اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 21-09-2015, 05:50 PM
Nasr Fouad Nasr Fouad غير متواجد حالياً
عضو متواصل

Nasr Fouad is on a distinguished road

عدم الرد احسن على العيال قليلة ال..... اللي انت منهم
لما عيل بش..... ة زيك يقول على اساتذته كده علشان مدير مدرسته مضايقه و مطلع تيت امه يقوم يعمم على الكل
و على العموم احنا جبنا ال ip بتاعك و هنرفع قضية سب و قذف علشان نعلم امثالك الادب
عارف ايه هو ال ip ادينا احنا المعلمين اهو عارفين ايه هو و معظم امثالك ما يعرفوهوش

قديم 21-09-2015, 05:57 PM
عضو متواصل

تدير مدرسة ازاي و انت بهذا الاسلوب ال.....
للاسف مش لاقي وصف اوصفه بيه
قديم 21-09-2015, 10:52 PM
mido_199841 mido_199841 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mido_199841 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanmmii مشاهدة المشاركة
الواطي دا الي سمح لامثالك علي دخول الفصول وخلاك مدرس انظر الي وجوه كثيرا منهم اشكال ربنا يحفظنا يا روح ..... امثالك مبتعلموش ببلاش الله يرحم لما كنتوا بطلعوا عين ابونا علي المجموعات والا انت ناسي تاريخكم الوسخ ..... بص لنفسك انت مين اصلا مدرس .ج..... دبلوم 5 سنوات لو كنت نافع في الثانويه كنت هتدخلها .... ازاي تبقي مدير مدرسة وانا اعلي منك مؤهل ازاي يعني ...... اخرك موجهه ..... بص يا حبيبي لاني مش هغلط فيك .... فشل التعليم في مصر بسببكوا انتوا ..... وايا تفتكر ان انت بس الي بتعلم .... يا كوتوموتوا ..... في مدرس الاعدادي والثانوي والجامعه والا فاكر انت بس .... لا اصحي وفوق وتنسبش لنفسك فضل التعليم كل واحد فاكر ان هو السبب لولا الفلوس الي كنا بندهلكوا كنتوا بتطلعوا عين ابوا الطلبة ولغاية دلوقتي ميتين علي الدنيا .... اكثركم مرتشين وحراميه .... الا من رحم ...... انظر الي الادارات التعليمية شيوخ المنصر مدرسين دبلوم معلمين .... يا اخي والله ربنا يريحنا منكم ..... لا تعليم ولا ادب .... بص عقد نفسيه بطلعوها علي المدرسين والطلبه .... بتموتوا نفسكم علي مدير المدرسه ليه ..... عشان شويه حراميه .... ونصابين .... في الاعدادي والثانوي بيهربوا منها الا قليلا .... عشان عارفين ان دبلوم المعلمين شويه حراميه ..... بلا قرف

فعلا بلاقرف---- لكن من مين وعلى مين ؟

فى هذا القسم كان فيه موضوع دبلوم المعلمين والمعلمات وكانوا يطالبوا بحقوقهم فيه

ودخلت بينهم متعاطفا وطلبت منهم بدلا من أن يطالبوا بحقوقهم بالترقية يطالبوا بخروجهم على المعاش حفاظا على كرامتهم
ونجاة مم يعد لهم فى كواليس وزارة نصفها مستشارين ونصف معلميها حيتان دروس أخذوا المليارات بلا انجاز واحد وأخذوا معها جهود مئات من الألاف من المعلمين
ولايكتفوا بل يتبجحوا فى إلقاء فشلهم عليهم -----
تماما مثلما تفعل لجان المتابعة حين تتناسى وتتجاهل الفصول الخاوية وتذهب لتصب غضبها على الفصول العامرة فى نفس المدرسة

سيدى العزيز

أنت الأحق بالإدارة فاشربها هنيئا مريئا

لكن لاتحزن حين يتركوا الكبار ويتهموك أنت بالإهمال وضياع التعليم

ولك أن تعلم أن هناك من هو مثلك فى إدارة مدرسة ثلاثية الأبعاد (إبتدائى - إعدادى - ثانوى )

لايعمرها طوال العام سوى طلبة ومعلمى الإبتدائى (ومعظمهم من حملة دبلوم المعلمين والمعلمات وبعضهم أكملوا تربية )وقليل من طلبة ومعلمى الإعدادى أما الثانوى فحدث ولاحرج لاطلبة ولامعلمين

