اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية العلوم

كلية العلوم كليات العلوم للجامعات المصرية

قديم 09-09-2009, 12:46 AM
محمد عبد المنجي محمد عبد المنجي غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمد عبد المنجي is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة one way مشاهدة المشاركة
بالنسبة لسؤالك يا nogha عن تقديرى انا جايبة 2.94
والصراحة انا اتصدمت فى حاجة غريبة ان فى ناس صحابى كانوا كاتبين اول رغبة حاجة وجاتلهم حاجة تانية خالص اعتقد برده انهم مدخلين التقدير فى الحسبان انا مش عايزة اقلق حد انا بكره هروح الشاطبى ومحرم بك وهعرفلكم الاخبار
النتيجة اكيد متعلقة فى محرم بك بس مش عارفة فين لانى لغاية دلوقتى مروحتش بس انا عرفت من صحابى وسمعت من واحدة بس انها فى الشاطبى وده مش اكيد
بالنسبة للتحويل انا فى واحدة صحبتى كانت كاتبة اول رغبة كيميا حيوية وجالها كيميا ولما راحت سالت عشان تحول كيميا حيوي قالولها لازم تبدلى مع حد واعتقد ان ده بيكون فى اول اسبوع لان فى ناس كتير بتستصعب الكيميا وفى ناس كمان جاتلهم بالغلط زى صحبتى
بالنسبة للسامر كورس دخلوهم برده فى التنسيق ازاى معرفش يعنى بال gpa بتاع الترم الاول والمواد اللى ناجحين فيها الترم التانى اضافت للكن مواد السامر كورس الصراحة معنديش فكرة
انا برده مكنتش مصدق بس حبيت اوهم نفسي هيا دايما الكمياء الحيوية بتاخد اعلي تقدير والكمياء في الاغلب بتاخد من جيد علشان كده انتي اعتقدتي ده ربنا يستر ومبروك ليكم جميعا

قديم 09-09-2009, 01:41 AM
الصورة الرمزية Nogha
Nogha Nogha غير متواجد حالياً
عضو خبير

Nogha is on a distinguished road

يعنى مجدش يعرف اللأقسام وخدة تقديرات ايه؟
اقتباس:
والصراحة انا اتصدمت فى حاجة غريبة ان فى ناس صحابى كانوا كاتبين اول رغبة حاجة وجاتلهم حاجة تانية خالص اعتقد برده انهم مدخلين التقدير فى الحسبان انا مش عايزة اقلق حد انا بكره هروح الشاطبى ومحرم بك وهعرفلكم الاخبار
النتيجة اكيد متعلقة فى محرم بك بس مش عارفة فين لانى لغاية دلوقتى مروحتش بس انا عرفت من صحابى وسمعت من واحدة بس انها فى الشاطبى وده مش اكيد
بالنسبة للتحويل انا فى واحدة صحبتى كانت كاتبة اول رغبة كيميا حيوية وجالها كيميا ولما راحت سالت عشان تحول كيميا حيوي قالولها لازم تبدلى مع حد واعتقد ان ده بيكون فى اول اسبوع لان فى ناس كتير بتستصعب الكيميا وفى ناس كمان جاتلهم بالغلط زى صحبتى
بالنسبة للسامر كورس دخلوهم برده فى التنسيق ازاى معرفش يعنى بال gpa بتاع الترم الاول والمواد اللى ناجحين فيها الترم التانى اضافت للكن مواد السامر كورس الصراحة معنديش فكرة
عالعموم ادينى رايحة ان شاء الله بكرة الشاطبى الساعة 10 و من هناك حنطلع على محرم بك و اللى يعرف اى جديد يقول ان شاء الله

