اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 03-04-2013, 07:36 PM
الصورة الرمزية مريم السباعى.
مريم السباعى. مريم السباعى. غير متواجد حالياً
عضو متألق

مريم السباعى. has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema ismaeil مشاهدة المشاركة
انا طالب في 3 ثانوي علمي والمشكله ان انا مجموعي مش حلو انا جايب 97% السنه اللي فاتت وده مخوفني السنه دي وبالذات ع شان مش عارف انظم مواعيدي وفيه مواد لسه مش رجعتها ومكسر فيها زي الفلسفه والفيزياء انا بعرف احل المسائل بس المشكله عندي في الحفظ
97ووحش !!ليه يبنى كدة مجموع حلو ولكن اهم شئ ان سؤاء حلو او مش حلو انساه خلااص انت دلوقتى فى سنة جديدة وموجموعك يساعدك كتير بس محتاج شغل شوية مش اكتر
الحفظ حله التكرااااااااااااااار
احنا موادنا كلها حفظ فى الجامعة وبنذاكرة تقريبا فى اخر شهر لان طول الوقت بنبقى مشغولين فى ابحاث وحاجات مطلوبة مننا ومع ذللك بنجيب امتيازات الموضوع محتاااج شدة جامدة تحدد لكل مادة عد من الايام تقوم وتنام تحفظ فيها كرر الفقرة 10 مرات واكتبها مرتين ولو ملزقتش ابقى تعالى تانى بس اياك تكسل مياه جمبك واشتغل كر ر كتييييييييييييير وحاول افهم الى بتحفظه
مفيش وقت لكسل دة الشيطان الى بيحسسك بكدة ادعى علطول بدعاء دة (اللهم اعوذ بك من العجزء والكسل) لان الكسل ابتلااء عظيييييييم عشان كدة الرسول قلنا نستعيذ منهو مينفعش نستسلم لى
وربنا يقويك يارب وتحت امرك فى اى شئ

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=471761
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=510594
[/
NTER]
قديم 04-04-2013, 09:34 PM
♥السفاح♥ ♥السفاح♥ غير متواجد حالياً
عضو جديد

♥السفاح♥ is on a distinguished road

السلامو عليكو
انا هحكي قصتي يا استاذه مريم ولكن والله ماكنت هحكيها بس قولت اهو اكتبها شان الناس تعتبر عارفه انا قسمت 2شان اجيب مجموع وبرضو ماجبتش وياريت جبت مجموع حلو لا دا ف السبعينات بلاش اقول عارفه انا المفروض ف اولي جامعه السنادي بس انا حاليا ف 3ث ودخلت علمي وكمان علوم متستغربيش كدا انا دخلت شان يمكن ادخل زراعه شان ابقي زي اخويا قال (اخويا معيد ف كلية زراعه)المهم انا اول السنة قولت اشد حيلي يمكن ادخل علوم بضحك ع نفسي كيف ادخل علوم وانا مجموعي ف السبعينات!!والله انا شاطر وكل حاجه بس انا ضيعني النت والشات وكدا .....
دلوقتي بفكر اقسم 3يمكن ادخل نظام جديد اي رايكم انا هسأل ف المدرسه ..اخواتي بيقولولي لأ ادخل الامتحان وزي ماتجيب جيب ادخل زراعه ياخي وكدا بس انا كان نفسي ف كلية وبعدين ابويا وامي كرهوني وبيقولولي امتي الشهرين دول يخلصو وتمشي ع كليتك فمابالك لوقلتلهم اني عايز اقسم شان ادخل نظام جديد دا اذا كان ف نظام جديد للقاسمين اساسا بس انا هسأل والله انا وبكتب ببكي لأن مش هقول حلمي ضاع لا دا انا الضيعتو بسبب النت والشات ....
ودي قصتي اسف اذا طولت ولكن الي من اشكو حالي غير الله ثم انتم والسلام عليكم.........
قديم 04-04-2013, 11:57 PM
الصورة الرمزية hamada fesal
hamada fesal hamada fesal غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