إن كان هذا هو منوال التعليم فى نظرك لأنك الأعلى مؤهل مثلهم

فأهلا بك فى عالم التعليم المنزلى

ولكن يازميلى العزيز لاتكن فظا غليظ القلب وادعو الله أن يحفظك من القرف حتى لاتلقيه على غيرك الذين لاتعلم عنهم إلا القليل

شكرا لك

قديم 21-09-2015, 11:41 PM
AYMANMMII AYMANMMII غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

AYMANMMII is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido_199841 مشاهدة المشاركة
فعلا بلاقرف---- لكن من مين وعلى مين ؟

فى هذا القسم كان فيه موضوع دبلوم المعلمين والمعلمات وكانوا يطالبوا بحقوقهم فيه

ودخلت بينهم متعاطفا وطلبت منهم بدلا من أن يطالبوا بحقوقهم بالترقية يطالبوا بخروجهم على المعاش حفاظا على كرامتهم
ونجاة مم يعد لهم فى كواليس وزارة نصفها مستشارين ونصف معلميها حيتان دروس أخذوا المليارات بلا انجاز واحد وأخذوا معها جهود مئات من الألاف من المعلمين
ولايكتفوا بل يتبجحوا فى إلقاء فشلهم عليهم -----
تماما مثلما تفعل لجان المتابعة حين تتناسى وتتجاهل الفصول الخاوية وتذهب لتصب غضبها على الفصول العامرة فى نفس المدرسة

سيدى العزيز

أنت الأحق بالإدارة فاشربها هنيئا مريئا

لكن لاتحزن حين يتركوا الكبار ويتهموك أنت بالإهمال وضياع التعليم

ولك أن تعلم أن هناك من هو مثلك فى إدارة مدرسة ثلاثية الأبعاد (إبتدائى - إعدادى - ثانوى )

لايعمرها طوال العام سوى طلبة ومعلمى الإبتدائى (ومعظمهم من حملة دبلوم المعلمين والمعلمات وبعضهم أكملوا تربية )وقليل من طلبة ومعلمى الإعدادى أما الثانوى فحدث ولاحرج لاطلبة ولامعلمين

إن كان هذا هو منوال التعليم فى نظرك لأنك الأعلى مؤهل مثلهم

فأهلا بك فى عالم التعليم المنزلى

ولكن يازميلى العزيز لاتكن فظا غليظ القلب وادعو الله أن يحفظك من القرف حتى لاتلقيه على غيرك الذين لاتعلم عنهم إلا القليل

شكرا لك

اي اداره وهل تحسبني من هواه الاداره لم تفهم ما كنت اقوله ... تحاول ان تثبت لي انك لا تطلب الاداره ولا تبغي المال ..... المدارس الابتدائية هي اكثر المدارس في الادرات التعليمة سمعا وطاعة لماذا .... هل تحسب ذلك بانه خوفا علي الطلاب .... لا يا استاذي .... لاننا في الابتدائي يعمل دبلوم الصنايع ومدرس الزراعة والاخصائي الاجتماعي مدرس نعم يعملون مدرسين ...... للاسف انت تاخذ من كلامي ما تريد ان تفهمه انت .... الاعلي مؤهلا ... ليس تكبرا ..... لماذا تنظر اليها هكذا ..... تريد ان تظلم وتقول ها هم المؤهلات العليا تتكبر علينا ... والله ابدا ابدا ..... ما الفرق بين المعلم الحاصل علي الابتدائي ..... والحاصل علي الاعدادي .... والحاصل علي الدبلوم .... والحاصل علي مؤهل عال .... والحاصل علي الماجستير والدكتوراه .... في نظرك كلهم واحد ...... لانها ترضي غرورك .... انا اعترف ان الدكتور والمهندس ... افضل مني واعلي ... لاني لو كنت استطيع ان اكون مثلهم لفعلت ..... كيف .. اكون..... اعلي .... متنهم ...... ازاي ...... من انت ....لتقرر انهم ذاكروا وصرف عليهم الالاف وانت افضل منهم ..... والله انتم من تتكالبون علي المناصب واسأل زملائك لماذا .... لماذا ..... يا عم دا في مدرسين ... فضايح .... شكلهم ..... تجار خشب
قديم 22-09-2015, 12:57 PM
Mido-199841 Mido-199841 غير متواجد حالياً
عضو قدير

