اطول وهكمل الدرس اللى جاى ان شاء الله المهم اقرا الدرس دا مرة واتنين .

المهم انا مشاركاتى على الفيس مش تسمح ليا اضع اى رابط المهم اللى يقدر يبحث عنى بنفس الاسم مضاف اليه ات ياهو هيلاقينى وانا هقبل الاضافة او اى حد ابعتلة الرابط بالميل ويحطو هو او الاخ المشرف بالله يحاول يساعد باى حاجة بدل ما هو متوهنا ومش راضى يثبت الموضوع او ننقل الموضوع فى اى منتدى تانى وخلاص.

.

والله الموفق
قديم 17-09-2013, 03:13 AM
مهاب احمد محمد مهاب احمد محمد غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

مهاب احمد محمد will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة work_station مشاهدة المشاركة
الدرس الحادى عشر

سر جديد كتب الثانوية العامة ومفاتيح الكتب

اقولكم على سر بس محدش يزعل ودى تعتبر وجه نظر على المستوى الشخصى مش بجبر بيها * عمر ما طالب متفوق اعتمد على المدرس بنسبة اكبر من 10% الا فقط فى مادة زى الرياضيات ممكن توصل 60% ومن الاشخاص بيعتبروا ان المدرس عبارة عن فهرس منظم بينظم تسلسل المادة * المهم النصيحة انك فى مزاكرتك لابد وان تعتمد على الكتب الموثوق بها ومن ناحية الخطط ومواقيت المزاكرة اعتمد على خطط انتا اللى تناسبك انتا وملكش دعوة بالمدرس نهائيا وقبل كل دا اهم شئ الاعتماد على الله عز وجل فى الامر كلة من اوله لاخرة لان الله هو الموفق والمستعان.

ثانيا لكل كتاب مفتاح والامر مش معقد هفتاح بسيط يعنى مش حاجة معقدة واعنى بالمفتاح طريقة المزاكرة ونام تعاملك مع الكتاب اما الكتاب كدا وخلاص هيكون زيه زى اى كتاب.

نبدأ ونسمى الله بسم الله الرحمن الرحيم

مادة اللغة العربية : ومعدلك هيكون من 27 اذا كان مستواك وجهدك متوسط الى 29 لو كنت بجهد عالى وذلك عن اساس المادة من 30

اللغة العربية لابد من كتاب المعلم الشرح + كتاب المعلم مراجعة نهائيه واتصرف وجيبة من بتاع الكتب القديمة او واحد اكبر منك المهم كتاب الشرح يكون معاه كتاب المراجعة حتى ولو السنة دى غير اى سنة قبلها فبردة هينفع.

ونتفق على شئ فى العربى : كتاب المعلم كبير جدا فى العربى بالذات وزخير جدا بالمعلومات اللى هتبلك لان والله ما هتصدق انك لو زاكرت التمارين فقط تقدر تجيب 27 من 30 ........ طيب مزاكرات الاستاذ خليك زكى بعد ما تخلص مزاكرة الدرس من المعلم وتتقنة جداااااااااا فى خمس دقائق بص بعينك على المزكرات بتاعة المدرس وخد منها الاسئلة اللى تحس انها تضيف جديد اما لو عاوز ترميها فى الزباله ارميها.

وبصفة عامة اى استاذ وعلى فكرة الاستاذة لهم منا كل توقير واحترام ............ والدى مدرس المهم اى استاذ بيكون المزكرة من تنتيش من الكتب الخارجية ودا بيشتت الافكار .

