اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 17-09-2013, 05:23 PM
شروق الشمس ** شروق الشمس ** غير متواجد حالياً
عضو جديد

شروق الشمس ** is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esraa m yousef مشاهدة المشاركة
في حد كان سال ع الخارطه الذهنيه عايزه اقولكم انها احسن طريقة مذاكره ومبتتنسيش بجد دورو عليها علي جوجل لو مش عارفنها ولو حد عايز يسال عنها انا فهماها كويس وان شاء نفيد بعض باكتر قدر ممكن وربنا يخليلنا الدكتورتين الي زي العسل و ربنا يكرمهم يارب ويكرمنا معاهم
انا اللى سالت .. هيا حلوه بدون جدال بس انتى رسمتيها وكده يعنى

قديم 17-09-2013, 05:39 PM
lally adel lally adel غير متواجد حالياً
طالبة بكلية طب القصر العيني

lally adel is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هتـــلر مشاهدة المشاركة
اها تمااام و فيه مسائل برده بيحط فيها حاجات مش هتحتاجيها فى الحل عشان يتوهك زى الفيزيا مثلاً يكتبلك و طول السلك 20 سم و حل المساله مش محتاج الطول

جبتى 25 و عيطى !!!
تباً ههههههههه
عيطى ليييه !
لا على فكرة .. حط ف دماغك ان كل نقطة من المعطيات اللى هيديهالك ف المساله هتحتاجها .. اه ممكن توصل للناتج من طريق تانى ماتحتاجهاش فيه .. بس اعرف ان اكيد فى طريق معين هتحتاج فيه المعطى دة عشان كدة هو اداهولك .. اووووووووووووعى تنطش اى معطى او تقول ده جايبه عشان يلغبطنى .. لان دى الغلطة اللى نقصت فيها ف الفيزيا نص درجة ف اخر السنة ..

ههههههههه .. لا انا بقولك كنت خارجة من الامتحان معيطة و منهارة عشان كنت حاسة انى مش هجيب 25 .. لكن بعد كدة ف النتيجة لقيتنى جايبة ال 25 الحمد لله .. ف عشان كدة بقولك ناتاخدش اوى على الانطباع الاولانى اللى بيطلع من الطالب اول ما يخرج من الامتحان .. انتو كمان هتمرو بالكلام ده ان شاء الله .. هتلاقو نفسكو ليكو راي ف الامتحان اول ما تخرجو من اللجنة و راي تانى خااااااالص بعد النتيجة

ربنا يوفقكو
قديم 17-09-2013, 05:59 PM
mr_ahmedmanchester mr_ahmedmanchester غير متواجد حالياً
عضو جديد

mr_ahmedmanchester is on a distinguished road

منورين ياشباب انا عايز اسألكوا الكيميا والفيزيا بتاخدوا فيها درس واحد بمعنى ان المدرس بيشتغل فصل كيميا وبعدين فصل فيزيا بمعدل حصتين اسبوعيا او بتاخدوا كل مادة مستقلة عن الاخرى
قديم 17-09-2013, 08:14 PM
esraa m yousef esraa m yousef غير متواجد حالياً
عضو جديد

esraa m yousef is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شروق الشمس ** مشاهدة المشاركة
انا اللى سالت .. هيا حلوه بدون جدال بس انتى رسمتيها وكده يعنى
اه رسمتها علي ورق ابيض كبير و كانت جامده بجد و عايزه اقولك اني مش بس بذاكر بيها المواد كمان بحفظ بيها قراءن و عامله بيها جدول المذكره بتاعي
قديم 17-09-2013, 09:55 PM
الصورة الرمزية هتـــلر
هتـــلر هتـــلر غير متواجد حالياً
عضو قدوة

