اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > الكليات الأدبية والتربوية > كليـة الحقوق

كليـة الحقوق كليات الحقوق للجامعات المصرية

قديم 02-07-2011, 08:21 PM
ابو عمر علاء ابو عمر علاء غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ابو عمر علاء is on a distinguished road
Neww1qw1

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دعاء سوهاج مشاهدة المشاركة
اخى ابو عمر علاء بصراحة على ماتقدمة اصبحت محرجة لانك لم تتاخر معى برغم اننى لم اقدم شىء للمنتدى اشكرك مرة ثانية اما بالنسبة للى كنت اقصدة انا خايفة ومرعوبة منة هى مادة اللغة كلماتها تقيلة وحروفها كثيرة ومش قادرة احفظها خالص ومش عارفة اركز فى اية فيها بالضبط وانا ضعيفة لدرجة كبيرة فى الانجليزى لكن اللة يفقنا انشاللة اخيرا اعبر عن خالص شكرى وامتنانى للك على تعبك وعطائك لى ولجميع الزملاء اشكرك جدا دعاء سوهاج
السلام عليكم اختى دعاء
نصيحتى ركزفى المادة التى ستمتجنين فيه فقط اما بالنسبه للغه فيه مشكلت كل طلاب التعليم المفتوح وليس انتى وحدكى حتى انى عندما ارت ان ادخل الكلية سئلت عن اللغه هل هى فى كل الاعوام ام فى عام واحدفقط ولما تاكد نها فى عام واحد دخلت لانها عقدتى ان ايضا
وربنا يوفققى ان شاء الله

قديم 03-07-2011, 04:25 PM
عضو نشيط

Impp

السلام عليكم
أولا :- سلامي إلى كل اخوانى واخواتى أعضاء المنتدى يمكن تكون دى أخر مرة لى حتى تظهر النتيجة وياتى العام القادم أن شاء الله على خير وبالتوفيق لكم جميعا وسعت بكم خلال هذه الفترة واسئل الله عز وجل أن يدوم علينا الحب فى الله ويمكنكم التواصل معى على الفيس بوك باسم ابوعمر أو على اميلى الموجود بالموقع
ثانيا:- إلى زملائي الأعزاء بسوهاج الذين لم يمتحنوا باقى المواد حتى الآن أحب أولا أن اطمئن عليكم وعلى امتحان الدستوري اليوم وسأضع لكم أخر امتحان وهو حقوق الإنسان علما بأنه كان ممتاز اليوم والحمد لله
اجب عن سؤالين فقط من الأسئلة التالية ( 10 درجات لكل سؤال )
السؤال الاول

(كفل الإسلام حق العدالة للناس جميعا لا فرق بين المسلم وغير المسلم ولا بين الذكر والأنثى ولا بين الكبير والصغير ولا بين الغنى والفقير ولا بين الحاكم والمحكوم )
فى ضوء ذلك اشرح مظاهر اقامة العدالة بين الناس فى الشريعة الاسلامية ؟ ( 10 درجات )

السؤال الثانى اكتب فى الموضوعين التاليين:-

1- مضمون العهد الدولى للحقوق الاقتصادية والاجتماعية والثقافية ؟ ( 6 درجات )

2- لجنة حقوق الطفل ؟ ( 4 درجات )

السؤال الثالث
اذكر ما تعرفه عن اعلان القاهرة لحقوق الانسان فى الاسلام لعام 1990 ؟ ( 10 درجات )

السلام عليكم ورحمة وبركاته
أخيكم ابو عمر علاء
قديم 04-07-2011, 05:35 AM
دعاء سوهاج دعاء سوهاج غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

دعاء سوهاج is on a distinguished road

اخي ابو عمر علاء بالنسبة للقانون الدستورى جة معقول الحمدللةواشكرك جدا على امتحان حقوق الانسان واتمنى للك ولجميع اخوتى بالمنتدى النجاح انشاللة وفكم اللة ويا جماعة لو حد من سوهاج علية التواصل معنا لانة كتر خير الاخ ابو عمر وجميع الزملاء من اسيوط اشكركطم وبالنجاح انشاللة دعاء
قديم 04-07-2011, 05:48 AM
عضو مجتهد

