اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > أخبار التعليم المصــــــــــرى

أخبار التعليم المصــــــــــرى نقاشات وأخبار تعليمية متنوعة

قديم 10-07-2013, 03:38 PM
أبو معاذ وليد أبو معاذ وليد غير متواجد حالياً
عضو جديد

أبو معاذ وليد is on a distinguished road
افتراضي معلم مساعد منقطع عن العمل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا معلم مساعد انقطعت عن العمل منذ تاريخ 27/6/2013 وسافرت الى بلد عربى للتقديم فى الوزارة هناك وسأعود إلى مصر 5/9/2013 ماهو الاجراء القانونى معى وهل يتم فصلى عن العمل أم لا ؟
الرجاء الرد .
ولكم جزيل الشكر
واذا تم فصلى هل ممكن الرجوع الى العمل مرة أخرى ؟الرجاء تقديم النصيحة لى .
لو سمحت دى رابع مرة ابعت فيها الشكوى ولا يوجد رد الرجاء الرد.

قديم 11-07-2013, 04:37 AM
ahmed batanda ahmed batanda غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ahmed batanda is on a distinguished road

عملت لمدة 3 سنوات فى مدرسة تجريبية لغات بعقد مجلس امناء . فقامت التربية والتعليم بأخذ فلوس مجلس الامناء فى الفترة الاخيرة ولم نتقاضى اخر شهر فقامت التربية والتعليم باخذ اسماءنا حتى تقوم بخصم تأمينات ومعاشات على حد قولهم فما هو مصيرنا ؟ ارجو الارشاد اذا كان هناك دور استطيع ان افعلة حتى يقوموا بعمل عقد تابع للتربية والتعليم
قديم 11-07-2013, 01:28 PM
Fawzy Mhamd2 Fawzy Mhamd2 غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

Fawzy Mhamd2 is on a distinguished road

هل يمكن التسوية لمن حصل علي مؤهل عالي أثتاء الخدمة بالتسوبة بالمؤهل العالي
وذلك من تاريخ بداية تعيينة بالمؤهل المتوسط وبذلك يكون حصل علي أقديمية به تعطيه الحق في التقدم للترقية علي من هو مؤهل عالي أصلآ وفي وظيفة أعلي هل هذا يجوز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ أرجو سرعة الرد

قديم 12-07-2013, 04:49 PM
عمرالخيام عمرالخيام غير متواجد حالياً
عضو مبتدئ

عمرالخيام is on a distinguished road

ااخ الفاضل ارجو الاستفسار عن توزيع المدرسين العاملين بالعقود فى نفس مدارسهم ام من حق الموجه الاول توزيعهم ع اى مدرسة ارجو الافادة وعند توزيع الانصبة على المدرسين ف الخطة هل نبدا التوزيع بالاساسى ثم العقد ام غير ذلك ارجو الافادة واذا تم التوزيع من الاساسى الى العقد ولم يحصل احد المدرسين ع نصابة ماذا يفعل ارجو الافادة وشكرا
قديم 16-07-2013, 10:30 AM
منار على منار على غير متواجد حالياً
عضو لامع

منار على is on a distinguished road

حضرتك انا اتنقلت من مدرستى من شهر 10 اللى فات واتنقلت لاداره تانيه لكن لسه منتدبه فى المدرسه اللى جمب مدرستى السابقه يومين المهم من وقتها وكل كام شهر بلاقى الادارى اللى هناك باعتلى فلوس مع مدير المدرسه اللى انا منتدبه ليها ومش فاهمه الفلوس دى ليه وبما ان بينى وبين الادارى دا مشاكل كتير جدا وتقريبا سايبه المدرسه بسببه فانا مينفعش اساله بس اخر فلوس كان معاها ورقه صغيره مكتوب فيها فرق تسويه ضم مده قرار 405
27-5-2011 فياريت حضرتك تقولى الفلوس دى لايه لانى بصراحه ابتديت اقلق من الفلوس اللى بيبعتها دى لان زمايلى اللى معايا ومنقولين معايا مبيخدوش اى فلوس من مدارسهم ومش بيتبعت ليهم حاجه وهل من السليم انه يبعتهم مع مدير مدرستى المنتدبه ليها كمان مش بمضى فى اى كشف انى استلمت اى فلوس بيسلمهوملى وخلاص
قديم 16-07-2013, 04:39 PM
احمد سعيد ع احمد سعيد ع غير متواجد حالياً
عضو جديد