مادة الفيزياء: ممنوع تاخد فيها درسين ولا تزاكر من حاجتين تحزيرررررررررررررررررر خطير مادة الفيزياء هو مدرس واحد يكون كويس( لو 2 مدرسين كل واحد هيشرح بطريقة مختلفة عن الاخرى هيعمل زى ما اكنك اخد 2 مضد حيوى فى نفس الوقت هيقفوا مفعول بعض على الفاضى) وكتاب المعلم المراجعة قبل كتاب الشرح هيغنيك عن كل شئ مزكرات الاستاذ مهما كانت قوية هتشتت افكارك كتاب المعلم منظم الافكار وموحدها بتسلسل دقيق وهتلاقى ان كتاب الشرح كاتبلك تحت كل صفح الاسئلة اللى جت من الصفحة دى فى الامتحانات وشكلها وصياغتها شكلها ايه ركز الفيزياء مش سهلة لكن هنكسر صعوبتها باذن الله خطوه خطوه المهم تركز.

مش عاوز اطول وهكمل الدرس اللى جاى ان شاء الله المهم اقرا الدرس دا مرة واتنين .

المهم انا مشاركاتى على الفيس مش تسمح ليا اضع اى رابط المهم اللى يقدر يبحث عنى بنفس الاسم مضاف اليه ات ياهو هيلاقينى وانا هقبل الاضافة او اى حد ابعتلة الرابط بالميل ويحطو هو او الاخ المشرف بالله يحاول يساعد باى حاجة بدل ما هو متوهنا ومش راضى يثبت الموضوع او ننقل الموضوع فى اى منتدى تانى وخلاص.

.

والله الموفق
استمر موضوع جيد بس انا معترض علي جزء انك ترمي ورق المدرس لان خلينا متفقين ان المدرس شغال بقاله كتير وعارف نظام الامتحانات فالاسالة اللي بيحطها مهمة وفي النهاية دا موضوع يقرروا الطالب وادعيلي انا لسة داخل هدخل الجامعة
قديم 20-09-2013, 08:21 PM
عضو جديد

بصراحة انا شايف اننا نفتح باب المناقشات داخل الموضوع وان شاء الله الكل يستفاد كل اللى عندة اقتراح او مشكلة يعرضها ............ واحاول بقدر المستطاع اساعد فى حل المشكلة لكن مبدئيا اقتراحاتى هتكون على المستوى الشخصى لانى بشر اصيب واخطئ بمعنى حط فى مخك ان اقتراحى ممكن مش يناسبك بنسبة 100% لكن ممكن يساعدك بشرط انك تكيفة وطوعة على حسب طبيعة مشكلتك وظروفك الاجتماعية .... الخ ............. ونسمى الله واللى عنده مشكلة يكتبها.
قديم 20-09-2013, 10:38 PM
dr_mona dr_mona غير متواجد حالياً
عضو نشيط

dr_mona will become famous soon enough

الموضوع اكثر من رائع
قديم 20-09-2013, 10:40 PM
dr_mona dr_mona غير متواجد حالياً
عضو نشيط

dr_mona will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة work_station مشاهدة المشاركة
بصراحة انا شايف اننا نفتح باب المناقشات داخل الموضوع وان شاء الله الكل يستفاد كل اللى عندة اقتراح او مشكلة يعرضها ............ واحاول بقدر المستطاع اساعد فى حل المشكلة لكن مبدئيا اقتراحاتى هتكون على المستوى الشخصى لانى بشر اصيب واخطئ بمعنى حط فى مخك ان اقتراحى ممكن مش يناسبك بنسبة 100% لكن ممكن يساعدك بشرط انك تكيفة وطوعة على حسب طبيعة مشكلتك وظروفك الاجتماعية .... الخ ............. ونسمى الله واللى عنده مشكلة يكتبها.
\

مشكلتي الملل احيانا من المزاكرة لكن اعود واشعر بالندم
اعمل ايه علشان الاحساس بالملل
قديم 20-09-2013, 11:48 PM
عضو جديد

اولا نركز شويه مع بعض ونحاول نبص على الموضوع نظره صحيحة زى ما الناس المتفوقة بتشوف وتقرر فعلا تكرار الشئ كل يوم ومع الضغط النفسى يؤدى حتما للشعور بالملل علشان الناس كلها تطمئن الشعور بالملل دا كل الناس بتحس بيه لكن تعالوا نشوف الفرق فى واحد بيشعر بالملل ويقوم يعالجه وواحد تانى الملل يسيطر عليه ومش يعرف يزاكر تعالوا نحل مشكلة الملل بكل بساطة .