hamada fesal is on a distinguished road
افتراضي صلى على النبى

يارب ارضى عنا جميعا يارحيم

وانت برضو متخليش اى حاجة تاثر عليك خليك قوى دايما متضعفش واحترم ابوك وامك مهما عملوا بعدين هتلاقاهم نسوا تلقائى وذاكر وعرفهم ان انت بتذاكر هيقولوا هو عارف مصلحته ويسكتوا
قديم 05-04-2013, 07:29 AM
عضو متألق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ♥السفاح♥ مشاهدة المشاركة
السلامو عليكو
انا هحكي قصتي يا استاذه مريم ولكن والله ماكنت هحكيها بس قولت اهو اكتبها شان الناس تعتبر عارفه انا قسمت 2شان اجيب مجموع وبرضو ماجبتش وياريت جبت مجموع حلو لا دا ف السبعينات بلاش اقول عارفه انا المفروض ف اولي جامعه السنادي بس انا حاليا ف 3ث ودخلت علمي وكمان علوم متستغربيش كدا انا دخلت شان يمكن ادخل زراعه شان ابقي زي اخويا قال (اخويا معيد ف كلية زراعه)المهم انا اول السنة قولت اشد حيلي يمكن ادخل علوم بضحك ع نفسي كيف ادخل علوم وانا مجموعي ف السبعينات!!والله انا شاطر وكل حاجه بس انا ضيعني النت والشات وكدا .....
دلوقتي بفكر اقسم 3يمكن ادخل نظام جديد اي رايكم انا هسأل ف المدرسه ..اخواتي بيقولولي لأ ادخل الامتحان وزي ماتجيب جيب ادخل زراعه ياخي وكدا بس انا كان نفسي ف كلية وبعدين ابويا وامي كرهوني وبيقولولي امتي الشهرين دول يخلصو وتمشي ع كليتك فمابالك لوقلتلهم اني عايز اقسم شان ادخل نظام جديد دا اذا كان ف نظام جديد للقاسمين اساسا بس انا هسأل والله انا وبكتب ببكي لأن مش هقول حلمي ضاع لا دا انا الضيعتو بسبب النت والشات ....
ودي قصتي اسف اذا طولت ولكن الي من اشكو حالي غير الله ثم انتم والسلام عليكم.........
وعليكم السلاام ورحمة اله وبركاته والله اولا بشكرك انك كتبت قصتك يمكن ناس تتسفاد بيها واولهم انا فعلا النت والشات بيضيع الدنيا كتييير خصوصا لناس الى مش بتعرف تقطعه مرة وحدة وقت المذاكرة لانه بكون اصبح ادمان بس نصحيتى بصراحة ادخل اى كلية زى متيجى تيجى ودة لسببين
1_مهما مجموعك زاد وخصوصا فى ظل تنسيق السنادى تدى مش حيحب طب مثلا ولا صيدلة وعايز رئى حتى علوم لاى بتحلم بيها دى مستقبلها لعى كف عفرتي لانها اوى صعبة جدا وحتى ل وجبت تقدير مش حقوللك على نظام الشغل عامل ايه فى مصر صحابى دخولها كانو حيموتو عليها وتندمو بعد كدة وفى الى بيكون عايز يعلم دبلوم تربوى عشان يشتغل كمدرس علوم يعنى هو كان غلط انك دخلت علمى من الاول لو دبى كنت عل ىاقلال لحقت اداب تربية اى قسم المه مقدر الله ومشاء فعل

2-متنساش انك ولد لو بنت كنت قلتلك قسم برحتك عمرك مش مهما كدة قاعدة فى بيت باباها لكن انت ولد ومش بعيد يكون عندك جيش دة لوحده حيضعللك كذا سنة فانت شوف الى حتدخله ايه واجتهد فى
زى ميكون واطحن نفسك السنادى بمعنى الكلمة واثبت هل تقدر ولالا بس حرام كمان اهللك يتحملو تانى سنة بدروسسها وحاجاتها ودة شئ برضه يرجعللك بس عموما اسا برضه مضووع النظام الجديد دة لو كان ينفع مثلا انك تدخل تالتة على النظام الجديد يعنى وهى الى يتحدد عليها المجموع كله شوف وابقى برضه قولنا وحنقولنا ئرينا

