اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > قصر الثقافة > القسم الأدبى

القسم الأدبى قسم يختص بنشر ما يكتبه كبار الشعراء والأدباءء والفلاسفة

قديم 29-08-2010, 02:05 PM
مصرية وبحب بلدي مصرية وبحب بلدي غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( حقوق بنى سويف )

مصرية وبحب بلدي is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحلقة الثامنة

تغير وجه بابا الى جميع الوان الطيف وهو يتحول الى قنبلة موقوتة تنتظر الانفجار فى وجه ماما بعد ما نزل عريس الغفلة وأمه المصونة وانتهت الزيارة التى كانت كارثة بالالوان الطبيعية وسكوب كمان !!

حاولت ماما الهروب الى غرفتها قبل ان يبلغ بابا عنها المعتقل وقالت بمنتهى البراءة وهى تتحاشى النظر الى بابا : انا ح أنام بقى يا سلمى علشان عندى شغل بدرى تصبحى على خير !!!)

فانفجرت كل قنابل المولوتوف المخزونة فى لسان بابا وأكيد سمعه الجيران فى الشارع السابع وهو يصرخ: تصبحى على خير ؟ رايحة فين يا سعاد ؟ دى عملة تعمليها فينا ايه الأشكال اللى انتى جايباها دول ؟ حرام عليكى انتى مش قلتى انك سألتى الجيران عنهم وشكروا فيهم اوى ؟ هو انتى عاوزانا نرميها ؟

فتلعثمت ماما ولم تستطع الرد وقالت بصوت متقطع ** ما انت عارف الناس يا ابو خالد مش بيقولوا الحقيقة فى الحالات اللى زى دى وبعدين ح يقولوا عليه ايه ؟ هو الراجل حرامى ولا نصاب دول ناس طيببين وعيلة محترمة .....هو بس واضح انه بيحب امه اوى .....يعنى كمان ح يحب مراته اوى .....!!

فانطلق الشرار النووى من عيون بابا وهو يجز على أسنانه : مراته مين ان شاء الله ؟؟؟؟؟؟؟؟

فلم تحتمل ماما ضغط وصراخ اكثر من ذلك وانفجرت باكية :( انت بتعاملنى كأنى عملت جريمة ليه ؟ حرام عليك انا نفسى أفرح بيها وما جبتش لها واحد مدمن ولا متجوز قبل كده ولا قتال ***ة[ كنت ح اعرف شخصيته منين هو انا عايشة معاهم ؟ وبعدين هو انت شفتنا جبنا المأذون ؟ لو مش عاجبكم بلاش اعتذروا للناس وخلاص .......بكرة اموت وترتاحوا منى خالص !!)

فتحركت رقة بابا لبكاء ماما وهدىء صوته وداعبها : (اللى يمشى ورا الحريم يروح فى .......يعنى انتى ترضى ان جوز بنتك يبقى اسمه دودو ؟!)

فضحكت ومسحت دموعها ( اهو أحسن مايبقى اسمه شمشمون ويقعد يزعق ويفرج علينا الدنيا زى ما انت عامل فينا !!

فابتسم لها والتفت الى بابا وهو يسألنى : اتى رأيك ايه يا بنتى ؟

لا أعرف لماذا جرحنى سؤاله ؟ اى بنت طبيعية لابد ان ترفض هذا العريس ابو ببرونة !! ولكن يبدو انهم رغم رفضهم له هو وماما .......تاركين لى مساحة للقبول على اعتبار انى على مشارف الثلاثين ولافرصة لى أفضل من هذا ......

.ويبدو ان ام العريس ذكية انها اختارتنى من وسط كل البنات الموجودين فى الحنة لأنها تعلم انى لن أرفض ابنها عملا بنظرية (ضل راجل ولا ضل حيطة !$

لكن هل هذا رجل ؟ لا يستطيع الكلام جملتيين متكاملتين ؟ لا يكون له رأى عن أى شىء ؟ يرفع اصبعه قبل ان يفكر ؟ أى احترام سأكنه له ؟ أى حماية سيوفرها لى ؟ أى رجولة سأستشعرها معه ؟ باختصار سأتزوج أمه تتحكم فى وفى ابنها لأتخلص من لقب عانس ونظرات الناس التى لا ترحم ........

