اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 02-12-2010, 11:32 PM
ناجى اسماعيل عبد النبى ناجى اسماعيل عبد النبى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ناجى اسماعيل عبد النبى is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dody. Hassan مشاهدة المشاركة
لو سمحتم يا جماعة لازم ما نتهاونش فى هذا الموضوع لاننا نحاول ان ننقذ ما يمكن انقاذه يعنى ان شاء الله ولو تم التعيين يكون على غير تخصصنا
ايه الى حيحصل لو غيرنا التخصص مش حناخد مكان حد تانى خصوصا انه يوجد عجز فى موادنا واحنا تعبانين فيها حوالى 5 سنين ليه امتحن و اتعين على مادة تانية
ولو سكتنا على هذا الوضع فيه ناس جديدة اصغر مننا حتاخد مكاننا
وفعلا كل التعاقدات الجديدة على تخصصها وليس معلم فصل
وفعلا لو لك واحد مننا اتكلن مع المسؤلين فى محافظته ممكن صوتنا يوصل ياااااااااااااااااااااااااا رب
انت جاى دلؤتى بعد 5 سنين وانت راضى صلى ع النبى

قديم 05-12-2010, 12:23 AM
الصورة الرمزية dody. hassan
dody. hassan dody. hassan غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

dody. hassan is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ناجى اسماعيل عبد النبى مشاهدة المشاركة
انت جاى دلؤتى بعد 5 سنين وانت راضى صلى ع النبى
يا استاذ ناجى احب اقول لك انت مزعل نفسك ليه ؟؟ومتضايق اوى كدة !!!!!!!!لو مش عاجبك الموضوع الى بنتكلم فيه متقرأش واحسن يعنى ان رأيك تحتفظ بيه لنفسك وشكرا على مشاركتك
اه نسيت اقولك ....(عليه الصلاه والسلام)
قديم 05-12-2010, 01:05 AM
الصورة الرمزية azzam_2006
azzam_2006 azzam_2006 غير متواجد حالياً
مُعلم مواد قانونية ( تجارى )

azzam_2006 is on a distinguished road

يسلمو ا ماقصرت الله يرزقك الجنه
قديم 05-12-2010, 09:20 AM
مسيو عاطف مسيو عاطف غير متواجد حالياً
عضو متواصل

مسيو عاطف is on a distinguished road

يا حج ويا معلم ناجى اسماعيل عبد النبى
ياريت تسيبنا فى حالنا وملكش انك تتدخل فى موضوع يخصنا
ريحنا بقى
قديم 05-12-2010, 09:27 AM
مسيو عاطف مسيو عاطف غير متواجد حالياً
عضو متواصل

مسيو عاطف is on a distinguished road

على فكرة انا عجبتنى كلمة ( دلؤتى ) يا استاذ يا مربى الاجيال
ههههههههههههههه
قديم 05-12-2010, 09:09 PM
الصصاروخ الصصاروخ غير متواجد حالياً
عضو خبير

