اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 19-08-2013, 07:39 PM
lally adel lally adel غير متواجد حالياً
طالبة بكلية طب القصر العيني

lally adel is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة never come back مشاهدة المشاركة
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالالالالالالالا اهتم بالكيف وليس الكم انا مخلصة منهج الفيزياء فى اول شهر 4 والله وراجعتو بقا فى الشهرين دول والحمد لله قفلت ال50
اناااااااااااااا طول السنة مفتكرش انى كنت بجمع مادتين مزاكرة مزاكرة فى يوم واحد والله كنت بخلي لكل يوم مادة اه كنت ببذل فيها جهد بس خلاص هى المادة بقا بتتزاكر مزاكرة صححححح ولا كلمة بعد كده مش تجمعلى 4 او 5 مواد فى يوم وتبقا مفتخر بنفسك !!!
لازم الاتقان فى العمل والله انا اوقات كنت بضيع اياااااااااااام عشان افهم جزئية بسيطة من مادة معينة ويفضل بالى مشغول ومرتحش غير لما اعرفها
لازم تهتم بالكيف وليس الكم وتتقن مزاكرتك
ميرسي على مشاركتك يا دكتوووورة ايوة كده خلينا نساعد اخواتنا الصغيرين .. احنا كنا زى دلوقتى كدع ف مكانهم و ف عرض النصيحة

قديم 19-08-2013, 07:47 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة never come back مشاهدة المشاركة
مممممممممممممممم كلامك كويس يا علياء بس الصراحة طريقة مزاكرة العربى ده صعبة اوى وليه تبذلي الجهد ده كلو فى القصة !!!!!!!!!!!!
ياجماعة اهم حاجة فى العربى من الاخر كده هو النحو لو مجاوبين النحو تمام يبقا باقي الورقة المصحح هيظبطهالك واساس اى اجابة فى العربى هو الكمممممم لازم ترغي كتير كتير وتبقا فاهم انتو بتقول ايه وخلاص بس القصة رزلة اوى وطويلة جدا يعنى لو اتبعوا طريقتك دى مش هيزاكرو غيرها يا بنتى !!!!
مممممممممم اتفرجو علا مسلسل احمد زكي وانتو هتظبطوها فى دماغكو والله قصة ملهاش اى لازمة خالص دا حتى الاستاذ بتاعي كان بيقولى ان المدرسين كلهم اصلا قرفانين منها ولو حتى الطلب كاتب اجابة اى كلام بس ف اطار الحل بيعطلوه الدرجة كااااااااااااااملة بل فى مرة قالى انهم مابيبصوش عالاجابة اصلا فى بعض الاوقات !!!
و الله يا بنتى انا زى ما قلتلهم انا اللى خلانى اعمل كده عقدتى من اللى حصل ف تانية ف العربي .. انه نقصنى على حاجات صح بشهاده المستشار نفسه .. لمجرد ان اجابتى مش مطابقة للنموذج
غير كده انا قلتلهم انى عملت كده ف شهر 4 و 5 اللى هم اصلا بيبقى التركيز فيهم ع العربي اكتر من باقى الفروع ..
بس انا مش معاكى ف موضوع النحو دة .. هو اه طبعاااا مهم جداااا .. لكن انا ف تانية كنت مقفله النحو و مع ذلك زى ما قلت نقصنى على معانى و اجابات قراءة و حاجات هبله كده مكنتش غلط اصلا .. بدليل انهم رجعولى درجاتها تانى .. انا ماقدرش اعتمد على المصخخ انه يتكارم معايا و يبقى راجل ابن حلال و لا يرخم عليا .. انا بحاول اخلى ورقتى الاجابات اللى فيها مطابقة لكتاب المدرسة لان نموذج الاجابة بيبقى مكتوب فيها رقم صفحة كتاب المدرسة جنب كل اجابه
لكن طبعا انا موافقاكى جداااااا ف باقى كلامك عن القصة .. قصة عايزة الحرق اساسا
قديم 19-08-2013, 07:51 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maia7med مشاهدة المشاركة
حيرتوني معاكم

خلاص هحاول احفظ الاجابات بقدر الامكان زي الكتاب الظبط
كل واحدة مننا بيبقى ليها وجهة نظرها اللى كانت بتشتغل على اساسها .. و كل واحده مننا وضحت وجهة النظر دى .. و الحمد لله احنا الاتنين نجحنا ف اننا نحقق اهدافنا
انتى بقى اعملى زى ما الرسول صلي الله عليه و سلم قال " اعقلها و توكل " .. و زى ما ربنا قال " فاذا عزمت فتوكل على الله ان الله يحب المتوكلين "
ربنا معااااكو
قديم 19-08-2013, 07:56 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmeena.r مشاهدة المشاركة