هتـــلر has a spectacular aura about

اقتباس:
اه رسمتها علي ورق ابيض كبير و كانت جامده بجد و عايزه اقولك اني مش بس بذاكر بيها المواد كمان بحفظ بيها قراءن و عامله بيها جدول المذكره بتاعي
هى فعلاً حلوه جداُ فى المواد الادبيه بس معلشى ممكن تشرحيلنا ازاى استخدمها فى القران و جدول المذاكره
قديم 17-09-2013, 11:41 PM
Nana_kh Nana_kh غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

Nana_kh is on a distinguished road

هحاول اجرب الخريطة الذهنية ان شاء الله
بس عيزة اسال اللى جربوها
طب والمسائل والحل والكلام اللى مش حفظ او اللى الكلام المكلكع اللى مبيقدرش يتفصفص
بتعملوه برده فيها ولا بتخلوه على ناحية تانية ولا ايه

فى كورس حضرته وعلمونا فيه طريقتها بس نظرى كده يعنى مأثرش فيا اوى

ربنا يوفقنا جميعا
ان شاء الله كلنا ندخل الكليات اللى بنحبها
قديم 18-09-2013, 02:12 AM
عضو جديد

اقتباس:
هى فعلاً حلوه جداُ فى المواد الادبيه بس معلشى ممكن تشرحيلنا ازاى استخدمها فى القران و جدول المذاكره
القراءن لما باجي بحفظ سوره بشوف ايه الموضوع الي بتتكلم عنه السوره بشكل كبير بعدين ابتدي اطلع اجزاء السورة كافكار و منها بطلع افكار جانبيه كل فكره متتعداش فوصفها كلمتين ولو ليها حاجه تترسم تميزها برسمها بس و الجدول بعمل جدول من غير وقت يعني الحاجات الي لازم تخلص النهارده ابتدي اعمل افرع اهم فمهم لغاية لما اخلص الجدول و بردوا كده فالدروس كلها بس هي بتفكرني بجزئيات مهمه لكن مش حفظ نهائي بس بتربط الافكار ببعض وبتكون ممتازه جدا فالمراجعه و في نقطه مهمه عرفتها قريب ان لو في حاجه وقفتني عن التفكير يعني زي مثلا عايزه اشرب شاي ارسم كوباية شاي فالورقه ولو معرفتش اوصل الافكار ببعض ووقفت لفتره اعمل دواير فاضيه بس لو في حاجه ناقصه عندي ياريت حد يكملهالي
قديم 18-09-2013, 02:15 AM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nana_kh مشاهدة المشاركة
هحاول اجرب الخريطة الذهنية ان شاء الله
بس عيزة اسال اللى جربوها
طب والمسائل والحل والكلام اللى مش حفظ او اللى الكلام المكلكع اللى مبيقدرش يتفصفص
بتعملوه برده فيها ولا بتخلوه على ناحية تانية ولا ايه

فى كورس حضرته وعلمونا فيه طريقتها بس نظرى كده يعنى مأثرش فيا اوى

ربنا يوفقنا جميعا
ان شاء الله كلنا ندخل الكليات اللى بنحبها
الخرايط دي مفتكرش ان ليها علاقه بالمسائل والحل
قديم 18-09-2013, 05:20 AM
الصورة الرمزية NeVeR CoMe BacK
NeVeR CoMe BacK NeVeR CoMe BacK غير متواجد حالياً
عضو متألق

NeVeR CoMe BacK is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel مشاهدة المشاركة
انا شفت الجثث خلااص ..حاجة الاجة يعنى .. شغل فنادق .. ربنا يوعدكو قرييياااا ان شاء الله

