اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الطب البيطرى

قديم 29-09-2009, 11:06 PM
الصورة الرمزية SENDRILLA
SENDRILLA SENDRILLA غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( كلية الطب البيطرى )

SENDRILLA has a little shameless behaviour in the past

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة princess_91 مشاهدة المشاركة
انا جديدة معاكم هنا فى المنتدى وبصراحة هو عاجبنى اوى
وياريت مكنش تقيلة على اى حد منكم
انا شوفت الفيديو وبجد شكرا
طبعا انا حابة اشتغل فى مجالنا اوى وخاصة تبع القوات المسلحة سواء خيل او مزارع الأسماك او الأشراف على الأمن الغذائى بس معرفش معلومات كتيرة عن الشغل ده ياريت تفيدونى
وكمان هل الشغل فى فندق كبير او شركة غذائية كبيرة مجزى من حيث المرتب والمكانة وكدة ؟

اه كمان كنت عايزة اسال اخواتنا الكبار اى كورسات تبقى مفيدة اخدها على طول سنين دراستى مع العلم انى لسة فى سنة تانية السنة دى
اصل الموضوع قلقنى اوى حاسة انى بضيع الوقت ومش عارفة اشغله ازاى وخصوصا فى الأجازات
معلش يا دكاترة انا عارفة طولت عليكم كدة فى اول مشاركة
سامحونى
للأسف مش هقدر افيدك لاني نفس سنك
بس دكتور ميجو معان ربنا يباركلنا فيه سنه تالته وبيفيدني كتير اوي
بس قوليلي انتي جامعة القاهره؟
اصل انا كمان جامعة القاهره وتانيه كمان سبحان الله
وحاسه انك حد اعرفه مش عارفه ليه
هستني ردك عشان متشوقه اعرف انتي صاحبتي ودي صدفه وللا ايه

Veterinario e fieri di esserlo
قديم 30-09-2009, 11:43 AM
Mego_me Mego_me غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Mego_me is on a distinguished road

السلام عليكم ياجماعه
اولا اهلا بالدكتوره الجديده ...بالنسبه لشغل الجيش فهو للأسف ذكور بس ذي ماقالك نادر....مزارع الاسماك شغلها حلو جدا للبنات وسهل ومش متعب كالباقي...شغل الخيل صعب شويه عليكي بس لو حابه العلم هيبقي لذيذ و هاتستمتعي بيه لأنه من احسن الفروع من علمنا(انا اول مادخلت الكليه كنت متخيل نفسي قاعد في نادي الصيد و دكتور هناك عشان اسطبلات الخيل وكان الشكل اللي انا أتخليته ده دافع ليا عشان ارتاح للكليه) بالنسبه للأمن الغذائي والرقابه علي الأغذيه في الفنادق ف دي بتاعه الناس اللي هتعدي ربنا يكرمك ب فندق زي فور سيوزن ...المرتب هناك مش مجزي و بس ده مجزي بافترا حاجه عاليه جدا ممكن يبدأ في ب 4000 جنيه ده مبلغ مش بطال اكيد كا بدايه...(ربنا يوعدنا) ...شركات الاغذيه زي حلواني امريكانا جهينه مرتباتها في مصر مش بطاله الي جانب الزبادي بس ميزتها لما يسفروكي بره مرتابتها بره ملهاش حل...انا شخصيا برشح لك مزارع الجمال بتبقي كويسه للبنات عموما....بالنسبه للكورسات في كورس اتعمل في الكليه عن مزارع الدجاج والارانب وده ناس كتير حضروه واستفادو منه بس انا عاديت الكل وكان رأيي بصراحه انه مش مفيد في الوقت الحالي ...الكورس كان عامله دكتور في 5 وكان بينزلهم تدريب في مزارع....نصيحتي بقي انك حسب اهتمامك تأخدي الكورس مثلا اهتماماتك كومبيوتر زي حالاتي خدي كورسات فوتوشوب او كمبيوتر وهكذا حسب اهتماماتك... طب لو معندكيش اهتمامات??تاخدي شهاده‎ icdl‏ ودي الرخصه الدوليه للكومبيوتر ودي معناها انك عارفه مبادئ استخدام الحاسب و هي سهله جدا بتبقي شهر و نص و بيدوكي الامتحان اصلا ومراكز كتير بتديها وطبعا الشهاده دي مطلوبه في الشغل جدا...لو عايزه كورسات تانيه خدي كورسات لغه انجليزيه ودعمي لغتك والجامعه الامريكيه بتدي كورس جامد جدا ...بالنسبه لكورسات داخل المجال انصحك تاخديها في رابعه وخمسه...في كورس بيديكي شهاده الايزو وده تقعدي مرتاحه وتأشري علي اي شركه امن غذائي و هم هيقبلوكي علطول ادام معاكي الشهاده دي...الكورس غالي عشان كده بتاخديه بعد التخرج هو 3000 جنيه في التيرم والكورس ترمين...ارجو اني اكون فدتك واي استفسار تاني انا موجود
قديم 30-09-2009, 04:39 PM
الصورة الرمزية SENDRILLA
SENDRILLA SENDRILLA غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( كلية الطب البيطرى )

