اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 28-12-2011, 03:29 PM
mazen m mazen m غير متواجد حالياً
عضو جديد

mazen m is on a distinguished road

بعد اذنك يا دكتور عبد الرحمن ممكن توضحلى يعنى اية (اخصائى شئون تعليم ) بالجامعة

قديم 28-12-2011, 03:48 PM
ابو اليل ابو اليل غير متواجد حالياً
عضو جديد

ابو اليل is on a distinguished road

الى الدكتورعبد الرحمن
انا من اوائل كلية التجارة وجالى الترشيح فى الضرائب وذهبت اليوم الى القاهر فى الفرع الرئيى للضرائب
قالو لى ان الاسماء لسا ماجتش وانا من جامعة بنى سويف ارجو الافادة
قديم 28-12-2011, 03:58 PM
يوسف ا يوسف ا غير متواجد حالياً
عضو نشيط

يوسف ا is on a distinguished road

السلام عليكم دكتور عبد الرحمن عندى سؤال بسيط ممكن استلم الجواب بدلا من زوجتى عشان عندها ظروف وما تقدرش تسافر وهل اعمل توكيل ولا مش لازم وجزاك الله كل خير .
قديم 28-12-2011, 04:10 PM
amralaraby amralaraby غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

amralaraby is on a distinguished road

http://www.facebook.com/groups/341429885882919/
قديم 28-12-2011, 04:16 PM
تقى83 تقى83 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

تقى83 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amralaraby مشاهدة المشاركة
حقنا اكيد فى التعييين مع اوائل الخريجيين فارجو من كل من كان من ال20 الاوائل ولم يجد اسمه فى الكشف الانضمام لهذه المجموعه لنطالب بحقنا فى التعيين مش ذنبنا اننا مكررين او يسبقنا عدد كبير حاصل على نسبة واحده فليس لنا ذنب فى هذا او ذاك لذلك ادعوا كل الاوائل المكررين فى الكشوفات ان نتكاتف ونتحد مع بعضنات لكى نطالب بحقوقنا فى التعيين ونستند الى الاتى :

1- الجهاز المركزى ملزم بتعيين ال20 الاوائل ايا كان عددهم

2- نفترض انه مش ملزم يوجد درجات خالية كتير جدا عشان الناس الللى متعينه وما تمش تسكينها فى مشروع اوائل الحريجيين

3- قرار مجلس الوزراء جاء نصه صريحا فى الجلسة رقم 15 بتاريخ 16/6/2011 بتععيين اوائل الخريجيين وحاملى الماجستير والدكتوراة وان كان قد قال تعيين ال20 الاوائل فلم يقل تعيين 20 اسم فقط بل قال تعيين ال20 الاوائل دون تحديد

4- ايه ذنب واحد اسمه محمد انه جايب 80% وواحده اسمها اسراء جايبه 80% ورقمهم فى الكشف 20 اسراء اتعينت ومحمد لا طب ايه ذنب محمد عشان اسمه محمد ترتيبه الابجدى ظلمه هل ده شيئ يقبله العقل والمنطق ؟

5- النحاس قالى اوائل الثانوية العامه بيكونوا عشرة بس قلتله مستحيل دول بيكون كتير قالى لا عشرة بس ................................ ياترى مين الصح فينا انا ولا هوه ؟

6- دفعتى فى كلية الحقوق ال20 اسم واحد بس اللى استلم الجواب والباقى متعين يعنى تبقى 19 درجة خالية طيب مين اولى بيها ؟

7- كشف كلية الحقوق من دفعة 2003 الى 2010 اجمالى العدد الصادر من كلية الحقوق بنى سويف 160 تم حذف المعينين فى الحكومة تبقى 66 اسم فقط طب الباقى ده هايروح فين

* اللى انا عملته من يوم السبت عندما لم اجد اسمى فى الكشف فعلت الاتى :

1- مذكرة للنائب العام بما حدث وذلك بتاريخ 24/12/2011
2- مذكرة لرئيس اليابة الادارية بالقاهرة بتاريخ 25/12/2011
3-مذكرة لرئيس الرقابة الادارية بتاريخ 25/12/2011
4-فاكسات وتليغرافات لرئيس مجلس الوزراء والمشير ووزير المالية
5- شكوى لمدير الشؤن القانونية فى الجهاز المركزىلا للتنظيم والادارة
6- التماس الى رئيس الجهاز المركزى للتنظيم والادارة بجواب مصحوب بعلم الوصوول لكى اضمن حقى من مكر النحاس لانه ممكن لما ييجى يوم 16/1/2012 ميعاد التظلمات نجده ميعاد وهمى