اقتباس:
باركوووووووووولى يا جماعة
انا جتلى كيميا انا و اصحابى كلهم رغم ان فيه ناس مننا معدلاتهم كانت قليلة عن الباقى.... انا فرحانة اوووى و نفسى كلكو يجيلكو القسم اللى انتو عايزينه و تفرحوا معايا
النتيجة فعلا ظهرت انهارده ف محرم بيه
ربنا يوفقكو و ابقى طمونى او ل لما تعرفوا ابقوا طمنونى
الف الف الف مبروووووووك يا قمر و عقبالنا بقى ان شاء الله
هى بأرقام الجلوس و اللا ايه؟يعنى لقتيها فين فمحرم بك؟

يلا ادعو بقى يا جماعة
ياااااارب كل اللى عاوز اى حاجة يدخلها
و ان شاء الله ابشركم بكرة اما كيميا حيوى او بيولوجيا جزيئية
ارجو انى ابشركم مش العكس
قديم 09-09-2009, 02:57 AM
الصورة الرمزية l0vely girl
l0vely girl l0vely girl غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

l0vely girl is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nogha مشاهدة المشاركة

الف الف الف مبروووووووك يا قمر و عقبالنا بقى ان شاء الله
هى بأرقام الجلوس و اللا ايه؟يعنى لقتيها فين فمحرم بك؟

يلا ادعو بقى يا جماعة
ياااااارب كل اللى عاوز اى حاجة يدخلها
و ان شاء الله ابشركم بكرة اما كيميا حيوى او بيولوجيا جزيئية
ارجو انى ابشركم مش العكس
ميرسى يا nogha الله يبارك فيكى و عقبالك انتى و كل الناس اللى ف المنتدى ان شاء الله
و بصراحة انا مش عارفة هى بارقام الجلوس و لا بايه لان صحبتى اللى جابتهالى و قالتلى انها ف محرم بيه و متعلقة عند شئون الطلبة
ان طبعا معرفش فين شئون الطلبة دى بالظبط اللى ف محرم بيه لانى مرحتهاش قبل كده
ربنا معاكى ان شاء الله و اكيد طبعا بكرة تبشرينا
قديم 09-09-2009, 02:02 PM
عضو جديد

انا دخلت ميكروبيولوجي لو اني كنت اتمني اني ادخل كيمياء وده اللي كان مصبرني ع الكلية شوية المهم اني ولا بحب النيات ولا دكاترة النبات ولا المعيدين حتي طيب ازاي يدخلوني ميكرو وانا اصلا طالع بالنبات ده الاغرب من كده ان فيه طالعين بالنبات وجيلهم نبات مش عارف ازاي وبعدين ده لو ع الكلام ده يبقا الكمياء اخده جيد جدا والكمياء الحيوية اخده امتياز او جيد جدا مرتفع والمشكلة اننا سالنا ع التحويل قالوا مينفعش لازم نبدل مع حد وبعدين ازاي الماده اللي طالعين بيها ميتاخدش بيها في التقدير امال احنا اخدينها ليه في الصيف انا سال المرشد الاكاديمي وقالي هيتاخد بيها ياريت كلكوا تطمنونا عملتوا ايه ولو حد يعرف لو فيه تحويل لو حتي بفلوس ياريت يقول واللي جاتله كيمياء ياريت يقول تقديره ايه انا تقديري جيد منخفض
قديم 09-09-2009, 02:19 PM
الصورة الرمزية Nogha
Nogha Nogha غير متواجد حالياً
عضو خبير

