اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 21-03-2011, 11:21 PM
kkkk22 kkkk22 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

kkkk22 is on a distinguished road

ياجماعة لابد من وقفة حاسمة أنا كنت فى الوزارة اليوم أكدوا لى أنة لن يكون هناك أى تغير فى المسمى الوظيفى و أن الوزير لم يعرض علية هذا الموضوع أبدا
أكد أن أنا ذهبت الى الوزارة اليوم اليوم اليوم اليوم الرجاء تحديد يوم فى أقرب موعد للذهاب للقاهرة للحصول على ما يوكد تغير المرحلة طبقا للموهل . فخريجى تربية عام لابد أن يكونوا فى المرحلة الاعدادية و ليس الابتدائية

قديم 21-03-2011, 11:26 PM
الدكتور المهندس الدكتور المهندس غير متواجد حالياً
عضو نشيط

الدكتور المهندس is on a distinguished road

ياريت اخوانى الاعزاء الكلمة فقط لخريجى كليات التربية العام وكلية الاداب وكلية العلوم الاهتمام اكثر بتلك المشكلة
قديم 21-03-2011, 11:59 PM
عضو نشيط

ياريت اخوانى كل واحد يشارك بكلمة حتى يبقى الموضوع باول صفحة بالمنتدى ليراه الجميع
قديم 22-03-2011, 12:03 AM
الصورة الرمزية محمد أحمد ناصف
محمد أحمد ناصف محمد أحمد ناصف غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

محمد أحمد ناصف is on a distinguished road

نعممممممممممممممممممممممم لتغيييييييييير المسميييييييييييييييييييييييييييييي الوظيفي ولالالالالالالالالالالالالا للأكاديمية

قديم 22-03-2011, 12:09 AM
الصورة الرمزية saber samy
saber samy saber samy غير متواجد حالياً
عضو قدير

saber samy is on a distinguished road

hgjyddvالتغيير يبدو انه هايكون بقضية فى مجلس الدولة اا لم يخضع الورير لطلباتنا وخاصة ان فى ناس غيرت بس قبل التعيين مش عارف استلموا فين الان
رب إن تعفو فالمعافاة ظنى أو تعاقب فلن تعاقب بريا
قديم 22-03-2011, 12:56 AM
honeynoga3 honeynoga3 غير متواجد حالياً
عضو جديد

honeynoga3 is on a distinguished road

انا معكم ان شاء الله انا ايضا خريجة فلسفة واعمل مدرسة كمبيوتر ابتدائي
قديم 22-03-2011, 06:02 AM
الصورة الرمزية monamode
monamode monamode غير متواجد حالياً
مُعلم اللغة الانجليزية

monamode is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة استاذة اريج مشاهدة المشاركة
لعلمك انا خريجة تربية اساسي وتعاقدى جه اعدادى وقولت للموجه ينقلنلى ابتدائي بس هو مرضاش عشان كان فى عجز فى المدرسة وبقالى 3 سنوات وامتحنت كادر اعدادى واثبت كفاءة احسن من التربية العام والحمد لله اتقبت مدرسة علوم اعدادى
مش شرط التربية الاساسي يبقى ابتدائى انا الحمد لله اثبت كفاءة احسن من التربية العام مش بالتربية العام يامهندس

بس لو نرجع بالزمن لورا شويه
انا تربيه عام وقتها التربيه العام كانت بتاخد من 89 % تمام سنه 2007
والتربيه الاساسي الابتدائي من 72 %
افتكر في فرق شاسع ؟
وافتكر ان مش زنب التربيه العام الي مالوش ضهر ولا كوسه انه يفضل ابتدائي ماكان دخل تربيه ابتدائي من الاول ومكنش زاكر واجتهد ف الثانويه العامه واخد دروس ووجع قلبه وكان عمل مجهود ال 70 % ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 22-03-2011, 08:22 AM
emey_102 emey_102 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