لذلك ارجو من كل السادة الاوائل المحترمين الانضمام الى المجموعة وخاصة اوائل كليات جامعة طنطا كلية التربية واوائل كليات جامعة الفيوم كلية دار العلوم واوائل كلية الحقوق بنى سويف وان شاء الله ميعادنا يوم 16/1/2012

وهذه بياناتى كامله :

عمرو يحيا حسن
كلية الحقوق بنى سويف
ماجستير فى دبلوم القانون العام ودبلوم العلوم الادارية لسنة 2011
موبايل 01228435543

علينا السعى ........................................ وليس علينا ادراك النتائج .

المجموعة لمن اراد الانضمام ( الاوائل المكررين فى كشوفات العشرين ليه حق اكيد فى التعيين )
فى متضررين كتيير بس المشكلة ان محدش منهم بيدور وممكن مايكونش عارف من اساسة . فى الدفعة بتاعتى من 16-20عبارة عن مكررين يعنى مافيش مركز 16 من اساسة. بس ماحدش اتظلم ولا اشتكى ولا حتى اعرف حد منهم كنت حاولت اتصل بية يتواصل معاكم. لانملك سوا الدعاء وربنا معاكم وييسر امركم.
قديم 28-12-2011, 04:44 PM
أسماء الجمل أسماء الجمل غير متواجد حالياً
عضو جديد

أسماء الجمل is on a distinguished road
Impp شكرا ليك يا دكتور عبد الرحمن

ومعلش انا حاسة ان ال 46000 خريج كلهم بيستفسروا منك وربنا يجعله في ميزان حسناتك........
بالنسبة لموضوع ان مدرس مادة مسمى مش راكب لكن هو موجود بالفعل في نص الخطاب ( مدرس مادة على الدرجة الثالثة التخصصية بالمجموعة النوعية لوظائف التعليم) وسالت ناس قالت انها زي مدرس اللغة وان في اصدقاء ليهم كانو كدا بالفعل ولو حضريتك تعرف خلاف ذلك يريت تفيدي ربنا يجازيك عنا كل خير
قديم 28-12-2011, 07:22 PM
مصر المستقبل مصر المستقبل غير متواجد حالياً
عضو جديد

مصر المستقبل is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

اتوجه بالشكر للعضو المميز الدكتور عبد الرحمن واقول له جعله الله في ميزان حسناتك
اليوم تم توزيع جوابات التعين الخاصه بجامعه المنوفيه
لاكن لا ادري ماذا اقول هل هذة تنظيم وادارة ام تخريب وادارة دعني اشرح لحضرتك ماذا حدث
- انا خريج هندسه شبين الكوم جامعه المنوفيه الثاني علي الدفعه بعد استبعاد المعيدين (تم تعين 4 معيدين) او بمعني اخر السادس علي الكليه متضمن المعيدين الذين تم تعينهم من قبل مع العلم اني اعمل بالسعوديه الان ذهب اخي اليوم الي التنظيم ولادارة بالقاهرة علي امل ان يحصل علي جواب التعين اويعرف ماهي الوظيفه او اين هي عندما وصل اخي قالو له هل اسمه موجود في القائمه المعلقه (هما معلقين الاسماء الذين لهم جواب تعين) بحث اخي في القائمه لم يجد اسمي ثم سئل في الداخل قالو له لايوجد له جواب تعين هنا ,حتي لا اطيل عليكم قالو له اعمل تظلم. قام اخي بعمل تظلم وقالو له بعد 15 يوم تعالي شوف ايه الي حصل
- -قالو له اسمه ما اتبعتش من الجامعه مع العلم ان اسمي في موقع اكاديميه البحث العلمي ثاني اسم لدفعه 2007 وقمت ايضا بملء استمارة التعين واخذت الوصل انا لاادري ماذا اقول حسبي الله ونعم الوكيل
- السؤال لاستاذي الدكتور عبد الرحمن ما العمل الان واذا قبل التظلم فهل تظن انه سوف يتم تعيني في وظيفه تناسب المستويات الاولي كما قال ام هو كلام وخلاص واحشر تعينات وطبعا اكيد فيه ناس الان اخذو الوظائف الجيدة وعلي ما يقبل التظلم هيكون الوقت اتاخر عندها هيقولو حطوة في اي مكان وخلاص انا لا ادري سيدي ماذا اقول هل تنصحني باي شيء اعمله. واسف اني طولت عليكم في الحديث وارجو لو تكرمت بالرد علي