اختيار قاسى جدا .....جزء منى يميل الى القبول للخلاص من دائرة الوحدة والعنوسة وسأستطيع ان أتحكم فيه كما أشاء ولن أعانى من تحكم الرجال وأنانيتهم المفرطة والتى تشكو منها كل الزوجات ...........

ولكن لا لن أخالف شروط الله التى أقرها لنجاح الزواج وهى المودة والرحمة بين الازواج .........كيف اكن له اى مودة وأنا لن أحترمه اصلا بل سيكون بالنسبة لى مثل الغطاء الذى أحتمى به من عيون الناس ونظراتهم وأخرس ألسنتهم التى لا تهدأ.........

ولكنى وحدى سأعلم عندما ينصرف الناس ان هذا الغطاء لن يدفينى فى برد الحياة ولن أستطيع ان الجأ اليه كحصنى الوحيد .......سأجده غطاء مهلهل ملىء بالثقوب سيعرينى أمام الناس وأمام نفسى وأتجمد وحدى ............

رفعت رأسى وأجبت فى هدوء :(انا مش موافقة يابابا .......تصبحوا على خير !)

ودخلت غرفتى كى اهرب من نظرات الاشفاق التى لاحقتنى من بابا وماما وغيرت ملابسى وتوضئت وصليت ركعتين شعرت بعدهما براحة كبيرة أراحت ذهنى المشوش وجسدى المرهق.....

واستلقيت على سريرى وأنا أفكر فى كل حياتى .....لماذا دائما أشعر انى فى حالة انتظار دائمة ؟ لماذا أعلق حياتى كلها على الزواج فقط ؟ وهل ان لم يكن مقدرا لى أن أتزوج على الاطلاق هل سأظل طيلة حياتى فى نفس حالة الترقب والتوتر والانتظار ؟

الانسان يكون فى أسوأ حالاته وهو منتظر اى شىء ويتأخر عليه حتى لو كان ينتظر تاكسى او اتوبيس !! تشتعل الحرائق فى الاعصاب ويبدأ التوتر والمشاحنات .......فكيف أعيش وكأنى دائما وأبدا فى انتظار مالا يجىء ؟ وهل النجاح فى الزواج وحده ؟ ان كان هذا فلماذا تحدث الطلاق والخيانات والمشاكل والانفصال ؟

لابد أن يكون لى هدف آخر غير انتظار الزوج المرتقب ويأتى او لا يأتى فكله قدر عند الله ولابد أن أرضى به ........انا لم أكن راضية قبل هذا كنت أقارن نفسى بقريباتى وصديقاتى وتظل دائرة المقارنات تتسع وتتسع حتى أتوه فيها وانسى من أنا ؟ من هى سلمى الحقيقية ؟ هل هى انسانة ناجحة ؟ هل انا انسانة مميزة ؟ ام انها تنتظر فقط صك الاعتراف بها كانسان متكامل امام المجتمع بدبلة ذهبية تضعها فى يدها اليسرى ووقتها لا يهم ان كنت ناجحة ام لا يكفى ان تكون زوجة فلان حتى وان كانت فى غاية التعاسة والاحباط مع فلان هذا !!!!!!!!

أغمضت عينى وانا أشعر بتصالح مع نفسى لم أشعر به من زمن طويل وكأنى أخيرا وجدت سلمى التى أبحث عنها طوال عمرى !!!!!!!

