اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الطب البشرى

قديم 09-08-2015, 01:23 PM
mostafa abolsoud mostafa abolsoud غير متواجد حالياً
عضو جديد

mostafa abolsoud is on a distinguished road
Impp من فضلكم ردوا عليا

لو سمحتوا كنت عايز اعرف كليات الطب المعترف بها دوليا في جمهورية مصر العربية
ارجو الرد بسرعه بسرعه

قديم 09-08-2015, 02:14 PM
الصورة الرمزية DrMostafa2015
DrMostafa2015 DrMostafa2015 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

DrMostafa2015 is on a distinguished road

ممكن افهم قصدك بمعترف بيها دوليا ؟
قديم 09-08-2015, 02:34 PM
الصورة الرمزية ahmedfezo
ahmedfezo ahmedfezo غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ahmedfezo is on a distinguished road

مفيش كلية مصرية معترف بيها دوليا
قديم 09-08-2015, 02:51 PM
عضو جديد

Impp

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedfezo مشاهدة المشاركة
مفيش كلية مصرية معترف بيها دوليا
ممكن ايميلك عالفيس يا دكتور علشان عندي شويه استفسارات بسيطة
قديم 09-08-2015, 02:53 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drmostafa2015 مشاهدة المشاركة
ممكن افهم قصدك بمعترف بيها دوليا ؟
اقصد الكليات المعتمدة يا دكتور ... وكنت عايز اعرف ايهما افضل طب اسيوط ام عين شمس مع العلم ان نتيجة التنسيق كانت طب اسيوط ..... وشكرا لكم
قديم 09-08-2015, 04:47 PM
الصورة الرمزية DrMostafa2015
DrMostafa2015 DrMostafa2015 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

DrMostafa2015 is on a distinguished road

ما هو كلمة معتمدة برضه كلمة مش مفهوم معناها .. انا قصدي اسالك انت عايز كلية تقدر منها تعمل ايه .. تسافر تشتغل في اي مكان برة .. او تحول منها مثلا لكلية طب في المانيا في نص الطريق و يكونوا معترفين بدراستك اللي انت خدتها دة قصدي ..

و عموما بما ان ممكن تكون الرؤية عندك مش واضحة اوي فانا هقولك على حاجة .. بالنسبة للشغل و من الاخر : خريج كلية طب هايدلبرغ في المانيا لو راح يشتغل في امريكا هيقولوله اعمل معادلة امريكية .. من الاخر

العالم و الانظمة الطبية المختلفة مش معترف ببعضه كل دولة ليها نظامها عشان تروح من مصر لكندا امريكا المانيا بريطانيا قطر لازم معادلة .. اما السعودية و شغل الخليج العادي و المستوصفات و كدة بياخدوا ماجستير مصري و ماتفرقش الجامعة خالص

لو انت بتفكر في تحويل في نص الطريق مفيش قدامك الا المانيا و انا كنت مشيت في الطريق ده شوية و بعتت ايميلات للجامعات و كان في بوادر معادلة جزء من دراستي قالولي ابعت حاجة زي المحتوى العلمي اللي انت درسته و في واحد صاحبي اخوه كان في المانيا قالي انه المفروض هيمتحنوني .. عموما طريق التحويل ده صعب و محتاج مستوى متقدم في اللغة و مش هتفرق جامعة ايه برضه ..

بص يا د مصطفى .. عارف العالم بيبص لواحد عربي خريج بلد نامي و فاسد و متخلف زي مصر ازاي .. زي ما انت بتبص لواحج جاي من موزمبيق او اي بلد محدش يسمع عنها .. لو واحد في موزمبيق بيسال ايه الجامعات الموزمبيقية المعترف بيها .. الرد اتخرج و ابقى دكتور و خلاص و شوف النظام الطبي اللي انت عايز تدخله و اعمل معادلته و خلاص
قديم 09-08-2015, 07:17 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drmostafa2015 مشاهدة المشاركة
ما هو كلمة معتمدة برضه كلمة مش مفهوم معناها .. انا قصدي اسالك انت عايز كلية تقدر منها تعمل ايه .. تسافر تشتغل في اي مكان برة .. او تحول منها مثلا لكلية طب في المانيا في نص الطريق و يكونوا معترفين بدراستك اللي انت خدتها دة قصدي ..