أولا أخي انت لك حق .. أنصحك بالآتي :
روح جامعتك خد صورة مختومة من الجواب اللي تم إرساله من الجامعة - الحصر الأخير
توجه للتنظيم والإدارة بالقاهرة وتوجه لمدام أمل مديرة مكتب النحاسودي متفاهمة جدا بلغهاالحكاية واديها صورة الكشف وهي هتعمللك جواب وهتوزعك وانت واقف.. وبالنسبةلمكان التعيين ماتخافش هتتعين حسب ترتيبك بغض النظر عن اللي اتوزعوا لأنه كدهكده احنا اتوزعنا زيادة على حاجة الأماكن ..
ماتستناش روح على طول السبت اوا الأحد خلص الحكاية دي.. وباشنبص على الكشوف المعلقة انت شوف كشف كليتك جوه هل موجود اسمك مع زملاءك أم لا .. لربما تكون كليتك كلها ماجاتش لغاية انهاردة وده حصل مع البعض ..

- شاكر جدا علي الرد ولكن ساطلع حضرتك علي ماتم عمله اليوم بخوص مشكلتي بما اني في الخارج اي لا اوجد في مصر فقد ذهب اخي الي الجامعه كما قلت ليسئل ما الامر قالو له اسمه اتحط غلط مع هندسه الكترونيات منوف فقامو باعطاءة جواب يفيد بهذا الخطاء كما قلت سيدي ثم ذهب بعدها الي التنظيم والادارة بالقاهرة اخذو منه الجواب وارفقوة بالتظلم وقالو له ابقي تعالي الثلاثاء القادم مع العلم انه تحدث مع الاستاذ عماد قال له تعالي يوم الثلاثاء القادم (تم كل هذا يا دكتور قبل تلقي الرد منك بخصوص مشكلتي) سوالي الان الي الدكتور عبد الرحمن وان كنت ازعجته بكثرة سؤالي
- هل تفضل ان يذهب اخي السبت او الاحد القادم ام ينتظر الي الثلاثاء القادم كما قالوا بمعني اخر انا خائف ان يذهب اخي الي القاهر يوم السبت او الاحد القادم وبعدها لا يستجيب او يسمع له احد هناك عندها سيرجع بدون نتيجه حيث ان المسافه طويله وبعدها يقوم بالذهاب يوم الثلاثاء مرة اخري ومن جانب اخر سيدي اخاف ان ينتقصني التاخير ليوم الثلاثاء اي ضرر في الوظيفه المقدمه لي .
- - ايضا ان لا اعلم هل سوف ياخذو بما كتبته في الاستمار من حيث مكان التوظيف انا كاتب القاهرة ولا لازم انا اقول لهم تاني انا خائف ان يكون كل شي ء فقد.
- -عندي سوال اخر وهو هل اذا ذهب اخي الي مديرة مكتب النحاس وتحدث معها وقامت بتوزيعي هل من الممكن ان يقول لها إن راي ان المكان غير مناسب ان تقوم بتوزيعي في مكان اخر هل هذا ممكن
- -اسف سيدي علي الاطاله بس حضرتك ممكن تساعدني ان اعرف تلفون مديرة مكتب النحاس لاني مش موجود بمصر واريد ان اتابع الموضوع معهم
- - مع العلم يادكتور ان اخي سئل عن (هل من الممكن ان يستلم الجواب بتوكيل مني ) قالو له مفيش مشكله
- ارجو منك الرد لو تكرمت يا دكتور عبد الرحمن واسف ان كنت ازعجتك وجعله الله في مزان حسناتك
قديم 28-12-2011, 09:01 PM
amralaraby amralaraby غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

amralaraby is on a distinguished road

دكتور عبدالرحمن رجاءا الرد ضرورى اشرحلى موضوع التظلمات وما موقفنا نحن كمكررين من هذه التظلمات خصوصا انى رايت بعينى يوم السبت مكتوب فى لوحة على الذين لم يجدوا اسمهم فى الكشف عليهم التظلم يوم 16/1 ..................... رجاءا الرد .
قديم 29-12-2011, 03:43 AM
اوائل تربية اوائل تربية غير متواجد حالياً
عضو جديد