انا ممكن مخدش درس فيها هيا كلها حفظ
وبيقولوا سهلة

ربنا معانا

بلاش تغامرى و متاحديش فيها درس لانها بتضاف للمجموع عندكو ..
مهما كانت سهله ماتستهونيش بيها .. مش هتبقى اسهل من الاقتصاد و الاحصا انتى هتدرسيهم بس مش هيضافو للمجموع بس هتشوفى هم اد ايه سهلين و مع ذلك كنا بناخد فيهم دروس
قديم 19-08-2013, 08:04 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmeena.r مشاهدة المشاركة

انا ابتديت دروس وحاسة انى تايهــــــــه

بس فترة الحفظ مش كل يوم 4 ايام بس هحفظ فيهم الانجليزى والعربى ومش وقت كبير

والمراجعة

في ايام مادتين بس مش تلاتة

انا هعمل حاجة
لسة هجربها لو فشلت هغير على حاجة تانى

المادة هذكرها واحل عليها في يوم
واراجع الجديد اللى خدته الاسبوع اللى فات في نفس اليوم
والقديم من الاول جزء جزء في يوم تانى

لسة تحت التنفيذ يعنى

ايه رأيك ؟؟

بصى انا شايفه ان المراجعه و المذاكرة و الحل ف نفس اليوم او ف نفس الاسبوع ده حاجه صعبه .. و لو فوتى اسبوع مثلا من غير ما تراجعى هيبقى ف الاسبوع اللى بعده عليكى مراجعه اسبوعين ..
انا شايفه ان ف الاول تدى الاولوليه للمذاكرة و الحل .. كل ما تاخدى حاجة ف الدرس جديدة تذاكريها على طول اول باول و تحلى عليها .. ما تاخريش المذاكرة خاااااالص عشان تراجعى مثلا .. لا المراجعه ليها وقتها .. هتقعدى شهرين او 3 شهور مابتعمليش حاجة غير المراجعه بس ..
بس لو قدرتى تعملى دة تمااااام جدااا ربنا يقويكى بس المهم انك تواظبي ما يبقاش يومين و خلاص
اما بالنسبة لانك حاسة انك تايهة و متلغبطة ف دة طبيييييعى جداااا ف الفترة دى ماتقلقيش .. لسه معاكى وقت عشان تظبطى حالك فيهم و تتعودى على المذاكرة و الدروس و الحل و كل حاجة مع بعضها ..
ربنا معاكو
قديم 22-08-2013, 09:03 AM
ahmedsmsmo ahmedsmsmo غير متواجد حالياً
عضو جديد

ahmedsmsmo is on a distinguished road

شكرا جدا يا دكتورة على المعلومات أقيمة وكنت عاوز اعرف ايه احسن وقت للمذاكرة اصحى الصبخ بدرى مثلا ولا اسهر ازاكر بليل لانى محتار فى الموضوع ده وبالنسبة للدروس فكل المدرسين عندنا بيشتغلو 3 ايام فى الاسبوع يعنى مش هينفع اذاكر مادة فى اليوم فأيه انسب مواد ممكن اذاكرها فى اليوم وشكرا لحضرتك
قديم 22-08-2013, 10:21 AM
خلود نبيل خلود نبيل غير متواجد حالياً
عضو جديد

خلود نبيل is on a distinguished road

يا جماعة هو ممكن نقسم المواد على سنتين

ياريت حد يفهمنى
قديم 22-08-2013, 04:56 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedsmsmo مشاهدة المشاركة
شكرا جدا يا دكتورة على المعلومات أقيمة وكنت عاوز اعرف ايه احسن وقت للمذاكرة اصحى الصبخ بدرى مثلا ولا اسهر ازاكر بليل لانى محتار فى الموضوع ده وبالنسبة للدروس فكل المدرسين عندنا بيشتغلو 3 ايام فى الاسبوع يعنى مش هينفع اذاكر مادة فى اليوم فأيه انسب مواد ممكن اذاكرها فى اليوم وشكرا لحضرتك
لو الكلام موجه ليا انا مش لدكتورة never come back .. ف يبقى العفو جدااا و ماتشكرنيش عشان ده واجبي
احسن وقت للمذاكرة من بعد صلاة الفجر .. انا كنت بصحى اصلى الفجر و اشرب القهوة و اقعد لحد الساعه 12 او 1 الضهر غلى حسب يعنى .. و انام ساعتين كدة لحد العصر و اصحى اكمل للساعه 11 او 12 و هكذا .. و فى ايام مكنتش بنام فيها الضهر بس كنت بخلى المذاكرة اللى هى بدايه من الساعه 6 المغرب كدة حاجات حل و حاجات بسييييطة لان طبعا بيكون تركيزى بدا يقل ..