Mido-199841 is on a distinguished road

لو كل إنسان وفر لذاته 1% من النقد الذى يرسله لغيره وكأنه خلى الأخطاء لانصلح حال العباد

لكن أدوات الغرور تكمن فى جبين البشر الصالح وغير الصالح

فمنهم من يريد تفتيت المكون بزعم أنا الأعلى وهم الأوطى وجميعنا يرتكن لهمنا وضعفنا وقلة حيلتنا

ربنا يهدى ويصلح حالنا والذى صار مضحكا بفعل بعضنا فى بعضنا

كلنا ندعى العدالة ونطالب بها ونحن أشرس على بعضنا من غيرنا

قديم 22-09-2015, 08:35 PM
عضو متواصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mido-199841 مشاهدة المشاركة
لو كل إنسان وفر لذاته 1% من النقد الذى يرسله لغيره وكأنه خلى الأخطاء لانصلح حال العباد

لكن أدوات الغرور تكمن فى جبين البشر الصالح وغير الصالح

فمنهم من يريد تفتيت المكون بزعم أنا الأعلى وهم الأوطى وجميعنا يرتكن لهمنا وضعفنا وقلة حيلتنا

ربنا يهدى ويصلح حالنا والذى صار مضحكا بفعل بعضنا فى بعضنا

كلنا ندعى العدالة ونطالب بها ونحن أشرس على بعضنا من غيرنا

صدقت يا اخي
قديم 22-09-2015, 10:42 PM
abdullsttar abdullsttar غير متواجد حالياً
عضو مبتدئ

abdullsttar is an unknown quantity at this point

يا جماعة دبلوم معلمين أصحاب بكالوريس أو ما جستير أو دكتوراة كلهم هيئة تدريس
المهم إنه يكون اختيار القيادة بمعايير واضحة .. مش اللي يتقرب زلفى
المهم إننا نطالب بحقوقنا جميعاً مادية و معنوية ..... مش اللي هنقفه أمام النقابة علشان معاش ملاليم
المهم إننا قدوة طالما حُملنا بهذه الرسالة .. و لا بد من مواجهة مراكز الفساد في الإدارات و المديريات والمفسدين
المهم إنه يبقى فيه آلية لكبح جماح التوجيه و فساد الإداريين
المهم إن ربنا يتقبل منا صالح أعمالنا
قديم 24-09-2015, 01:01 AM
عضو متواصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الامير الصعيدي مشاهدة المشاركة
دبلوم المعلمين لما عرف ان في فيرس كمبيوتر منتشر طلب من الاخصائي اغلاق ابواب حجره مناهل المعرفه والشباك خوفا علي الاجهزه
اقسم بالله هذا ما حدث من مدير مدرسة امامي دبلوم
انا مصدقك لكن اللي بتحكي فيه ده ممكن يكون حصل زمان ف التسعينات ايام ما كان الكمبيوتر مش منتشر زي دلوقتي
و ممكن يكون قال كده من باب الهزار
قديم 29-09-2015, 03:46 PM
عضو متواصل

على فكرة بقى الناس الكبار بتوع المعلمين كلهم ذوق ف التعامل و فاهمين الشغل و عارفين الاصول وهما اللي بيديروا المدرسة بالفعل و من غيرهم تبقى طابونة اما الاخوة اصحاب المؤهلات العليا صغار السن (و لو ان فيه منهم كتير محترمين و ما يزعلوش مني لاني ما اقصدهمش )
انا اقصد الجماعة مقاصيف الرقبة اللي شايفين نفسهم و مريحينهم ف البيت طول الاجازة و جايين يتنططوا دلوقتي
يبقى عيل لا مؤاخذة بش.... ة يتعامل مع واحد اكبر منه بنطاعة و قلة ذوق دا يبقى ايه ؟
و مش عارفين يديروا و لا يهببوا و عندهم عقدة الشعور بالنقص لان سنهم صغير فبيحاولوا يعوضوها بان يقرفوا الناس و يستنطعوا و يستحمروا عليهم
دا بصراحة اللي انا شايفه
مرة تاني باكرر اسفي للمحترمين منهم و انا ما اقصدهمش كلهم انا اقص الفئة الزبا... ة اللي حرام يكونوا مديرين
قديم 29-09-2015, 04:37 PM
الجعدور الجعدور غير متواجد حالياً
عضو خبير

