اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الصيدلة

قديم 16-08-2012, 11:43 AM
dr. ahmed khalil dr. ahmed khalil غير متواجد حالياً
عضو جديد

dr. ahmed khalil is on a distinguished road

انتوا بتقولو ايه يا جدعان ملحقش صيدلة اية ! الراجل بيقول انوا في طب بشري يعني اعلي مجموع في الكليات الطبية !! كلوا بيقولو مالحقتش صيدلة ,..ازاي يعني اكييد لاحقها ومكنش عايز يخوشها<< هو بردوا اللي جاهل!! ,,,... انا صيدلة و بقولل علاج طبيعيييي طبعا و محدش هيقول علاج طبيعي غير الناس الكبيرة اللي يعتبر خلصت صيدلة كدة و شافت الشغل بتاعها ايه او اللي فاهميين بجد ايه هو العلاج الطبيعي ده ,...غير كدة كلوا هيبقي جاهل بالموضوع و كلوا هيبقي فرحان عشان لسه داخل الصيدلة و في سنة اولي لسة فهيشكر في صيدلة ,....در. احمد خليل متخرج من (صيدلة القاهرة) شكراااا

قديم 16-08-2012, 12:58 PM
babagamil babagamil غير متواجد حالياً
عضو خبير

babagamil is on a distinguished road

هههههههههه والله ضحكتنى اساسا المفروض تقول اكلينيكال ولا طب بشرى ,,,,,,,,,,اكلينيكال افضلى 10000000 مره من علاج طبيعى او بشرى واللى يقلك غير كده يبقى سورى مبيفهمش والدكتور اللى بيقول ان الصيدلى بقال اكيد انت لا دكتور ولا حاجه لان الدكتور من غير الصيدلى لا يسوى شئ.............كمان انا شاكك انك دكتور اساسا لان مفيش دكتور متعصب كده ...واخيرا عندك علاج طبيعى حضرتك ممكن ترجع ثانوى تانى وتدخلها
قديم 16-08-2012, 01:37 PM
الشفق القرمذى الشفق القرمذى غير متواجد حالياً
عضو فعال

الشفق القرمذى is on a distinguished road

علاج طبيعى بلا منازع
صيدلة كترو اوى و بقى فيها دخلاء مهنة كتير
قديم 17-08-2012, 04:07 PM
alfars215 alfars215 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

alfars215 is on a distinguished road

يا جماعة اللى بيتكلم على عدد الخريجين انا كنت بفكر التفكير ده وكنت بفكر ف الاسنان بس لاقيت ان العدد مش مقياس خالص
اولا فرص الشغل ف مصر تكاد تكون معدومة
صحيح بره شغل الاسنان اضمن ومرتبه اعلى بس هل اللى هيشتغل بره هيفضل طول عمره يشتغل بره اكيد لازم يفكر انو يرجع يستقر ف مصر
ف مصر بقى لو هتفتح عيادة هتحتاج فلوس كتير وممكن تاخد وقت عشان تبقى مشهور
انما الصيدلى اقل حاجة هيرجع يفتح صيدلية ف مكان كويس يشتغل كويس ومش هيحتاج يصرف بنفس الكمية

يبقى عشان نشوف الاحسن من الاوحش لازم نحسبها صح ونبص لقدام مش عشانا لاسنان مرتباتها بره احسن ومطلوبة اكتر تبقى احسن

عشان كده انا شايف الصيدلة احسن بس برده شايف ان الطب الافضل على الرغم انى مجبتهاش السنة دى على 0.3 ودخلت صيدلة بس حابب مجال دراسة الطب
ده رأيى ومع الاحترام لكل الاراء الاخرى
قديم 23-08-2012, 10:18 AM
dr. ahmed khalil dr. ahmed khalil غير متواجد حالياً
عضو جديد