قديم 29-08-2010, 03:00 PM
amenelhoda amenelhoda غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

amenelhoda is on a distinguished road

بجد يوميات حلوة اوي
قديم 02-09-2010, 01:37 PM

ان شاء الله اكملها
مرسى لمرورك
قديم 04-09-2010, 04:10 AM
damwsthel damwsthel غير متواجد حالياً
موقوف

damwsthel is on a distinguished road
Star

قصه روعه
مستنيه باقي الحلقات
قديم 06-09-2010, 09:08 AM
التائبة الى ربها التائبة الى ربها غير متواجد حالياً
عضو خبير

التائبة الى ربها is on a distinguished road

ايه بقى فينككككككككككككككككككككككككككككككك
قديم 06-09-2010, 01:28 PM

الحلقة التاسعة

(ادينى عش أمان واديك راحة وصراحة وضحكة حلال !!) لا أدرى لم تذكرت هذه الأغنية القديمة وانا أقف فى البلكونة فى انتظار خالد اخويا يبدو انى كنت أهرب من القلق بالتفكير فى شىء آخر بعيد جدا عن سبب وقوفى وانتظارى له ..... يبدو انى أهرب من رؤيته قادما من بعيد منكس الوجه بالتفكير فى اى حلم صعب المنال !!

سألتنى أمى من داخل المنزل للمرة الألف (أخوكى جه يا سلمى ؟ ) وأجبتها بنفس الاجابة (لسه ياماما !!)

وانا أتمنى ان أزيل قلقها باجابة أخرى .......أخذت ماما أجازة اليوم هى ووالدى من عملهم كى يشهدوا هذا اليوم العظيم فى حياة كل ام وكل اب ........كى يجنوا ثمرة تعبهم طوال العام مع ابنهم العزيز ويروا نتيجته فى الثانوية العامة !!!!!!!!!!!!!

لم ينم أحد منذ أمس من شدة القلق والتوتر باستثناء خالد بيه نفسه !! وصل شخيره الى شبرا !! منتهى الهدوء والروقان !! وكأنها نتيجة انسان آخر من المريخ !! حتى وهو نازل صباحا لاحضار النتيجة من المدرسة رفض اصطحاب ابى له لأنه على ميعاد مع الشلة فى المدرسة !!!!! هو أمر من الاثنين اما انه واثق جدا من النجاح أو يائس جدا ولأنه اخويا من زمان أعتقد انها الثانية !!!!

لم تكف ماما عن سؤال والدى (تفتكر حيجيب مجموع كام ؟ بيقولوا المجاميع عالية اوى السنة دى ! ربنا يستر ويجيب مجموع كويس هو صحيح فى سنة تانية بس دى درجاتها اكتر من ثالثة ...وبعدين دى التربية بقت بتاخد فوق التسعين !! الله يرحم لما كانت بتاخد ستين فى المية ! يعنى لازم يجيب مجموع حلو علشان يدخل حاجة عدلة !!)

نظر لها بابا باشفاق...(والله انتى متفائلة اوى يا سعاد طيب قولى ينجح الاول ...)
فخبطت على صدرها بجزع وقالت : ( ينجح بس !! قول كلام غير ده يا ابو خالد ده مموت نفسى يا ضنايا طول السنة فى المذاكرة !! دلوقتى ييجى ويفرحنا ان شاء الله !!)

فأجابها بتضرع( يارب يارب !! )

أشفقت عليهما من استهتار خالد ولا مبالاته ودعوت الله فى سرى الا يخيب أمالهما وكدهما الطويل طوال العام من أجل تدبير مصاريف دراسته ودروسه الخصوصية التى لا تنتهى !

قطع تفكيرى صوت طرقات ضعيفة على الباب فقفزت امى من مكانها لتفتح ولم يجرؤ أبى على الوقوف من شدة القلق ليرى من القادم والذى كان اخى خالد .........

دخل مطرق الرأس صامت تماما ونظرات ابى وأمى تستحلفه ان ينطق وقلوبهم معلقة بكلمة واحدة ينطقها فيطفىء نار قلقهم وترقبهم الطويل ولكنه ظل صامتاصمت القبور فسألته امى فى تضرع وقلق عاصف ( عملت ايه يا حبييبى ؟ طمنا الله يرضى عليك !!)