emey_102 is on a distinguished road

نعم لازم لنا من وقفة الحاجة اللى معاها تربية اساسى مش حاسة بالمشكلة لانها فررصة ليها تاخد مكانا مش حاسة بالظلم احنا اجبرنا يا حجة انا اصلا متقدمتش ورقى فى التعليم الابتدائى دول اخذوا ورقى واجبرونا بالشغل فى مرحلتك اللى يجب ان ترجعى ليها ليتحقق العدل لان اللى زينا حاسس بالظلم لكن انت فرصة ليك متكونيش انانية وسيبى الحقوق ترجع لاصحابها وترجعى مكانك
قديم 22-03-2011, 08:35 AM
الصورة الرمزية (هند)
(هند) (هند) غير متواجد حالياً
معلمة اللغة العربية

(هند) is on a distinguished road

اقتباس:
انا سألت الموجه النهاردة قالى خلاص كله اتثبت فى المرحلة اللى امتحن عليها يعنى انا تربية اساسي اتثبت اعدادى وده انا من 1- عادى لانها حلقة تعليم اساسي ( ابتدائى- اعدادى)
2- انا والله والله عمرى ما سعتلها وهى اللى جاتلى والموجه هو اللى قالى امتحنى زى ما بتدرسي
3-- بتاع التربية العام طالما انت مش مقتنع بالابتدائى قبلت ليه من الاساس لو مش عاجبك كنت اعترضت من اول يوم وقلت انا مؤهلى عام يبقى مقبلش الابتدائى انما تقبل 3 سنين وجاى تعترض دلوقتى
4- اعتقد انك دلوقتى مش هتحصل على حاجة ومتفتكرش انى ضدك والله ابدا بس كن واقعى كل واحد اتسكن على وضعه ياريت تقبل بنصيبك وترضى بتصيبك
5- ياسيدى لما تيجى تغير مسمى الوظيفى فى مرحلة مدرس اول ابقى امتحن كادر اعداى / ثانوى انما دلوقتى انت بتبحث عن سراب وعلى العموم انا قلت رأيى وربنا يوفق الجميع
سلام عليكم
وهو يعنى كان حد يقدر يعترض الواحد كان فرحان بالعقد والشغل ودا كان سوء توزيع منهم المهم يصلحوه دلوقتى
قديم 22-03-2011, 01:22 PM
Mr.Zing0 Mr.Zing0 غير متواجد حالياً
معلم لغة انجليزية ثانوى

Mr.Zing0 is on a distinguished road

أولاً أنا أرجو أصحاب هذة المشكلة ألا يردوا على أى زميل تربية أساسى( حقود و أنانى) لأنها مش مشكلتة دى مشكلتنا أحنا, ولازم نفكر فيها مش نتخانق مع ناس ميهمهاش حاجة من مشاكلكم و تحب تفضل زى ماهىّ

ثانياً: أحنا لازم نحدد هنعمل أية لو يوم الأحد القادم أجتمعنا ولم نجد شيئاً قد تم فى موضوعنا؟
هنعمل أية؟ فكروا و قولوا أقتراحاتكم
- هل أعتصام أم طلب ألى مسئول أم دعوى للمحكمة الأدارية؟؟؟؟

ثالثاً أنا أفضل أن يكون لنا متحدث رسمى نختاره , و أرشح الدكتور المهندس / محمد علام

المهم يحسوا أن الموضوع كبير مش سهل يضحكوا علينا بكلمتين

أرجو من الله أن يثبت أقدامنا و ينصرنا على القوم الظالمين
قديم 22-03-2011, 02:26 PM
عضو نشيط

Impp السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة
أولاً أنا أرجو أصحاب هذة المشكلة ألا يردوا على أى زميل تربية أساسى( حقود و أنانى) لأنها مش مشكلتة دى مشكلتنا أحنا, ولازم نفكر فيها مش نتخانق مع ناس ميهمهاش حاجة من مشاكلكم و تحب تفضل زى ماهىّ