و عموما بما ان ممكن تكون الرؤية عندك مش واضحة اوي فانا هقولك على حاجة .. بالنسبة للشغل و من الاخر : خريج كلية طب هايدلبرغ في المانيا لو راح يشتغل في امريكا هيقولوله اعمل معادلة امريكية .. من الاخر

العالم و الانظمة الطبية المختلفة مش معترف ببعضه كل دولة ليها نظامها عشان تروح من مصر لكندا امريكا المانيا بريطانيا قطر لازم معادلة .. اما السعودية و شغل الخليج العادي و المستوصفات و كدة بياخدوا ماجستير مصري و ماتفرقش الجامعة خالص

لو انت بتفكر في تحويل في نص الطريق مفيش قدامك الا المانيا و انا كنت مشيت في الطريق ده شوية و بعتت ايميلات للجامعات و كان في بوادر معادلة جزء من دراستي قالولي ابعت حاجة زي المحتوى العلمي اللي انت درسته و في واحد صاحبي اخوه كان في المانيا قالي انه المفروض هيمتحنوني .. عموما طريق التحويل ده صعب و محتاج مستوى متقدم في اللغة و مش هتفرق جامعة ايه برضه ..

بص يا د مصطفى .. عارف العالم بيبص لواحد عربي خريج بلد نامي و فاسد و متخلف زي مصر ازاي .. زي ما انت بتبص لواحج جاي من موزمبيق او اي بلد محدش يسمع عنها .. لو واحد في موزمبيق بيسال ايه الجامعات الموزمبيقية المعترف بيها .. الرد اتخرج و ابقى دكتور و خلاص و شوف النظام الطبي اللي انت عايز تدخله و اعمل معادلته و خلاص

شكرا خالص ليك يا دكتور ...وانا ما قصدته هو ان بعض الزملاء بيقولوا ان كلية طب عين شمس هي الكلية الوحيدة المعترف بها دوليا علي مستوي مصر وانا ذات نفسي مش عارف معني ده ايه بس اللي فهمته من كلامهم ان طب عين شمس احسن كلية علي مستوي الجمهورية ولذلك نصحوني بالتحويل لطب عين شمس مع ان نتيجة تنسيقي كانت طب اسيوط ..وأنا محتار احول ولا ادخل طب اسيوط (مع العلم ان لو في منحة للخارج ولو من سنه أولي ) هقدم علي طول لأني ارغب في الدراسة في الخارج من زمان ...وقبل ان اختتم حديثي أشكرك علي اهتمامك واجاباتك ونو ان نكون اصدقاء دوما وربنا يوفقنا
قديم 09-08-2015, 09:56 PM
الصورة الرمزية ahmedfezo
ahmedfezo ahmedfezo غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ahmedfezo is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa abolsoud مشاهدة المشاركة
شكرا خالص ليك يا دكتور ...وانا ما قصدته هو ان بعض الزملاء بيقولوا ان كلية طب عين شمس هي الكلية الوحيدة المعترف بها دوليا علي مستوي مصر وانا ذات نفسي مش عارف معني ده ايه بس اللي فهمته من كلامهم ان طب عين شمس احسن كلية علي مستوي الجمهورية ولذلك نصحوني بالتحويل لطب عين شمس مع ان نتيجة تنسيقي كانت طب اسيوط ..وأنا محتار احول ولا ادخل طب اسيوط (مع العلم ان لو في منحة للخارج ولو من سنه أولي ) هقدم علي طول لأني ارغب في الدراسة في الخارج من زمان ...وقبل ان اختتم حديثي أشكرك علي اهتمامك واجاباتك ونو ان نكون اصدقاء دوما وربنا يوفقنا

ميييين قلك
ان عين شمس معترف بيها ؟

مفيش كلية معترف بيها دوليا فى مصر خالص
قديم 10-08-2015, 12:12 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedfezo مشاهدة المشاركة
ميييين قلك
ان عين شمس معترف بيها ؟

مفيش كلية معترف بيها دوليا فى مصر خالص