الجعدور is on a distinguished road

ياجماعة كلنا تعلمنا على ايدى هؤلاء المعلمون فلا تنسوا فضلهم عليكم
قديم 06-10-2015, 12:37 PM
tato_tamer tato_tamer غير متواجد حالياً
عضو جديد

tato_tamer is on a distinguished road

سيدي عن تجربة مع مديرين دبلوم معلمين ومديرين مؤهلات عليا ووضح الفرق في طريقة التعامل وحل المشكلات لان دبلوم المعلمين ملم بكل نواحي العملية التعليمية فنيا واداريا وماليا اما المؤهلات فمعظمهم لم يكتسب الخبرة الكافية في النواحي الادارية ولا التعامل مع الموظفين
قديم 06-10-2015, 01:21 PM
محمود ابو احمد محمود ابو احمد غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

محمود ابو احمد is on a distinguished road
افتراضي عجبى من حاقد على من جعلوه ...............؟

انا بستغرب على كل من رد على هذا الشخص الحاقد على اسياده من المعلمين ولولا هم ما كان هنا اليوم كان مصيره الشارع يقولون له يا محترم وسيادتك دا شخص مريض نفسياً وانا برد عليكم انتم لانكم عاملتوه على انه محترم والله ليس عنده ذرة احترام لانه مش محترم ولا تربى اصلاً ويتكلم عن انه حرام ان دبلوم المعلمين يصبح مدير والله اكبر غلطه وقعت فيها الحكومة التعيينات الجديدة ولا يفقهوا شيئا عن التدريس وغير ذلك دخلهم الغرور والكبرياء كانوا شغالين بالحصة مذلولين واول ما بدا تعيينهم احسوا انهم ما فى غيرهم فى المدارس واتمنى كل من يرد على هذا يقول يا حقير ويا ريت ما تردوا عليه افضل سيبوه يعوى يعوى يعوى
قديم 06-10-2015, 02:20 PM
عضو متواصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود ابو احمد مشاهدة المشاركة
انا بستغرب على كل من رد على هذا الشخص الحاقد على اسياده من المعلمين ولولا هم ما كان هنا اليوم كان مصيره الشارع يقولون له يا محترم وسيادتك دا شخص مريض نفسياً وانا برد عليكم انتم لانكم عاملتوه على انه محترم والله ليس عنده ذرة احترام لانه مش محترم ولا تربى اصلاً ويتكلم عن انه حرام ان دبلوم المعلمين يصبح مدير والله اكبر غلطه وقعت فيها الحكومة التعيينات الجديدة ولا يفقهوا شيئا عن التدريس وغير ذلك دخلهم الغرور والكبرياء كانوا شغالين بالحصة مذلولين واول ما بدا تعيينهم احسوا انهم ما فى غيرهم فى المدارس واتمنى كل من يرد على هذا يقول يا حقير ويا ريت ما تردوا عليه افضل سيبوه يعوى يعوى يعوى
يا افندم ده مش حقير و بس دا عيل بش... ة زي ما انا وصفته
و اقرأ تعليقاتي عليه و اديني رأيك و شكرا
قديم 08-10-2015, 06:23 AM
heshamarabe heshamarabe غير متواجد حالياً
عضو قدير

heshamarabe is on a distinguished road

[size="5"][size="5"]عفوا التعليم تراجع للخلف بعد الغاء دبلوم المعلمين اصبح الان المعلمين اي نعم مؤهل عالي ولكن مجموعة في الثانوية العامة لم يسمح له بدخول كلية من كليات القمة وكانت النتيجة معلم غير مقتنع بوظيفتة كمعلم اجيال وهذا الناقم علي وظيفتة خرج لنا جيل لا يفهم شيئ ثم ان المؤهل العالي مش هو كل حاجة يا استاذ فيه كتير موهل عالي بس لا مؤاخذة في اللفظ حماااااااااااااااااااااااار كببببببببيييييييييييييير
قديم 08-10-2015, 12:11 PM
عمر الحنون عمر الحنون غير متواجد حالياً
عضو جديد

عمر الحنون is on a distinguished road

علي فكره يا محترم دائما موصوف المدير بدوره مياه واسال ياغالي والله اانا معلم دبلوم معلمين وتاهيل تربوي والرخصه الدوليه وعندي الي زي حضرتك لم يعرف ان يدير طابور الصباح وبلاش غلط في الناس الي ليها فضل علي امثالك اقسم بالله انا بكره الكرسي بتاع المدير ونائب المدير من الي بشوفه فيهم اسناء اي زائر وجرب ياغالي

العلامات المرجعية