فأجاب بعد تردد طويل وصوته لا يكاد يظهر(انا سقطت فى الكيمياء !!!)
شلت الكارثة لسان امى وعجزت عن الكلام وانهارت على الكرسى ودموعها انسابت كالشلال وحزنها يكاد يمزق قلبها

أما أبى فأقعدته المفاجأة وعجزعن الكلام وشعرت وقتها بمعنى عجز الرجال ومعنى ان ينهار جبل حصين من تدمير فأر صغير ........

هبط علينا جميعا وجوما وحزنا لا يوصف زاده أصوات الزغاريد التى بدأت فى الانطلاق من بيوت الجيران فرحا بتفوق اولادهم وتكليل جهودهم بالتعب طوال العام .........
زادت اصوات الزغاريد من حسرة امى واحساسها انها الام الوحيدة التى لم تذق طعم الفرحة فعلى نحيبها وارتجفت من شدة الاحساس بالقهر والحزن حتى خشيت عليها فضممتها الى صدرى محاولة اسكاتها فلم أستطع فبكيت معها .......

وأخيرا تكلم الاستاذ خالد ببرود يحسد عليه :( انا اتظلمت !!! انا حاطلب يعيدوا تصحيح الكيمياء تانى ده انا كنت مجاوب كويس جدا جدا ! الظاهر انهم بينجحوا بمزاجهم !!)

فلم يحتمل ابى المزيد من استهتاره وبروده وهجم عليه كالأسد الجريح كى يضربه فأسرعت له لأمنعه عنه كى لا ي***ه فصرخ بصوت كالرعد وهو يرتجف :( بمزاجهم يا فاشل يا مستهتر ؟ )

وواصل هديره : تقدر تقول لى درجاتك فى بقية المواد ايه يا سعادة الباشا ؟
فأجاب خالد بصوت خافت: يعنى حوالى 70% !!!

فواصل أبى صراخه :70% !!!!

ماشاء الله ودول تروح بيهم ايه ان شاء الله ؟ معهد السكة الحديد ؟ حرام عليك يا أخى ده انا وامك موتنا نفسنا طول السنة علشان نوفر لك ثمن الدروس الخصوصية اللى كنت بتاخدها ...
دى امك الغلبانة دى باعت سلسلتها الوحيدة علشان تدفع لك مقدم درس الكيمياء اللى سيادتك سقطت فيها ....

.ياشيخ حرام عليك ده انت كنت مفروض تذاكر علشان بس اللى عملناه علشانك لو انت اصلا بتحس وعندك دم .......حسبى الله ونعم الوكيل فيك ! ويكون فى علمك انا مش ح ادفع ولا مليم تانى للدروس الخصوصية بتاعة الدور التانى .....وان شاالله عنك ما اتعلمت ..........

فمسحت امى دموعها ونطقت أخيرا معترضة على كلام بابا : ( كلام ايه ده يا ابو خالد ؟ ازاى ما ياخدش درس فى الكيمياء ؟ طيب ما هو كده عمره ما ح ينجح ؟ لا ما ينفعش الكلام ده وان كان ياسيدى على المجموع الصغير اهو فيه كليات كتير ومعاهد بفلوس ممكن ربنا يقدرنا وندخله واحد منها وياخد شهادته وخلاص !!)

فارتجت حوائط البيت من صوت صراخ ابى وهو يقول :على الطلاق بالتلاتة لو نطقتى كلمة م الكلام ده تانى لأخرج اجيب المأذون وتكونى طالق النهاردة !!!
آدى أخرة دلعك وطبطبتك عليه عمره ما ح يعرف ازاى يكون راجل ابدا .....

ثم وجه حديثه الى خالد الذى امتقع لونه من شدة خوفه من بابا و كأننا نراه لأول مرة : بص يا ابنى انا ما قصرتش معاك فى اى حاجة .....لكن بعد كده أقسم بالله ح اعلمك ازاى تكون راجل فى حياتك وازاى تقدر تعب الناس اللى حواليك وبكرة لما تكبر ح تعرف انى عملت فيك معروف انى خليتك بنى آدم .....!!!