ثانياً: أحنا لازم نحدد هنعمل أية لو يوم الأحد القادم أجتمعنا ولم نجد شيئاً قد تم فى موضوعنا؟

ثالثاً أنا أفضل أن يكون لنا متحدث رسمى نختاره , و أرشح الدكتور المهندس / محمد علام

أولاً اشكرا حضراتكم جميعاً على ثقتكم الغالية والتى اعتز بها
ثانياً ان شاء الله الميعاد للمرة الثانية لسه ماتحددش عشان فيه ناس اتصلت بي كتير وفى تفكيرها انالميعاد الاحد القادم
لا الميعاد لسه من الاحد القادم لانى لسة متحددش عشان فيه ناس كتير لسه بتتصل وانا عايز اكبر عدد ممكن وياريت نصل للألف وساعتها مش هنمشى الا بالقررا لتعديل المرحلة للتربية العام والتخصص للمعلم الفصل وغيره من اداب وعلوم
فياريت التواصل يستمر ويكون معى لانى عامل قاعدة بيانات على جهازى شاملة الجمهورية كلها من الجنوب وحتى الشمال
ولحظة التحديد انا بتصل عليكم جميعا
لاننى الوحيد اللى شامل وسيلة الاتصال بالجميع
طبعاً الكل ممكن يستغرب الجمهورية كلها ازاى
انا عامل فى كل محافظة قائد للمجموعة والقاده دول معايا على اتصال بصفة مستمرة
وبمعنى تانى ممكن واحد يتصل بي ويقول انا من محافظة كذا فبوصله للقائد بنفس المحافظة
قديم 22-03-2011, 02:56 PM
استاذة اريج استاذة اريج غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

استاذة اريج is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

على العموم متشكرة لذوق حضرتك بس لعلمك خلاص كله اتسكن فى مرحلته وابقى قابلنى لو عملت حاجة عارف ليه بقول كده لانك انت اللى حقود وانانى مش
وبعدين التربية العام فرقت معايا واحد من عشرة انا جايبة 88.86 % وانت لو كنت دخلت اساسي مكنتش عرفت تتخرج لحد النهاردة لانها صعبة جدا وبعدين انتوا ليه متحاملين على التربية الاساسي انت محسسنى انها دبلوم صانيع عيب كده ارتقوا بقى وبعدين التربية الا ساسي يدرس ابتدائى واعدادى لانها حلقة تعليم اساسي افهموا بقى
قديم 22-03-2011, 02:57 PM
البرئ0 البرئ0 غير متواجد حالياً
عضو متميز

البرئ0 is on a distinguished road

الى كل معلم يعمل مدرس فصل ويريد تغيير المسمى الوظيفى الى مدرس مادة سواء لغة عربية او انجليزية او كيمياء او علوم او رياضة
الى كل معلم يعمل مدرس ابتدائى وتخصصه مدرس اعدادى ويريد ان يغير المسمى الوظيفى الى مدرس اعدادى سواء لغة عربية او انجليزية او كيمياء او علوم او رياضة او تاريخ او جغرافيا
الى كل اخصائى وامين مكتبة من التخصصات الاخرى ( اللغة العربية - اللغة الانجليزية - اللغة الفرنسية - التاريخ - الجغرافيا ) والذى يريد تغيير المسمى الوظيفى من اخصائى او امين مكتبة الى مدرس مادة كل فيما يخصه انضم الينا فورا لنعرض مطالبنا على السيد الوزير
ادخل معنا وانضم معنا وشاركنا فورا على صفحتنا ومجموعتنا على الفيس بوك لنتجمع فى اقصى سرعة

الصفحة على الفيس بوك هى
http://www.facebook.com/pages/%D8%AA...95794310442818

مجموعتنا على الفيس بوك هى
http://www.facebook.com/home.php?sk=...6379008&ref=ts

هذه الصفحة وهذه المجموعة خاصين بالمعلمين والاخصائيين الذين يعملون فى غير تخصصهم ويريدون ان يغيروا المسمى الوظيفى لهم

