اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 17-01-2011, 02:58 PM
alirahim alirahim غير متواجد حالياً
عضو نشيط

alirahim is on a distinguished road

هذا الكلام كتبته بالحرف الواحد في موضوع آخر بعنوان " أرجو التأكيد أو النفي وقد كتبته هنا أيضا كي يشاهده أكبر عدد من الأخوة الأعضاء
يا جماعة أرجو أن تصدقوني فأنا والله دكتور جامعي ، ولكن زوجتى معلم مساعد ، لذلك انا متابع جيد لأخبار المعلمين المساعدين وبحاول أعرف كل الأخبار الخاصة بالتعيين ، مش علشان حاجة غير لأني عايز زوجتي تتعين وبإذن الله بعد شتة أشهر تاخد أجازة بدون مرتب وتحفظ وظيفتها، وتخلي بالها من الأولاد
المهم ، أنا آسف على الإطالة، اليوم كان هناك اتصال تليفوني بيني وبين شخص على درجة كبيرة من الثقة ويشغل منصب في مديرية التربية والتعليم بمحافظة بني سويف وقال لي بالحرف الواحد ، أن كل الكشوفات والاسماء التي أرسلت للوزارة تم إلغائها ( لو تتذكرو كانت هناك كشوفات تعدها الاكاديميات وترسلها للوزارة على مراحل) المهم تم إلغائها ، وأن الوزارة أرسلت بالظبط عدد 2619 ( ألفان ستمائة وتسعة عشر اسما ) لمحافظة بني سويف وقالت لموظفي الأكاديمية اشتغلو على هذه الأسماء وجهزو كل ملفاتهم ويتم مراجعتها بدقة ، وانتهت الاكاديمية من هذا العمل وتم إرسالها إلي شئون العاملين بمديرية التربية والتعليم
وقد أكد لي هذا الشخص أن كل ذلك يتم في السر ولا يعلمه أحد وبالمناسبة طلب مني الكود الخاص بزوجتي علشان يشوف اسمها موجود ضمن هذه الأسماء ولا لأ.
وللعلم ، بمجرد أن يبلغني، أقسم بالله ، سوف أبلغكم فورا سواء كان اسمها موجود أو غيرموجود

اذا كلام حضرتك حقيقى وواثق فية ليه متعملوش موضوع اساسى والناس كلها تشوفةوتطمن شويه حتى دا اذا كان حقيقى يعنى ولونى اشك

قديم 17-01-2011, 04:00 PM
drfayoum2010 drfayoum2010 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

drfayoum2010 is on a distinguished road
افتراضي كلامي صدق 100 %

والله العظيم الكلام الذي قلته حقيقي 100 % ولا توجد به كلمه واحده غير حقيقة ، وبعدين أنا ليس لي أي مصلحة في أن أقول غير الحقيقة
أنا عايزكم تتعينو النهاردة قبل بكرة علشان أخللي زوجتي تقعد في البيت وكفاية عليها كده، وطبعا هي رافضة تسيب الشغل في هذا التوقيت عشما في التعيين وهذا حقها .
قديم 17-01-2011, 04:06 PM
drfayoum2010 drfayoum2010 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

drfayoum2010 is on a distinguished road

بالمناسبة يا جماعة كلامي هذا لا يدعوكم لمقاطعة الاعتصام المتفق عليه يوم 30/1 بالعكس يجب أن تستمروا فيه وتعقدو الهمه لأنه طبعا تنفيذ هذا الكلام هاياخد بعض الوقت ويمكن اعتصامكم يحرك الأمور بشكل أكبر
وربنا معاكم ويوفقكم إلى ما يحبه ويرضاه
قديم 17-01-2011, 04:07 PM
sarah hany sarah hany غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

sarah hany is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جارةالوادى مشاهدة المشاركة
دول موظفين ياجماعة احنا مدرسين ولينا امتحانات وقانون بيحكمنا ويحكم ترقياتنا ياريت نتفائل شوية

يا أختى الفاضلة بيقولك وزير التربية والتعليم ايه علاقة ده بالموظفين هو يقصدنا احنا
قديم 17-01-2011, 04:11 PM
الصورة الرمزية المحب49
المحب49 المحب49 غير متواجد حالياً
عضو متواصل