انت من بكرة الصبح ح تنزل كتبك وملخصاتك فى الكيمياء وتذاكر لوحدك من غير اى دروس وبعد العصر ح تنزل تشتغل زى اى راجل انت خلاص ما بقتش صغير انك تاخد مصروف زى البنات .......

وانا ح اكلم لك الحاج سعيد صاحب المكتبة اللى فى الشارع اللى جنبنا علشان تشتغل معاه فى تصوير المستندات والكتابة على الكومبيوتر ......انا كنت بافكر فى الموضوع ده من زمان .....علشان تعرف قد ايه الواحد بيتعب علشان يجيب لكم الفلوس اللى انت مستهتر بيها .....ولو ما وافقتش على الكلام ده الباب يفوت جمل اخواتك اولى باللقمة اللى انت بتاكلها اتفضل مع الف سلامة !!!

نظرت ماما اليه برعب وظنته يهدد فقط ولكن ملامحه الحديدية عرفتها انه سينفذ كل كلمة من كلامه وحاولت النطق ولكن رعبها من تهديده ألجمها فصمتت وسالت دموعها من جديد ........

وذهب بابا الى التليفون طالبا الحاج سعيد صاحب المكتبة ودخل معه فى حوار طويل ومع كل كلمة يزداد شحوب وجه خالد حتى انهى المكالمة قائلا( خلاص ياحاج الف شكر من بكرة ان شاء الله يكون عندك من بعد العصر !!)
قديم 06-09-2010, 01:29 PM

الحلقة العاشرة

لم أنم بالطبع طوال الليل من الرعب من فكرة والدى العجيبة وتصميمه على انى اعمل عند الحاج سعيد فى المكتبة !!! مش عارف هو جاب الفكرة دى منين معقول ح اهون عليه انى اتبهدل كده ؟! أكيد يومين كده ولا حاجة وح اصعب عليه ويرجع فى كلامه !!!

أخرجت كل مذكرات الكيمياء وكانت نظييفة زى الفل كأن لم يمسسها بشر !! اذا كان ما نجحتش فيها وانا باخد درس ح انجح فيها ازاى دى ؟؟؟؟؟ فتحت كل المذكرات وجلست على المكتب منتظر الست كونداليزا تيجى تخلصنى من ظلم أبويا !!!!!!!!

رجعت ماما من عملها وأعدت هى وسلمى الطعام وترجونى لآكل قبل ان انزل الى المكتبة ولكن نفسى كانت مسدودة عن الدنيا كلها رفضت الغداء وسمعت صوت المفعوصة ملك بتقول لى : قوم كل يا أبيه خالد أحسن ترسى على سندوتش فول عند عم سعيد !!!!!!

قمت لها علشان أكسر دماغها ولكنى اصطدمت ببابا قادما من عمله وصرخ فى اول ما رآنى : انت لسه هنا يا باشا ؟ الساعة 4 الا ربع يالا احسن تتأخر على الحاج !!!!

جريت على غرفتى ولبست بسرعة بس ما نسيتش أحط جيل على شعرى برضه علشان البرستيج !!!
وطمأنت نفسى وانا فى الطريق الى المكتبة ان الحاج سعيد راجل طيب وكل ما يشوفنى يسلم على بحرارة لحد ما يخنقنى ! يعنى ان شاء الله يومين كده وح اصعب عليه وينتهى الحوار ده !!!!

وصلت أخيرا المكتبة لأجد الحاج يقرأ الجريدة وسلم على ولكن ليس بحماسه المعتاد :( شوف يا خالد يا بنى انا زعلان اوى من موضوع نتيجتك ده لأنى عارف اد ايه والدك والست والدتك بيتعبوا قد ايه عشان يعلموكوا ويخلوكوا أحسن ناس ....لكن على العموم أكيد حكمة ربنا خير فى الموضوع ده وان شاء الله ترتاح معانا هنا ......وأحمد اللى بيشتغل هنا ح يعلمك كل حاجة وربنا يكرمك ان شاء الله ........)