dr. ahmed khalil is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة babagamil مشاهدة المشاركة
هههههههههه والله ضحكتنى اساسا المفروض تقول اكلينيكال ولا طب بشرى ,,,,,,,,,,اكلينيكال افضلى 10000000 مره من علاج طبيعى او بشرى واللى يقلك غير كده يبقى سورى مبيفهمش والدكتور اللى بيقول ان الصيدلى بقال اكيد انت لا دكتور ولا حاجه لان الدكتور من غير الصيدلى لا يسوى شئ.............كمان انا شاكك انك دكتور اساسا لان مفيش دكتور متعصب كده ...واخيرا عندك علاج طبيعى حضرتك ممكن ترجع ثانوى تانى وتدخلها
جاهل ,..انا اسف جدا لكن ردك اللي خلاني افهم انت بيفكر ازاي ,...علي فكرة انت مش فاهم حاجة ,...اسال دكتور كبير و فاهم و احكيلة علي اللي انت بتقولوا ده و شوف هيرد يقولك ايه؟؟ و انا مش بتكلم علي كلام الدكتور اللي قال اني الصيادلة بقالين ,...هو اخطا في دي طبعا ,...انا بتكلم علي كلامك التاني الخاص بالعلاج الطبيعي
قديم 31-08-2012, 12:32 PM
dr/nor pt dr/nor pt غير متواجد حالياً
موقوف

dr/nor pt is an unknown quantity at this point

بصوا من اخرها انتوا بتهظروا مفيش مقارنة اصلا علاج طبيعى طبعا قبل مكلم علاج طبيعى السنادى واخدة السنادى من 97.9 وصيدلة 98 يعنى فرق واحد من عشرة ودة مش لانى صيدلة افضل دة لان الاعداد اكتر فى صيدلة والاقبال لكن على كلمة بقالين فانتوا اة بقالين بقالين من غير زعل لاما بمعنى هو جارح شوية بتروحوا تتذللوا للدكاترة علشان ياخدوا منكم دوا بيجلنا كدكاترة علاج طبيعى فى امتياز حريجى بيطرى وصيدلة وعلوم واحيانا والله العظيم طب بشرى ويعرضوا علينا ادوية انا مش قصدى حاجة بس صيدلة الى بيفكر فيها يبقى غلطان برا الصيدلة ليها قيمة هنا لاء زمان كان ليها لما الدكتور هو الى يروح يركبلك الدوا اى حد فيكوا بيدخل صيدلية بيبقى عارف الى فيها دة صيدلى ولا دبلوم هههههههههه اكيد لاء طبعاانتوا بتقرئوا الروشتة وتجيبوا الدوا عيل فى اعدادى يعملها وتقيسوا الضغط وتتدوا حقن شغل تمريض مع احترامى للتمريض والصيدلة انا بلنسبة ليا تمريض افضل من صيدلة اساسا والله لو واحد حصلوا مصيبة فجاة بتاع صيدلة مش هيعرف يتصرف اخرة واحد مغمى علية يفوقة بس لكن حاجة تانى لاء ودة انا شفتة بعينى لو عايز تبقى دكتور بجد ليك التصاق بلمريض ادخل علاج طبيعى طبعا احنا من واحنا فى تانية بننزل مستشفيات ومراكز وعيادات وندرب وبتحس انك دكتور من وانت طالب لكن صيدلة فى مصر كلام فاضى انك تفكر فيها اساسا دة رائيى وراى اى حد بيفهم الصيدلة الاكلينكال هبل فى عبط بيساوى نصب فى مصر لا ليها معامل وحاجة قرف صحابى فيها ندموا والى بيتخرج ولا هيلاقى شغل ليها فى مصر غير فى مستشفى سرطان الاطفال بس ودى صعب اى حد يتعين فيها واية الى هتعملة زيادة انت هتتناقش مع الدكتور فى كتابة الدوا بس انت فاكر اية و 10 الاف جنية ان لم يزد على الفاضى اساسا دة رائيى الشخصى وراى صيدلانية اساسا انتوا لسة فى اولى وتانية مش هتاخدوا بالكوا هتحسوا بعد التخرج وهتشوفوا وبينا الايام عارف لو قلتوا صيدلة برا اققولك اخترت الصح لكن هنا لاء لاء لاء لاء لاء ومعنى كدة انى مش بهين فى مجال الصيدلة لكن دة وضعة فى مصر اة من غير الصيدلية هنجيب دوا منين صح لكن اى حد واقف فى صيدلية اى حد من اخرها علاج طبيعى افضل بلتوفيق