بص الامتحان الصعب ده شكله ازاى .. انا مثلا ف امتحان زى الاحياء اللى الناس اشتكت من طوله .. او العربي او كدة ... او طبعاا بعبع الثانوية العامة اللى هو الفيزيا .. انت بتبقى قاعد ف اللجنه ف حالة عصف ذهنى بتسترجع كل المعلوماات اللى انت عمال تحشر فيها من اول السنة .. بمجرد ما يواجهك سؤال تستصعب استرجاع معلوماتك عنه بتقول السؤال ده صعب .. لان معلوماته مش حاضرة ف ذهنك ..
طب ليه معلوماته بقى مش حاضرة ف ذهنك .. ممكن يكون عيب مذاكرة .. او عيب مراجعه .. او يكون السؤال مصاغ بطريقة مختلفة تخليك محتار هو بيتكلم عن انى جزئية بالظبط ف المنهج مثلا .. ف بالتالى مابتبقاش عارف تحاول تركز على انى جزء من المنهج بالظبط عشان تسترجع معلوماته .. هى دى الاسئلة اللى بتبقى صعبه .. وهى دى الامتحانات اللى بتبقى صعبة .. هى الامتحانات اللى طريقة صياغه الاسئلة فيها مختلفة عن المعتاد او اللى انتو متعودين عليه يعنى .. ف بيبقى فى صعوبة ف استرجاع المعلومة .. و كل ما عدد الاسئلة الغريبة دى زاد ف الامتحان كل ما كان الامتحان دة تصنيفه انه امتحان صعب و الشكاوى زايده منه و كدة ..

عايزة اقلك على حاجة .. فى ناس متفوقين اه .. بس معتمدين جدااا ع الحفظ مثلا .. دول بيطلعو يشتكو من الامتحان اللى الاسئلة المختلفة اللى بقولك عليها دى لو جات فيه على اجزاء من الفهم الكويس .. فى كمان طلبة مابيروحوش لمدرس كويس يشغلهم منكتاب المدرسة .. ف يذاكر و يموت نفسه مذاكرة بس من الملخصات و الملازم و كدة .. دول بيطلعو يشتكو من الاسئلة اللى بين السطور ..

انا شخصيا كنت طالعه من امتحان الانجلش ف تانية ثانوى بعيط و منهارة و فضلت يومين بعدها عمااااالة اعيط بانهيار .. و مع ذلك جبت 25 فيه الحمد لله .. ف برضه ماتاخدش اوى على رأى الطالب اللى لسه خارج من اللجنة طازة ..

انا طولت عليك معلش .. بس انتو عارفين بقى ان انا رغاية
ههههههههههههههههههههه فكرتينى بالذي مضي ياست الرغاية انتى
بردو طلعت من امتحان انجلش 2ثانوى مبهدلة عصبية وخناق فى دبان وشي وجبت 25
وفى تالتة العربي بعده حسيت انى خلااااااص داخلة تجارة عدل وجبت 29

اقتباس:
اها تمااام و فيه مسائل برده بيحط فيها حاجات مش هتحتاجيها فى الحل عشان يتوهك زى الفيزيا مثلاً يكتبلك و طول السلك 20 سم و حل المساله مش محتاج الطول

جبتى 25 و عيطى !!!
تباً ههههههههه
عيطى ليييه !
محدش بيعيط ودمه بيتحرق الا الطالب الممتاز اللى مطحون طول السنة مزاكرة وخايف عالنص درجة متفكرش انى لما بعيط يبقا انا مفكرة نفسي هسقط يعنى او حتى اجيب 20 من 25 لا انت تعيط لو حسيت ان هيضيع منك نص درجة طبعا هى حاجة وحشة بكل المقاييس لأنها ممكن تأثر علا بقيت المواد بس غصب عن الواحد نفسو ومزاكرته بيعزوا عليه خصوصا فى اول سنة ثانوية عامة لكن انا الصراحة فى تالتة كنت باردة جدااااااااااااااااا لأنى عارفة ان موضوع العياط ده وحش وحش ومؤذى جدااااااااااااااااا فتجنبته وبقيت باردة ايام امتحانات 3 ثانوى عن تانية والحمد لله لقيت نفسي زدت فى تالتة عن تانية كمان يعنى انا فى 2 جبت 98.8 وتالتة 99.3 والحمد لله يعنى بالمستوى المجموع الكلي كان 100.1%
فعلا فعلا الثانوية العاامة عايزة برووووووووووود مش شد اعصاب خااااااااالص لازم تبقا مرن وباااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااااااارد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابانوب ايليا مشاهدة المشاركة
انا تعباااااان نفسيااااااااا جدا لان المستر ادانا امتحان فيزياء من 4 اختيارات بس وانا حليت واحدة بس صح