3_عايزة اقوللك بمائنى حاسة بجواك بمود اكتاءب جامد اسمع منى الكلمتين دول بجد
د ا عايزة اقوللك فى مواقف فى الحياة لازم الانسان يدفع فيها ضريبة خطئه عشان يتعلم فكن مستعد
ائما لدفع الضريبة دى ومتخدهاش ان عذاب والم قول لا ربنا بريبنى عشان اتعلم وان شاء لله حتعلم وحكون احسن المرة الجاية عمرك لسة فىكتييييييييييييير وياما حتتعلم وتاخد تجربة لحد متعرف بنفسك تتحكم بعد كدة وتفضل الاهم عن المهم فعااادى حاول استعين ابلله وقول هى فترة وحتعدى والى جاى حيكون تحدى ليا لو اتعلمت ن الدرس يبقى عن تجربة حتقدر تمشى حياتك القادمة افضل بكتير ان شاء الله اين كان حتكون ازاى لكنك ببساطة اتعملت
اردم قا كل الى عدى وركز واسعى ان تسعى فى لسؤال على مضووع النظام الجديد دة لو لقيت مش حينفع يبقى كمل سنتك وزى متيجى تيجى بس اطحن نفسك جامد الايام دى وخلى الى جاى على ربنا
واحنا تحت امرك فى اى شئ
ربنا يوفقك يارب
[/
NTER]
قديم 05-04-2013, 08:55 AM
عضو جديد

شكرا حماده اند مريم اند يا استاذه
بص هوا محدش راضي يخليني اقسم 3بيقولولي حرام عليك السنين دي ادخل اي كلية ومركزين ع زراعه وقالولي ابقي جيب الثانوي وانت ف كلية اذا كنت تقدر ولكن رافضين تماما اني اقسم خوفا عليا مش غصب عني...والله وانا حيران مش عارف اعمل إ........
وبصي انا مافتحتش الانجلش خالص ولا اخدت درس اعمل إ....
وبرضو فتحتش النصوص خالص اعمل إ.....مش قادر احفظ عارفه ل لأن انا اساساقايل كدا كدا مش هجيب مجموع يدخلني علوم اتعب ل واذاكر ما ادخل زراعه وخلاص واجيب ثانوي برضو وانا ف كلية ...والله ليا اسبوع مافتحت كتاب ومش عارف اعمل إ في الموضوع ده محيرني جدا ليلا نهارا...........
قديم 05-04-2013, 09:40 AM
عضو متألق