دكتورة/نور

كلية العلاج الطبيعى
قديم 31-08-2012, 03:43 PM
عضو نشيط

كل واحد يا جماعة دخل كلية يقدر يتكلم عنها كويس لانو جرب انما مفيش حد يعرف يتكلم عن كلية هو مدخلهاش
قديم 31-08-2012, 06:05 PM
dr/nor pt dr/nor pt غير متواجد حالياً
موقوف

dr/nor pt is an unknown quantity at this point

لا جضرتك اققدر اتكلم من الواقع الملموس والحياة طبعا وزمايلى الى فيها والمستقبل وكل حاجة حضرتك صيدلة ولما تتخرج هتعرف وتشوف صح ولا غلط بلتوفيق
قديم 01-09-2012, 07:56 PM
g_boy19942000 g_boy19942000 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

g_boy19942000 is on a distinguished road

انا صيدلى و افتخر

قديم 02-09-2012, 02:13 AM
دكتورة/نورهان دكتورة/نورهان غير متواجد حالياً
موقوف

دكتورة/نورهان is on a distinguished road

والله من غير كل الخناق دة انا شايفة ان كل واحد بينحاز لكليتة ودة شئ طبيعى جدا بس احسن حاجة الواحد يفكر هو حابب اية ويدخلة بس كدة من غير بقى دى قمة ولا لاء صيدلة دكتور وعلاج طبيعى دكتور الاتنين كويسين وكلنا فريق طبى يعنى انا افضل علاج طبيعى لكندة رائيى وراى طالب صيدلة ان صيدلة افضل ودة حقة من اخرها كل واحد شايف مهنتة اروع مهنة ودة حقنا لكن كلنا بنكمل بعض لو مفيش صيدلى هنجيب دوا منين الدوا هيتصنع ازاى اساسا ولو مفيش علاج طبيعى هيبقى التاهيل وعلاج معظم الحالات عند مين يعنى كلة بيكمل بعضة ربنا يكرم الناس كلها يارب فى اى مجال هى حاباة بلتوفيق
قديم 02-09-2012, 10:49 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتورة/نورهان مشاهدة المشاركة
والله من غير كل الخناق دة انا شايفة ان كل واحد بينحاز لكليتة ودة شئ طبيعى جدا بس احسن حاجة الواحد يفكر هو حابب اية ويدخلة بس كدة من غير بقى دى قمة ولا لاء صيدلة دكتور وعلاج طبيعى دكتور الاتنين كويسين وكلنا فريق طبى يعنى انا افضل علاج طبيعى لكندة رائيى وراى طالب صيدلة ان صيدلة افضل ودة حقة من اخرها كل واحد شايف مهنتة اروع مهنة ودة حقنا لكن كلنا بنكمل بعض لو مفيش صيدلى هنجيب دوا منين الدوا هيتصنع ازاى اساسا ولو مفيش علاج طبيعى هيبقى التاهيل وعلاج معظم الحالات عند مين يعنى كلة بيكمل بعضة ربنا يكرم الناس كلها يارب فى اى مجال هى حاباة بلتوفيق
صح طبعا اكيد كل واحد هينحاز للكلية بتاعته وكل واحد هيبقى شايفها الافضل عشان كده الافضل ان كل واحد يتكلم عن مميزات الكلية اللى هو فيها وبلاش يعيب ف الكليات التانية لان كل حاجة لها ميزة وعيب
قديم 02-09-2012, 06:42 PM
دكتورة/نورهان دكتورة/نورهان غير متواجد حالياً
موقوف

دكتورة/نورهان is on a distinguished road

تمام يا دكتور

العلامات المرجعية