واول شئ نسال سؤال وركز معايا هل ممكن الملل يجيلك ايام الامتحان او بمعنى ادق مثلا ليله الامتحان هل ممكن تشعر بالملل؟

الاجابة استحاله

طب ليه؟

افسرلك شوف لانك ايام الامتحان بتبقى خلاص عرفت حدود المادة وعرفت الوقت اللى فاضل ليك قد ايه وعرفت ان كل دقيقة هتعمل فيها ايه فعمرك نهائى ما تفكر ولا تشعر بالملل خالص مفيش وقت خالص تفكيرك كلة ازاى اخلص فى خلاص الوقت الضيق دا.

بسرعة نحل المشكلة دى بعمل عمليه تمثيل او تشبية هنحاول نخلى معظم اوقاتنا ذات اهمية ونجدول مواعيدنا بحيث ان حضرتك تبقى عارف ان الوقت دا المفرو اعمل فى اية فحتى لو جالك الملل عمرة ما هيقدر يسيطر عليك لسبب وهو انك عارف لو ضيعت الساعة دى هتضيع او تاخر الجزئ اللى مخطط ليه يتزاكر فى الساعة دى وبالتالى عمليه جدولة الوقت بخطة اسبوع يعنى بحط خطة اسبوعية منظم فيها ساعات كل يوم فى الاسبوع وموزعها على قطع وجزئيات المنهج.

بالتالى هتمل ازاى وليه .

فى نقطة اخرى وهيا سر عظيم ركز معايا سر من اسرار المزاكرة هو عمليه التنويع يعنى مش واحد يدنه يضغط نفسة فى مادة معقدة زى الفيزياء معظم الايام ومعظم الاوقات ........لا لا دا غلط كبير لازم تعمل جدول تنوع فيه شتى انواع المواد وقتها هتحس بلزة المزاكرة.

واعلم تماما طول ما انتا حاسس ان غرفة المزاكرة الجميلة بتعتك غرفة عمليات خاصة بيك بتجددها كل شوية ومنظم فيها وقتك هتحس بلزة الشغلانة دى اما لو انتا مشتت نفسك هتحس بالعذاب والملل والقرف وفى ناس لما تدخل غرفتها بتقول ايه ام القرف دا .

اظن كدا فهمنا الملل بيجى ازاى حل المشكلة دى اية عاوزين نعيد ونفسر من تانى انا مستعد

قديم 21-09-2013, 08:25 PM
fort00 fort00 غير متواجد حالياً
عضو جديد

fort00 is on a distinguished road

لو سمحت يا استاذ محمد

حضرتك بتقول الخطة المنظمة

فممكن حضرتك تقولي ايه هي ضوابطها .. و خطواتها ؟؟؟؟؟؟
قديم 22-09-2013, 05:24 PM
عضو جديد

كلام من ذهب

مبدئيا موضوع الخطة المنظمة هو قلب المزاكرة الصحيحة الموضوع كبير جدا بس احاول الخص فيه وبردة اللى عندة مشكلة ينبهنى واعيد بتفصيل شوية.

المهم الكلام اللى هقولة دلوقتى تاكد تماما وبكل ثقة انك مش هتسمعة من حد خاصة وانى هتكلم معا بالعامية مزاكرة منظمة يعنى مزاكرة صح تزاكر فيها وتحصل منها اعلى فائدة.

انتا بتزاكر ايه؟

سؤال وبساله لكل واحد هو انتا لما تقعد على المكتب بتزاكر ايه الاجابة اللى اخته انهاردة طبعا الكلام دا كلام مش صحيح بمعنى ان كل الناس العادية بتعمل كدا ومفيش تميز فيه .