دة فعلا احسن وقت تزاكر فيه هتلاقى اليوم معاك طوووووويل .. و عندك وقت قبل الدرس و وقت بعد الدرس ف دة هيخليك تقدر تركز ف مذاكرتك اكتر .. انا جربت كل حاجة جربت السهر لحد الفجر و جربت التطبيق لحد الساعه 9 و 10 الصبح و جربت كل حااااااجة .. بس فعلا الفترة اللى كنت بصحى فيها من الفجر دى هى اكتر فترة استفدت فيها

اما بالنسبة لحوار مادة ف اليوم ف د انا اصلااا مكنتش ماشية بيه .. دكتورة never come back هى اللى كانت ماشية بيه .. انا كنت لو مثلا عندى النهاردة درس عربي اقعد الفترة اللى قبل الدرس كلها بزاكر عربي بس .. و بعدين اخد الدرس و تبقى كدة انطوت صفحة العربي ف اليوم دة .. اقعد بقى فى الوقت اللى بعد كدة امسك اى مادة تانية .. و ساعات مثلا ازاكر احياء و احل انجلش .. يعنى ماتبقاش مادة واحدة بس ..حسب بقى اولويه ترتيب المواد عندى

ربنا يقويكو
قديم 22-08-2013, 05:00 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خلود نبيل مشاهدة المشاركة
يا جماعة هو ممكن نقسم المواد على سنتين

ياريت حد يفهمنى
معنديش فكرة و الله ان شاء الله حد يفيدك ...
بس حتى لو ينفع نصيحتى ليكى لو مش مضطرة لده ف بلااااش .. هى سنة واحدة و اخلصى ..بلاش تضيعي سنتين من عمرك ف سنة واحدة
ربنا معاكى
قديم 22-08-2013, 07:17 PM
ahmedsmsmo ahmedsmsmo غير متواجد حالياً
عضو جديد

ahmedsmsmo is on a distinguished road

كلامك افادنى جدا والله وفى كتاب فى الاحياء حضرتك قولتى عليه الاول 2500 سؤال ده مراجعة ولا بيبقى موجود من دلوقتى ؟ وهو الافضل انى اجمع المواد كلها كل يوم ولا اخد تلات مواد مثلا فى اليوم وشكرا يا دكتورة
قديم 22-08-2013, 08:52 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedsmsmo مشاهدة المشاركة
كلامك افادنى جدا والله وفى كتاب فى الاحياء حضرتك قولتى عليه الاول 2500 سؤال ده مراجعة ولا بيبقى موجود من دلوقتى ؟ وهو الافضل انى اجمع المواد كلها كل يوم ولا اخد تلات مواد مثلا فى اليوم وشكرا يا دكتورة
الاول موجود عادى من دلوقتى يتهيالى لو كانت كل الكتب نزلت مش مراجعه و لاحاجة .. انا اللى كنت بستخدمه ف المراجعه لكن هو موجود من اول السنة عادى ..
اما بالنسبة للمواد ف بص على حسب استيعابك انت و وقتك .. ممكن ف يوم تلاقى نفسك مش قادر تذاكر غير مادة واحدة و ممكن يوم تانى تلاقى نفسك مفتوحة للمذاكرة و لما بتمسك حاجة بتخلصها ف تنقل ع المادة اللى بعدها .. مش هتبقى قاعده يعنى .. حسب قدرتك انت على المذاكرة و استعدادك ليها ف كل يوم

لا شكر على واجب .. انتو اخواتى و انا بتمنالكو كل خير منقلبي و الله
قديم 24-08-2013, 05:18 AM
الصورة الرمزية NeVeR CoMe BacK
NeVeR CoMe BacK NeVeR CoMe BacK غير متواجد حالياً
عضو متألق