اقتباس:
شكرا حماده اند مريم اند يا استاذه
بص هوا محدش راضي يخليني اقسم 3بيقولولي حرام عليك السنين دي ادخل اي كلية ومركزين ع زراعه وقالولي ابقي جيب الثانوي وانت ف كلية اذا كنت تقدر ولكن رافضين تماما اني اقسم خوفا عليا مش غصب عني...والله وانا حيران مش عارف اعمل إ........
وبصي انا مافتحتش الانجلش خالص ولا اخدت درس اعمل إ....
وبرضو فتحتش النصوص خالص اعمل إ.....مش قادر احفظ عارفه ل لأن انا اساساقايل كدا كدا مش هجيب مجموع يدخلني علوم اتعب ل واذاكر ما ادخل زراعه وخلاص واجيب ثانوي برضو وانا ف كلية ...والله ليا اسبوع مافتحت كتاب ومش عارف اعمل إ في الموضوع ده محيرني جدا ليلا نهارا...........
[size="4"]منا فاهمة انه خوف عليك منا نفس النظام كنت حقسم على امل اعوض والحق صيدلة لانى كنت جاية 93فى تانية ولكن هما قولى حرام برضه وانا جتلى كمان الة نفسية بس ربنا سترها وانا بقوله حرام فعل,ا ادخل الى حتدخله مين عالم مش ممكن ربنا يكرمك تجيب تقدير فى زراعة او ايه الجاى, لكن تقسم دلوقتى حرام بجد خصوصا انت ولد كل سنة عليك انت اولى بيها فى شغل مش تعيد تانى على امل علوم اذا كان بقوللك قدامى دخلو علوم وبتقدير ومش لاقين شغل وبيعملو دبلومة تربوى يبقو مدرسين علوم ولا الوزارة قبلته لالا وفين بقا لو عمل مجاستير وطلع عينه يشتغل تت دكترو بتاع تحاليل هى دى بلد شهادات يبنى ادخل زراعة واجتهد فيها وتجيب تقدير عالى ولما تدخل كلية انت اعلى منها احسن متدخل كليه صعبة زى علوم وتجيب مقبول فاهمنى واستخير ربنا اولا واخيرا
النصوص اقعد 3 ايام متقومش من الكتاب عليها حتلاقيها اتصمت والانجليزى قواعد وكلمات مش حتاخد اكتر من اسبوع دة لو مفتحتش المنهج خالص بس اسبوع متنمش غير 3 ساعات فى اليوم وباقى اليوم تطحن الكتاب قواعد وحفظ كلمات قسم اليونيات على 5 ايام وخلى يومين بصة على الحاجات التانية المواقف والبرجراف والحاجات التانية
وحاول استعين بالله قوى الفترة دى بجد صلى لربنا وادعيله من قلبك بفك كربك ويعينك تعمل الصح ربنا يوفقك
[/
NTER]
قديم 05-04-2013, 10:11 AM
عضو جديد

يعني خلاص اتكل ع الله وما اقسمش؟!طب انا قولت عاوز اجيب ثانوي وانا ف كلية وانتي ماردتيش ........
وازاي انام 3ساعات دي كمان !دا انا لو نمت 8ساعات مش بسمي نفسي اني نمت ياريت تقوليلي ازاي اعمل كدا....
وبرضو هما قالولي ادخل زراعه وشد حيلك زي اخوك وابقي دكتور ..وقالولي دكتور ف اي كلية احسن من دكتور بشري...
انا هشد حيلي وامري الي الله ومعلش تعبتك
قديم 05-04-2013, 10:19 AM
عضو متألق

اقتباس:
يعني خلاص اتكل ع الله وما اقسمش؟!طب انا قولت عاوز اجيب ثانوي وانا ف كلية وانتي ماردتيش ........
وازاي انام 3ساعات دي كمان !دا انا لو نمت 8ساعات مش بسمي نفسي اني نمت ياريت تقوليلي ازاي اعمل كدا....
وبرضو هما قالولي ادخل زراعه وشد حيلك زي اخوك وابقي دكتور ..وقالولي دكتور ف اي كلية احسن من دكتور بشري...
انا هشد حيلي وامري الي الله ومعلش تعبتك
اصل مضوع تقسم وانت فى كلية دى مش مجال لكلام اسا فى رئى يعنى اذا كا نكنت فاضى ومقدرتش يباللك محاضرات ومذاكرة يبقى كدة انت لا حتلق كلية ولا مجموع فى ثانوى دة رئ الشخصى يعنى وفعلا دكتور فى جامعة افضل من دكتور بشرى بمراحل
وكمان اه تنام3 ساعات انا نومى كتير بس فى وقت الامتحانت دة لازم تبرمج نفسك انت مضطر والمضطر بيركب الصعب قهوة بقا نسكافيه ييسدى بلااش 5 ساعات بس اهم شئ ال 19 ساعة الباقين بتركيز تااااااااااااااااااااااااااااااااام
ومفيش اى تعب احنا كلنا فى المنتدى اخوات بنساعد بعض وربنا يقويك
[/
NTER]
قديم 05-04-2013, 01:13 PM
عضو جديد