Nogha is on a distinguished road

ابشركم بقى
الحمد لله انا سعيدة جداااااااا الحمد لله جاتلى كيميا حيوى الحمد لله
و اغلب اصحابى جالهم اما اول رغبة او تانى رغبة الحمد لله
انا جايبة جيد مرتفع
بس فعلا محدش فاهم ايه اللى هما عملوه فى تنسيق الأقسام بس الحمد لله
اقتباس:
انا دخلت ميكروبيولوجي لو اني كنت اتمني اني ادخل كيمياء وده اللي كان مصبرني ع الكلية شوية المهم اني ولا بحب النيات ولا دكاترة النبات ولا المعيدين حتي طيب ازاي يدخلوني ميكرو وانا اصلا طالع بالنبات ده الاغرب من كده ان فيه طالعين بالنبات وجيلهم نبات مش عارف ازاي وبعدين ده لو ع الكلام ده يبقا الكمياء اخده جيد جدا والكمياء الحيوية اخده امتياز او جيد جدا مرتفع والمشكلة اننا سالنا ع التحويل قالوا مينفعش لازم نبدل مع حد وبعدين ازاي الماده اللي طالعين بيها ميتاخدش بيها في التقدير امال احنا اخدينها ليه في الصيف انا سال المرشد الاكاديمي وقالي هيتاخد بيها ياريت كلكوا تطمنونا عملتوا ايه ولو حد يعرف لو فيه تحويل لو حتي بفلوس ياريت يقول واللي جاتله كيمياء ياريت يقول تقديره ايه انا تقديري جيد منخفض
على فكرة القسم ده جميل جدا و كنت حدخله لو مجاليش كيميا حيوى لأنه برده تحاليل و النبات فيه حيكون أحلى من اللى كنا بنخده ده ده كان منهج أعوذ بالله
و فيه ناس اصحابى طالعين بالنبات و دخله ميكروبيولوجى و ناس طالعة بالحيوان و دخلو حيوان و حشرات

الف مبرووووووك للجميع و ياريت الكل يطمننا
و مبروووووووك لهنووووووود اللى الحمد لله جالها كيميا (اللى كانت حتتجنن عليه الحمد لله)
قديم 09-09-2009, 03:01 PM
3loom _alex 3loom _alex غير متواجد حالياً
عضو جديد

3loom _alex is on a distinguished road

الف مبروووووك ليكو يا جماعه........

بس انا مش عارفه ايه اللي بيحصل معايا ..انا جاتلي الرغبه الرابعه فيزيا...ومعدلي 2.07
و عايزة افهم بصراحه شويه حاجات ...

اول حاجه ازاي مش هيخدوا بتقدير السامر كورس ؟؟ يعني درجتي هتنضاف امته ؟!!! مع مواد السنه الجايه !!!
سألتهم عن الموضوع ده قالوا لأه هتنضاف وهنرجع نحسب الـgpa ..طيب ما كانو يستنوا لما السامر كورس يطلع و خلاص ..و لو المعدل زاد في احتمال كبير اني اروح القسم اللي عايزاها ......ازاي و هما في نفس الوقت قالوا الكيميا كده خلاص اكتفت و مش هينفع تحويل ليها الا بتبديل مع حد ..

و حكايه برده انو مفيش مجموع موحد عشان المواد الاختياري دي ...يعني واحد مثلا مجموعه من 700 و التاني من 400 ..حاجات غريبه كده ..طيب ازاي هيتقارنوا ببعض

يعدوا يقولوا اختاروا التخصص اللي بتحبوا و اللي ممكن تيجيبوا فيه تقدير عالي...و بعد كده يحطوا الرغبات اللي هما عايزنها ..وليه ؟؟ عشان تقديري مش عالي ...ايه ذنبي طيب ان فيه مواد نزلته.. منها الفيزياء اللي جاتلي!!
اخترت كيمياء عشان بحب اذاكرها و خصوصا الاورجانيك في التيرم الاول

تقريبا عددنا ( الشعب كلها ) 2200 ليه ياخدوا بس منهم 800 كيمياء ..؟؟؟

معلش انا عارفه اني طولت ..بس في واحده صحبتي كاتبه اول حاجه خالص فيزياء ( و هي جايبه جيدجدا )بس راحت حاجه تانيه ( حاسب ) و انا اقل منها في التقدير و دخلت فيزيا ..مش فاهمه ازاي ؟؟يعني في علوم طبيعيه الفيزياء و اخده اقل من حاسب و لا العكس ؟؟؟