احمد سعيد ع is on a distinguished road

استاذي الفاضل
[color="rgb(65, 105, 225)"]عقد وكاله تبين ان الرقم القومي للموكل 13 رقم من اصل 14 والرقم الساقط هو الرقم السابع من الوسط فهل لهذا تاثير علي صحة عقد الوكالع [/color]
قديم 16-07-2013, 06:43 PM
منة على أحمد منة على أحمد غير متواجد حالياً
عضو مبتدئ

منة على أحمد is on a distinguished road

لى زميلةكانت فى اجازة حاصة وعادت للعمل ولكننها لم يتم تسكينهاعلى الكادر وهى على الدرجة الاولى فى المرجلة الاعدادية وقام الموجة بندبها على مدرستين بعدد24 حصة بحجة انها لم يتم تسكينها فيكون نصابها 24 وايضا معها قرار من القمسيون الطبى الحالة الثالثة ومع ذللك لا يريد ان يحفض نصابها فماذا تفعل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 17-07-2013, 07:37 PM
عزت نادى عزت نادى غير متواجد حالياً
عضو جديد

عزت نادى is on a distinguished road

لى زميل فى محافظة اسيوط خريج دبلوم صنايع خمس سنوات عام 1989م هل ممكن يأخذ كلية مجال صناعى باسيوط ويحصل بعدها على اقدميتة فى المدرسة وهل توجد كلية باسيوط ام لا وشكرا
قديم 18-07-2013, 07:12 PM
يامنه يامنه غير متواجد حالياً
عضو جديد

يامنه is on a distinguished road

انا معلم اول /على الدرجة الثانية فى 1/7/2008/ المجموعة النوعية تخصصية تعليم

تقدمت الى وظيفة رئيس قسم الأحصاء بالمديرية بناء على اعلان فى المديرية

وتم عقد مقابلة شخصية لى وكنت الوحيدة المتقدمة الى هذه الوظيفة وكانت اجاباتى ممتازة

ارجو أفادتى اريد ان اتنازل او اعتذر عن الوظيفة قبل صدور الأمر التنفيذى لى كرئيس قسم ندبا

ماذا افعل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هل هذا سوف يوثر على بأى شىء مثل الجزاء او خلافه
قديم 22-07-2013, 03:22 PM
أحمد عبدالله عبدالنبى أحمد عبدالله عبدالنبى غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

أحمد عبدالله عبدالنبى is on a distinguished road

الاخ المستشار القانونى ياريت تفيدنى ف موضوعى
انا مدرس حاسب الى بالمرحله الاعداديه عملت بالتعاقد ف سنه 2009 وكانت مدرستنى خارج قريتى وفضلت على هذا العام سنتين تقريبا والموجه انتدبى جوه قريتى يومين بالاعدادى مع العلم وفى العام الثالث كنت منتظر من التوجيه انى ينقلنى ف بلدى واكون متعاون معاه ف الانتداب خارج بلدى ف نفس المدرسه ال انا فيها اساسى دى الوقتى ولكنه لم بفعل وكل ال عمله انه زود عدد الايام الانتداب ف بلدى وخلانى بره يومين ف المدرسه ال انا فيها دى الوقتى مع العلم ان المدرسه الاعدادى ال موجود ف قريتى بها مدرس منتدبه من الابتدائى من زمان وقوته الاساسيه ابتدائى ومعاه كليه تجاره ولكنه اكبر منى سنا وفوجئت كمان ان مثبت مدرسه تعمل بالتعاقد ف نفس المدرسه ال هيه ف قريتى مع العلم انها لم تعمل يوم وحد فيها يعنى مخليها اساسى ف المدرسه وندبها كلى خارجها للإبتدائى بحجه ان مستواها ضعيف مع العلم انها متعاقده وانا متعين وهيه كمان كانت دبلوم تجاره ودخلت معهد كمبيوتر حاسب الى وبعد كده اخدت تربوى وانا خريج كليته تربيه يعنى احق منهم ف دخولى للمدرسه وروحت للموجه الاول بالاداره عشان اطالب بحقى قتجاهله رغم علمه جيدا انى ده حقى ولجأت بعد ذلك انى اقدم شكوى ف الاداره والمديريه بس الموضوع اتطبخ ومعرفتش اخد حاجة ولجأت بعد ذلك الى النيابه الاداريه بشكوى ضدهم وبعد كده عرفت ان الموجه العام قدم مايثبت انهم متعيين قبلى واقدم منى والموضوع اتحفظ . ومن شهر تقريبا لقيت المدرسه ال كانت متعاقده لسه جاى لها قرار التعيين وبتعمل اقرار القيام بالعمل كمعلمه وليس معلم مساعد ودى معناه انى ان انا اقدم منها بكتييير ولكهنم تلاعبوا بالامر . لدرجه ان الموجه قام بوضع المعلمه دى ف المدرسه ال ف بلدى عنادا فيه ومع العلم ايضا ان شكوتىف النيابه الاداريه اتحفظت