1 - مدرسين المواد المختلفة مثل ( العربى - الانجليزى - العلوم - الرياضة - الخ ... ) والذين يعملون تحت مسمى مدرس فصل

2 - اخصائيين وأمناء المكتبات من تخصصات ( اللغة العربية - اللغة الانجليزية - اللغة الفرنسية - التاريخ - الجغرافيا - الخ ...) خريجى كليات الاداب والذين يعملون كأمناء واخصائيين مكتبات ويريدون ان يغيروا المسمى الوظيفى لهم كمدرسين مادة كل فيما يخصه

3 - كل معلم يعمل فى المرحلة الابتدائية وتخصصه اصلا خاص بالمرحلة الاعدادية والثانوية ويريد يغير المسمى الوظيفى الى مدرس اعدادى ثانوى بدل من مدرس ابتدائى
قديم 22-03-2011, 03:09 PM
عضو نشيط

Impp السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اقتباس:
على العموم متشكرة لذوق حضرتك بس لعلمك خلاص كله اتسكن فى مرحلته وابقى قابلنى لو عملت حاجة عارف ليه بقول كده لانك انت اللى حقود وانانى مش
وبعدين التربية العام فرقت معايا واحد من عشرة انا جايبة 88.86 % وانت لو كنت دخلت اساسي مكنتش عرفت تتخرج لحد النهاردة لانها صعبة جدا وبعدين انتوا ليه متحاملين على التربية الاساسي انت محسسنى انها دبلوم صانيع عيب كده ارتقوا بقى وبعدين التربية الا ساسي يدرس ابتدائى واعدادى لانها حلقة تعليم اساسي افهموا بقى
لو سمحت استاذى استاذة اريج خليكى فحالك الله يبارك فيكى انا عملت الصفحة دى للى هم خريجين كلية التربية العام
وده معناه مايشاركش اللى خريج التربية العام واداب وعلوم
ولو حد من التربية الابتدائى او الاساسى زى ماانتم معتقدين دخل ع الصفحة دى يبقى قليل الذوق لان ماحدش دعاه للمشاركة وعشان تشاركو بدون دعوة يبقى معناها ايه............................؟
ثانياً بالنسبة لاكلامك عمر التربية العام ما طلع عشان اللى اسكن على مرحلة انتهت
لا اقسم بالله العظيم كلنا حتى اخر قطره دم ولحظة من عمرنا لندافع عن حقنا ومش دفاع وبس لا او مطلب هو عودة التربية اساسى والابتدائى للمرحلة المناسبة لمؤهله حفاظا على مبدئ تكافو الفرص
وانت بتقولى لو كان واحد من التربية العام دخل اساسى عمره ما كان طالع منها لانها صعبة
ايه الصعب اللى فيها
شوفتم فيه توبولوجى او تفاضل عالى او استاتيكا او نسبية
هى فعلا صعبة بس على امثالكم
وعلى فكرة لو حضرتك دخلت تانى وشاركتى هنا انا مش اللى هتكلم اكيد كل واحد تانى ان ماكانش كل بتوع التربية العام يهاجموكى
يبقى الكلام لكل التربية الاساسى اللى هم احسن مننا كلنا وهم اساتذتنا ياريت ما تبقوش متطفلين وتحاولو تشاركوا فى صفحات كل دعواتها لناس خاصة
قديم 22-03-2011, 03:43 PM
أستاذة سارة أستاذة سارة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

أستاذة سارة is on a distinguished road

أنا معاكم ياجماعة كل واحد لازم يأخذ حقه بس لو كنا بنتكلم عن العدالة أنا الاولي علي الكلية بممتاز مع مرتبة الشرف واشتغلت بالحصة دى السنة الثانية وأخذتicdl واحدة زى تعمل ايه مش من حقي اتثبت طيب مكملتش 3سنين يعنى مفيش تقدير لتفوقي أنا عارفة ان ده مش موضوعكم بس المضمون واحد وهو العدالة.

العلامات المرجعية