انا مش عارف ازاى غلطت الغلطات دى مع انها حاجات ساهلة جدا والمستر افتكرنى مش مذاكر وانا بجد تعبت فى المذاكرة وحافظ وفاهم الفصل كويس

ممكن الاختيارات تكون عملتلى تشتيت ......انا بجد ثقتى بنفسى اتهزت وخايف المستر يمشينى لانى سمعت انه ممكن بيمشى الناس اللى بتجيب اقل من النص
لسة بقول اهو فى الرد اللى فوق ده لااااااااااااااااااازم تبقااااااااااااااااا مرن وبااااااااااااااااااااااااااااااااااارد ان شا الله حتى تجيب صفر فى الامتحان عادى ولا يهمك كبر مخك وحاول بس تحسن من نفسك وتزاكر اكتر وخلاص لكن مش عشان امتحان بقا تفقد ثقتك فى نفسك والكلام ده دانت لسة فى اول السنة وياما هتقابل امتحانات
انا فى 2 ثانوى محضرتش امتحان انجلش فى الدرس لظروف فى البيت فالمستر كان مشدد عالكل يحضر واللى ميحضرش يدفع 5 جنيه ف الحصة اللى بعدها احرجنى جامد اوى اودام الطلبة كلهم وقاللي ها يا ميادة جبتى ال5 جنيه ولالاء (بنبرة استهزاء وسخرية طبعا) فقلت اه جبت يامستر فقاللى طيب هاتي يلا وفرج عليا الدرس كأنى ساقطة اعدادية ولله الحمد انا الوحيدة فى العيال دول اللى قفلت ال25 وعااااااااااااااااادى
ويامااااااااااااااااااا غبت من امتحانات فيزيا بردو عشان مكنتش ببقا مزاكرة وكنت بقول كده للاستاذ فى وشه انا مزاكرتش يا استاذ ومش هحضر الامتحان وعااااااااااااادى يعنى قفلت ال50
فانت كبر مخك كبر مخك كبر مخك
شكلي اتعديت من علياء وبقيت رغاية
لأيام فيها راحة البال عشان كنا ساعتها ~عيال~ ،،،
~~ ما أعظم أن تكون غائبا حاضرا علي أن تكون حاضرا غائب !! ...~~

قديم 18-09-2013, 05:45 AM
الصورة الرمزية هتـــلر
هتـــلر هتـــلر غير متواجد حالياً
عضو قدوة

هتـــلر has a spectacular aura about

اقتباس:
القراءن لما باجي بحفظ سوره بشوف ايه الموضوع الي بتتكلم عنه السوره بشكل كبير بعدين ابتدي اطلع اجزاء السورة كافكار و منها بطلع افكار جانبيه كل فكره متتعداش فوصفها كلمتين ولو ليها حاجه تترسم تميزها برسمها بس و الجدول بعمل جدول من غير وقت يعني الحاجات الي لازم تخلص النهارده ابتدي اعمل افرع اهم فمهم لغاية لما اخلص الجدول و بردوا كده فالدروس كلها بس هي بتفكرني بجزئيات مهمه لكن مش حفظ نهائي بس بتربط الافكار ببعض وبتكون ممتازه جدا فالمراجعه و في نقطه مهمه عرفتها قريب ان لو في حاجه وقفتني عن التفكير يعني زي مثلا عايزه اشرب شاي ارسم كوباية شاي فالورقه ولو معرفتش اوصل الافكار ببعض ووقفت لفتره اعمل دواير فاضيه بس لو في حاجه ناقصه عندي ياريت حد يكملهالي
جميله جداً بس مش هعرف استخدمها مع كل الايات للاسف والجدول لو علقته ادامى مكتوب مش هحتاج ارسمه او احفظه بس فكره عملية برده و كويس جداً انها مفهاش وقت عشان ميبقاش فيه جمود و يكون مرن
قديم 18-09-2013, 07:27 AM
عضو جديد