طيب الناس المميزة بتعمل ايه؟

اقولك وركز اولا الناس المميزة قبل ما تقعد على الكرسى بتبقى عارفة هتزاكر ايه ووقتية المزاكرة الصح ركززززززززززززززززز لازم تزاكر اللى اختة فى الدروس بتاعة النهاردة وتحل الواجب بتاعك وبسرعة تبدا تراجع على القديم حتى ولو من اسبوع واليك الخطوات :

1- تبدا تزاكر الحجات القديمة بنظرة سريعة بعينك.

2- بسرعة ترجع تدور فى الامتحانات وطبعا من الكتب اللى حضرتك محضرها بتاعة المراجعة واتصرف وهاتها( وبالله مش تكرر كلام العيال الفشلة هجيبهم منين؟ هو اخر السنة لسة جه علشان الكتب تطلع) وحتى لو المنهج اتغير مش تقلق المستشار اللى بيألف الكتاب بيبدل الاسئلة على نفس الوزن لانه خبير المهم تكشف على جميع الاسئلة اللى على الجزئ القديم فى كل الامتحانات السابقة.

3- حاول تحل وجرب نفسك.

4- اولا مش تقلق هتلاقى نفسك مش عارف تحل حاجة خالص.
.
.
.

من هنا يبدا التميز هتبدا تتميز عن صحابك الباقيين ازاى

جاهز ولا لأ

.
.

5- هتبدا تبص على شكل وجمال ورونق الاجابه من كتاب المعلم لانه مجاوب على جميع الامتحانات الاجابة النموزجيه بتاعة الوزارة اللى بتتوزع عليها الدرجات ركززززززززززززززززززززز هتلاقى على كل اجابة طريقة وشكل توزيع الدرجات اللى الوزارة حطاها فى نموزج الاجابة اللى بيتصحح طبقا ليه وممكن تلاقى سؤال اجابتة مكونة من جزئين وكل جزئ علية درجة معينة معظم الطلاب المغفلين ما يعرفوش الحتة دى هيجاوب بنص اجابة ويخسر الدرجات الباقية مع انه مجاوب صح لكن مغفل مش يعرف ان هناك تكملة وبكدا كتبا المعلم هيدربك ودا مفتاح من المفاتيح اللى وعدتكم بيها ..........كتاب المعلم الوحيد اللى موزع الدرجات وبيوريك ازاى الدرجات بتتوزع على الاجابات وبكدا الطالب الدحيح عارف ازاى بيجيب 99% عرفتوا السر.

6 - والاهم بقا هنااااااااااااااااااااااااااااااا بعد ما سيادتك عرفت ازاى اسئلة الجزئ القديم بيجى عليها ازااااااااااااااااااااااااااااااااااى اسئلة الامتحان ارجع زاكرهاااااااااااااا بالراحة وباتقان وداااااااااا سر عظيم جدا نادرا ما يعرفة الطلاب بعد ما تشوف ازاى بيألف سؤال على الجزئية دى لما ترجع تزاكر هتلاقى سيادتك بتزاكر باتقان.

انا هكتفى انهاردة بالجزئ دا لكن الموضوع ليه اكتر من 3 او جزئيات.

وبالله لو حاسس انك مش مقدر قيمة الكلام بتاع الدرس دا ارجوك وفر على اهلك مصريفهم عليك .
....
.
.
.
.
.
والله الموفق
.
.
.
.
قديم 25-09-2013, 01:22 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
هتـــلر هتـــلر غير متواجد حالياً
عضو قدوة

هتـــلر has a spectacular aura about

لو سمحت انت علمى رياضه و لا علوم ؟!
و كتاب المعلم كيميا ليه اجابات لكل درس و لا اجابات لامتحانات الثانوية
وليه محدش نصحنى بيه قبل كده
. كله بيقول الامتحان او مندليف و ايه اللى بيميز كتاب المعلم عن الكتب دول من وجهة نظرك ؟!
قديم 25-09-2013, 05:14 PM
عضو جديد

لو سمحت انت علمى رياضه و لا علوم ؟!