قابلت احمد ووجدته فى أوائل الثلاثينات وسلم على ببرود وسط انشغاله بالزبائن العديدة وأمرنى بمراقبته فى تصوير الورق وطباعته وتقطيعه وتغليفه لأتعلم منه ......أخذت أراقبه لمدة ساعة والزبائن لا تكف عن التدفق الى المكتبة ,احسست انه لابد كان بيعمل فى سيرك قبل كده !!!

هو لا يكف عن التحرك لحظة واحدة يصور لهذا 20 مذكرة ثم يجلس على الكومبيوتر ليطبع بعض الملفات وما ان ينتهى حتى يبدأ فى قصة التغليف بأدوات حادة للغاية ولكنه يتعامل معها بمنتهى المهارة ويعامل كل الزبائن بمنتهى الادب حتى لو كانوا فى منتهى السخف وما ان يجد دقائق لالتقاط أنفاسه يجلس على الكومبيوتر ليكتب بعض الملفات على الوورد .....

وما ان انتهى جاء ليعلمنى بعض الأمور فى التصوير والطباعة ولكنى شعرت ان الأمر فى غاية الصعوبة والارهاق معا .....ايه ياربى الغلب ده ؟؟؟؟
وجاء أول زبون أمرنى أحمد أن اتعامل معه وكان شاب فى سنى ( وبرضه حاطط جل هو كمان !!!)

-لو سمحت يا كابتن صور لى المذكرة دى 5 نسخ بس بسرعة اصلى مستعجل جدا .....

-(حاضر يا عم المستعجل !) فى سرى طبعا !
-وبدأت فى التصوير فظهرت اول صورة مائلة ولها ظلال سوداء من كل الجوانب قطعتها على الفور وصورتها مرة أخرى فظهرت أسوأ من الاولى ......نظرت الى احمد لينقذنى من الورطة دى ولكنى وجدته معه بعض الزبائن ووجدت الحاج سعيد يراقبنى من بعيد .....ازداد توترى والشاب ينتظر ورقه بنفاذ صبر .....حاولت مرة اخرى والحمد لله كانت جيدة ولكنى نسيت ان اضع امر الطباعة لخمسة مرات فكررت الحدوتة عدة مرات ..........ومنها ورق سىء كأنه خارج من فم قطة جائعة !!!!!

نفد صبر الشاب وكلمنى بعصبية : ايه ياعم ؟ انت ح تصور الورق فى سنة ؟ انا مستعجل ياسيدى ! انت اول مرة تشتغل هنا ولا ايه ؟

هممت بالرد عليه الرد اللائق علشان أعرفه انى أحسن منه وانى مش باشتغل عنده ولكن أحمد أنقذنى فى اللحظة الأخيرة وأخذ الأوراق وهدأ الشاب وانا أكاد أنفجر من الغيظ والاهانة واتمنى لو غادرت هذا المكان للأبد ...........

وبعد مغادرة الشاب جاء أحمد لى وحدثنى برفق :شوف يا خالد انا عارف انت جيت هنا ازاى لكن مش عارف انت واخد الموضوع على انه اهانة ليه ؟ علشان انت طالب فى الثانوية ؟ طيب انا خريج كلية تجارة ! وواخد كورسات كومبيوتر كتير....... ودخت على ما لقيت الشغل ده وبحمد ربنا ليل ونهار على نعمته لأن مليون واحد يتمنى وقفتك دى .......وبعدين انت لو كنت رحت اوروبا ولا امريكا فى الصيف مش كنت ح تتمرمط هناك وح تيجى تحكى عن تعبك هناك وبهدلتك بمنتهى الفخر ؟ اشمعنى هنا يبقى عيب وحرام ؟ بكرة تشوف حلاوة القرش اللى بتكسبه من عرقك وتعبك وازاى مش ح يهون عليك تصرفه فى كلام فاضى .....
يالا يا شيخ تعالى اوريك انت غلطت فى ايه فى التصوير علشان ما تكررهاش تانى ........