اخوتى الاعزاء لو حد عندة ترجمة القط اللى اعطاهالنا الدكتور بتاع اللغة ياريت يتعب ويكتبها واكون متشكرة اشكركم جدا دعاء سوهاج
قديم 04-07-2011, 05:00 PM
عضو نشيط

Icon113

اقتباس:
اخوتى الاعزاء لو حد عندة ترجمة القط اللى اعطاهالنا الدكتور بتاع اللغة ياريت يتعب ويكتبها واكون متشكرة اشكركم جدا دعاء سوهاج
السلام عليكم اختى دعاء
بارك الله فيك واسئل الله عز وجل ان يوفققى فى الامتحانات انتى والزملاء جميعا وربنا يعينكم وياريت احد يستجيب لكى فى المشاركه من سوهاج ولو احتجتى اى شيئ مفيش مكشله ربنا يوفقنى اذا كان فى الامكان ان ارد عليكى فيه وبالتوفيق والنجاح وربنا معكم

قديم 04-07-2011, 05:43 PM
عضو مجتهد

اخى ابو عمر باركك اللة كان نفسى ما اتعبكش انت لذللك انا قلت لطلبة سةهاج لكن مبتحبش تتا خر عن حد على العموم انا كنت باطلب ترجمة القط بتاعة اللغة بالعربى على اساس احفظهم بالعربى اضمن خمسة درجات يعنى ترجمة القع المقررة لغاية محكمة العدل الدولية ولو كان هذا الطلب معك اشكرا جزيل الشكر واوصيك ياخى ابو عمر انك دايما تفتح المنتدى لاننى نعودت على الاتكال عليك فى الاحتاجات والاسئلة وتوقعاتك الصائبة واحب اقللك ان امتحان القانون الدستورى السئوال الثالث جة فى الامتحان هو هو اشكرك لولاك هذا السئوال مكنتش هبص علية اشكر ك وبالتوفيق للك دعاء
قديم 04-07-2011, 06:11 PM
عضو مجتهد

اخى ابو عمر باركك اللة كان نفسى ما اتعبكش انت لذللك انا قلت لطلبة سةهاج لكن مبتحبش تتا خر عن حد على العموم انا كنت باطلب ترجمة القطع بتاعة اللغة بالعربى على اساس احفظهم بالعربى اضمن خمسة درجات يعنى ترجمة القطع المقررة لغاية محكمة العدل الدولية ولو كان هذا الطلب معك اشكرا جزيل الشكر واوصيك ياخى ابو عمر انك دايما تفتح المنتدى لاننى نعودت على الاتكال عليك فى الاحتاجات والاسئلة وتوقعاتك الصائبة واحب اقللك ان امتحان القانون الدستورى السئوال الثالث جة فى الامتحان هو هو اشكرك لولاك هذا السئوال مكنتش هبص علية اشكر ك وبالتوفيق للك دعاء
قديم 04-07-2011, 08:57 PM
ديدو احمد ديدو احمد غير متواجد حالياً
عضو جديد

ديدو احمد is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله الاخوة اللى من سوهاج
انا احمد عبد الحميد اولى ترم ثانى
انا دخلت الموقع ده بالصدفة ولقيت تعاون كبير جدا من الاعضاء واتمنيت انى كنت معاكم من زمان بس عادى
ان شاء الله السنه الجاية لما نوصل تانية كلنا يارب مش هطول عليكم احب تكون اول مشاركة ليا
(( سؤال هدية من الدكتور )) يعني اكيد نازل ف الامتحان ميه الميه
س_ تكلم عن الشروط العامة للإنتخاب فى القانون المصرى ؟
ج_ شرط السن
شرط الجنسية
شرط الجنس
القدرة العقلية
الصلاحية الادبية
حرمان العسكريين ( دى العناصر وانتوا اكتبوا بقي الباقي)
فى كمان سؤال متكرر
اذكر ما تعرفه عن ضمانات نزاهة العملية الانتخابية
عرف حقوق الانسان مبينا انواعها
اذكر ما تعرفه عن العهد الدولى الخاص لحقوق الانسان الاجتماعية والاقتصادية والثقافية مبينا اسباب الفصل بين العهدين
ده كل اللى انا اعرفه ومتوقع انه يجي ف امتحان بكرة وبالتوفيق ان شاء الله
قديم 05-07-2011, 12:29 AM
عضو مجتهد