المحب49 will become famous soon enough

ربنا يستتتتتتتتتتتتتتتتتر
:0 40vk0:
قديم 17-01-2011, 04:18 PM
محمد77777 محمد77777 غير متواجد حالياً
عضو خبير

محمد77777 is on a distinguished road

الاعتصام للمعلمين يوم 30/1/2011 الكل لازم يشارك ويكون ايجابى
قديم 17-01-2011, 05:23 PM
khaledelhamrawy khaledelhamrawy غير متواجد حالياً
عضو جديد

khaledelhamrawy is on a distinguished road

شاب مصري اشعل النار في نفسه امام البرلمان لانه لا يجد عمل
لا تعليق............................................. ..............
قديم 17-01-2011, 06:40 PM
m.a.h.2050 m.a.h.2050 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

m.a.h.2050 is on a distinguished road

انا سمعت الحلقة دي بنفسي وفعلا الوزير قال كده
قديم 17-01-2011, 06:48 PM
الصورة الرمزية جارةالوادى
جارةالوادى جارةالوادى غير متواجد حالياً
عضو قدوة

جارةالوادى is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sarah hany مشاهدة المشاركة
يا أختى الفاضلة بيقولك وزير التربية والتعليم ايه علاقة ده بالموظفين هو يقصدنا احنا
حضرتك اللى تظاهرو امبارح دول موظفين فى ديوان عام الوزارة مش مدرسين وفيهم ناس متعاقدين بقالهم 13 سنة (اللهم احفظنا ) ودول حضرتك يتبعو لوزارة التنمية الادارية زى ماقال رضاابوسريع مستشار الوزير وهتتعدل اوضاعهم مع صدور قانون الوظيفة العامة عشان كدة فعلا الوزير ميعرفش يثبتهم اما حضرتك وحضرتى وكل المعلمين نتبع لقانون الكادر 155 والكلام اصلا مكانش علينا لاننا اصلا لم نتظاهر ولم نكن فى قلب الحدث امبارح عموما ربنا يستر ويفرج كروبنا وكروبهم اللهم امين
قد تخلو زجاجة من العطر .. كما يخلو القلب من الحب... ولكن تبقى الرائحة عالقة بالزجاجة كما تبقى الذكرى الطيبة عالقة بالقلوب !!! هم اولئك الذين ينقشون حبهم بطيب تعاملهم على جدران قلوبنا ويصعب علينا ان ننساهم !!!!
قديم 17-01-2011, 06:55 PM
محمد ابو مريم 84 محمد ابو مريم 84 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

محمد ابو مريم 84 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جارةالوادى مشاهدة المشاركة
دول موظفين ياجماعة احنا مدرسين ولينا امتحانات وقانون بيحكمنا ويحكم ترقياتنا ياريت نتفائل شوية
يا استاذه ياريت ترحمينا من ردودك دى !! مش تبقى انت والزير قصدى الوزير
إمضـــــــــاء
انسان عايش على الهامش
قديم 17-01-2011, 07:13 PM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد ابو مريم 84 مشاهدة المشاركة
يا استاذه ياريت ترحمينا من ردودك دى !! مش تبقى انت والزير قصدى الوزير
بعتذر اذا كانت ردودى بتضايق حضرتك بس للاسف انا مش هشارك فى اى كلام عن الاعتصام او التظاهر السلمى لانى مجربة الكلام ده من فترة وعارفة كويس جدا ان ده مجرد انفعال وكلام من ورا الشاشات (معلش اصلى قديمة شوية هنا ) وانا ادرى بزملائى المحترمين هيقولولك ماشى ونقف وهنعمل وفى الاخر هتقف لوحدك او اتنين ربما 3 بالكتير ده مش احباط على فكرة ده واقع لان فيه ناس كتير جدا الموضوع مش مؤثر فى حياتها وعايشة عادى ومتاقلمة مع التعاقد وفى ناس تانية معندهاش اى مانع ان الناس تقف بدالها تطال بحقوقها بس هى تشجع من هنا وخلاص ده اخرها
عموما انا الحمد لله لامن دول ولامن دول بس اللى قادرة اعمله بعمله ببعت رسايل من اميلى للوزير والاكاديمية وببعت للمجلس القومى للمرأة وهشترك مع زمايلى لما عقدى يخلص 10/3 (اذا لم يظهر جديد يعنى ونرفع قضية)وطبعا بدعى ربنا وبشوف شغلى كويس واذا قررنا فى البحيرة او على مستوى الجمهورية (بس يكون بجدمش زى المرة اللى فاتت ) نعمل وقفة عند المديرية او حتى نروح القاهرة وننظم حاجة وندعو حقوقييين ونقابيين معانا كمان هروح معاهم متهيألى انا كدة مش محتاجة انى اصرخ واهاجم الاخرين عشان ابقى اخدت موقف ايجابى وكمان مش محتاجة اتشائم او اعقد نفسى او ابقى قلقانة لانى متاكدة انى بسعى للرزق وباخد بالاسباب زى ماربنا امرنى واذا لم اوفق يبقى ده مش رزقى واكيد ربنا كاتب لى الاحسن