انا مخلص ثانوية عامة 2004/2005

و كتاب المعلم كيميا ليه اجابات لكل درس و لا اجابات لامتحانات الثانوية؟

نظام كتاب المعلم الشرح تحت كل صفحة بيكتب الاسئلة الوارده عليها فى الامتحانات السابقة اما كتاب الامتحانات كاتب تمارين ونمازج امتانات وكمان امتحانات وكل دول محلولين حل نموزجى اضافة الى الامتحانات السابق موزع عليها الامتحانات

وليه محدش نصحنى بيه قبل كده؟

محدش زى مين

. كله بيقول الامتحان او مندليف و ايه اللى بيميز كتاب المعلم عن الكتب دول من وجهة نظرك ؟!

اولا كتاب المعلم مش من اقوى الكتب لا دا هو اقوى كتاب ممكن تشوفة فى مرحلتك اولا كتاب المعلم اللى وعة مستشارين فى المادة/// كتاب المعلم كتاب منظم ومحطوط بنظام متكافئ/// كتاب العلم كتاب متكامل يحتوى على معلومات جبارة// كتاب المعلم مش هتشوف كتاب زية كاتب كمية الانمازج والامتحانات مش كدا وبس ومجاوب عليها.

اخيرا مفيش كتاب هتلاقية موزع درجة الاجابة عليها الا كتاب المعلم.

وبعد الاخير كتاب المعلم كتاب معظم الطلبة المتفوقين كل المدرسين بيبعدوا عنة لانة كبير ومجهد ليهم وكمان بيغطى عليهم.

بعد بعد الاخير لما تزاكر منه وتقارنة باى كتاب تانى انتا شخصيا هتعرف الفرق وليه انا اخترتة ليكم.

قديم 25-09-2013, 09:22 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
هتـــلر هتـــلر غير متواجد حالياً
عضو قدوة

هتـــلر has a spectacular aura about

تمااام
بس انا مش فاهم ليه مش رضيت تقول انت جبت كام و دخلت كلية ايه
هى لو قليله مش مهم يمكن حصلتلك ظروف و لو عاليه هتشجعنا
وكمان انا سالت انت علمى علوم ولا رياضه مش دفعة سنه كام
ما علينا
تسلم بجد على اهتمامك و نصايحك ربنا يجزيك خير ديماً و يوفقك

قديم 26-09-2013, 07:17 AM
حامله رايه الاسلام حامله رايه الاسلام غير متواجد حالياً
عضو جديد

حامله رايه الاسلام is on a distinguished road

مجهوووووووود رائع ربنا يجعله فى ميزان حسنات حضرتك
انا مشكلتى انى انا ازهر ..يعنى شعبه عامه +المواد الشرعيه+المواد العربيه كام ماده متفرعه
المواد كتير جدا مش عارفه انظم اى حاجه لحد دلوقتى ماشيه مع الدروس وخلاص بذاكر قبل ماروح الدرس وده طبعا غلط ...والمدرسين يقولولنا سيبيكم من الشرعى وركزو فى الثقافى ..لكن فعلا اللى محتاجين نركز فيه هو الشرعى عشان بجد صهب وتقيل وعايز افهم كل كلمه قبل ما احفظ ..مش عارفه اوزع اى حاجه .ومحدش فادنى فى حكايه تنظيم الوقت ..انا لسه فى اول السنه ومبدأتش فى حاجه فعليه ..وحسيت ان اى حد اجى اساله عن كيفيه اذاكر المواد الكتيره دى يدينى كلام سطحى مبيفدنيش نهائى ..ارجو الافاده مستنيه رد حضرتك
قديم 26-09-2013, 07:18 AM
حامله رايه الاسلام حامله رايه الاسلام غير متواجد حالياً
عضو جديد

حامله رايه الاسلام is on a distinguished road

وحضرتك مكملتش مفاتيح الكتب زى الرياضه مثلا .. احل كتير ولا اعتمد على كتاب المدرسه ؟؟

العلامات المرجعية