اقتباس:
جميله جداً بس مش هعرف استخدمها مع كل الايات للاسف والجدول لو علقته ادامى مكتوب مش هحتاج ارسمه او احفظه بس فكره عملية برده و كويس جداً انها مفهاش وقت عشان ميبقاش فيه جمود و يكون مرن
عموما هي ميزيتها انها بتسهل المراجعه كتير خالص و حاول متحكمش عالحاجه من غير تجربه حتي حاول اعمل خريطه ف وقت بترتاح فيه او فاضي يمكن تغير للاسف دي و علي فكره هي الوانها بتدي للجدول حيويه وروح حلوه اوي انا بتجبرني اخلص الي عليا
قديم 18-09-2013, 07:36 AM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة never come back مشاهدة المشاركة
ههههههههههههههههههههه فكرتينى بالذي مضي ياست الرغاية انتى
بردو طلعت من امتحان انجلش 2ثانوى مبهدلة عصبية وخناق فى دبان وشي وجبت 25
وفى تالتة العربي بعده حسيت انى خلااااااص داخلة تجارة عدل وجبت 29

محدش بيعيط ودمه بيتحرق الا الطالب الممتاز اللى مطحون طول السنة مزاكرة وخايف عالنص درجة متفكرش انى لما بعيط يبقا انا مفكرة نفسي هسقط يعنى او حتى اجيب 20 من 25 لا انت تعيط لو حسيت ان هيضيع منك نص درجة طبعا هى حاجة وحشة بكل المقاييس لأنها ممكن تأثر علا بقيت المواد بس غصب عن الواحد نفسو ومزاكرته بيعزوا عليه خصوصا فى اول سنة ثانوية عامة لكن انا الصراحة فى تالتة كنت باردة جدااااااااااااااااا لأنى عارفة ان موضوع العياط ده وحش وحش ومؤذى جدااااااااااااااااا فتجنبته وبقيت باردة ايام امتحانات 3 ثانوى عن تانية والحمد لله لقيت نفسي زدت فى تالتة عن تانية كمان يعنى انا فى 2 جبت 98.8 وتالتة 99.3 والحمد لله يعنى بالمستوى المجموع الكلي كان 100.1%
فعلا فعلا الثانوية العاامة عايزة برووووووووووود مش شد اعصاب خااااااااالص لازم تبقا مرن وباااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااااااارد

لسة بقول اهو فى الرد اللى فوق ده لااااااااااااااااااازم تبقااااااااااااااااا مرن وبااااااااااااااااااااااااااااااااااارد ان شا الله حتى تجيب صفر فى الامتحان عادى ولا يهمك كبر مخك وحاول بس تحسن من نفسك وتزاكر اكتر وخلاص لكن مش عشان امتحان بقا تفقد ثقتك فى نفسك والكلام ده دانت لسة فى اول السنة وياما هتقابل امتحانات
انا فى 2 ثانوى محضرتش امتحان انجلش فى الدرس لظروف فى البيت فالمستر كان مشدد عالكل يحضر واللى ميحضرش يدفع 5 جنيه ف الحصة اللى بعدها احرجنى جامد اوى اودام الطلبة كلهم وقاللي ها يا ميادة جبتى ال5 جنيه ولالاء (بنبرة استهزاء وسخرية طبعا) فقلت اه جبت يامستر فقاللى طيب هاتي يلا وفرج عليا الدرس كأنى ساقطة اعدادية ولله الحمد انا الوحيدة فى العيال دول اللى قفلت ال25 وعااااااااااااااااادى
ويامااااااااااااااااااا غبت من امتحانات فيزيا بردو عشان مكنتش ببقا مزاكرة وكنت بقول كده للاستاذ فى وشه انا مزاكرتش يا استاذ ومش هحضر الامتحان وعااااااااااااادى يعنى قفلت ال50
فانت كبر مخك كبر مخك كبر مخك
شكلي اتعديت من علياء وبقيت رغاية
ارغوا يا دكاتره وملكمش دعوه احنا عجبنا وربنا يخليكم لينا و ميحرمناش منكم يارب ويجعله ف ميزان حسانتكم و بالنسبه للبرود ان شاء الله اديني اسبوع كده وهبقي اتعودت عليه
قديم 18-09-2013, 10:16 AM
yoyo caty yoyo caty غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