بجد مش عارفه اعمل ايه .لو حد عرف اي حاجه عشان التحويل لاقسام تانيه ياريت يقول ..
قديم 09-09-2009, 05:17 PM
عضو جديد

[quote=Nogha;1579498]ابشركم بقى
الحمد لله انا سعيدة جداااااااا الحمد لله جاتلى كيميا حيوى الحمد لله
و اغلب اصحابى جالهم اما اول رغبة او تانى رغبة الحمد لله
انا جايبة جيد مرتفع
بس فعلا محدش فاهم ايه اللى هما عملوه فى تنسيق الأقسام بس الحمد لله

على فكرة القسم ده جميل جدا و كنت حدخله لو مجاليش كيميا حيوى لأنه برده تحاليل و النبات فيه حيكون أحلى من اللى كنا بنخده ده ده كان منهج أعوذ بالله
و فيه ناس اصحابى طالعين بالنبات و دخله ميكروبيولوجى و ناس طالعة بالحيوان و دخلو حيوان و حشرات

الف مبرووووووك للجميع و ياريت الكل يطمننا
و مبروووووووك لهنووووووود اللى الحمد لله جالها كيميا (اللى كانت حتتجنن عليه الحمد للهالف مبروك يا نهي ليكي انتي وهند ويارب تكونوا دايما في فرحة بس ع فكرة انا واحد زميلي جايب جيد مرتفع ولا جاله كيمياء ولا كيمياء حيوية جاله حيوان طيب ازاي ولا هما اللي طالعين بمواد مدخلنهم اي قسم وخلاص وع فكرة هو قرب ع الجيد جدا بحاجات بسيطة انتي متاكده انك جيد مرتقع اصل انا مش فاهم هما اختاروا ع اي اساس
قديم 09-09-2009, 05:19 PM
عضو جديد

ياريت يا محمد فوكس تدخل تطمنا عليك
قديم 09-09-2009, 05:21 PM
عضو جديد

نهي ممكن تقولي ال gpa بتاعك
قديم 09-09-2009, 06:06 PM
الصورة الرمزية محمد المصرري
محمد المصرري محمد المصرري غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمد المصرري is on a distinguished road

ازيكم ياجماعة كل سنة وانتم طيبين ورمضان كريم عليكم جميعاااا
قديم 09-09-2009, 06:08 PM
عضو جديد

علي فكرة ياجماعة نتيجة الاقسام ظهرت النهاردة واتعلقت في محرم بك بس للاسف ظلموا ناس كتير لانهم طلعوها قبل نتيجة السامر كورس وبكده يبقي هما اخدوا بنتيجة الترمين بس من غير نتيجة السامر واعقتد ان في ناس كتير قوي اتظلمت بسبب الموضوع ده وانا واحد منهم
قديم 09-09-2009, 06:09 PM
عضو جديد

بس هما المفروض يفتحوا باب للتظلمات علي اساس الناس اللي معاهم سامر كوري يبقي ليهم الحق انهم يزودوا التقدير بتاعهم وبكده يدخلوا قسم كويس
قديم 09-09-2009, 06:10 PM
عضو جديد

في تحويل ودي علي فكرة ياجماعة يعني ممكن واحد يبدل مع واحد تاني في الاقسام
قديم 09-09-2009, 06:16 PM
عضو جديد

لو في حد ياجماعة عايز يحول من قسم كيمياء او من كيمياء حيوية او اي قسم تاني الي قسم علوم بحار يقولي وده الإيميل بتاعي

ويبعتلي اضافته وشكرا ليكم تحياتي .......

آخر تعديل بواسطة ..Just Stop ، 10-09-2009 الساعة 12:11 AM
قديم 09-09-2009, 08:58 PM
عضو جديد

في تحويل ( ياعلوم اليكس ) بس ودي يعني لو تعرفي حد في قسم انتي عايزاه وهو عايز القسم بتاعك ممكن تبدلي معاه بس كده

العلامات المرجعية