وان الموجه الاول ف الاداره والموجه ال كان مباشر عليه ال مش راضيين يدولى حقى تم نقلهم الى اداره اخرى وناس جديده ملكت مكانهم
فما هو الاجراءات التى اتخذها حتى استطيع ان اخذ حقى بما يرضى الله ودون ان اتسبب ف ضرر احد
قديم 23-07-2013, 09:28 AM
المدبولي1 المدبولي1 غير متواجد حالياً
عضو جديد

المدبولي1 is on a distinguished road

انا تعيين 14/10/1994 واديت الخدمة العسكرية 1991 ولم اضم حتى الان وذهبت للادارة التي ارسلت للمديرية التي رفضت بحجة التقادم الطويل فكيف الحل ومالسبيل للضم وهل يمكن رفع قضية ولك جزيل الشكر
قديم 24-07-2013, 08:48 PM
دعاء عبد الفتاح حسن دعاء عبد الفتاح حسن غير متواجد حالياً
عضو جديد

دعاء عبد الفتاح حسن is on a distinguished road
Impp استفسار عن القرار الوزارى رقم202بتاربخ2/6/2013

صدر قرار وزارى رقم 202 بتاريخ2/6/2013 بشان قواعد الندب والنقل اعضاء هيئه التعليم والادارسن والفنين والعمال حيث ورد فى الماده الاولى الفقره الخامسه بانه يتم تنفيذ الاوامر التنقيذيه الصادره بالنقل واخلاء طرفهم دون انتظار نقل دراجاتهم الماليه على ان تستكمل الجهات التابعين لهاتنفيذ اليات النقل مع الجهاز المركزى للتمظيم والاداره لاعمال شئون مع وزاوه الماليه وهنا سؤالى هل هذا ينفذ فقط على المعلمين اى ما ينطبق عليهم القانون 155لسنه 2007 فقط ام على الجميع من يعمل فى التربيه والتعليم وهل هذا ينفذ ايضا على تاشيره 23/د وهى درجه موفرها الجهاز المركزى والاداره وفى حاله التنفيذ فبل تمويل الدرجه ما جهه صرف المرتب الرجاء الاقاده حتى نتمكن من تنفيذ النقل وحتى لايضيع حقى لانى الامر التنفيذى صادر من الوزاره بنقلى على تاشيره 23/د ذكر فيه عدم اخلاء الا بعد ورود موافقه الجهاز المركزى التنظيم والادلره ووزلره الماليه شكرا لكم باعتبار ان الموضوع عاجل
قديم 27-07-2013, 02:32 PM
SAEEDS SAEEDS غير متواجد حالياً
عضو فعال

SAEEDS is on a distinguished road

أرجو الرد للأهمية
أعمل بوظيفة مشرف نشاط على الدرجة الثانية الفنية للتعليم وقد حصلت أثناء الخدمة على ليسانس اداب قسم مكتبات فهل لى تسوية وتغيير مسماى الوظيفى الى أخصائى مكتبة أم لا لان عندما ذهبت الى قسم التسويات والتعيينات بالمديرية بالمنوفية قالوا لى هتساوى باحث شئون عاملين أو فى لجان المتابعة يعنى خارج منظومة الكادر فهل هذا قانونى أن أساوى على غير تخصصى
قديم 27-07-2013, 05:00 PM
waiter2 waiter2 غير متواجد حالياً
عضو جديد

waiter2 is on a distinguished road

ممكن ؟
انا الان مدرس ثانوى على الدرجة الاولى التخصصسة ومرشح لدرجة كبير اخصائيين وسوف اتقدم للحصول على علاوة تشجيعيه هذا العام
واريد ان اعرف نهاية مربوط الدرجة الاولى ونهاية مربوط درجة كبير اخصائيين كام علشان اعرف هل استحق ام لا العلاوة؟ وشكرا مستر اسامة
قديم 27-07-2013, 05:02 PM
waiter2 waiter2 غير متواجد حالياً
عضو جديد

waiter2 is on a distinguished road

ممكن ؟
انا الان مدرس ثانوى على الدرجة الاولى التخصصسة ومرشح لدرجة كبير اخصائيين وسوف اتقدم للحصول على علاوة تشجيعيه هذا العام
واريد ان اعرف نهاية مربوط الدرجة الاولى ونهاية مربوط درجة كبير اخصائيين كام علشان اعرف هل استحق ام لا العلاوة؟ وشكرا مستر اسامة

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
لايوجد