قد تخلو زجاجة من العطر .. كما يخلو القلب من الحب... ولكن تبقى الرائحة عالقة بالزجاجة كما تبقى الذكرى الطيبة عالقة بالقلوب !!! هم اولئك الذين ينقشون حبهم بطيب تعاملهم على جدران قلوبنا ويصعب علينا ان ننساهم !!!!
قديم 17-01-2011, 07:17 PM
عضو قدوة

على فكرة احنا فى البحيرة نظمنا مظاهرة عند المديرية لان المحافظ كان عايز يفصلنا (3)اشهر فى الصيف وتحت ضغوط كتيرة مقدرش ينفذ قراره ورجعنا ومفصلناش غير يوم وكمان نفذ الفصل ده تحت ضغط من وزير التنمية عشان كان هيبقى لنا 3سنين متواصلة بنشتغل وكنت هنرفع قضية ونكسبها يعنى الحمد لله تاريخنا فى البحيرة معروف جدا وبنعرف ناخد حقنا كويس
قديم 17-01-2011, 07:37 PM
الصورة الرمزية mr.aiad
mr.aiad mr.aiad غير متواجد حالياً
عضو مبتدئ

mr.aiad is on a distinguished road
Lightbulb

حلوه قوى .......( المنقذ ) ( المخلص ) مش هيحصل . طول ما أنت ساكت هو ساكت وخلينى أنا ساكت وربنا يثبت أقدامكم فى الجنه إن شاء الله ( يثبت الله الذين آمنوا بالقول الثابت فى الحياة الدنيا وفى الآخره ويضل الله الظالمين ويفعل الله ما يشاء)
قديم 17-01-2011, 07:55 PM
alirahim alirahim غير متواجد حالياً
عضو نشيط

alirahim is on a distinguished road

متعاقدين بقالهم 13 سنة (اللهم احفظنا )وعلى اية احنا بقلنا 12 سنه واعرف ناس بقلها 15 سنة ومش عيزانا ياجارة الوادى نثور ونغضب بس انا متاكد المرة دى ان الناس خلاص فاض بيها وهتعمل حاجة لان بجد فى ناس كتير حياتها واقفة او بمعنى اصح مؤجلة لحين التعين وخلاص الوقت بيضيع مننا ومعملناش اى حاجة فالاعتصام ثم الاعتصام ثم الاعتصام وعلى فكرة دى مش اول مرة نعملة احنا مدربين عليه كتير وفعلا بيجيب نتيجة
قديم 17-01-2011, 08:13 PM
الصورة الرمزية AlaaElden
AlaaElden AlaaElden غير متواجد حالياً
مشرف منتدى المعلم المساعد

AlaaElden is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhegazi مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم

انا لسه سامع دلوقت في برنامج مصر النهاردة
في اتصال تليفوني مع الوزير احمد ذكي بدر بخصوص احتجاج موظفين قطاع الكتب
انه التعيين لما يصدر قانون الوظيفة العامة ولم يتحدث عن تثبيت المتعاقدين اللي امتحنوا الكادر
فشكلها لسه بدري قوي على التعيين

http://www.youtube.com/user/MasrElNahrdaEG#p/u/4/V60C4db_XKc

العلامات المرجعية