اوائل تربية is on a distinguished road

شكرا لرد حضرتك يا دكتور و جزاك الله كل خير.......لو سمحت عند كام سؤال لحضرتك:
1) انا الاولى على الدفعة و السادسة على الكلية تربية انجليزى .... هل ممكن يكون تعيينى غير مدرسة او ادارية فى الجامعة و لو عايزة اعدل تعيينى اقدم التظلم فى نفس اليوم و هيترد عليه و لا الرد هيكون حسب الجدول اللى حدده النحاس للرد على التظلمات واستنى الرد و اروح تانى القاهرة عشان اعرف نتيجة التظلم؟؟؟؟؟؟؟
2)ممكن حضرتك تفهمنا ايه معنى مسميات الوظائف اللى سمعناها زى اخصائى تعليم ...... اخصائى تدريس... و فى المديرية و فى الجامعة و اى مسميات اخرى ....... عشان نقدر نفهم الجواب ولا ممكن لو سالنا موظفين هناك يردوا علينا و يفهمونا
3)هل التعيين هيكون فى اقرب مكان لينا و لا هيكون بعيد........وهل هنتثبت علىطول؟؟؟؟؟؟؟؟
معلش يا دكتور على كتر الاسئلة و لكن فعلا ناااااس كتيييييير عايزة تفهم الحاجات دى..........شكراااااااااااا
قديم 29-12-2011, 04:09 AM
اوائل تربية اوائل تربية غير متواجد حالياً
عضو جديد

اوائل تربية is on a distinguished road

دكتور عبد الرحمن فيه ناس سالوا النحاس عن التمييز للاوائل ايه؟ قال ان الاول و التانى هيكون ادارى فى الجامعة و هياخد شهر زيادة فى المرتب كل 3شهور و حوافز كمان........ و الباقى وزعهم مدرسين و الكارثة يا دكتور ان المرتب هيكون 300 او 400 جنيه معقول الكلام ده انا مش مصدقة ان المرتب ممكن يكون كده ده حرااام و بيقول احمدوا ربنا انكم اتعينتوا اصلا ......... طيب ازاى قال ان المرتبات هتكون 830 جنيه......ارجوك ترد عليا لان الكلام هيجننى ارجوك ارجوك!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
قديم 29-12-2011, 10:32 AM
تقى83 تقى83 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

تقى83 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اوائل تربية مشاهدة المشاركة
دكتور عبد الرحمن فيه ناس سالوا النحاس عن التمييز للاوائل ايه؟ قال ان الاول و التانى هيكون ادارى فى الجامعة و هياخد شهر زيادة فى المرتب كل 3شهور و حوافز كمان........ و الباقى وزعهم مدرسين و الكارثة يا دكتور ان المرتب هيكون 300 او 400 جنيه معقول الكلام ده انا مش مصدقة ان المرتب ممكن يكون كده ده حرااام و بيقول احمدوا ربنا انكم اتعينتوا اصلا ......... طيب ازاى قال ان المرتبات هتكون 830 جنيه......ارجوك ترد عليا لان الكلام هيجننى ارجوك ارجوك!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اية الكلام الجديد دة. معقول ممكن يكون الكلام دة صحيح
قديم 29-12-2011, 12:01 PM
moonmony82 moonmony82 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

moonmony82 is on a distinguished road

انا زعلانه اوى يا جماعه بعد ما كنت مستنيه اتعين فى مكان كويس جانى تعينى كيميائي صحه وسلامه فى القوى العامله انا اصلا مش فاهمه ايه علاقه القوه العامله بالكيمياء ورحت اسأل على المرتب قالى 450 جنيه طيب ازاى مش برضه هما قالوا مرتبا هيوصل 840 طيب اروح استلم ولا لا ابوس ايديكم ردوا عليا
قديم 29-12-2011, 12:24 PM
moonmony82 moonmony82 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

moonmony82 is on a distinguished road

طيب ازاى اعمل تظلم هيردوا طيب يقبلوا ده طيب معنى كده انى هسافر تانى واتظلم فى التنظيم والاداره فى القاهره والله حرام اللى بيحصل ده
قديم 29-12-2011, 12:35 PM
إياد العزازي إياد العزازي غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

إياد العزازي is on a distinguished road

يا جماعه مافيش اخبار عن الاول والثاني بالازهر احنا قدمنا اوراق المرحلتين الاولى والتانيه هل من جديد بعد ذلك ارجو الافاده جزاكم الله خيرا
قديم 29-12-2011, 12:50 PM
احمد الماكن احمد الماكن غير متواجد حالياً
عضو جديد

احمد الماكن is on a distinguished road
Icon113

450 جنيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هنعمل بيهم اييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي يييييه

عل كده هخليا ف مكانى احسن
موضوع مغلق

العلامات المرجعية