NeVeR CoMe BacK is on a distinguished road

ممممممممممممم مش شرط عدد محدد من المواد فى اليوم اللى تقدر تزاكرو وخلاص اهم حاجة متقفلش مادة وانت مكروتها
زاكر صح ولو هتفضل ايام فى نص صفحة !!
هو يوم واحد بس فى 3 ثانوى كلها اللى قدرت ازاكر فيه ال 5 مواد الصراحة بس كان يوم مرهق ومتكررش
يعنى انا كنت واخدة المزاكرة بالمزاج شوية يعنى لو ليا مزاج ازاكر بزاكر مليش خلاص بقا مبعافرش يعنى بقفل الكتاب واعمل اى حاجة تانية بقا يعنى ايام كتير كنت بفضل قاعدة عالنت اليوم كلو مع انى ممكن يبقا ورايا مزاكرة كتير اوى بس خلاص طالما الدماغ قفلت ^^
ربنا يوفقكو ومتشدوش اعصابكو والله الموضوع ف الاول وف الاخر نصييييييييييييييييب
لأيام فيها راحة البال عشان كنا ساعتها ~عيال~ ،،،
~~ ما أعظم أن تكون غائبا حاضرا علي أن تكون حاضرا غائب !! ...~~

قديم 25-08-2013, 08:15 PM
maia7med maia7med غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

maia7med is on a distinguished road

لو سمحتوا كنت عايزة رأيكم في أحسن ملخص في العربي شرح
وايه رأيكم في الرسالة
ولو فيه ملخص مش بترشحوه يا ريت تفسرو ايه الوحش فيه وكدا يعني
وايه احسن في الانجليزي senior ولا gem
والكيميا هل اكتفي بالامتحان ولا اجيب معاه حاجة كمان

وهل اذاكر اكتر من ملخص ولا اركز على واحد بس وخصوصا في العربي والانجلش
معلش رقى استحملونا السنة دي:D
قديم 25-08-2013, 11:51 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maia7med مشاهدة المشاركة
لو سمحتوا كنت عايزة رأيكم في أحسن ملخص في العربي شرح

انا كنت بستخدم الاضواء فى المذاكرة و الحل ..هو اينعم اسئلته معاقه شوية بس تمام يعنى شغال .. ميزته انه جايبلك دروس القراءة و القصه زى ما هى ف كتاب المدرسة مش ملخص .. الرساله تقريبا كان جايب ملخص للقصة ..

وايه رأيكم في الرسالة

الرساله حلو جداااا ف الحل .. خصوصا النحو و البلاغه .. عاااالمى فيهم بجد .. و ممكن تذاكرى منه عادى لكن زى ماقلتلك خدى بالك من حتة القصةدى .. لازم تقري القصة نفسها مش ملخصات

ولو فيه ملخص مش بترشحوه يا ريت تفسرو ايه الوحش فيه وكدا يعني

بتتكلمى على العربي و لا على كل المواد عموما ؟؟

وايه احسن في الانجليزي senior ولا gem

فى رايي gem احسن من senior .. بس برضه senior فيه حاجات حلوة مش وحش يعنى .. لو تقدري تجيبي الاتنين يبقى احسن .. بس تشتغلى منهم مش تجيبهم تركينيهم

والكيميا هل اكتفي بالامتحان ولا اجيب معاه حاجة كمان

بصى هو الامتحان كفاية .. بس انتى هتحتاجى كتاب معاه تشتغلى منه كل فترة كدة كمراجعه .. والحل الكتير هو اللى هيثبت المعلومة ف دماغك و يظبطها

وهل اذاكر اكتر من ملخص ولا اركز على واحد بس وخصوصا في العربي والانجلش

لا المذاكرة من مكان واحد بس .. جمعى فيه كل المعلومات اللى محتاجاها .. لكن الحل افتحى براحتك بقى زى ما تحبي .. و خصوصاا الانجلش .. لانه اساسه حل اكتر من المذاكرة

معلش رقى استحملونا السنة دي:D
و لا يهمك يا قمر اسئلي على راحتك ..
ربنا يوفقكو
قديم 26-08-2013, 08:24 AM
maia7med maia7med غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

maia7med is on a distinguished road

شكرا على الاهتمام ,ريحتيني جدا )
خلاص هبأه اذاكر من الأضواء ولا الرسالة ينزل حل هجيبه

طيب والأدب اذاكره من ايه ؟ وايه اقرب كتاب خارجي للكتاب المدرسي في الأدب ؟ .....

العلامات المرجعية