الاخ دويب هو فية حاجة تخص الانتخابات فى حقوق الانسان ياريت قولى فى صفحة كام واشكرك
قديم 10-07-2011, 09:43 AM
عضو مجتهد

الاخوة والاخوات انا النت عندى مقطوع لية اربعة ايام وكنت عايزة حد يكبلى ترجمة القطع بتاعة اللغة لو حد معاة المساعدة دى اكون شاكراة جداااااااا انا باكتب لكم وبعد شوية رايحة امتحن علم عقاب ارجوكم حد يكتبلى ترجمة القطع لاننى همتحنها بد بكرة وفى سوهاج مفيش مذكرات لغة رجائى وشكرااااا دعاء سوهاج
قديم 11-07-2011, 02:38 PM
عضو نشيط

اقتباس:
الاخوة والاخوات انا النت عندى مقطوع لية اربعة ايام وكنت عايزة حد يكبلى ترجمة القطع بتاعة اللغة لو حد معاة المساعدة دى اكون شاكراة جداااااااا انا باكتب لكم وبعد شوية رايحة امتحن علم عقاب ارجوكم حد يكتبلى ترجمة القطع لاننى همتحنها بد بكرة وفى سوهاج مفيش مذكرات لغة رجائى وشكرااااا دعاء سوهاج
hلسلام عليكم اختى دعاء هى اية القطعة التى تريدينا ترجمتها لو عندى ممكن اكتبها لكى وايه اخبار الامتحانات معكى ربنا يعينمى وللاسف انا كنت اود ان يكون اخوت سوهاج متعاونين معكى ومع بعضهم ربنا يعينكم جميعا
ابو عمر علاء
قديم 11-07-2011, 07:11 PM
عضو مجتهد

اخى ابو عمر اشكرك على الاهتمام وبالنسبة لترجمة القطع انا حصلت على مذكرة بها ترجمة القطع واشكرك شكراااااااا جزيلا على اهتمامك على فكرة احنا فى سوهاج مأخدناش غير محاضرة واحدة من الدكتور عصام واخر حاجة ص 16 لو فى كلمات مهمة تتوقعها ياريت تكتبهالى وبسرعه عشان امتحاننا بكرة الثلاثاء واما من ناحية تعاون الاخوة فى سوهاج انا بدأت اعرفهم على الموقع وانشاء اللة السنة اللى جاية نلاقى تعاون منهم اما من ناحية الامتحانات اللى امنحنتها كويسة ما عدا مادة نظرية الحق لاننى فية سؤال شطبت فية وخايفة منها وتداخلت الاجابات فى هذا السؤال واشكرك شكرا جزيبلا على اهتمامكم دعاء سوهاج
قديم 11-07-2011, 10:11 PM
عضو نشيط

السلام عليكم اختى دعاء
الدكتور عصام للاسف هو دائما بيغير الكلمات بس هو جاب لنا كما وضعت لكم فى الموقع سابقا بس المرحظ فى الامتحانات السابقه انه بيغير الكلمات المهم نصيحتى لكى ولكل الزملاء لا تتركى اى سؤال سوء عرفتية ام لم تعرفيه اكتبى اى شيى وربنا يعينكى وجميع اخوانكى
ابو عمر علاء
قديم 13-07-2011, 01:28 AM
ميدو ميد ميدو ميد غير متواجد حالياً
عضو قدير

ميدو ميد is on a distinguished road

هو انا لو عاوز اخش حقوق لزم اكون درست فرنساوى
بس انا كنت المانى يعنى لا يجوز اخش ؟؟؟؟ الكلية

ووكيل نيابة يكون شروطة اية ؟؟
قديم 13-07-2011, 03:57 PM
عضو مجتهد