SENDRILLA has a little shameless behaviour in the past

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mego_me مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ياجماعه
اولا اهلا بالدكتوره الجديده ...بالنسبه لشغل الجيش فهو للأسف ذكور بس ذي ماقالك نادر....مزارع الاسماك شغلها حلو جدا للبنات وسهل ومش متعب كالباقي...شغل الخيل صعب شويه عليكي بس لو حابه العلم هيبقي لذيذ و هاتستمتعي بيه لأنه من احسن الفروع من علمنا(انا اول مادخلت الكليه كنت متخيل نفسي قاعد في نادي الصيد و دكتور هناك عشان اسطبلات الخيل وكان الشكل اللي انا أتخليته ده دافع ليا عشان ارتاح للكليه) بالنسبه للأمن الغذائي والرقابه علي الأغذيه في الفنادق ف دي بتاعه الناس اللي هتعدي ربنا يكرمك ب فندق زي فور سيوزن ...المرتب هناك مش مجزي و بس ده مجزي بافترا حاجه عاليه جدا ممكن يبدأ في ب 4000 جنيه ده مبلغ مش بطال اكيد كا بدايه...(ربنا يوعدنا) ...شركات الاغذيه زي حلواني امريكانا جهينه مرتباتها في مصر مش بطاله الي جانب الزبادي بس ميزتها لما يسفروكي بره مرتابتها بره ملهاش حل...انا شخصيا برشح لك مزارع الجمال بتبقي كويسه للبنات عموما....بالنسبه للكورسات في كورس اتعمل في الكليه عن مزارع الدجاج والارانب وده ناس كتير حضروه واستفادو منه بس انا عاديت الكل وكان رأيي بصراحه انه مش مفيد في الوقت الحالي ...الكورس كان عامله دكتور في 5 وكان بينزلهم تدريب في مزارع....نصيحتي بقي انك حسب اهتمامك تأخدي الكورس مثلا اهتماماتك كومبيوتر زي حالاتي خدي كورسات فوتوشوب او كمبيوتر وهكذا حسب اهتماماتك... طب لو معندكيش اهتمامات??تاخدي شهاده‎ icdl‏ ودي الرخصه الدوليه للكومبيوتر ودي معناها انك عارفه مبادئ استخدام الحاسب و هي سهله جدا بتبقي شهر و نص و بيدوكي الامتحان اصلا ومراكز كتير بتديها وطبعا الشهاده دي مطلوبه في الشغل جدا...لو عايزه كورسات تانيه خدي كورسات لغه انجليزيه ودعمي لغتك والجامعه الامريكيه بتدي كورس جامد جدا ...بالنسبه لكورسات داخل المجال انصحك تاخديها في رابعه وخمسه...في كورس بيديكي شهاده الايزو وده تقعدي مرتاحه وتأشري علي اي شركه امن غذائي و هم هيقبلوكي علطول ادام معاكي الشهاده دي...الكورس غالي عشان كده بتاخديه بعد التخرج هو 3000 جنيه في التيرم والكورس ترمين...ارجو اني اكون فدتك واي استفسار تاني انا موجود
رفعت روحي المعنويه والله يا دكتور
وبجد دي حاجات جامده اوي لو الواحد اشتغل فيها
خاصة شركات اللحوم والدواجن ومنتجات الالبان
حاسه انه شغل الي حد ما مش متعب
وزي ما بتقول مرتباته معقوله

وبالنسبه للكورس ففعلا في كذا حد خده من عندنا
بس انا حسيت اني لو خدته دلوقتي علي ما اتخرج هيكون اتبخر
زي مانت بتقول رابعه وخامسه احسن وقت للكورسات اللي زي كده
شكرا يادكتور ع الافاده

Veterinario e fieri di esserlo
قديم 13-08-2014, 06:53 PM
bbody bbody غير متواجد حالياً