yoyo caty is on a distinguished road
New

بصوا بقى المسالة دى انا بقالى فيها يومين مش عارفة اتصرف فيها خالص طلعت 100 حل و لا حل صح فانا قولت تشوفوها انتوا كمان يمكن تحلوها صح بس اللى يقول الحل يقول الخطوات بتاعته

(اضيف مقدار وافر من حمض الهيدروكلوريك المخفف الى 5 جم من مخلوط من كربونات الكالسيوم نقية و ملح طعام قنتج 0.224 لتر من غاز ثانى اكسيد الكربون فى م.ض.د احسب النسبة المئوية لملح الطعام فى المخلوط ؟؟!!!!) يا رب حد يعرف يحلها احسن انا خلاص دماغى وقفت منا
قديم 18-09-2013, 11:03 AM
الصورة الرمزية *(amera)*
*(amera)* *(amera)* غير متواجد حالياً
طالبة بالصف الثالث الثانوي - علمي علوم

*(amera)* is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel مشاهدة المشاركة

كتيييير اوى كده الصراحة ع القصة .. انا رأيي انك تقري التيكست الاصلى و تقسميه فقرات كل فقرة تطلعى عليها سؤال و تكتبيه هو واجابته و تجمعى الاحداث ف دماغك و الشخصيات و الحوارات الدايرة من مين لمين و كده و تقري الاسئلة باجاباتها تانى .. خلصتى الكلام دة .. افتحى بقى ف الحل .. ااحل الكتير هو اللى بيثبت اامعلومة اكتر من الحفظ .. كل ما تحلى اكتر عمرك ما هتنسي لكن الحفظ كع ضغط المذاكرة مش هتقدري تراجعى عليه ف هيتنسي

ربنا يقويكى
تمام يا دكتوره
انا بس كنت قلقانه اوى من القصه
لان كل اللى اعرفهم خوفونى منها والمستر كمان قال انها صعبه

هو بالنسبه للحل كده كده بحل كتير بس كنت بزود انى بقعد احفظ لكن الحفظ رخم جدا وبياخد وقت
لكن لما حليت لقيت فيه اسئله كتير بتتكرر وبتيجى نفس السؤال بس باسلوب مختلف يعنى هيغنى انى اقعد احفظ لان السؤال لما يتكرر واحله اكتر من مره هيثبت لوحده

ثـمــ إمـضـي لـ تـحقـيقهـا بــ تــفــاؤل
الصـبــرِ :: ڪالـدوِاء الـمـر مـذاقــة سـئ ،، وِ لڪن نتــائجـة جميلـة
قديم 18-09-2013, 11:08 AM
الصورة الرمزية *(amera)*
*(amera)* *(amera)* غير متواجد حالياً
طالبة بالصف الثالث الثانوي - علمي علوم

*(amera)* is on a distinguished road

اقتباس:
كتاب الامتحان كيميا مكتوب عليه كام من ورا عشان اخد فلوس بالظبط ؟ وكتاب the best برده
الامتحان كميا 20
وThe Pest ب25

ثـمــ إمـضـي لـ تـحقـيقهـا بــ تــفــاؤل
الصـبــرِ :: ڪالـدوِاء الـمـر مـذاقــة سـئ ،، وِ لڪن نتــائجـة جميلـة

العلامات المرجعية