طب عارفه بالرغم م ده كلو انا لسه عايز اسأل ف المدرسه لو قسمت 3ادخل نظام جديد ولا لأ والله حيرا آ ا ا ا ا ا ا ان لدرجه مش عارف اعمل إ.......
قديم 05-04-2013, 02:21 PM
الصورة الرمزية المتفائله...
المتفائله... المتفائله... غير متواجد حالياً
عضو قدوة

المتفائله... is on a distinguished road

مجهود رائع يا مريم
ربنا يبارك فيكى

قديم 05-04-2013, 04:03 PM
عضو متألق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المتفائله... مشاهدة المشاركة
مجهود رائع يا مريم
ربنا يبارك فيكى
وفيكى يا حببية قلبى ربنا يكرمك يارب وحشتينا قوووووووووى
[/
NTER]
قديم 26-04-2013, 08:50 PM
الصورة الرمزية عبد المقصود مصطفى
عبد المقصود مصطفى عبد المقصود مصطفى غير متواجد حالياً
chemistry
الحاصل على المركز الثالث فى مسابقة المعلومات العامة أغسطس 2016

عبد المقصود مصطفى is on a distinguished road

مريم انا قرات الموضوع والله يخليكى بجد بس انا عايز اعرف ازاى حل امتحانات اثناء الدراسة فى البداية اسف لو بزعجك شويه
قديم 29-04-2013, 08:06 PM
الصورة الرمزية اسراء سمير00
اسراء سمير00 اسراء سمير00 غير متواجد حالياً
طــــالبــة جــــامعـيه ومشرفة قسم حواء والحياة (سابقا )

اسراء سمير00 will become famous soon enough

والله فعلا خلطه سريه للتفوق في الثانويه
تسلم ايدك استاذه مريم وجزاكي الله كل خير
علي مجهودك العظيم ده

قديم 01-05-2013, 04:21 AM
عضو متألق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد المقصود مصطفى مشاهدة المشاركة
مريم انا قرات الموضوع والله يخليكى بجد بس انا عايز اعرف ازاى حل امتحانات اثناء الدراسة فى البداية اسف لو بزعجك شويه
الكتب الخارجية دلوقتى بقت فى الاسئلة ورا كل درس تجيب اسئلة امتحانات حلها بالاضافة الى الامتحانات الجزئية الى ورا كل فصل ومش بتكون غالبا محلولة زى فى كتاب الامتحان فى الاحياء والفزياء حلها كانك فى امتحان وخلى الاستاذ يعلمها بالاضافة لامتحانات الجزئية الى بيديها استاذ المادة وتحت امركم فى اى شئ

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسراء سمير00 مشاهدة المشاركة
والله فعلا خلطه سريه للتفوق في الثانويه
تسلم ايدك استاذه مريم وجزاكي الله كل خير
علي مجهودك العظيم ده
الله يخليكى يا حببيتى نورتى الموضوع وربنا يوفقكم
[/
NTER]
قديم 01-05-2013, 09:51 AM
الصورة الرمزية yolanda
yolanda yolanda غير متواجد حالياً
عضو نشيط

yolanda is on a distinguished road

اقتباس:
طب عارفه بالرغم م ده كلو انا لسه عايز اسأل ف المدرسه لو قسمت 3ادخل نظام جديد ولا لأ والله حيرا آ ا ا ا ا ا ا ان لدرجه مش عارف اعمل إ.......
ربنا معاك و يوفقك

الفرصة عمرها مابتروح و مينعفش إن إحنا نستسلموا للعواقب أبدا لو عندك حلم و عايز تحققه لازم تسعي رواه مهما كلفك ...

و مع ذلك لو أنت كملت السنة دي مش هتخسر حاجة و لو دخلت كلية زراعة هي كلية جميلة جدا أعرف ناس فيها و مين يعرف يمكن تبقي دكتور في الجامعة و يمكن كمان تاخد نوبل في يوم من الايام ...لأن الابداع ممكن يكون في أي مجال أنا بقول لنفسي كدة و مستعدة لأي مجموع و أي كلية من أداب لطب و زي ما تيجي راضية !

العلامات المرجعية