الصصاروخ is on a distinguished road

احنا في ملوي يا استاذ yoyo -595 التوجيه مشغل بالحصة ورافض تسلمينا احنا العمل بالتخصص ويقول انتم لم تعملوا بالتخصص العام الماضي وهو من 15 /3 / 2008 يقول مرة لما يبقى مكان فاضي نستني ونسال تناي يقول في امر لازم اخذ بالحصة وفي المديرية قالت المسئولة انتم مشكلمت مع التوجيه عارف لما نونيا نحوله لنيابه الادارية قال هفسحلكم العقد ( التوجيه ) وراح عند شئون العاملين وشطب على انجليزي وخلها فصل والتشطيب واضح ، وقال علشان تمتحنوا تخصص والله امتنحنا ونحنا انجليزي ومعنا استمارة النجاح واستمارة الى طبعنها في شهر 10/ 10 /2010 الى كان معاها الاميل يارب مين الى صح
قديم 06-12-2010, 12:05 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصصاروخ مشاهدة المشاركة
احنا في ملوي يا استاذ yoyo -595 التوجيه مشغل بالحصة ورافض تسلمينا احنا العمل بالتخصص ويقول انتم لم تعملوا بالتخصص العام الماضي وهو من 15 /3 / 2008 يقول مرة لما يبقى مكان فاضي نستني ونسال تناي يقول في امر لازم اخذ بالحصة وفي المديرية قالت المسئولة انتم مشكلمت مع التوجيه عارف لما نونيا نحوله لنيابه الادارية قال هفسحلكم العقد ( التوجيه ) وراح عند شئون العاملين وشطب على انجليزي وخلها فصل والتشطيب واضح ، وقال علشان تمتحنوا تخصص والله امتنحنا ونحنا انجليزي ومعنا استمارة النجاح واستمارة الى طبعنها في شهر 10/ 10 /2010 الى كان معاها الاميل يارب مين الى صح
فعلا يا استاذ احنا فى الاسكندرية التوجيه ملتزم بالتخصص الموجود بالعقد فى (اغلب المدارس) ولذلك انا بحاول اغير التخصص وخصوصا انى لسه مدخلتش الامتحان ونفسى امتحن على تخصصى
قديم 06-12-2010, 06:21 PM
عضو خبير

الرجاء التجمع العاجل للحالات المشابه كل واحد يكتب بياناته احنا سوف نسد الامر للقضاء وانا هبدا بنفسي ولو فسخوا العقد انا زهقت وعايز اتفرغ للدراسة احنا بيعملونا كركاب درجة 3 يارب ايه الاحباط ده
حسبي الله ونعم الوكيل
قديم 06-12-2010, 06:32 PM
الصورة الرمزية m_ezoo
m_ezoo m_ezoo غير متواجد حالياً
عضو خبير

m_ezoo is on a distinguished road

مشكوووووووووووور
قديم 10-12-2010, 01:00 AM
عضو مجتهد

ايه يا جماعة مفيش اى اخبار؟؟؟ يا ترى كل واحد وصل لإيه؟؟؟؟؟يا ترى فيه حل ؟؟؟؟؟؟
قديم 10-12-2010, 01:29 AM
محمدعلام1 محمدعلام1 غير متواجد حالياً
مدرس رياضيات