احسست بالهزيمة امام منطقه ولكنى لازلت اشعر انى فى المكان الخطأ ......ولكنى ركزت هذه المرة فى كلام احمد واستطعت تنفيذه مع الزبون التالى طبعا ببطء شديد جدا ولكن الحمد لله بلا اخطاء قاتلة ......

وبعد حوالى 3 ساعات كدت أسقط من شدة الارهاق والتعب والجوع ....- ياريتنى اكلت معاهم وما عملتش نفسى ابو على !!- ولازال امامى 3 ساعات أخرى .....وتعجبت ان أحمد لا يكل ولا يتعب يبدو انه من سلالة زينة وهرقليز !!!!!!!!!!!

وبمرور الوقت اعتدت الامر قليلا وأخبرنى أحمد انه ممكن ان يجعلنى اكتب فقط الرسائل العلمية على الكومبيوتر لو كانت خبرتى فى الكومبيوتر عالية..... وأحرجت ان أخبره ان خبرتى فيه فى الالعاب والشات فقط !!.....ولكنى أخبرته انى سأتدرب على الاقل كى أرحم نفسى من الوقوف الرهيب لساعات وساعات ..........

وأخيرا قارب اليوم على الانتهاء وانا اكاد ارقص انى سأعود للبيت لأنام زى القتيل ...حتى دخل مجموعة من الشباب يطلبون تصوير بعض الاوراق وهم يتحدثون ويضحكون بأصوات صاخبة ......حتى توقف اثنين منهم كانوا زملائى فى المدرسة وحملقوا فى بشدة وصرخوا :وااااو !!! خاااالد ؟!!!! انت بتشتغل هنا ؟؟ معقووول ؟!!!!!!!!!!

يلا كفايه كده
ونتقابل فى الحلقه الجايه

قديم 11-09-2010, 06:07 PM
الصورة الرمزية Dr/wewe12
Dr/wewe12 Dr/wewe12 غير متواجد حالياً
Tanta Faculty of Medicine

Dr/wewe12 is on a distinguished road

مشكوووووووووووووووووووووووورة
قديم 17-09-2010, 11:16 AM
الصورة الرمزية hermiony
hermiony hermiony غير متواجد حالياً
عضو جديد

hermiony is on a distinguished road

جميييله اوى اليوميات دى

ولو ان خالد كان غيظنى فى الاول لكن عجبنى اوى موقف باباه معاه

وعجبتنى بسمه اوى فى تفكيرها ان نجاح اى بنت مش متعلق بلزاوج

والام مثال للنموذج الطييب ربنا يكرمها اما ملك قرشانه واوروبه زى بنات اليومين دوول بكره تعقل وكبر

وتحياتى لكى ولعرضك لنا تلك اليوميات المشوقه

وان شاء الله متابعه
قديم 17-09-2010, 05:27 PM

مرسى بجد لمروركم نورتونى والله وان شاء الله انتظرونى فى الحلقة الجاية
قديم 17-09-2010, 06:19 PM
ايمان اون لاين ايمان اون لاين غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ايمان اون لاين is on a distinguished road

جميلة اوى يسلموا على المجهود بس على فكرة فيها تشابه من مسلسل عايزة اتجوز بطولة هند صبرى
بحبك وحبك بيزيد وعمرى ما اقول ناسى
وهنسى ايه ده كل شبر فيكى اهلى وناسى
بحبك يا بلدى وبحب نيل بيمشى فيه المركب الراسى
اه تعبانين وشقيانين بس كله عشان بلدى ميسواشى
قديم 19-09-2010, 03:40 PM
الصورة الرمزية sympathique
sympathique sympathique غير متواجد حالياً
مشرف القسم العام

sympathique is on a distinguished road

بصراحة انا مقدرتش استنى اكتر من كده

فرحت لجوجل حلال المشاكل ودورت عليها
وجبتها وكملتها قراءة كلها