محمدعلام1 is on a distinguished road
Impp السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اقتباس:
ايه يا جماعة مفيش اى اخبار؟؟؟ يا ترى كل واحد وصل لإيه؟؟؟؟؟يا ترى فيه حل ؟؟؟؟؟؟
آسف على عدم المتابعة معكم فى المنتدى
ولكن منذ فترة وانا اتمنى ان اجد من يشاركنى المسيرة فى تعديل التخصص وانا لم اسكت على مطالبه حقى فان شاء الله سوف اذهب للوزارة وخصوصا الشئون القانونية
لأننى قمت بإرسال عدة فاكسات للحصول على حقى ولكن لاننى قمت بإرسالها بمفردى فما كان منهم انهم تجاهلوها تماما علما بانه يوجد معى مجموعة بنفس الادارة التعليمية ولكن يملؤهم الخوف وكانت النتجية انهم يقفون محلهم
اما انا فبحمد الله معى تأشيرات كاملة لتغيير المسمى الوظيفى من معلم ابتدائى لمعلم اعدادى ولكن لم تنفذ بالمديرية وسعيت حتى افادنى بعض الاخوة الافاضل بلجنة تسمى لجنة الفنوى بالوزراة وخصوصا الشئون القانونية اذا ربنا هداهم بناءا على قرار الوزير والتأشيرات التى معى سيتم صدور فتوى بتعديل العقد
وانا انوى بالذهاب لها الاسبوع المقبل بمفردى
فمن كان له الرغبه فى الذهاب فأنا على اتم الاستعداد بالتقابل معه عند الوزارة واكون معه على اتصال للمطالبة الجماعية وهى الافضل من المطالبة الفردية
محمد علام
قديم 10-12-2010, 11:34 AM
عضو خبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدعلام1 مشاهدة المشاركة
ولكن منذ فترة وانا اتمنى ان اجد من يشاركنى المسيرة فى تعديل التخصص وانا لم اسكت على مطالبه حقى فان شاء الله سوف اذهب للوزارة وخصوصا الشئون القانونية
لأننى قمت بإرسال عدة فاكسات للحصول على حقى ولكن لاننى قمت بإرسالها بمفردى فما كان منهم انهم تجاهلوها تماما علما بانه يوجد معى مجموعة بنفس الادارة التعليمية ولكن يملؤهم الخوف وكانت النتجية انهم يقفون محلهم
اما انا فبحمد الله معى تأشيرات كاملة لتغيير المسمى الوظيفى من معلم ابتدائى لمعلم اعدادى ولكن لم تنفذ بالمديرية وسعيت حتى افادنى بعض الاخوة الافاضل بلجنة تسمى لجنة الفنوى بالوزراة وخصوصا الشئون القانونية اذا ربنا هداهم بناءا على قرار الوزير والتأشيرات التى معى سيتم صدور فتوى بتعديل العقد
فمن كان له الرغبه فى الذهاب فأنا على اتم الاستعداد بالتقابل معه عند الوزارة واكون معه على اتصال للمطالبة الجماعية وهى الافضل من المطالبة الفردية
محمد علام
السلام عليكم
استاذ محمد علام
احنا او انا مشكلنا ان كل مسئول بيرمي على التاني أولا كنت عقد انجليزي ابتدائي 15/3/2008 وانا مش ابتدائ اصلا ، وياريت اشتغلت التخصص ، المماطلة من التوجيه يقول لي لما يكون ماكن شاغر ، والله اديله سنتين بشغل بالحصة ، الفرسة بقي لما تكون بتكمل دراستك وعلى وشل الانتهاء من الرسالة ويعملوا فيك كده أنا في قمة الاحباط كل ما افتح كتاب اقول لنفسي انت اشتعلت بالى اتعلمته لما تعلمي تاني ، وخلي بالك العقد هينتهي 14/ 3/ 2008 ، والله كل مرة اروح فيها التوجيه اتخانق معاه ، وقلته هنتقابل في النيابة الإدارية وهرفع قضية مش ممكن خريج كلية التربية ، يفضلوا الي بعده بسنين يارب لا تقدير واداب . اللهم ارحمنا وارفع مقتك وغضبك عنا
وانصري على من ظلمني .
بالنسبة للوزارة انا هكون في القاهرة في اجازة نصف العام ( معرض الكتاب ) بمشئية الرحمان ، هكون عرضت الموضوع على محامي ، وحاسه انه هيكون في اوراق هنسلمها او نحضرها من الوزارة . والله كنت اتمنى ان اكون معاك يا استاذ علام ، ياريت خلينا علي اتصال ، واكتب الادارة التعليمية الي انت تابع ليها .
قديم 10-12-2010, 06:29 PM
m202021 m202021 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

m202021 is on a distinguished road

الله اكبر والحمد لله
قديم 11-12-2010, 12:21 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدعلام1 مشاهدة المشاركة
محمد علام
استاذ محمد انا ارسلت ايميلات وفاكسات لكن دون جدوى؟؟؟؟ وايضا ذهبت للمديرية بالاسكندرية منذ اسبوعين وقدمت طلبى ولم يتم الرد عليه حتى الان !!!!!!! انا فى حيرة ماذا افعل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 11-12-2010, 02:11 PM
محمدعلام1 محمدعلام1 غير متواجد حالياً
مدرس رياضيات

محمدعلام1 is on a distinguished road
Impp السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اقتباس:
استاذ محمد انا ارسلت ايميلات وفاكسات لكن دون جدوى؟؟؟؟ وايضا ذهبت للمديرية بالاسكندرية منذ اسبوعين وقدمت طلبى ولم يتم الرد عليه حتى الان !!!!!!! انا فى حيرة ماذا افعل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حاولى الوصول للشئون القانوينة بالوزارة للحصول على لجنة فتوى تعديل وده اللى بحاول اعمله بس المشكلة اننى بسعى بمفردى عايز مجموعة يكون لها نفس مشكلتى حتى نتحد ونتعاون للحصول على تلك الفتوى

العلامات المرجعية